Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:56

Ah, slim, dat afdragen +:)+ nu ik erover nadenk zijn rijvesten en rijshirtjes van mij ook allemaal oude dingen... Stalschoenen destijds wel nieuw gekocht maar ze lopen echt heerlijk en zijn mega stevig (hebben al een paar lompe paardenhoeven overleefd zonder al teveel schade voor mij.

Al denk ik dat je dat soort kleine dingetjes allemaal wel kan gooien onder het kopje 'overige' (want dan zou je ook onderhoudskosten voor de auto erbij moeten rekenen, die gaat sneller als je altijd naar stal rijdt etc.) (en de wasstraat omdat het zo'n modderboel is bij stal als je het echt bont wil maken :D )

@no-a, wie is ooit zijn/haar jaar doorgekomen zonder eenmalige kosten? Die zou ik ook gewoon meetellen hoor :j

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:04

@Magrathea, heb je gelijk in, zal het even veranderen!

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:52

wolter schreef:
Lolly's zijn ook niet meer mijn ding, dat heb ik ook achter mij gelaten, en voor Kojak is het nog te vroeg.
Kijk bv eens in de KWIN, daar staan veel gegevens en berekeningen in die ook door accountants en banken worden gebruikt om bv een bedrijfsplan op te stellen voor de div sectoren.


Wat goed dat je zo goed kan verwijzen!! En commentaar kan geven op TS!!
Maar ik vroeg om een uitgewerkt voorbeeld, want ja, zeggen dat je iets goed weet is één ding. Het in praktijk kunnen brengen is heel wat anders en precies waar ik nu ernstig aan twijfel!

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:25

wolter schreef:

Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......[/quote]


Waarom is een paard hetzelfde als tijd, wie heeft jou dat verteld?
Wss heeft iemand jou verteld dat je paard aandacht van jou nodig is.
Echter leven in een groep is ook toereikend, het probleem is wss dat jij meer wilt, voor een paard hoeft dat niet.[/quote]

Omdat ik mijn paard heb om er veel mee bezig te zijn en niet als grasmaaier met een aantal soortgenoten om alleen maar naar te kijken.
Mijn paard maakt deel uit van ons gezin, net als mijn katten bijvoorbeeld.
Die heb ik ook niet slecht als gebruiksvoorwerp tegen muizen ofzo....

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:32

wolter schreef:
iemandanders schreef:
Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......


Waarom is een paard hetzelfde als tijd, wie heeft jou dat verteld?
Wss heeft iemand jou verteld dat je paard aandacht van jou nodig is.
Echter leven in een groep is ook toereikend, het probleem is wss dat jij meer wilt, voor een paard hoeft dat niet.


Ok nogmaals: zouden jullie willen stopen met deze discussie. Het voegt niets toe aan het originele doel van het topic, en persoonlijk vind ik het heel vervelend.[/quote]

Zo is het niet bedoeld !
Ik word een beetje simpel van die mensen die commentaar hebben op wat een paard wel niet kost want zij doen het allemaal zo lekker goedkoop.
Dat zijn dan veelal plattelandsboeren die geen flauw benul hebben van het houden van een paard in bijvoorbeeld de Randstad inhoudt, dus appel met peren vergelijken....
Mijn excuses :D
Ik vind het een mooi overzicht, mijn paard kost me ongeveer 350,- per maand inclusief lessen, voer, stalling, onvoorzien potje van 50,- (betaal ik ook hoefsmid, reservering kosten dierenarts en enting etc van). Hier zitten niet de eenmalige aanschaf kosten bij van tuig, kleding, etc !
Mijn potje van 50,- is ter vervanging van een verzekering, ik kies hier bewust voor....

