Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:24

Misschien bekapt ze zelf en laat ze alleen af en toe een keer weer puntjes op de i zetten door de smid?
Hier kost een baal hooi in plastic 15 euro, zo'n grote. Van eigen land vandaar de prijs. Maaien geen kosten aan.
Nu voer ik er 4 paarden mee en die doen er 2 tot 4 weken mee omdat ze ook nog het hele jaar door op gras staan.
Zoiets kan bij haar dus ook. Krijg je wel een heel ander kostenplaatje van.
Ik mis nog wel de dingen als wormkuren/test.
Les misschien?

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:43

Zadelmaker, osteopaat.. ik snap de verwarring van libera wel, die heb ik namelijk ook een beetje! Maar als dat zo klopt is het wel onwijs goedkoop paarden houden voor haar en vind ik dat alleen maar heel erg fijn dat dat dus ook kan!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:53

Zadelmaker en osteo laat ik ook niet elk jaar komen.
Zadelmaker beetje om het jaar.
Osteo alleen als ik denk dat er wat is.
Tandarts mist nog wel in het rijtje. Maar ook daar zijn er die bij een consult niets vragen, alleen bij een behandeling.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:57

Ik heb ze ook thuis staan, maar bij mij is het onderhoud echt niet gratis :o

Weide moet regelmatig tegen onkruid gesproeid, gemaaid, bemest gesleept en gekalkt worden. Daar is een trekker voor nodig die niet gratis is en ook niet op lucht draait, zuipt behoorlijk wat diesel...

Stal onderhoud is ook niet gratis, moet regelmatig iets vervangen worden, bijgekocht worden of geverfd oid. En dan tel ik mijn tijd, die ook niet gratis is, nog niet eens mee.

Daarnaast moeten mijn bak en paddock onderhouden worden, gesleept, mest verwijdert en ga zo maar door...

En, niet te vergeten, hypotheek, gas water electra en mest/afval verwijder kosten elke maand!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:59

Hier het overzicht van oktober
Stalgeld 200,-
Wormkuur 7,50
Totaal 207,50
Goedkope maand, fijn na de duurdere maand in september.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:05

Onkruid sproeien is geen jaarlijks ding hier gelukkig. Ook kalk niet en test daarvan is gratis bij de welkoop.
Trekker hebben wij niet nodig voor maaien, dat doet de buurman in ruil voor mest.
En mijn paarden slopen blijkbaar niet veel, want er is al jaren niets vervangen op stal.
Zou ook niet zo snel weten wat daar kapot moet gaan als ze niet stampen.
Paddock heb ik geen, bak wel, maar ik ben de enige die rijd en soms sleep ik die met paard, soms met trekker. Maar dat is binnen 10 minuten klaar.
Mest afval gaat gratis naar de buren.

Dus als iemand een jaar staatje neer zet en dat jaar niet heeft hoeven sproeien of kalken klopt het toch echt gewoon.
Waarom doen mensen toch altijd zo apart als iemand eens lage kosten heeft?!

Hypotheek tel ik bewust niet, want we wilden altijd al buitenaf wonen ook zonder paarden.

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:55

Bruintje hee releax joh gekkerd! :-) er wordt niemand aangevallen. Wij, als eigenaren van paarden op pension, zijn verbaast dat je paarden aan huis zo goedkoop kan houden en daarom werd er doorgevraagd. Wellicht vergat ze een aantal kosten te vermelden, maar misschien heeft ze ook goed contact met buren waardoor er al heel veel 'gratis' gedaan kan worden. :-)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:56

Ik ben heel relaxed. :j

Maar iemand betichten van liegen, want dat staat er als je schrijft ik geloof er niets van, vind ik niet erg netjes.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:07

Ik heb 350€ betaald voor mijn hooi. Dat is voor 2 paarden op jaarbasis. Op het moment staan ze nog 24/7 op het land. De pacht is per jaar nog geen 100€ voor bijna een hectare. Hoeven doe ik zelf, 3x per jaar word dat door een smid gecontroleerd. Mest ophalen betaal ik niets voor.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:02

bruintje123 schreef:
Ik ben heel relaxed. :j

Maar iemand betichten van liegen, want dat staat er als je schrijft ik geloof er niets van, vind ik niet erg netjes.


