Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:12

Onze paarden staan op een fijne pensionstal op een mooie lokatie. Er is echter een punt waarvan ik me afvraag of we het wel goed doen. Overdag staan de paarden (gelukkig) altijd buiten. Helaas is er nu geen gras om te knabbelen, maar alleen maar zand. Onze paarden krijgen smorgens een flinke voorraad hooi en een halve kilo basisbrok. Daarna gaan ze naar buiten en rond een uur of 5 komen ze op stal waar ze weer een flinke berg hooi en halve kilo brok krijgen. We rijden 3 a 4x in de week, lichte arbeid. Na het rijden geven we ze muesli, ruwvoermix en/ of wat wortelen. De paarden zien er goed uit, maar zijn mijns inziens net iets te mager. Zeker in de winter zie ik ze graag wat dikker. Komen onze paarden wat tekort? Een middagvoerbeurt kan helaas niet.
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:22

3 à 4 x per week lichte arbeid kan een paard makkelijk op enkel ruwvoer, daar hoeft ie geen muesli of brok voor te krijgen. Je kan misschien vragen of ze wat meer hooi kunnen geven ? Heb je een idee van het aantal kilo's ze per dag krijgen?
Zijn ze echt te mager of vind jij dat ze te mager zijn ? :D Is een groot verschil hoor....ik kan het weten ....dik is heel erg ongezond voor een paard, komen allerhande problemen van :7
Misschien is wat geweekte bietenpulp bijgeven alsnog een optie in plaats van de muesli na het werk ? Is bovendien erg goed voor de darmen...

Edit ; even in je profiel gespiekt...ragdolls!!!! <3 <3 <3
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-01-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:23

Een goede kwaliteit ruwvoer,evt aangevuld met een schepje basisbrok moet normaalgesproken genoeg zijn.
Het ruwvoer echter liefst wel meerdere malen per dag aanbieden,dat is beter voor de spijsvertering,en ook een bezigheid.
Als het hooi of kuil goed is,en voldoende beschikbaar zou je paard niet af mogen vallen.

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:25

slobber doet worderen :)

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:28

Is er geen mogelijkheid om ze s'middags ook nog hooi te voeren op de paddock en dit in een grote bak te doen?
Ik weet niet hoelaat ze naar buiten gaan. Maar vind dat als ze langer dan 3 a 4 uurtjes buiten in de paddock staan ze dan wel hooi bijgevoerd mogen krijgen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:30

Als ze te mager zijn krijgen ze in verhouding te weinig hooi (ruwvoer)2 keer hooi verdeeld over de dag is te weinig, beter is dat in meer hooi voer beurten te verdelen.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:50

Hoeveel kg hooi krijgen ze? Een gemiddeld paard heeft vaak toch minimaal 10kg hooi nodig (ong. 1.5% v.h. lichaamsgewicht in drogestof = 8kg, paard dan tussen de 500 en 600kg ingeschat) en in de winter vaak meer. Eerder tegen de 15kg hooi. Die van mij (ruim 700kg) eet tussen de 20 en 30kg hooi weg in de winter. Hij heeft geen enkele moeite met een baaltje per dag, dan heeft hij niet onbeperkt.

Hooi eventueel voeren uit een slowfeeder zodat ze er langer over doen en daardoor er beter op kauwen, en bij de brok ook een schep luzerne, grasmix, compact gras of daily plus (of een vergelijkbaar product) voeren. Hierdoor kauwen ze ook meer en verteren ze het voedsel beter.

Ik voer zelf marstall cornmuesli aan mijn reus, omdat deze vorige winter in heel slechte conditie bij me is gekomen en nu pas weer goed in conditie is, dus ik ben heel voorzichtig met hem terug in het voer zetten. Dit voer maakt wel dik en niet druk, daarnaast voer ik er luzerne bij en zonnebloemolie. Ook krijgt hij een vitaminekorrel. (maar die van mij moest ruim 100kg aankomen, dus dat was best extreem). Hij krijgt twee maal daags: ¾ schep cornmuesli (=700gr) , 1 schep (gemelasseerde) luzerne (450gr), 50mL zonnebloemolie (euroshopper of vergelijkbaar) en 40-50gr vitaminekorrel (Marstall Force) en onbeperkt hooi. Hij staat trouwens op steen, modder en houtsnippers.

