Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:21

Janine1990 schreef:
wolter schreef:
Laat me niet lachen?
we het er op houden dat ik het paard/ponyrjden al achter mij had gelaten voordat jij verwekt werd.
Daarmee was/ben ik nog niet paard/ponyhouder af en betaal al langer de kosten dan dat jij hier rondloopt.
En juist als geeneen het heeft vermeld kun je info toevoegen, dat is wat anders als meel.llen, heel gezellig maar niet informatief.


Nou gefeliciteerd! Koop een lolly en ga het vieren! Intussen wacht ik wel op jouw uitzonderlijk goede en extreem informatieve topic over hoe je de kosten wel moet berekenen.


Lolly's zijn ook niet meer mijn ding, dat heb ik ook achter mij gelaten, en voor Kojak is het nog te vroeg.
Kijk bv eens in de KWIN, daar staan veel gegevens en berekeningen in die ook door accountants en banken worden gebruikt om bv een bedrijfsplan op te stellen voor de div sectoren.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:34

Froukje1993 schreef:
Uh, ik wil niet heel vervelend doen, maar de paarden betaal ik toch echt zelf.
En ik heb mazzel ja dat ik haast niet betaal, maar wij vinden het hier thuis onzin dat ik betaal voor het gras of stro wat ook gebruikt wordt voor de schapen en koeien. Daar staat tegenover dat er wordt verwacht dat ik mee help om alles binnen te halen.

Als jullie overschot hebben neem ik aan dat het wordt verkocht.
En wat je bij eigen land niet moet vergeten: je betaalt hypotheek voor je grond, belastingen, je zaait het in, je spuit, je kalkt, je bemest, je steekt er tijd in om het te bewerken en om te hooien, je hebt machines nodig die onderhoud vragen en die niet op water lopen (helaas :P ), ..
Mijn buurvrouw bijvoorbeeld heeft een jaar gehooid maar heeft afgelopen jaar gevraagd of ik mijn paarden wilde laten grazen want het was goedkoper om hooi in te kopen dan het land te bewerken en als mijn paarden daar graasden hoefde ze de loonwerker niet te laten maaien ;)

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:44

wolter schreef:
ralphtdw schreef:
Wolter @ Wow wij komen ook uit een hele paarden familie.
en wij gaan toch echt anders om met onze paarden dan jou.
een hoefsmid nog nooit gezien te hebben vind ikniet kunnen. En enten hoort ttoch ook gewoon bij een paard.
en 14 jaar doen met 2 zakken brok.
Nou dan weet ik niet hoe dit er dan uit ziet alleenstof in een zak?
Iedereen doet het op zijn eigen manier hoe ze hun paard verzorgen maar bepaalde dingen zijn echt wel nodig bij een paard



Ik kom niet uit een paardenfamilie, maar mijn vader heeft er vroeger veel mee gewerkt, en dan benader je het allemaal [zeker in die tijd] wat anders dan de hedendaagse luxe paarden/pony's.
Ik was bij ons de enige die rijpony's, en een rijpaard heeft gehad, en rijles heeft gehad.
Paarden worden hier bij mij niet geent, net als de honden, de kippen en alle overige dieren, maar wij gaan ook niet naar wedstrijden, keuringen ed, dan is het veelal verplicht.
Die twee zak brok heb ik geen 14 jaar over gedaan hoor, dat gaat idd niet lukken.
Meestal helemaal geen brok, alleen ruwvoer/weidegang.
Alleen een paar keer een veulen bij een van de merrie's gehad, en dan haalde ik een zakje brok wat de merrie net voor en net na de geboorte kreeg.
Nodig? nee niet echt, veulen geboren in de zomer, merrie volop in het gras.
De enige reden om ze dan even snachts op te stallen is dat je dan beter zicht op de geboorte hebt, en dat daarna het veulen wat aan ons en een halster kon wennen, daar heb je later veel gemak van.