Je neemt het wel erg persoonlijk op ;)

Ik geloof er niets van, in de zin dat ze alle kosten heeft meegeteld. Bewust of onbewust. Niet in de zin dat ik denkt dat ze liegt :)

De voorbeelden die ik noem zijn er maar enkele en niet specifiek aan een persoon gericht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:14

Ja klopt, omdat mij ook al eens is verteld dat het allemaal niet kan.
Misschien moeten mensen andere eens geloven, dat is ook een optie.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:38

Hoe dan ook, ik vind het knap :Y)

Of nog anders: mij lukt het in ieder geval niet voor dat geld :')

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:47

Libera schreef:
silverapple schreef:
Ik heb eigenlijk niets te zeuren..
Dit is voor mijn 2 paarden voor ong 1 jaar.
Stalling:€0 (paarden staan op eigen terrein
Voer: €40 +/-
DA: €50
hoefsmid:€60
Hooi:€250
Dekens+dekjes+halsters etc.:€200

600 euro voor ruim een jaar lijkt mij prima. Maar hierbij is niet het aanleggen van een bak bij getekent dat koste bij ons ruim €2000


Dit is voor een jaar??
Dus voor 125 euro kun jij een paard een jaar lang hooi voeren? En je hoefsmid vraagt maar 30 euro per paard per jaar? Zelfs als je ze maar elke 12 weken zou bekappen komt dat op 7,50 euro per keer?!

Sorry, geloof er niks van :o


Hoi ik snap dat je het niet gelooft maar wij zijn heel zuinig. We hebben 2 hectare weiland wat we 2x in het jaar door onze buurman laten hooien voor 125 euro. Mijn paarden hebben heel de zomer 24/7 buiten gestaan en werden nooit bij gevoerd alleen in de winter + herfst. Wij bekappen zelf en laten de hoefsmid 1x of 2x komen om alles goed na te kijken en desnoods te verbeteren. Ik snap je verwarring maar dit zijn echt ruim onze kosten perjaar.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:09

Ik heb ook wel eens van die hele goedkope (Randstad-technisch dan) jaren gehad. Dat ik voor 3 paarden/grote ponies maar 1500 Euro per jaar kwijt was. Wei huren, weinig / niets krachtvoer (was ook echt niet nodig, wei was prima, ik deed er verder weinig mee qua rijden/ sportieve dingen), zelf hooi van het land, zelf bekappen idd en vrijwel niets aanschaffen.
Is me in heel mijn paardenleven hooguit een jaar of 3 gelukt maar het kan ja :j

Liet altijd wel enten en 1x in 3 maanden wormkuren (dat was toen nog niet obv mestonderzoek).

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:45

pimaude schreef:
Wij, als eigenaren van paarden op pension, zijn verbaast dat je paarden aan huis zo goedkoop kan houden en daarom werd er doorgevraagd.


De situatie van Bruintje is wat mij betreft ook niet echt representatief voor "paarden aan huis houden".
Ik heb er 3 achter huis staan, en ben heel veel duurder uit. Ik denk zelfs wel eens dat in pension zetten de voordelige optie is. Ik ben jaarlijks best wel wat kwijt aan terreinonderhoud, bijvoorbeeld. Vanaf 2018 zal ik de kosten bijhouden en af en toe met jullie delen.

Die 3 van mij doen trouwens hooguit 12 dagen met een grote vierkante baal hooi á € 50 :=

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:06

Ik weet nog, toen mijn paard bij de vorige eigenaar aan huis stond, dat ze me het lijstje kosten stuurde en dat ze alleen al voor €70,- aan hooi vrat :p

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:09

Dees schreef:
pimaude schreef:
Wij, als eigenaren van paarden op pension, zijn verbaast dat je paarden aan huis zo goedkoop kan houden en daarom werd er doorgevraagd.


De situatie van Bruintje is wat mij betreft ook niet echt representatief voor "paarden aan huis houden".
Ik heb er 3 achter huis staan, en ben heel veel duurder uit. Ik denk zelfs wel eens dat in pension zetten de voordelige optie is. Ik ben jaarlijks best wel wat kwijt aan terreinonderhoud, bijvoorbeeld. Vanaf 2018 zal ik de kosten bijhouden en af en toe met jullie delen.

Die 3 van mij doen trouwens hooguit 12 dagen met een grote vierkante baal hooi á € 50 :=

Dus van silverapple is ook niet representatief en alle andere die ook zulke ervaring hebben en door het topic heen al gedeeld hebben?