De shetten aan huis krijgen ander voer, om je een beeld te geven. Het gaat om twee jaarlinghengsten (sinds vandaag ruinen, maar we moeten nog gaan kijken wat ze nu gaan krijgen). Ze staan op stenen en zand, dus ook geen gras. Samen krijgen ze 250-300gr Marstall Naturell met 100gr Marstall veulenmix, daarnaast krijgen ze samen 5kg hooi op een dag ongeveer. Ze zijn door de dierenarts geschat op ongeveer 110kg, dus samen zo'n 220kg, dus ruim 2% ruwvoer. Van naturell zouden ze in principe 300gr mogen met 300gr veulenmix, maar dan groeien ze dicht. Dus we beperken de veulenmix wat.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:17

Ik denk dat muesli minder hard nodig is aan je arbeid gezien.
Wat mij slim lijkt is gewoon idd flink wat hooi sochtends en halfje brok,
en dan gewoon savonds hetzelfde. En ipv muesli na het rijden slobber
te geven, is een beetje een dikmakertje en vinden de pony's (vooral na het rijden)
in de winter heeeeerlijk.

Wat het nog beter maakt, als ze smiddags buiten nog wat hooi krijgen, hoeft niet eens veel te zijn
en dat kunnen eten. Ik zou sws slobber ipv muesli nemen. :)

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:58

Ik denk dat het toch echt het best zou zijn als ze 's middags ook hooi krijgen. Dat krijgt die van mij ook, en die krijgt verder helemaal geen brok of musli of zo, maar is toch gezond.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:02

Hooi lijkt mij het enige punt van aandacht.
Ze staan, als ik het goed begrijp, dus al snel 7 a 8 uur zonder hooi? Ik denk dat zeker een stuk te verbeteren valt.

Bovendien goed om het hooi eens te wegen? Want hoeveel is een berg, een bult, een plak? Dat zegt heel weinig.
De hoeveelheid hooi die ze normaal gesproken krijgen in Ikea tas (-sen) stoppen en hangen aan een unster (hangweegschaal), dan weet je of je goed zit.
Je paard moet ongeveer 1,5% tot 2% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer krijgen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:52

Wij wegen altijd het hooi om een idee te hebben wat we voeren.
groot paard krijgt 8-10 kg hooi per dag. De shetlanders 4 kg per dag.
ze zien er prima uit.
verdeel het voeren over 3 keer per dag.

DubbelFun

Berichten: 88727
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:09

Idd het hooi wegen is de enige manier om er achter te komen dat 'een flinke bult' wel voldoende is.
Bij gebrek aan een hangweegschaal kun je ook een gewone personenweegschaal gebruiken, alleen moet je er dan zelf ook bij gaan staan :D

Om te zorgen dat ze langer over het hooi doen kun je kleinmazige netten tussen 2 palen spannen of grote kunststof bakken neerzetten met daarin een fijnmazig rooster.
Zoek op dlowfeeders en je vind voldoende info.

Brandybos
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-07-13

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:20

In kuil zit meer vet dan in hooi dus van kuil worden ze dikker

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:32

Brandybos schreef:
In kuil zit meer vet dan in hooi dus van kuil worden ze dikker


Hoe kom je tot deze conclusie?? Hooi of kuil kan net zoveel voedingsstoffen bevatten...ligt er maar net aan hoe de grond is bewerkt.Welke grondsoort en hoe bemest.
Belangrijk is wel dat je geen koeienkuil voert,daar zitten teveel eiwitten en andere voedingsstoffen in.

Enige verschil wat er altijd is tussen hooi en kuil is dat kuil meer vocht bevat.En vet zit er niet in... ;)

Door hooi/kuil te wegen weet je wat ze krijgen...op het oog een bult geven kan enorm bedrieglijk zijn.