Nu komt je verhaal wel iets anders over dan wat je eerst zij.
en ja mij opa en oma gingen ook anders met de paarden om dan Hoe wij er nu mee om gaan maar tijden veranderen en meestal ga je er in mee.
vroeger hadden ze geen paarden tandarts.
en aantal jaren geleden lachte de oude stempel je gewoon uit als je een paarden tandarts erbij haalde.
maar vroeger gingen er veel paarden na de slacht omdat ze er niks aan deden of niks konden vinden terwijl een simpele tandarts het probleem had kunnen oplossen.

en dit ziet gelukkig veel mensen nu ook in van de oude stempel dat je tegenwoordig veel kunt doen aan een probleem.
Maar je moet tegenwoordig wel met de tijd mee gaan.

EN IK VIND GEWOON HEB JE PAARDEN WEES ER DAN GOED VOOR.

je hoeft geen mooie geverfde stallen te hebben ziet een paard toch niet.
Maar goed voer. Weidegang. Goed passend zadel tandarts en als ze ziek zijn dierenarts erbij halen.en je paard liefde geven. En zo zijn er nog wel een aantal dingen. Maar dat is het enige waar je paard om vraagt eb weer hier dan ook goed voor.
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 27-12-13 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:44

Toen ik mijn paard kocht, was ik ook van plan om alle uitgaven bij te gaan houden. Daar ben ik heel snel vanaf gestapt omdat ik daar niet vrolijk van word. :P Gelukkig heb ik nog geen grote onverwachte uitgaven gehad.

SteffiiY

Berichten: 22542
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:46

Ik heb het al die jaren ook niet bijgehouden ,en het is eigenlijk iets wat ik niet wil weten omdat ik ervan achterover sla.
Al fink wat onverwachte uitgaven gehad helaas.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:47

Hooi van eigen land kost je alsnog minimaal 2 euro per pakje. Je begint met bemesten (80 euro per uur voor een loonwerker; vroeger kon een boer gewoon zelf gieren, met injecteren zal je iemand moeten laten komen), je moet maaien en minstens 5-6 dagen schudden (tijd plus diesel), er moet toch op z'n minst een loonwerker komen om het te persen (50-80 cent per pak, afhankelijk van hoeveel je in één keer perst) - tel maar op... Dat er soms hooi rechtstreeks van de boer voor 2 euro/pak wordt aangeboden snap je idd niet. Daar verdien je geen cent aan.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:48

Leuk topic.
Ik heb gelukkig een sober paard (groninger). Die geen krachtvoer nodig heeft en ijzers. Hoefverzorging doe ik zelf.
Ik ben incl. Stalling (185 per maand) en benzine:
3500 euro per jaar kwijt.
Ik zit er aan te denken om een tweede paard (weer een groninger) erbij te kopen dan komt er aan stalling 2220,- per jaar bij. Dan zou ik in totaal rond de 6000,- per jaar zitten.
Hmmmmm,.... Toch nog iets om er goed over na te denken. 500 euro voor twee paarden op pension is niet super veel geld, maar het moet er wel zijn!

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:49

Heb niet alle reacties gelezen. Maar ik denk dat ik dat voor komend jaar ook maar ga doen :) leuk topic ^^

Dit jaar zou voor mij hoger uitvallen omdat alleen niaffs wond al met al zo'n €1200,- heeft gekost ;)
Dierenarts is voor mij alleen dit jaar al €2000,- alles bij elkaar :p dus duur jaartje. Mgoed. Tis de realiteit.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:53

Dankjewel voor dit overzicht Vjestagirl :)
Ben het er niet mee eens dat je jezelf "rijk rekent" door geen aanschaf zadel etc, je hebt tenslotte ook DA-kosten gehad dit jaar en een verhuizing, dat kost ook allemaal geld dat je volgend jaar misschien niet hoeft te betalen. Plus je paard moet héél ziek worden wil je echt veel hoger uitkomen per maand (en dan denk ik 100-200 euro per maand meer). "onverwachte kosten " zijn het eigenlijk niet, je hebt ze namelijk elk jaar :P

