Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:46

Ben iets goedkoper dan in januari :o


Afbeelding

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:37

Lena82 wat een lijst ~~}>
Een goedkope stalling heb je alvast niet, moet je daarbij nog eens kv kopen? Of is dat als extra?

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:23

Was ik maar nooit begonnen met bijhouden haha.

Stalling met de faciliteiten die ik nu heb is er helaas niet heel veel goedkoper hier in de regio. Paarden krijgen meer dan genoeg ruwvoer hier en een beetje basis brok maar mijn 5 jarige hard groeiende, mega speelse ruin verbrand meer dan dat ie binnen kreeg.

Hij viel ondanks de enorme berg voordroog in, dus krijgt hij nu extra nog vitaminebrok, muesli en luzerne.. Hij is nu aardig op gewicht en lijkt stabiel. Hoop in het voorjaar af te kunnen bouwen als er weer voldoende gras staat.

Verder zou het helpen als ik minder dekjes en wedstrijdjasjes koop denk ik haha

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:44

Lena82 schreef:
Was ik maar nooit begonnen met bijhouden haha.

Stalling met de faciliteiten die ik nu heb is er helaas niet heel veel goedkoper hier in de regio. Paarden krijgen meer dan genoeg ruwvoer hier en een beetje basis brok maar mijn 5 jarige hard groeiende, mega speelse ruin verbrand meer dan dat ie binnen kreeg.

Hij viel ondanks de enorme berg voordroog in, dus krijgt hij nu extra nog vitaminebrok, muesli en luzerne.. Hij is nu aardig op gewicht en lijkt stabiel. Hoop in het voorjaar af te kunnen bouwen als er weer voldoende gras staat.

Verder zou het helpen als ik minder dekjes en wedstrijdjasjes koop denk ik haha


Dat laatste moest ik stiekem wel aan denken toen ik je overzicht zag :D . Als je het geld hebt en het daar graag aan uitgeeft is dat natuurlijk geen probleem. Maar zo te zien is kleding en spullen voor je paard wel iets waar je op kan bezuinigen, als je dat wil :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:52

Ik denk ook dat het wel goed is om daar een paar 'sidenotes' bij te plaatsen. :j

De bedragen van boven de 1000 euro per maand zijn hier namelijk ook erg bekend en door ze te plaatsen ben ik persoonlijk soms 'bang' dat mensen denken;"Jeetje, wat smijten die een geld over de balk!"

Ik ken beide kanten.
Heb jarenlang (van 2007 tot 2014) een paard onderhouden van het absolute minimum.
Eskadron dekjes, leuke setjes of andere echte luxe was echt een ver van mijn bed show. :o
En ik miste het overigens ook niet, was echt heel erg blij met wat ik wel had en had goed passend tuig.

Nouja, in 2014 kreeg ik een relatie en later zijn we gaan [***], kregen er paarden bij, eigen huis met de paarden aan huis en het noodlot sloeg toe.
We hebben ontzettend veel medische kosten gehad, veel verloren en daarnaast bewuste keuzes als een gedrainneerde paddock laten aanleggen (echt geen overbodige luxe hier op de klei) en de aankoop van extra weidegrond.

Als ik de bedragen van nu op Bokt zou zien staan in 2010/2011/2012, zou ik echt perplex staan, want het is een heleboel geld.
Maar als je het kunt betalen (wat voor mij een voorwaarde is om een paard te houden), dan heb je eigenlijk aan niemand anders dan jezelf verantwoording af te leggen. :o

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat mensen schrikken van bepaalde bedragen.
En dat neemt ook niet weg dat in ieder geval ons streven is om zeker een stuk lager te gaan zitten in de toekomst.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:54

Afbeelding
Januari vergeten. Ik heb 4 paarden. Maar behalve dat de andere 3 nu de pavo vital opeten en de dag naar Ermelo is alles voor 1 paard geweest.
Maart wordt ook weer pittig, hoefsmid en gebitsverzorger op de kalender.

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:55

Het is misschien schrikken, maar voor mij met nog-geen-eigen-paard ook een goede realitycheck, dat het gewoon ontzettend veel geld (kan) kosten. E.e.a. natuurlijk deels afhankelijk van het soort uitgaven, maar als er een dierenarts om de hoek komt kijken, ook hele reeele kosten. En iedereen heeft wel eens wat nieuws nodig denk ik. Als dat er niet af kan (lees: kan, niet: moet), moet je jezelf misschien achter de oren krabben of het wel handig is om een eigen paard te houden.

Dus ja, ik ben er wel blij mee als mensen eerlijk zeggen wat de paarden kosten (uiteraard alleen als ze dat willen moeten ze dat posten, anders natuurlijk niet).

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:01

Ik zou willen dat ik al die kosten niet had hoeven maken. Alle dierenartskosten afgelopen half jaar voor het ene paard, was een nieuw paard.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:04

Mijn merrie heeft mij afgelopen jaar bijna 10x aanschaf waarde gekost :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:05

Ja inderdaad.