2x p/d hooi voeren kan wel maar dan zouden ze min of meer onbeperkt moeten krijgen.Als de 2e voerbeurt begint moet de 1e nog niet zo heel lang op zijn.Slowfeeders zijn uitstekend geschikt hiervoor en er zijn vele soorten...netten,bakken,containers enz.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:39

Luzerne bij voeren. :)

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:52

Ff als tip over wegen... bij de action verkopen ze voor 2 of 3 euro een bagage weger. Daarmee weeg ik soms mijn hooinetten. Boven 1kg is hij aardig nauwkeurig op een enkele gram na.

DubbelFun

Berichten: 88727
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:43

Ik heb idd ook een goedkoop bagage-wegertje.
En dan valt het me op dat je toch al snel denkt dat een paard een flinke bult heeft, terwijl het qua gewicht vies tegenvalt.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:46

Ik krijg het idee dat de paarden zónder hooi naar buiten gaan. Klopt dat?
Dus hooi en brok op stal, dan als dat op is naar buiten waar verder niets te eten is en dan pas eind van de middag weer hooi. En daar lijkt 'm het probleem te zitten. Er zijn (veel) pensionstallen die geen hooi in de paddocks willen voeren wegens 'rommel'. Als dat de reden is, kun je er weinig aan doen behalve verhuizen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:20

Paarden zouden zoveel moeten krijgen dat ze de volgende voerbeurt nog een beetje hebben of het net op hebben.
Logisch dus dat jullie paarden mager zijn. Kun je een foto plaatsen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:28

Zelf geef ik mineralen/vitamine korrel met een scheutje lijnzaadolie bij, daar doen ze het uitstekend op.

Ik denk dat dat de tijd tussen de voerbeurten gewoon te lang is bij jullie. Is er geen mogelijkheid om een slowfeeder op de paddock neer te zetten?
Zo lang zonder voer staan kan voor maagzweren zorgen, daar kan een paard ook mager met een doffe vacht van worden.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:32

het ligt heel erg aan t paard zelf en wat ze gewent zijn. mijn oude pony bijvoorbeeld hoeft maar een beetje sportbrok smorgens en savonds en een beetje hooi. je kunt haar voeren wat je wil maar ze wordt niet dikker of dunner. mijn paard heeft veel meer nodig. veel hooi. halve kilo sportbrok en een halve kilo lijnzaad/maisbrok. (deze brokken werken goed voor dat extra laagje!) mijn paard was in de winter ook aan de dunne kant, ook al krijgt ze genoeg. er wordt ook veel meer mee gereden. maar nu is ie gewoon mooi. overdag staan ze altijd buiten. zoals ik het nu lees krijgen ze al genoeg te eten. Misschien moet je in de winkel vragen naar die maisbrok. wij hebben ook wel is van die zakken wortels. gewoon om te verwennen. want verder zit daar niet veel in ;)
nog 1 klein dingetje: paarden moeten bijna de hele dag door eten. dus miss kun je ze iets te knabbelen geven voor overdag. of iets waar ze lang mee bezig zijn. er hoeft niet veel in te zitten. het gaat erom dat de maag bezig is.
succes!

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:42

Krijgen ze in de avond geen hooi meer? Dat zou voor mij echt niet ok zijn. Dan staan ze vanaf een uur of 6/7 in een stal zich te vervelen tot ze de volgende ochtend weer wat krijgen? Dan kunnen ze inderdaad wel wat dun zijn.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat voer je paarden die geen gras krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:51

@ Ipsilonka Ligt eraan hoeveel en hoe je hooi geeft.

Mijn merrie krijgt een fijnmazig hooinet helemaal gevuld en een enorme berg hooi op de grond. Dat is ongeveer 1 a 2 plakken van een gote baal (ligt aan de dikte van de plakken). Dat heeft ze als ze om 5 uur op stal komt. Ik ben wel eens om half 10 nog op stal geweest. En toen had ze nog een vol net. S'morgens is wel alles op.

Mijn hengst heeft twee normale hooinetten als hij om 5 uur binnen komt. Als ik s'ochtends kom zit er en in allebei nog een bodempje.

Dan krijgen die van mij wel onbeperkt hooi op de paddock.