Wat ik wel apart vind is dat iedereen zegt 'het niet te willen weten', wat paardlief per maand kost. Ik denk dat een dergelijk jaaroverzicht voor mijn vriend een voorwaarde is als hij het ermee eens is dat ik een paard neem :o
Alleen maar eerlijkheid toch? Ook naar jezelf toe. Het is toch wel goed om te weten wat je lieverds per maand kosten als je naar dat ene leuke dekje zit te kijken van 60 euro. Dat scheelt namelijk weer 5 euro pm in je jaaroverzicht... :)*
En ja, als je straks ineens minder gaat verdienen zal er toch ergens bezuinigd moeten worden. Dan kan je wel zeggen 'mijn paarden bezuinig ik niet op' maar door zo'n overzicht kom je er misschien toch achter dat er meer te besparen valt dan je doorhebt, zonder dat je paard er minder van wordt :j
Of misschien is het wel een stuk minder dan je had verwacht en kan je juist opgelucht ademhalen. Of kan je het aan je vriend laten zien en zeggen 'Kijk, dat halve salaris waar jij het over had valt heus wel mee.'

Tenslotte, Vjestagirl, wat ik eigenlijk nog miste (of misschien heb ik het niet gezien of valt het onder 'overige' :) in dat geval mijn excuses) is kosten rijkleding/stalschoenen e.d. Of heb je dat niet meegerekend? Dat lijkt me nog wel een dingetje, stalschoenen zijn niet goedkoop en ook als je rijdt in een C&A spijkerbroek die je in het dagelijks leven ook draagt slijt die broek toch sneller dan wanneer je niet zou rijden :)

Het is wel interessant eigenlijk, je hebt altijd een grijs gebied waarin je je af kunt vragen of je die kosten ook had gehad zonder paarden. Want misschien had je wel een andere hobby gehad als je geen paard had gehad die verder weg was, en dan had je alsnog je benzinekosten. Of die warme muts die je hebt gekocht omdat je het op stal zo koud hebt, had je die anders niet gehaald?

Ik hoop iig dat meer mensen dit voor het komende jaar gaan doen en online zetten, ik zou het erg graag willen weten!

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:55

Woow! Bij mij is het totaal niet zo veel, maar komt ook: paardje staat op wei.
Het enigste wat wij moeten betalen nog is: voer, hoefsmid en dierenarts en als ik nog iets leuks wil.
3 jaar geleden koste het paardje wel meer: we verhuisden van een manege naar onze wei dus stal: 2200 euro en omheining en alles wat je nog nodig hebt.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:57

Leuk topic.
Ik heb het eigenlijk nooit letterlijk bijgehouden, maar aangezien 2014 voor mij een jaar wordt waarin alles op paardengebied omgegooid wordt, ga ik het eens bijhouden.
Ik ben benieuwd. :j
Weet dat ik duurder uit ga komen dan de laatste jaren, maar wil weleens weten wat ik nu echt kwijt ben

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:58

Urielle schreef:
Froukje1993 schreef:
Uh, ik wil niet heel vervelend doen, maar de paarden betaal ik toch echt zelf.
En ik heb mazzel ja dat ik haast niet betaal, maar wij vinden het hier thuis onzin dat ik betaal voor het gras of stro wat ook gebruikt wordt voor de schapen en koeien. Daar staat tegenover dat er wordt verwacht dat ik mee help om alles binnen te halen.

