Sokken afscheren of laten zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pandorak
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Rotterdam

Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:08

Hooi,

Ik heb een arabier kruising die best lange sokken krijgt, het staat eigenlijk mooier om af te scheren/knippen maar ik vroeg me af wat beter is? Er word vaak gezegd dat je ze beter kan laten zitten omdat het water er langs loopt maar anderen zeggen weer dat je ze weg moet halen omdat als het vochtig wordt het gaat broeien en ze dan mok krijgen. Weet iemand wat het beste is???

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:10

Ik denk dat er niet het beste is. Als je de sokken laat, is er meer kans op mok volgens mij. Je moet ze goed drogen na het afspoelen. Ik heb eigenlijk niet echt een idee, dus lees even mee.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:13

Lekker laten zitten. Als het een probleem zou zijn had moeder natuur daar al lang iets aan gedaan. Op het moment dat je paard mokgevoelig is ligt het wat anders. Dan is het handiger om ze te kortwieken zodat je goed in de gaten kunt houden of er weer mok ontstaat of niet en dus tijdig kunt gaan behandelen. in feite gaat het dan nog steeds om gemak voor de mens.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:14

Zolang er geen klachten zijn als bv mok lekker laten zitten hoor

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:15

Geen mok niet scheren, Wel mok alles eraf!

Artocreas

Berichten: 1710
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:17

Lekker laten zitten. Zeker niet 'omdat het mooier is' een natuurlijke eigenschap van je paard weghalen. Als ze mok krijgt is het iets anders natuurlijk. :)

pandorak
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:25

Dan laat ik het gewoon lekker zitten want ze heeft nog nooit mok gehad :)

_Dyonne
Berichten: 130
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:02

Juist helemaal niet afknippen of scheren! Dit heeft de natuur gedaan en het zit er niet voor niks. De sokjes zorgen ervoor dat er via de sokjes het water weg kan stromen. Als je dit wegknipt of afscheert is er meer kans op mok omdat, het water via de hoeven omlaag moet en kan er vocht ophopen en ontstaat er mok.
Vooral niet doen, het zit er niet voor niks! ;)

Malissaa1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:12

Ik zou het ook laten zitten ;)

Ollientje86
Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:19

Ik knip de sokken bij mijn paard in de winter er altijd van af. Als ik ze laat zitten dan blijft er veel modder aan hangen (tja de wei blijft niet droog met dit weer). Mok heeft hij gelukkig niet zo snel last van. Maar voorkomen is beter dan genezen.
De rest van het jaar laat ik de sokken staan.

Roweentje89

Berichten: 1561
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:25

Ik volg even, want ik zit ook met het dilemma met mijn haflinger.
Hij heeft ook een flinke sok hangen en zijn benen zijn vanaf zijn pijpen tot beneden helemaal zwart van de modder.
Hij staat altijd buiten in een, nu dus flink natte, paddock.

Ik zit ook met het dubio. Eraf halen, dan kan je het beter droog houden.
Maar mij is vroeger ook altijd geleerd dat die sokken er net zijn om de viezigheid uit de koten te houden.

Klinkt allebei logisch in mijn ogen.

Poetsen vind ik niet erg om iedere dag te moeten doen, maar ik merk dat paardlief het niet zo fijn vind als ik hem steeds aan zijn benen moet poetsen (lees: schrobben) om het schoon te krijgen.
Afspoelen helpt ook niet altijd als de modder lekker aangekoekt is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:37

mijn haf had ook aardige sokken, mijn shet nog meer zelfs. Staan al jaren 24/7 buiten moeten 's winters bij de ingang van de stal door de modder en op een ander stuk bij de poort richting de andere wei ook. Nog nóóit mok gehad. Dus ik zeg lekker laten zitten. Al 15 jaar zo gedaan, nooit een probleem.

Roweentje89

Berichten: 1561
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:01

Vergeten te vermelden. Rond Oktober 2012 heeft de mijne wel mok gehad.
Hij stond toen wel op een andere stalling.
Nu heb ik nog niks gemerkt en hij staat toch al weer even in de drap.

nisart

Berichten: 33
Geregistreerd: 31-01-14

Re: Sokken afscheren of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:03

Ik zou het gewoon laten zitten!

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:13

Grappig dat iedereen begint over moeder natuur en dat ze er niet voor niks zitten. Dat slaat natuurlijk kant noch wal.
Beetje omgekeerde wereld namelijk ten opzichte van moeder natuur haar idee, de situatie waarin wij mensen paarden houden. Wij sluiten ze op in een stukje weide van een hectare, of heel misschien twee voor het hele herfst en winterseizoen, omdat we genoeg weide willen houden voor de lente en de zomer. Begrijpelijk, want niet iedereen heeft hectares vol grond aan huis. Punt is alleen dat we dan weides vol met water, modder en andere bende krijgen doordat de paarden het kapot trappen. Niet moeder natuur haar idee hoor, paardlief was dan allang verkast naar een ander stuk. Wanneer er geen te eten meer is, vertrekken ze, net zoals ze in de natuur eigenlijk alleen maar trekken en dus nooit lang op 1 plaats zijn. Tja, dan zijn die sokken idd goed voor waar ze voor bedoeld zijn vanuit natuurlijk oogpunt. Staat je paard hele dagen in een blubberweide, waar iedereen last van heeft na deze afschuwelijke herfst en gedeelte winter, dan zou ik ze eventueel knippen, want mok krijg je dan snel. Heeft je paard er geen last van, dan laat je ze lekker zitten. Per paard verschilt het immers.