Ik open dit topic eigenlijk voor mensen die nog twijfelen of ze een paard kunnen betalen of niet. Wat je hieronder ziet is een héél realistisch beeld van wat een paard kost.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, en ik ben benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijke balans opmaken aan het einde van het jaar?
Totaal
Mijn paard heeft mij gekost in 2013.... €3.933,09. Per maand dus €327,75.
Waar heb ik dat geld aan uitgegeven?
Stalling €2.822,25.
In januari zijn we van stal gewisseld, van eentje die €260 per maand kost naar eentje die €230 per maand kost. Omdat ik de 29ste verhuisde heb ik in januari €22,25 extra aan stalgeld betaald voor de overige 3 dagen. Op deze stal wordt ze binnen en buiten gezet, 3x per dag gevoerd, is er 24/7 iemand aanwezig en wordt de stal gemest.
Ook hebben we in december een fotoshoot gedaan waarvoor ze 1 nachtje op een andere stal heeft gestaan à €10,-
Voer €127,27 .
Op de nieuwe stal kopen we zelf ons krachtvoer. Vjesta krijgt Havens Cool Mix Muesli à €13,20 per zak (€13,- aan het begin van het jaar). Daar krijgt ze maar 6 handjes per dag van, dus met een zak van 20 kilo doen we best lang: 7 zakken dit jaar, waarvan er nog 1tje ongeopend in de kast staat. Ook zit hier een zak slobber bij en alle wortelen, appels en koekjes die ze heeft gehad dit jaar.
Hoefsmid €98,90 .
Geen ijzers, alleen bekappen. Ook zit hier een fles hoefspray bij in die ik op aanraden van de smid gekocht heb.
Dierenarts €217,15 .
1x een enting à €21,-. Helaas heeft Vjesta dit jaar ook koliek gehad, en de rekening daarvan kwam op bijna €200,-
Tandarts €60,00.
Jaarlijkse checkup
Wormenkuren €69,38 .
4x per jaar een kuurtje. Ik doe niet aan wormeitellingen maar ontworm via een vaststaand protocol.
Overige gezondheid €101,41 .
Hieronder vallen Vjesta d'r anti-jeuk middeltjes, maar ook de vitamine pasta, thermometer, groene klei, lijnzaadolie en acederm die ik gekocht heb toen ze aangevallen was in het land en vol met wondjes en kale plekken zat.
Les €240,00 .
Spreekt voor zich. We lessen pas sinds Augustus, bij een ORUN gecertificeerd instructrice.
Trailerhuur €20,00.
Het verhuizen van de ene naar de andere stal was 100km, dus we hadden een trailer nodig. Verder heb ik nog een keer een trailer nodig gehad, maar die mocht ik lenen omdat ik veel help op stal.
Overigen €176,73 .
Dit is echt van alles. Van 2 halstertouwen tot een nieuwe poetskist, van kratjes om spullen in te bewaren en lederonderhoudsmiddelen tot een bezemkop voor in haar stal en nieuwe emmers. Ik heb 1x een nieuw dekje gekocht, 2de hands.
Waar heb ik mijn geld niet aan uitgegeven?
Vjesta heeft dit jaar geen setjes gekregen, geen ijzers, geen nieuw zadel of hoofdstel. Ook heb ik het niet uitgegeven aan voedingssupplementen, niet aan wedstrijden, niet aan (rij)kleding of jassen & schoenen. Dit jaar stonden er geen nieuwe halsters op het lijstje, geen fysio of osteopaat bezoekjes.
In principe heb ik mijn paard dus heel 'basic' gehouden.
Wat heb ik niet meegenomen in dit lijstje
Wat er niet instaat zijn de benzine kosten die ik maak om op stal te komen. Vjesta staat 14km verderop. Dit rij ik 2x per dag (1x heen en 1x terug). Met een gemiddelde van 4x in de week naar m'n paard, in een auto die 1 op 28 rijdt en een gemiddelde dieselprijs van €1,40 per liter dit jaar zou dat dus nog een kostenpost van €291,20 zijn.
Als ik dat nog meereken in het totaal komt het op €4.224,29, gemiddeld €352,02 per maand.
En dit is het geldverslindende monster:

Mijn mooie meid die iedere cent meer dan waard is. Op naar 2014!