Als jullie overschot hebben neem ik aan dat het wordt verkocht.
En wat je bij eigen land niet moet vergeten: je betaalt hypotheek voor je grond, belastingen, je zaait het in, je spuit, je kalkt, je bemest, je steekt er tijd in om het te bewerken en om te hooien, je hebt machines nodig die onderhoud vragen en die niet op water lopen (helaas :P ), ..
Mijn buurvrouw bijvoorbeeld heeft een jaar gehooid maar heeft afgelopen jaar gevraagd of ik mijn paarden wilde laten grazen want het was goedkoper om hooi in te kopen dan het land te bewerken en als mijn paarden daar graasden hoefde ze de loonwerker niet te laten maaien ;)


Je kunt aan huis of in pension niet vergelijken. Hoor nog een vriendin vol trots zeggen dat de paarden haar bijna niks meer kostten sinds ze ze aan huis had staan, waarop haar vriend heel nuchter zei: "schat we hebben nu wel een hypotheek van 7,5 ton, dus hoe bedoel je ze kosten bijna niks meer". :D

Hooien kan inderdaad alleen nog maar uit als je het helemaal zelf kunt doen. Ik pacht bij een boer die voor mij maait, schud en op rillen legt. Hiervoor hoef ik alleen de dieselkosten te betalen. Het pakken en sealen wordt door een loonwerker gedaan. Omgerekend kwam dit op 30 euro per pak. Misschien een fractie goedkoper maar houdt niet over. Voor een kennisje die alles door een loonwerker heeft laten doen was het gelijk de eerste en de laatste keer. Gras wordt nu allemaal opgegeten en hooi wordt gekocht.

SteffiiY

Berichten: 22542
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:59

Ik denk dat ik het ook wel bij wil gaan houden, nu ik erover nadenk.

Als ik het nu even globaal uitreken ben ik voor 2 paarden zo'n €8000 per jaar kwijt.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:05

tita schreef:
Knuffeldier, maar jij krijg toch wat terug van de verzekering?


Dat is ook nog een groot punt van frustratie, ik krijg dus helemaal niks vergoed. Ben daar nog steeds pissig over. Deels opmezelf omdat ik niet heb opgelet met afsluiten en deels op hippozorg omdat zij zulke achtelijke constructies bedenken. Ik heb mijn paard voor 5000 euro verzekerd+ ziektekosten (waar het me vooral om te doen was) maar heb niet opgelet bij afsluiten en heb als basispakket dat als hij afgekeurd word op zijn benen dat ik dan niet uitgekeerd krijg. Maar heb niet opgelet met afsluiten en niet gezien dat ze dan ook geen ziektekosten vergoeden aan zijn benen vergoeden. (stom, stom, stom) Dus ik betaal 55 euro premie per maand en heb overal zelf voor op kunnen draaien. -:(-
Maar nu alles achter de rug is gooi ik hem gewoon in een andere verzekering, waar wel de benen vergoed worden.

x_spekkie_x schreef:
knuffeldier schreef:
maar goed trouwens dat mn vriend geen bokt account heeft :D

Maar ik wel }:)
Maar jeetje Marieke, wat een boel geld! Gelukkig krijg je er wel een knappe en hilarische spanjaard voor terug :D



Haha had al gezien dat je ook had gepost. Dogan zeurt nu nooit, maar als hij het echte kostenplaatje zou weten denk ik dat ie wel zn wenkbrauwen eens flink op zou trekken, maar ja zolang het mijn geld is :D
Maar Abdul is one in a million, zo een paard krijg ik nooit meer, dus die mag wat kosten

Dit is mijn geldversnipperaar :D
Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:05

Urielle schreef:
Froukje1993 schreef:
Uh, ik wil niet heel vervelend doen, maar de paarden betaal ik toch echt zelf.
En ik heb mazzel ja dat ik haast niet betaal, maar wij vinden het hier thuis onzin dat ik betaal voor het gras of stro wat ook gebruikt wordt voor de schapen en koeien. Daar staat tegenover dat er wordt verwacht dat ik mee help om alles binnen te halen.

Als jullie overschot hebben neem ik aan dat het wordt verkocht.

