Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:28

Als ik de pensionstallen en hoefsmeden bij ons in de buurt bekijk, denk ik dat je rond de €400 per maand kwijt bent voor een pony, en €700 voor een paard.
Maar er zijn ook mensen die hun paard een paar dagen per week laten rijden door een prof, en dan zit je al snel rond de €1200 per maand voor een pony, en €1500 voor een paard.
Dit alles is zonder wedstrijdkosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:57

Paradise123 schreef:
Als ik de pensionstallen en hoefsmeden bij ons in de buurt bekijk, denk ik dat je rond de €400 per maand kwijt bent voor een pony, en €700 voor een paard.
Maar er zijn ook mensen die hun paard een paar dagen per week laten rijden door een prof, en dan zit je al snel rond de €1200 per maand voor een pony, en €1500 voor een paard.
Dit alles is zonder wedstrijdkosten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!


Bedoel je met een pony een shet of een rijpony? Waar denk je aan een verschil van 300 euro te komen?

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:59

Ik bedoel een rijpony van ongeveer 140cm. Bij ons is er een enorm verschil of je nou een box huurt van 3x3 of 5x5...

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:04

In de meeste maneges ligt het verschil paard/pony maar rond de 25-40 euro per maand qua stalprijs. 300 euro verschil voor gewoon de box afmetingen geloof ik nooit. Qua voer is het ook zoiets, maar meestal is dat bij de stal inbegrepen. En qua diensten (zadelpasser, smid, …) is het volledig hetzelfde.

Dus ik begrijp nog altijd die cijfers niet. Kan je meer specifieren waar je die op baseert?

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:23

Maand juli was € 575,47
Maand augustus
Stalling €235,00
Tandarts €80,00
Hoefsmid €40,00
Bit via mp €15,00

Totaal €370
Ben trots op mezelf
Heb nog wel een bit in leen om 2 weken uit teproberen is 100€ maar die reken ik nog niet mee want kan zijn dat ik die 100 weer terug krijg als die er niet goed op loopt

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:54

Nymphaea schreef:
Wat een geld allemaal zie ik voorbij komen! Ben alweer een paar jaar uit de paarden (blijf een liefhebber) maar ik betaalde maxxx per maand 150 euro. Maar ja, paard stond aan huis en was aantal jaar geleden.


Dat waren nog eens mooie tijden met mooie bedragen. Ik merk echt dat alles duurder aan het worden is hoor.

Ik geloof dat ik vorig jaar nog 6 euro en een beetje betaalde voor houtkrul, tegenwoordig zijn die pakken met een beetje pech over de 10 euro.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:59

upendo schreef:
Captain schreef:
Niet om dit topic te vervuilen, maar waarom? Ik vind het heel sneu eigenlijk dat alleen 'rijkere' mensen een paard kunnen betalen. Als ik kijk wat voor rijkdom ik door mijn paard ervaar gun ik dat iedereen.

Omdat ik vind dat je als je een eigen paard aan wilt schaffen je ook zorg moet dragen voor goede degelijke randvoorwaarden.

Rijkdom ervaren door paarden kun je ook met een bijrijdpony of op de manege. Daar hoef je geen eigen paard voor te hebben.



Met de huidige en mogelijk aankomende verhogingen kunnen veel mensen niet eens paardrijles betalen.

Ik ben het eens dat het sneu is dat alleen de 'rijkere' mensen paarden kunnen betalen. Ik denk dat er redelijk veel mensen zonder geld een groter verantwoordelijk gevoel hebben om een paard te verzorgen.

Ik ken genoeg mensen met geld die niet naar hun paard omkijken.

Maar dat is even off topic.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:09

kojack schreef:
.

Met de huidige en mogelijk aankomende verhogingen kunnen veel mensen niet eens paardrijles betalen.

Ik ben het eens dat het sneu is dat alleen de 'rijkere' mensen paarden kunnen betalen. Ik denk dat er redelijk veel mensen zonder geld een groter verantwoordelijk gevoel hebben om een paard te verzorgen.

Ik ken genoeg mensen met geld die niet naar hun paard omkijken.

Maar dat is even off topic.


Ik denk dat dit ook heel erg afhankelijk is per individu, ken ook mensen die niet veel te besteden hebben, wel een of zelfs meerdere paarden, niet naar de paarden omkijken en vervolgens geen dierenarts kunnen laten komen als deze iets heeft. Sommige kunnen hun paarden zelfs maar twee keer in het jaar laten bekappen omdat het anders te duur is. Ik zou ook willen dat paarden houden voor iedereen betaalbaar is maar ik vind het ook heel sneu als je een paard niet naar de smid of dierenarts kunt laten gaan.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:21

Plop1997 schreef:
kojack schreef:
.

Met de huidige en mogelijk aankomende verhogingen kunnen veel mensen niet eens paardrijles betalen.