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:38

Ik heb de paarden ook niet verzekerd hoor. We hebben een fatsoenlijke spaarpot en ik heb geen dure paarden staan. Tevens 2 van boven de 15 dus dat doe ik niet. Maar toch ga ik denk ik komend jaar een bestandje bij houden wat de paarden nou precies kosten. Maar toch denk ik niet dat ik veel anders ga doen dan. Ik was van afgelopen jaar Equitana vergeten, en nog meer bij EJ gekocht. Dus mijn kosten zijn nog wel hoger. Trouwens ik lees voor paarden aan huis dat de hypotheek doorgerekend moet worden. Maar onze hypotheek was anders ook op dit niveau geweest, dus doe ik bewust niet. Ik had dit jaar hooi van eigen land en nee dat kost niks. De buurman mag zijn mest erover rijden en schapen laten lopen en dan "krijgen" wij het hooi zeg maar. Of hij haalt het eraf voor de kuilbult en ik krijg er balen voor terug.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:02

Magrathea schreef:
Tenslotte, Vjestagirl, wat ik eigenlijk nog miste (of misschien heb ik het niet gezien of valt het onder 'overige' :) in dat geval mijn excuses) is kosten rijkleding/stalschoenen e.d. Of heb je dat niet meegerekend? Dat lijkt me nog wel een dingetje, stalschoenen zijn niet goedkoop en ook als je rijdt in een C&A spijkerbroek die je in het dagelijks leven ook draagt slijt die broek toch sneller dan wanneer je niet zou rijden :)

Het is wel interessant eigenlijk, je hebt altijd een grijs gebied waarin je je af kunt vragen of je die kosten ook had gehad zonder paarden. Want misschien had je wel een andere hobby gehad als je geen paard had gehad die verder weg was, en dan had je alsnog je benzinekosten. Of die warme muts die je hebt gekocht omdat je het op stal zo koud hebt, had je die anders niet gehaald?


Ik hou alleen de uitgaven die rechtstreeks voor mijn paard bedoeld zijn bij. Eigen kledij/schoeisel hou ik niet bij, zelfs niet wanneer deze bedoeld zijn om op stal te dragen. Dit omdat dat uitgaven zijn die ik inderdaad sowieso gedaan had, moest mijn paard er niet zijn en omdat dat in mijn ogen geen rechtstreekse uitgaven aan mijn paard zijn. Die rijbroek had ik toch gekocht, want paardrijden is al zo lang mijn hobby, rijd ik niet op mijn paard, dan wel op die van een ander. Ook stalschoenen koop ik nooit om alleen op stal rond te lopen, ik ga er ook mee op wedstrijd om te groomen, ik wandel ermee met de hond,... Rijbroeken gebruik ik vaak als jogging. Ik ga geen dure loopbroek kopen, wanneer ik daarvoor perfect een rijbroek kan gebruiken. Rijkledij heeft bij mij zelden maar 1 functie. Het zou dus oneerlijk zijn om al die kosten zomaar op de rug van mijn paard te verhalen. :+

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:22

Kijkend in mijn klassieke kasboek neem ik 2 willekeurige maanden ik zeg nu april en sept

April
Stalling 600
Dekens wassen 32
Bodywarmer en jas 204
Hoefteer 12
Laarakkers 147
Brandstof kliniek was niet mijn auto 22
Drunen 105
Hypomaan longeerlijn, shampoo 20
Check da 45

Totaal 1187

Sept
Stalling 600
Ta Lingehoeve 197 doortje
Fysio en wormenspuit 115 doortje
Bloedtest en spuiten 310 doortje

Totaal 1222

Okay nog een maand nov
Stalling 600
Ruiterbewijs verlening 25
Ta prince 105
Medicijnen door laarakkers 30.

Totaal 760

En zo ziet mijn kasboek er al 3 jaar uit :j
Als mensen interesse hebben wil ik wel meer neer zetten.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:03

Tita ik denken dat wij ong het zelfde kwijt zijn per maand als jou.
Paarden houden is een dure hobby.
als je er niet 100% achter staat moet je het niet doen
en dan te bedenken dat wij jaren geleden altijd standaard 6 paarden in pension hadden staan

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:16

knuffeldier schreef:
maar goed trouwens dat mn vriend geen bokt account heeft :D

Ach hij zal toch wel op de hoogte zijn van je bodemloze put genaamd paard :7

Ik ben nu per maand gemiddeld 450 euro kwijt ( wedstrijden, les en alles eromheen ook geteld)

Maar ik heb mijn paard al vanaf veulen af aan en ik heb vorig jaar eens voor de grap uitgeteld,
wat hij gekost heeft van zijn 0 t/m zijn 7.....toen kwam ik op 42.000 euro uit := :o :o :o
Dan heb ik echt alles geteld aanschaf, zadelmakmaken, medische kosten, keuring, harnachement, benzinekosten etc.