:n Wordt een jaar later gewoon weer gebruikt.
Urielle schreef:
En wat je bij eigen land niet moet vergeten: je betaalt hypotheek voor je grond, belastingen, je zaait het in, je spuit, je kalkt, je bemest, je steekt er tijd in om het te bewerken en om te hooien, je hebt machines nodig die onderhoud vragen en die niet op water lopen (helaas :P ), ..
Mijn buurvrouw bijvoorbeeld heeft een jaar gehooid maar heeft afgelopen jaar gevraagd of ik mijn paarden wilde laten grazen want het was goedkoper om hooi in te kopen dan het land te bewerken en als mijn paarden daar graasden hoefde ze de loonwerker niet te laten maaien ;)

Hypotheek, nope. Alles is keurig afbetaald. Zaaien, kalken, spuiten gebeurd hier niet :n
Belasting, onderhoud en diesel merk ik ook niet doordat alles ook gebruikt wordt voor de andere beesten. 2 paarden meer of minder merken we dus helemaal niets van.

Ibbel schreef:
Hooi van eigen land kost je alsnog minimaal 2 euro per pakje. Je begint met bemesten (80 euro per uur voor een loonwerker; vroeger kon een boer gewoon zelf gieren, met injecteren zal je iemand moeten laten komen), je moet maaien en minstens 5-6 dagen schudden (tijd plus diesel), er moet toch op z'n minst een loonwerker komen om het te persen (50-80 cent per pak, afhankelijk van hoeveel je in één keer perst) - tel maar op... Dat er soms hooi rechtstreeks van de boer voor 2 euro/pak wordt aangeboden snap je idd niet. Daar verdien je geen cent aan.

Bemesten gebeurd met eigen mest van de schapen/koeien, paarden. Hoeft niemand voor te komen, doen we gewoon zelf. Injecteren doen we niet aan :n
Ook het persen doen we gewoon zelf, nergens een loonwerker voor nodig.(althans, voor de voordroog balen wel. Maar ze eten voornamelijk hooi wat we zelf geperst hebben.)
En daardoor kunnen wij idd hooipakjes voor 3 euro per stuk verkopen zonder er op te verliezen.


Niet iedereen hoeft er zoveel moeite voor te doen, en sommige mensen hebben nog wel alles om zelf een heel eind te kunnen komen zonder een loonwerker in te schakelen.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:10

Ik geloof dat ik 't voor komend jaar maar eens bij ga houden...
Heb mijn pony nu bijna een jaar en dit jaar had ik idd wel de extra kosten van aanschaf en achterstallig tand-onderhoud en een vastzittend lijf (dus 2x osteopaat), daarnaast aanschaf bekapset, zadel etc. etc..

Wel enorm interessant!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:11

Ibbel schreef:
Hooi van eigen land kost je alsnog minimaal 2 euro per pakje. Je begint met bemesten (80 euro per uur voor een loonwerker; vroeger kon een boer gewoon zelf gieren, met injecteren zal je iemand moeten laten komen), je moet maaien en minstens 5-6 dagen schudden (tijd plus diesel), er moet toch op z'n minst een loonwerker komen om het te persen (50-80 cent per pak, afhankelijk van hoeveel je in één keer perst) - tel maar op... Dat er soms hooi rechtstreeks van de boer voor 2 euro/pak wordt aangeboden snap je idd niet. Daar verdien je geen cent aan.

Mesten krijgen we zelfs geld voor. (kalveren/koeien drijfmest)
Omdat deze boer ook de machines heeft om te maaien en te draaien krijgen we geen geld voor het laten bemesten maar maait en draait hij gratis bij ons.
Het persen betalen we wel uiteraard wel zelf.
Wij zijn dus alleen de kosten van het persen kwijt en uiteraard weide onderhoud.
Maar aan die 2 euro kan dus wel verdiend worden :)

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:13

@Froukje: en de machines kosten allemaal niets qua aanschaf en onderhoud? Folie om te wikkelen komt gratis aanwaaien? Klossen strotouwtjes voor in de pers groeien aan de bomen? Je houdt jezelf echt voor de gek door te zeggen dat het niets kost...