Ik ben het eens dat het sneu is dat alleen de 'rijkere' mensen paarden kunnen betalen. Ik denk dat er redelijk veel mensen zonder geld een groter verantwoordelijk gevoel hebben om een paard te verzorgen.

Ik ken genoeg mensen met geld die niet naar hun paard omkijken.

Maar dat is even off topic.


Ik denk dat dit ook heel erg afhankelijk is per individu, ken ook mensen die niet veel te besteden hebben, wel een of zelfs meerdere paarden, niet naar de paarden omkijken en vervolgens geen dierenarts kunnen laten komen als deze iets heeft. Sommige kunnen hun paarden zelfs maar twee keer in het jaar laten bekappen omdat het anders te duur is. Ik zou ook willen dat paarden houden voor iedereen betaalbaar is maar ik vind het ook heel sneu als je een paard niet naar de smid of dierenarts kunt laten gaan.


Oh, dat ben ik helemaal met je eens hoor! Maar dat is natuurlijk met alle dieren zo. Je kan ze gaan houden als je er tijd en geld voor hebt, anders moet je er niet aan beginnen.

Ik heb zelf een insta account waarbij ik vaak de vraag van kinderen krijg wat een pony/paard kost en hoe ze het beste hun ouders kunnen overtuigen om er eentje te kopen. Ik ben dan ook altijd heel eerlijk dat het leuk is maar ook erg duur en zeker als ze een keer ziek worden.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:23

Voor de mensen die onbeperkt hooi voeren wat buiten stalgeld valt, hoeveel zijn jullie per maand kwijt voor een klein paard?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:58

Djorf_6 schreef:
Voor de mensen die onbeperkt hooi voeren wat buiten stalgeld valt, hoeveel zijn jullie per maand kwijt voor een klein paard?


Voor onbeperkt mag je rekenen op een 20 kg per dag, ook afhankelijk van het systeem en hoeveel gemorst wordt (ook bij hooinetten niet te onderschatten, ik vul het hooinet van de dikke met alleen wat de onbeperkte uit zijn net heeft geplukt en laten vallen).

Prijzen hier zijn sterk opgeslagen dit jaar, ondertussen 2,80 voor een klein baaltje van 12 kg en 50 euro voor 450 kg.

(Onbeperkt raad ik echter niemand aan ivm veel te dikke paarden maar dat ter zijde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:34

Poekkie schreef:
Djorf_6 schreef:
Voor de mensen die onbeperkt hooi voeren wat buiten stalgeld valt, hoeveel zijn jullie per maand kwijt voor een klein paard?


Voor onbeperkt mag je rekenen op een 20 kg per dag, ook afhankelijk van het systeem en hoeveel gemorst wordt (ook bij hooinetten niet te onderschatten, ik vul het hooinet van de dikke met alleen wat de onbeperkte uit zijn net heeft geplukt en laten vallen).

Prijzen hier zijn sterk opgeslagen dit jaar, ondertussen 2,80 voor een klein baaltje van 12 kg en 50 euro voor 450 kg.

(Onbeperkt raad ik echter niemand aan ivm veel te dikke paarden maar dat ter zijde)


20 kg per dag voer ik mijn 2 ijslanders nog niet eens samen. Die krijgen ook niet onbeperkt want dan kun je ze rollen (kan nu al).
Ik reken in de winter als ze geen gras meer hebben 2 kilo per 100 kg lichaamsgewicht. Ik weeg het ook af en pas hier en daar wel wat aan op het oog. Minder krijgen ze sws niet. Mochten ze mager worden voer ik ze nog een extra keer bij, maar mager worden zit niet in hun assortiment.
Verder betaal ik voor een grote baal van 450 kilo 70 euro hier.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:55

Oh ik zou dat aan mijn eigen paarden ook nooit voeren hoor, zeg er zelf bij dat ze dan te dik staan. Hier heb ik er een paar in pension, waarvan sommige in de winter onbeperkt krijgen en de meesten niet. Maar zelfs de D-pony merrie vreet gerust 8-12 kg in een nacht weg als je haar laat doen (die krijgt wel effectief onbeperkt ivm leeftijd, wordt iets moeilijker op gewicht te houden in de winter).
Nu hangt het echt wel van de paarden af. Mijn KWPN is 1m62, kreeg voordien onbeperkt en eet zo’n 6-9 kg ‘s nachts. Mijn haflinger krijgt met gemak een net van 12 kg leeg op een nacht toen we onbeperkt gaven op nieuwjaarsnacht ivm vuurwerk. Pensionpaard dat ik probeer bij te voeren is ook 1m62 en eet met veel moeite 3-4 kg weg in 8 uur tijd. En dan was er ook ooit eens een watmbloedje van +/- 1m60 in pension met een blessure. Die at 2 balen van 12 kg per dag op zonder morsen en stond dan alsnog uren zonder.