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:05

Heb even globaal uitgerekend wat ik dit jaar kwijt was aan ponylief. En ik schrok toch wel even haha, wat een geld :P.

Stalling € 2040.
Mijn stalling koste begin dit jaar € 175,- per maand. Ongeveer halverwege het jaar is het stalgeld verlaagd naar € 165,-.

Voer € 208,95
Ik gebruik ongeveer 8 zakken muesli per jaar. 1 zak kost ongeveer € 14, per jaar dus € 112.
Heb dit jaar ook nog een zak wortels gehaald, die was € 3,50.
Daarnaast geef ik in de lente en zomer mijn pony Moody Mare vanwege dr hengstigheid. Dit heeft me dit jaar € 93,45 gekost.

Hoefsmid € 150
Hoefsmid komt ongeveer 8 keer per jaar. Kost € 25,- per keer.

Tandarts € 50
Is 1x geweest dit jaar.

Dierenarts € 170
Enkel inentingen gehad en wormenkuren.

Osteopaat € 60
Eenmaal geweest voor behandeling.

Zadelmaker € 414,95
Heb begin dit jaar een nieuw zadel gekocht via een zadelmaker. Dit heeft me € 325,- gekost. Eind dit jaar is zadel nog een keer gecontroleerd, toen was ik ongeveer € 60 kwijt. Ook heb ik nog een nieuwe singel gekocht van € 29,95.

Dekens € 608,75
Ontzettend veel geld kwijt aan dekens kopen haha. Mijn pony werd dit jaar geschoren voor het eerst, dus had extra dekens nodig. Daarnaast een vliegendeken gekocht, was mijn regendeken stuk etc. Hopelijk houden de dekens het en hoef ik volgend jaar niks meer te kopen haha.

Dekjes etc. € 191,90
Ik had voorheen een VZH zadel en nu een dressuur, dus moesten er ook dekjes komen. In totaal 3 dekjes gekocht en was ongeveer € 91,95 kwijt hier aan. Verder nog een barebackpad gekocht van € 99,95.

Les € 200,-
Heb dit jaar bij 2 verschillende mensen gelest. Weet zo niet meer hoevaak maar heb even geschat wat de kosten waren.

Overig € 380
Hier heb ik dingen onder gerekend zoals lederonderhoud, huur scheerapparaat, spullen voor haar hoeven, snoepjes, CowboyMagic etc. Weet niet meer precies wat ik allemaal gekocht heb maar heb even ruim geschat haha.

Totaal dit jaar is een bedrag van € 4474,55. Per maand kostte ze dit jaar € 372,88

Dan heb ik dus nog geen kosten voor benzine meegenomen. Volgend jaar hoop ik een stukje lager uit te komen. Heb dit jaar veel dingen gekocht die voor langere tijd meekunnen, hoop ik haha.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:15

Ik heb het ook maar even uitgerekend.

Stalling €1800,-
150,- per maand

Voer € 24,-
Ik voer sinds twee maanden Cavalor Sensitive bij, per zak 12 euro afgerond

Hoefsmid € 185
Komt ongeveer om de 6-8 weken dus zal zo'n 7-8 geweest zijn dit jaar, €25,- per bekappen. Gemiddelde 185 genomen, is tussen de 175 en 200 euro van de 7 of 8 keer.

Dierarts (enting, wormenkeur) € 40,-

Les € 250,-
Hoeveel les ik heb gehad weet ik niet precies, dus heb het aantal geschat. Paar x les gehad van een uur voor 20, of half uur voor 15. Rij nu op een binnenmanege in de winter 145 voor 9 lessen.

Overig € 1675,-
Hier zitten veel kosten, zoals nieuw zadel en hoefschoenen
Zadel, singel, beugel(riemen) € 1350,-
Hoefschoenen € 200,-
Hoofdstel € 55,-
Dekjes/touw/halster € 70,-

Gemiddeld per maand zonder 'overige kosten': 2299/12 is afgerond€ 192,-
Gemiddeld per maand alle kosten: 3974/12 is afgerond € 331,-

Wortels zitten hier niet bij in, een nieuwe borstel/krabber ook niet en zalfje voor oude wond ook niet. Bij mij vallen de kosten nog best mee, aangezien ik voorlopig geen nieuw zadel meer nodig heb :).