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:18

Ibbel schreef:
@Froukje: en de machines kosten allemaal niets qua aanschaf en onderhoud? Folie om te wikkelen komt gratis aanwaaien? Klossen strotouwtjes voor in de pers groeien aan de bomen? Je houdt jezelf echt voor de gek door te zeggen dat het niets kost...

Ik zeg MIJ kost het niets, omdat het allemaal wordt verrekend met de andere beesten als ik maar mee help met het binnen halen ed.

En ja, ik snap heus wel dat dat soort dingen allemaal geld kosten en iemand anders daar wel voor moet betalen.
Maar dan nog ben je vele malen goedkoper uit dan dat je ze in pension hebt staan of dat je alles laat doen door een loonwerker.

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:20

Ik heb net ongeveer berekend wat wij dit jaar kwijt waren aan ons paard. Ze is geblesseerd geweest, dus dierenartskosten, speciaal beslag gehad, maar ook nog wat wedstrijden gestart. Ons land is gewoon een aangekocht stuk bouwland wat aan onze tuin grenst, maar dit is niet opgenomen in de hypotheek maar in 1 keer betaald. Ik heb alleen meegenomen wat het daadwerkelijk gekost heeft.

Vlas Ongeveer 60 pakjes per jaar € 300,00
Brok Ongeveer 20 zakken per jaar € 280,00
Supplementen Ongeveer 4 zakken per jaar € 120,00
Dierenarts Peesblessure + enting + koliek bezoek zondag € 670,00
Weideonderhoud Nieuw lint + poortgrepen (4) + rest € 275,00
Zadel Anatomica Octant € 1.800,00
Zadeldekken HV Polo + HorZe € 80,00
Dekens 2x winterdeken + 1 zweetdeken € 150,00
Trailer Oude ingeruild € 2.000,00
Traileronderhoud Remhoesjes vervangen € 200,00
Les jan. t/m juli 1 keer pw á €10 = +/- 28 keer € 280,00
Les Oktober t/m december á 15 euro = +/- 16 keer € 240,00
Hoefsmid Speciaal beslag € 375,00
Hoefsmid Bekappen om de 8 weken € 75,00
Seawalker Begin 2x pw, daarna 1x pw € 900,00
Dieselkosten naar Hollandscheveld 30 keer 108 km. / 8 liter / gem. dieselprijs €1,40 / Auto 1:14
€ 336,00
Tandarts € 100,00
Lidmaatschap Rijvereniging per jaar € 23,00
Afdracht stichting Per kwartaal €32,50 € 130,00
Lesgeld rijvereniging Per kwartaal €60,00 (1 kwartaal gelest ivm blessure) € 60,00
Lidmaatschap KNHS Per jaar € 16,00
Abonnement Paard en Sport Per jaar € 31,75
Startpas Per jaar € 78,25
Startgelden Ongeveer 6 proeven gereden € 60,00

Totaal € 8.580,00

Dit is wat mijn paard dit jaar ongeveer gekost heeft. Ik heb het even uit mijn hoofd berekend, dus het kan zelfs zijn dat ik nog dingen mis. De bedragen die er in staan kloppen allemaal wel ongeveer. Mijn paard staat bij mijn ouders op stal, en dit kost mij niks. Ik heb echter geen afschrijvingen meegenomen. Wél meegenomen zijn die dieselkosten om naar Hollandscheveld te rijden. Naar de trainingen heb ik dit weer niet gedaan, omdat ik de ene week meer rijd dan een andere week. Aan mijn berekening kun je dus zien dat het ook heel duur kan zijn, en dan heb ik nog niet eens alle kosten. Mijn ouders hebben nu een auto om de trailer te trekken, maar omdat deze aan vervanging toe is zullen mijn vriend en ik aankomend jaar een auto kopen om de trailer te trekken. Verder heb ik natuurlijk de pech van de peesblessure gehad, en daarom ging zij naar de seawalker. Op- of aanmerkingen zijn nog wel welkom, maar als het niet op een normale manier kan hoeft dat niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:22