Maar ik als pensionhouder mik bij ‘onbeperkt’ echt wel op 20 kg voor een klein paard.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:21

Het plan was niet om onbeperkt te voeren, maar ik dacht als ik dat zo bereken kunnen de kosten alleen maar meevallen. Bedankt voor jullie antwoorden!

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:36

Ik wil er eigenlijk niet over nadenken wat mijn paard per maand kost. Heb het even globaal uitgerekend (stalling, hoefsmid, lessen, €50 extraatjes) en kom dan rond de €850 per maand uit...

Oh en dan komt er nog €200 per maand aan benzine bij voor het heen en weer rijden :=

In m'n volgende leven neem ik denk een goudvis :))

Joehoe85
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:48

Ik lees al een poos mee, maar ik blijf schrikken! Zijn er bij sommige mensen al twijfels om dit te blijven doen/betalen ivm de huidige energie crisis ?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:12

Joehoe85 schreef:
Ik lees al een poos mee, maar ik blijf schrikken! Zijn er bij sommige mensen al twijfels om dit te blijven doen/betalen ivm de huidige energie crisis ?


Wij hebben noodgedwongen een extra pensionpaard gezocht. Ook ivm met een paar andere problemen ivm wanbetalers op pension, maar dan nog was het stilaan nodig.
Verder twijfel ik hard over de supplementen… maarja paard doet het nu terug prima na alle ellende vorige jaar dus ik durf niet goed.
Spullen etc kocht ik toch alleen maar minimaal en op de kwaliteit en van het harnachement en de zadelpasser wil ik niet bezuinigen. Alles ivm gezondheidsdiensten (hoefsmid, tandarts, osteo. Etc) ook niet. En lessen wil ik ook graag behouden, al twijfel ik toch daarin te knippen.

Ik merk in mijn omgeving wel dat er veel meer oudere of kapotte paarden te koop/geef worden gezet terwijl die anders nog een pensioen zouden krijgen. Ook 1 iemand die paard gaat wegdoen op stal ivm de prijzen maar nog geen thuis heeft gevonden (ouder dier, braaf en bereden maar met enkele mankementen). En verder merk ik ook een verschuiving naar de minder dure stallen. Ik krijg bvb de laatste tijd veel aanvragen van mensen die op een duurdere stalling met binnenpiste staan maar dringend een plek zoeken omdat de stal 50-100 euro omhoog ging de volgende maand.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:16

mavantos schreef:
In m'n volgende leven neem ik denk een goudvis :))


Ik ook :+

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:18

Ik een fiets. :')

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:31

Hobbelpaard, die hoef je alleen maar af en toe af te stoffen :D

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:02

mavantos schreef:
Ik wil er eigenlijk niet over nadenken wat mijn paard per maand kost. Heb het even globaal uitgerekend (stalling, hoefsmid, lessen, €50 extraatjes) en kom dan rond de €850 per maand uit...

Oh en dan komt er nog €200 per maand aan benzine bij voor het heen en weer rijden :=

Zoiets wordt het bij ons ook, helaas. Maar ja, ze zijn zo leuk he, die paarden :)

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:10

Ik heb vorige maand mijn eerste paard gekocht.

Stalling: 180
Aankoop spullen: 147 + 15 + 72 + 12 = 246
Voer: 63 + 145 + 50 + 117 = 375
Hoefsmid: 60 (veel bekapwerk + ijzers voor)
Osteopaat: 90 (incl reiskosten)
Deken: 110

Totaal 1060. Nog meer dan de aanschafprijs vh paard zelf :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:32

Piekosjj schreef:
Ik heb vorige maand mijn eerste paard gekocht.

Stalling: 180
Aankoop spullen: 147 + 15 + 72 + 12 = 246
Voer: 63 + 145 + 50 + 117 = 375
Hoefsmid: 60 (veel bekapwerk + ijzers voor)
Osteopaat: 90 (incl reiskosten)
Deken: 110

Totaal 1060. Nog meer dan de aanschafprijs vh paard zelf :+


Voor een eerste maand heb jij het nochtans zeer goedkoop kunnen houden :D

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:51

September voor 2 paarden en 2 shets

Lessen: 155
Voer: 28
Activiteit (wedstrijd): 50
Weidehuur: 500
Osteo: 220
Trailerkeuring: 85
Trailerherstelling: 1500

Totaal: 2538

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:54

Haha ja gelukkig had ik al wel het een en ander van vorige bijrijdpaarden etc. De osteopaat is nog voor een 2e x gekomen maar daar heb ik de factuur nog niet van gekregen, dus die komt bij volgende maand er op :+ Wel een note dat ik nog geen zadel voor d'r heb :))