Edit, ben nu al helemaal de tandarts van 45 € vergeten, dat hoort er ook nog bij ergens :')

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:18

Ik heb gelukkig de stallingskosten niet :D
Verder is de hoefsmid ook gratis. De rest wordt betaald door mijn ouders.

Mijn enigste kosten is de 50 euro voor een eczeemdeken.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-12-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:19

Fennadev schreef:
Ik heb gelukkig de stallingskosten niet :D

Maar iemand heeft ze wel :)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:31

Ik ben sinds gisteren aan het bijhouden en zit nu al op 320 Euro voor 3 paarden en een pony :=

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:31

Urielle schreef:
Ik ben sinds gisteren aan het bijhouden en zit nu al op 320 Euro voor 3 paarden en een pony :=


Na 1 dag? :')

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:33

Ja 2 dagen dus.
De hoefsmid is geweest, ik heb hooi en stro laten komen, ik heb voer gehaald en ik ben naar de binnenbak gaan trainen. Begint dus al goed :=

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:37

Urielle schreef:
Ja 2 dagen dus.
De hoefsmid is geweest, ik heb hooi en stro laten komen, ik heb voer gehaald en ik ben naar de binnenbak gaan trainen. Begint dus al goed :=


Woeps, maar dan kun je wel weer voor even vooruit ;)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:38

Twee weken :=

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:42

Het is toch heel simpel dat je het zo gek kan maken als je wilt? Ik kan ook elke week een nieuw setje kopen, dan kost een paard al heel wat meer dan wanneer ik gewoon goed met mijn spullen omga (een beetje geluk heb) en ik in de kleuren van een paar zomers geleden durf te rijden ;)

Ik ben als ik heel eerlijk ben het stalgeld kwijt en dat was het, af en toe een keer de hoefsmid en een DA rekening, maar de rest is echt luxe waar ik zelf voor kies, niet wat mijn paard kost ;) Want het is toch mijn keuze om "onzinnige dingen" te kopen?

Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:43

Urielle schreef:
Ik ben sinds gisteren aan het bijhouden en zit nu al op 320 Euro voor 3 paarden en een pony :=


Je moet ook niet beginnen met tellen op een slechte dag!
(en ook niet op de dag dat je de stalgelden overmaakt) :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:43

Daar kan je eventueel onderscheid in maken bij je berekening :j
Extra dekjes, leuke borstels, wedstrijden enz.
Alhoewel, kan me voorstellen dat als je wedstrijden rijdt je ook meer kosten hebt aan oa bandages, nette kleding, shampoo (zeker als je een schimmel hebt staan, oei := )

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:47

Daarom maak ik ook onderscheid tussen "vaste kosten" en "variabele kosten". Zo kun je voor volgend jaar eigenlijk al (ongeveer) je vaste kosten (stalling, voer, wormenkuur, hoefsmid, inenting) uitrekenen. Alle andere kosten kun je voor "kiezen" óf komen helaas er nog bij (zoals DA)..

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:56

ik vind dat je geen onderscheid kan maken je ben die kosten gewoon kwijt aan je hobby vandaag ff naar divoza dat was dus 360 euro kun je wel zeggen dat was niet nodig of variabel maar ik ben nou eenmaal niet meer een zelfstandig nuchter meid als ik een paardenwinkel kom.

Deze kosten noteer ik gewoon in het kasboek met erbij wat het is, zodat over 2 maanden loop te miepen dat ik niks nieuws heb, hoef ik alleen maar in het kasboek te kijken.
I love it

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:59

Ik hoef alleen maar in mijn overvolle kast te kijken :') (maarja, heb ook dekjes die ik 10 jaar geleden als het niet eerder is, heb gekocht nog... ze zijn nog goed, zien er niet versleten uit, dus waarom niet?)

Het verzamelen maakt het duur ;) en de "voor de leuk" dingen... Maar ook stalgeld kun je zo gek maken als je wilt... (Of nouja, kijk ik hier bij de manege die hier 5 minuten vandaan zit, daar kan ik ergens anders 2 pony's per maand stallen) Dus het is leuk om het voor jezelf bij te houden, maar ik ben nu weer bang dat er wat mensen kijken van "ow eens kijken wat het nu echt kost" en die zien dan bedragen voorbij komen dat ze denken "help" :P