Froukje1993 schreef:
Ibbel schreef:
@Froukje: en de machines kosten allemaal niets qua aanschaf en onderhoud? Folie om te wikkelen komt gratis aanwaaien? Klossen strotouwtjes voor in de pers groeien aan de bomen? Je houdt jezelf echt voor de gek door te zeggen dat het niets kost...

Ik zeg MIJ kost het niets, omdat het allemaal wordt verrekend met de andere beesten als ik maar mee help met het binnen halen ed.

En ja, ik snap heus wel dat dat soort dingen allemaal geld kosten en iemand anders daar wel voor moet betalen.
Maar dan nog ben je vele malen goedkoper uit dan dat je ze in pension hebt staan of dat je alles laat doen door een loonwerker.


Dat ontkent ook niemand denk ik. Het kost wel nog steeds geld, zie de opmerking over de hypotheek van 7,5 ton

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:27

Ibbel schreef:
@Froukje: en de machines kosten allemaal niets qua aanschaf en onderhoud? Folie om te wikkelen komt gratis aanwaaien? Klossen strotouwtjes voor in de pers groeien aan de bomen? Je houdt jezelf echt voor de gek door te zeggen dat het niets kost...

Ik heb ooit eens en setje kunnen kopen (trekkertje, maaibalk, schudder en pers) voor 3500euro. Stalbaas gaf het advies om dat niet te doen, kan niet uit......

Wat dan wel weer grappig is, is dat mijn zo verguisde uitspraak dat je 500 euro per maand moet kunnen reserveren om een paard te kunnen betalen, hiermee gewoon onderbouwd is :D Die krap 200 euro heb je echt wel nodig om je spaarpot gevuld te houden voor de onverwachte dingen des levens......

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:39

Ik heb net uit mijn hoofd even gerekend en ik kom voor dit jaar uit op ongeveer 4000 euro. Omgerekend is dat 333 euro per maand. Zelf begroot ik ongeveer 300 euro per maand, dus klopt redelijk. Dat is stalgeld, hoefsmid, DA, les, paardentandarts, hoofdstel, voer, graasmaskers, beugelriemhoesjes, antiklit, vliegenspray, paardenmasseur, lederdoekjes, pommel. Dit is exclusief benzinegeld naar mijn paard, want dat is al begroot in de autokosten.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:41

Magrathea schreef:
Dankjewel voor dit overzicht Vjestagirl :)
Ben het er niet mee eens dat je jezelf "rijk rekent" door geen aanschaf zadel etc, je hebt tenslotte ook DA-kosten gehad dit jaar en een verhuizing, dat kost ook allemaal geld dat je volgend jaar misschien niet hoeft te betalen. Plus je paard moet héél ziek worden wil je echt veel hoger uitkomen per maand (en dan denk ik 100-200 euro per maand meer). "onverwachte kosten " zijn het eigenlijk niet, je hebt ze namelijk elk jaar :P

Wat ik wel apart vind is dat iedereen zegt 'het niet te willen weten', wat paardlief per maand kost. Ik denk dat een dergelijk jaaroverzicht voor mijn vriend een voorwaarde is als hij het ermee eens is dat ik een paard neem :o
Alleen maar eerlijkheid toch? Ook naar jezelf toe. Het is toch wel goed om te weten wat je lieverds per maand kosten als je naar dat ene leuke dekje zit te kijken van 60 euro. Dat scheelt namelijk weer 5 euro pm in je jaaroverzicht... :)*
En ja, als je straks ineens minder gaat verdienen zal er toch ergens bezuinigd moeten worden. Dan kan je wel zeggen 'mijn paarden bezuinig ik niet op' maar door zo'n overzicht kom je er misschien toch achter dat er meer te besparen valt dan je doorhebt, zonder dat je paard er minder van wordt :j
Of misschien is het wel een stuk minder dan je had verwacht en kan je juist opgelucht ademhalen. Of kan je het aan je vriend laten zien en zeggen 'Kijk, dat halve salaris waar jij het over had valt heus wel mee.'

