Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:05

silverapple schreef:
Dees schreef:
Wat voor paarden heb jij, Silverapple?
Want in het houden (en dus de kosten) maakt het natuurlijk ook nogal uit of je een buitengehouden Tinker hebt of een geschoren bloedpaard.


Ik heb een 9 jarige Quarter horse x Tennessee walker en een 16 jarige kwpn'er


En ik scheer ze nooit

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:52

Ook nooit een tandarts erbij gehad?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:54

De tandarts die hier komt vraagt niets voor het consult alleen voor de behandeling.
En dat hoeft niet altijd jaarlijks als ze van zichzelf een fijn gebit hebben.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:12

Okee mensen ik stop met hierop reageren. Er kan hier niet worden geaccepteerd dat ik lage kosten heb en misschien de wormen kuur en tandarts ben vergeten... Het spijt me verschikkelijk. Ik zal niets meer zeggen en ga maar gewoon door met andere dingen. niet lelijk bedoeld of gemeen maar ik vind het een beetje stom dat niemand hier word gelooft als hij/zij gewoon lage kosten heeft.

fjordjes

Berichten: 12033
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:30

Sinds gisteravond weer een paard dus ik ga de kosten ook eens bijhouden.

Deken: 52,90
Hooi: 84
Wei: 60
Vervoer paard: 60

€256,90

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:25

silverapple schreef:
Okee mensen ik stop met hierop reageren. Er kan hier niet worden geaccepteerd dat ik lage kosten heb en misschien de wormen kuur en tandarts ben vergeten... Het spijt me verschikkelijk. Ik zal niets meer zeggen en ga maar gewoon door met andere dingen. niet lelijk bedoeld of gemeen maar ik vind het een beetje stom dat niemand hier word gelooft als hij/zij gewoon lage kosten heeft.


:(:) internet is moeilijk om goed over te komen. Bedankt voor je input!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:29

silverapple schreef:
Okee mensen ik stop met hierop reageren. Er kan hier niet worden geaccepteerd dat ik lage kosten heb en misschien de wormen kuur en tandarts ben vergeten... Het spijt me verschikkelijk. Ik zal niets meer zeggen en ga maar gewoon door met andere dingen. niet lelijk bedoeld of gemeen maar ik vind het een beetje stom dat niemand hier word gelooft als hij/zij gewoon lage kosten heeft.

+:)+
Erg hè.
Je krijgt er zelfs onfatsoenlijke pb's over.
Natuurlijk zegt dat wat meer over die persoon,maar gewoon toch.
Jaloezie? Geen idee wat het is.
Maar het zou inderdaad fijn zijn als alle kosten geloofd worden, dat maakt toch waar dit topic om gaat.
Niet alleen de (buitensporige) hoge.

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:38

Is het echt geen misverstand? Die pb's met nare toon vind ik wel erg ver gaan hoor!!

Ik vind het persoonlijk meer een eye-opener om te zien dat andere mensen hun zaken ZO GOED geregeld hebben dat ze minimale kosten hebben! En vind die reacties juist heel veel bijdragen aan een topic als deze. Maar uiteraard blijft het internet en ik vind reacties lezen zoals ze bedoelt zijn soms erg lastig, maar denk wel dat er niemand wou aanvallen hier.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:43

Ik snap de discussie ook niet zo. Het is toch alleen maar heel fijn om te weten dat het met minder ook kan lukken? Het is niet representatief voor de vraag die in dit topic gesteld wordt, maw, mensen moeten niet denken dat ze het redden met 100,- per maand. Maar naast de excessieve kosten van paardenbezitters die het financieel makkelijk kunnen missen, (want als ik het had gekunt had Joy ook in een andere opfok gestaan) is het ook goed om te zien dat het met minder ook kan.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:49

Ik vind het ook wel positief om te weten dat als je het goed regelt je op jaarbasis kwijt kan zijn wat ik nu in een maand over de balk smijt. Geeft goede hoop voor de toekomst :D
Sowieso lijkt me in een topic als deze dat er geen goed of fout kan zijn, dus gewoon lekker blijven posten :)

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 06:48

Silverapple, het is meer dat ik denk dat je wat kosten vergat te berekenen. Maar inderdaad fijn voor jullie als dat allemaal zo goedkoop kan, is toch alleen maar positief? Zal wel een stuk meer worden als je je merrie gaat laten dekken ;)

Bedoelde alleen maar dat dat mij niet gaat lukken, ze vreten me de oren van mn kop :D

Heb wel al wat plannetjes om wat kosten naar beneden te krijgen hier en daar, maar daarvoor moet ik eerst weer investeren, dus dat word pas kosten besparend op termijn... Vanaf Januari zal ik het ook eens bij gaan houden, dan kan ik aan het eind van het jaar eens zien wat het me op maandbasis zoal kost. Krijg ik volgens mij meteen een beroerte :P Op dit moment gaat er alleen al $600 aan hooi door per maand :=

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:29

Ook ik wil hier eens bij gaan houden wat ik kwijt ben per maand...goed om inzicht te krijgen!


Oktober


Stalling 125 euro
Hooi 70 euro
Brok 18 euro
Hooinet 29 euro
Dierenarts 330 euro
Hoefsmid 30 euro
Osteop. 80 euro

Totaal 662 euro

Oeps...hopelijk volgende maand echt iets minder!!!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:31

Silverapple fijn dat je het zo goedkoop kan doen.
Maar denk inderdaad dat mensen inderdaad denken dat je heel wat kosten vergeet.
Zoals inderdaad wormenkuur, tandarts.
Maar hoe doe je het met mestafvoer? Onderhoud van je land (gras moet toch onderhoud hebben lijkt me?), hekwerk onderhoud, etc.

En dat is niet omdat wij je niet geloven. maar wellicht juist interessant hoe het zo goedkoop kan :)

Mijn paard vrat ook voor 70 euro aan hooi weg toen ik eigen landje had.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:36

Wie stond er ook alweer op een melkveebedrijf - ik verbaas me dat je geen kosten hebt voor de rijbaan en/of paddock? Dat zijn toch geen reguliere melkveebedrijf kosten, dus eigenlijk zou je ze wel mee moeten rekenen.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:29

Dees schreef:
Wie stond er ook alweer op een melkveebedrijf - ik verbaas me dat je geen kosten hebt voor de rijbaan en/of paddock? Dat zijn toch geen reguliere melkveebedrijf kosten, dus eigenlijk zou je ze wel mee moeten rekenen.

daar stond wel een lidmaatschap voor een rijvereniging bij, mischien rijd ze daar wel alleen? en heeft ze thuis geen bak.
ja sommige mensen kunnen paarden wat goedkoper houden dan andere mensen. snap niet waarom daar dan aan getwijfeld word.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:32

Ik twijfel daar ook helemaal niet aan. Het zal mij eigenlijk biet zijn hoe goedkoop of hoe duur een ander het doet. Het is toch geen wedstrijdje "wie doet het het meest goedkoop?". En het is ook appels met peren vergelijken. Ik zou ook goedkoper kunnen, bijvoorbeeld door genoegen te nemen met kwalitatief minder vlasstrooisel, of hooi-shopping. Denk dat mijn brok overigens wel tot de categorie 'koopje' toebehoort, maar de wortelen zijn weer duur. Als ik die achterwege laat ben ik ook maandelijks goedkoper, maar heee, ik geef ze nu eenmaal graag wortelen.

Ik vraag me alleen wel af waarom sommigen denken dat het aan huis dus spotgoedkoop zou moeten zijn. Dat is het voor velen van ons helemaal niet. Daarnaast, pension heeft ook echt zijn bekoringen.
Zoals spontaan een weekendje weg willen, dat lukt vrijwel nooit met paarden achter huis :=

Kortom, deel gewoon je informatie voor zover je dat zelf wilt delen, en hou op te vergelijken met de situatie van een ander.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:41

Citaat:
Kortom, deel gewoon je informatie voor zover je dat zelf wilt delen, en hou op te vergelijken met de situatie van een ander.

En dat zou erg fijn zijn ja. :j
Juist alles mag gedeeld worden niet vol ongeloof weggezet worden. Dat zou heel prettig zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:15

Ik lees hier erg graag mee omdat het mij eraan herinnert waarom ik niet een eigen paard heb := ik maak al best wat kosten aan mijn bijrijdpaard en ik betaal enkel les (wel wekelijks), tandarts, smid en materiaal.

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:26

Ik ga hier volgen! En ga dit vanaf januari ook eens bijhouden in een excelletje .. denk dat ik nog ga verschieten

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:58

Het is gewoon erg afhankelijk waar je staat ook. Eigenaar van een vroeger verzorgpaard hield zijn 3 paarden (2 KWPN en 1 Brabander) voor nog geen 1000 per jaar. Huurde zijn huis van zijn broer aan vriendenprijsje, zat erg veel land bij waardoor zelfs in de winter amper moest gevoerd worden. Hooi haalde hij van eigen land. 1x per jaar entingen, op tijd een wormenspuit, 3x per jaar smid voor Brabander en oude KWPN, jonge om de 6-8 weken volledig beslagen omdat die op wedstrijd ging. Piste had hij aangelegd van gekregen zand en trok hij soms eens door met een kleine tractor die hij toch al had voor andere dingen. Ieder paard zijn eigen zadel, hoofdstel en dekje maar geen onnodige prullen.
Het kan dus wel bij sommigen maar je moet geluk hebben.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:02

Ik was diegene met melkveebedrijf
Klopt heb geen rijbaan aan huis, longeren, rijden en lessen doe ik allemaal op de rijvereniging. En heb recreatiegebied op 5 min stappen waar ik ook kan rijden, en in de zomer op eigen land. Paddock heb ik verder geen kosten aan. In principe heb ik 1x grote uitgave gedaan aan verbouwen stallen en paddock, maar met afschrijving per jaar te gaan berekenen vind ik niet relevant. Ook die bouwkosten verschillen, wij hebben alles zelf gedaan met herbruik van materialen en 2e hands. Dat is het nadeel van aan huis, kan veel kosten om iets naar je zin te realiseren, maar ook voordeel dat je alles naar je eigen wensen kan doen. Ander nadeel is dus dat het wel eenzaam kan zijn, maar bij de rijvereniging kom ik zat mensen tegen. Boeren gaan nooit op vakantie en mn vriend voert en zet paarden buiten als ik op mn werk ben. Verder is het onderhoud van weiland en rest accommodatie best veel werk wat op pensionstal gedaan wordt. En geen bak aan huis is wel lastig heb ik gemerkt, heb net mn jonge paard zadelmak gemaakt en dat is best pittig als je daarvoor naar andere locatie moet met trailer, maar paard is inmiddels perfect te vervoeren door mijzelf alleen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:01

Wortels is hier 20 kg voor 2,50
Per maand 8 kratten: 20,-


Extra kosten oktober:

Trailerreparatie 815,-

Paardentandarts 65,-

32 kuub zand: 800,-

Afvalcontainer huur 75,-
Leegmaken komt daar nog bij

Weidepalen: 1100,-

Trailertrekauto: ..... (nog onbekend)

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:20

Afbeelding

Duur maandje. :o
Deze maand ook voor aankomende maand voer en stro besteld.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:32

Jeetje wat een (hoge!!) bedragen zie ik hier voorbij komen zeg!

Ik sta wel redelijk goed(koop) denk ik zo...

75€ stalling (half-pension) shet.
42€ regendeken
50€ winterdeken
90€ bijzet/longeerhulp/teugels
15€ verzorgings producten
15€ rijkleding dochtertje
50€ rijlaarzen dochtertje

135€ dierenarts kosten
115€ medicatie, 6mnd

Edit:
Toch nog 587€ afgelopen maand..was voor ons een dure maand!
Normaal toch wel 300-350 minder...

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:52

Oktober:

Stalling 130
Vitaminemix en olie 30
Wortels 4
Krachtvoer 10
Nieuwe amigo regendeken 30(koopje vd maand)
Nieuwe pad 30
Hoefsmid 30

Totaal 264

November gaat duurder worden, nieuw zadel is onderweg, factuur training oktober komt en eind nov komt de tandarts.