En inderdaad, ik denk dat voor bijna alle mensen met 'hoger dan gemiddelde' kosten wel geld dat ze bepaalde uitgaven liever niet hadden gedaan als het niet nodig was geweest. :o

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:09

Maar dat is ook met stalling toch? :') Mijn maandelijkse stalling is net zo duur als mijn pony was. Ik vind dat het er allemaal gewoon een beetje bij hoort. Natuurlijk lopen DA kosten soms de spuigaten uit, maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Als het niet gebeurt is het mooi meegenomen, maar ik reken er maar gewoon op dat ik ooit veel kosten ga krijgen voor de DA ivm een ongelukje of iets.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:53

Februari:
€150 kuil
€42,75 krachtvoer
Mevrouw trok een halster stuk, maar heb nog genoeg liggen :+
2 winteczadelbomen verkocht + €12,50
= €180,25

Volgende maand krijgt ze haar enting weer, maar dan hoef ik geen kuil te kopen, dus dat trekt wel weer recht :)

Over een paar maanden ben ik wat meer kwijt, dan staat paardlief niet meer aan huis, €225 all-in :)

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:43

Tarico schreef:
Ik ben echt jaloers op sommige bedragen :')

Februari

Stal: 190
Trailerverzekering en stalling: 48,23
Les: 130
Bucas Recuptex: 70,21
Hoefsmid: 35
Zadelmaker: 135
Voer: 66,15
Dierenarts: 241,06
Overig EJ: 15,16

Totaal februari: 930,81


Heb je een Recuptex gekocht voor €70 of mist er een 1tje? Hihi. Anders wil ik graag weten waar je hem vandaan hebt! :))

Ik heb nog lang geen eigen paard, maar al wel een overzicht met de verwachte kosten p/m, zodat ik ongeveer weet wanneer ik er klaar voor ben. Die heb ik toch weer een klein beetje bijgesteld na alles wat ik hier weer gelezen heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:53

lycil8 schreef:
Heb je een Recuptex gekocht voor €70 of mist er een 1tje? Hihi. Anders wil ik graag weten waar je hem vandaan hebt! :))


De lage prijs is dankzij cadeaubonnen :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:42

Maandoverzicht februari;
Stalgeld 200,-
Totaal 200,-

Vandaag voer halen, morgen gebitscontrole dus de maand maart wordt wat duurder.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:50

Het factuur van stal is eindelijk binnen dus ik heb het overzichtje op kunnen stellen.

Deze maand gelukkig wel dichter bij het gewenste bedrag.

Afbeelding

*trailerhuur is voor de clinic, wedstrijd en een strandrit geweest.

Morgen komt de zadelmaker om het dressuurzadel na te kijken en neemt hij wat springzadeltjes mee om te kijken of er iets bij zit dat past dus dat gaat misschien weer een wat duurdere maand worden. Geen wedstrijden gepland dus dat scheelt ook trailerhuur/startgeld.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:00

Hier een goedkope maand. Rijd nog geen lessen/wedstrijden ivm dat ik net bevallen ben.

Stalgeld 300
Trailerverzekering 4.97.

Totaal 304.97

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:16

C_arola schreef:
Maandoverzicht februari;
Stalgeld 200,-
Totaal 200,-

Vandaag voer halen, morgen gebitscontrole dus de maand maart wordt wat duurder.

Ik ben de ontworming vergeten erbij te plaatsen, het wordt daardoor wat duurder.
Februari;
Stalgeld 200,-
Ontworming 31,-
Totaal 231,-

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:57

Vandaag Februari officeel afgesloten.

Totaal €1532.18
Gemiddeld per paard: €117.86

Voor 7 minipaardjes, 1 shetlander & 5 paarden
op eigen huur locatie in kop v. noord holland

Furst
Berichten: 601
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:23

Gemiddeld €75 per maand voor de stalling, die gaat oplopen binnekort omdat we een groter stuk krijgen. Dit is exclusief dierenartskosten en het afgelopen jaar is die al meer als 5x geweest. Hoefsmid is €30 per keer, gelukkig maar heeft mijn paard goede hoeven en hoeft hij niet heel vaak te komen bekappen. Laatste keer kwam hij enkel vijlen.
Ik geef wel geen krachtvoer meer omdat mijn paard met pensioen is.. maar anders kocht ik wel 2 zakken voer per maand..
Binnekort ga ik ook zijn deken laten wassen, kost ook weer geld.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:26

1 paard en 1 veulen in de opfok
Januari
120 stalling paard
130 opfok
20 wedstrijd
61 krachtvoer
51 verzorgingsproducten
15 ruwvoerscan
= €397

Februari
120 stalling paard
130 opfok
350 veelzijdigheidszadel
288 inschrijven bij het PRE stamboek
30 wedstrijd
52 vzh dekje
70 hoefsmid
57 vlas
= €1097 :=
Zadel en inschrijven bij stamboek zijn wel eenmalige kosten natuurlijk.. Maar tikt wel aan.

Sayangki

Berichten: 233
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:14

Ik heb afgelopen maand geld verdiend

Voor twee grote paarden en n E pony
Afbeelding

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:17

Huh? Rechtsbijstand?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:40

Mijn lijstje laat even op zich wachten. Computer gecrashed. Harde schijf is gered.

Sayangki

Berichten: 233
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:00

upendo schreef:
Huh? Rechtsbijstand?


Paar maanden geleden hooi gekocht en opgelicht. Zal de lange versie van het verhaal besparen. In het kort: de rechtsbijstand heeft me gedeeltelijk schadeloos gesteld.