Ik heb al eerder gezegd, dat gaat bijvoorbeeld niet als je 5000m2 grond hebt.
Maar wel als een boer graag jou grond gebruikt om zijn te veel aan mest kwijt te kunnen. Dan kan er in ruil ineens heel veel.
Maar ik ken dus wel verschillende mensen die dat zo doen en dus wel degelijk representatief.
Dat niet iedereen dat kan is weer wat anders.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:14

Paarden aan huis houden is inderdaad heel verschillend, denk dat ik misschien het goedkoopste uit ben van iedereen omdat ik op een melkveebedrijf woon en gewoon gebruik maak van de faciliteiten die er al zijn.
Mestafvoer, weideonderhoud, hypotheek, speciaal paardenhooi maken, inkoop stro kan niet goedkoper dan via deze weg. Heb wel flink geinvesteerd in het verbouwen van een oude zeugenstal naar een luxe paradijsje voor m'n 2 paarden, aanleg paddock en weidehek aanpassen voor paarden, maar dat waren de grootste uitgaves. Heb geen rijbak aan huis, daarvoor ga ik naar de rijvereniging in het dorp. Kan ook op 5 min stappen een recreatiegebied in. We zitten wel in de randstad.

Op jaarbasis kosten de 2 paarden mij ongeveer:
Hooi (zelf maken) + stro (inkopen) totaal € 1000
Lidmaatschap rijvereniging € 240
Voer 2 paarden (Vitalbix) € 1200
Entingen € 50
wormenkuren € 100
tandarts € 260
Verder om de week les a € 35, hoefsmid elke 2 mnd a € 70 en zijn er altijd wel extra uitgaves aan dierenarts, harnachement en dingen die vervangen moeten worden. Auto en trailer reken ik niet.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:34

Mijn paarden eten per maand voor $100 aan hooi... per paard :oo En dan natuurlijk nog krachtvoer, zaagsel, vitamin supplementen etc.

En ze staan op gras! En ze zijn niet eens vet :')

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:53

Ik lees het al, ik laat mijn paard lekker op pension staan! O:)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:55

Januari:
11,80 - paardenspullen (Kaptoom, borstel)
65,04 - ruiterspullen (Schoenen voor ruitertrektocht in IJsland)

Februari:
Niks

Maart:
18 euro - equitana ticket
22,45 - ring laten maken met haar van een van de bijrijdpaarden
59,38 - spulletjes gekocht op equitana (leren halster, desinfectie spray)

April:
4,35 - paardenspullen bij dm (zilvershampoo, babydoekjes)

Mei:
Niks

Juni:
Niks

Juli:
18 euro - Chio

Augustus:
14,18 - vliegenmasker

September:
99,89 - waterdichte broek en sweater

Oktober:
40 euro - strandrit gemaakt in Zeeland.

Tot nu toe: 353,09

Uitleg: Ik heb twee 'gratis' bijrijdpaarden, ik mag alles voor ze kopen, de eigenaren betalen al de absoluut nodige dingen als stalgeld, hoefsmid, inentingen, wormkuur, etc.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:55

upendo schreef:
Ik lees het al, ik laat mijn paard lekker op pension staan! O:)

My thoughts exactly. :))

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:42

Libera schreef:
Mijn paarden eten per maand voor $100 aan hooi... per paard :oo En dan natuurlijk nog krachtvoer, zaagsel, vitamin supplementen etc.

En ze staan op gras! En ze zijn niet eens vet :')


Mijn paarden staan altijd al op gras en zijn heel goed gevult. Ze krijgen nu 2/3 keer per week goed gevarieerd voer wat bestaat uit lijnzaad mais en wat muesli brok. En voor de rest van de dagen krijgen ze bijna onbeperkt hooi.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:57

Wat voor paarden heb jij, Silverapple?
Want in het houden (en dus de kosten) maakt het natuurlijk ook nogal uit of je een buitengehouden Tinker hebt of een geschoren bloedpaard.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:05

Dees schreef:
Wat voor paarden heb jij, Silverapple?
Want in het houden (en dus de kosten) maakt het natuurlijk ook nogal uit of je een buitengehouden Tinker hebt of een geschoren bloedpaard.


Ik heb een 9 jarige Quarter horse x Tennessee walker en een 16 jarige kwpn'er