Tenslotte, Vjestagirl, wat ik eigenlijk nog miste (of misschien heb ik het niet gezien of valt het onder 'overige' :) in dat geval mijn excuses) is kosten rijkleding/stalschoenen e.d. Of heb je dat niet meegerekend? Dat lijkt me nog wel een dingetje, stalschoenen zijn niet goedkoop en ook als je rijdt in een C&A spijkerbroek die je in het dagelijks leven ook draagt slijt die broek toch sneller dan wanneer je niet zou rijden :)

Het is wel interessant eigenlijk, je hebt altijd een grijs gebied waarin je je af kunt vragen of je die kosten ook had gehad zonder paarden. Want misschien had je wel een andere hobby gehad als je geen paard had gehad die verder weg was, en dan had je alsnog je benzinekosten. Of die warme muts die je hebt gekocht omdat je het op stal zo koud hebt, had je die anders niet gehaald?

Ik hoop iig dat meer mensen dit voor het komende jaar gaan doen en online zetten, ik zou het erg graag willen weten!


Ik heb een rijbroek, maar die heb ik al zeker 4 jaar, dus die heb k niet meegerekend. Overigens rij ik idd ook regelmatig in mijn C&A spijkerbroeken, maar die overleven het prima :D. Ook mijn rijlaarzen heb ik al bijna 10 jaar in de kast staan. En mijn stalschoenen: ik draag in het dagelijks leven skateschoenen (grove gympen) en als ik die niet meer goed genoeg vind voor op straat draag ik ze naar stal. Omdat die dingen gemaakt zijn voor intensief gebruikt kan ik gerust 2 jaar doen met een paar schoenen wat ik dagelijks draag.

Kleding sowieso: shirtjes draag ik net zo makkelijk naar stal als naar een feestje, maar voor het echte rijden en als ik weet dat ik veel ga doen doe ik een HEMA shirtje van 6 jaar oud aan. Indertijd €4,-. Voor 'de warm' heb ik een oud snowboardvest van mijn broertje.

Het enige wat ik in de afgelopen paar jaren echt nieuw heb gekocht is een jas, en ook die komt uit de uitverkoop, €50,-, zeker 3 jaar geleden en is nog perfect.


Dingen als de warme muts die ik (evt.) gekocht zou kunnen hebben: als ik die koop omdat het koud is op stal dan staat hij op het lijstje. Als ik hem koop omdat het koud is en ik hem toevallig ook naar stal draag, dan niet.

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:55

Zal eens even kijken wat ponylief dit jaar gekost heeft...
Stalling (160x9, 120x1, 155x2 ivm stalwisseling en verschillend zomer/wintertarief): €1.870,-
Enting: €20,-
Wormenkuren: €55,-
Brok: €40,-
Twee wonden (spul om het schoon te houden): €30,-
Smit (30x3, 20x2, 52,50x1 ivm wisseling smit en vervolgens door omstandigheden voor ijzers eronder): €182,50
Zadelmaker: €130,-
Les met eigen paard (aantal keer privé, daarna voornamelijk gedeelde privéles): €200,-
Tweedehands zadel: €100,-
Trailer/vervoerskosten: €30,-
-------------------------------------
€2657,50
Maandelijks €222,-

Dit jaar wél geld bespaard doordat de tandarts niet op bezoek is geweest haha, die komt volgend jaar weer langs voor een gebitscontrole:)

edit; kosten zadel/trailer meegerekend.
Laatst bijgewerkt door no--a op 27-12-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt