24/7 in de sneeuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:02

De bodem is vrijwel altijd droog. Iig vrij van plassen.
Ook als het héél hard heeft geregend. Dan is het alleen echt nat bij het water waar ook de opening van de weide is. Voor de rest heeft de wei een mooie, harde grond waar er nauwelijks plassen en/of modder vormt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:07

Delphi schreef:
Nachtlampje schreef:
Verder zou groene zeep of vaseline ook moeten werken om sneeuw niet te laten hechten aan de hoef zeg maar..


Maar worden beide niet enorm glad onder de hoeven? Niet dat je er een hee kwak onder moet smeren, maar het is beide toch een glibberig middel :+

Mijn ervaring is, dat de vaseline er binnen 3 stappen vanaf is :D

AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:12

Onze paarden staan ook 24/7 buiten mét schuilstal, helaas staan ze er nooit in gaan liever achter het schuurtje staan indien het regent en met de sneeuw staan ze gewoon buiten. en die klompen onder de hoeven.. Is even wennen voor hun maar lopen toch gewoon ermee

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:07

Just_Sannee schreef:
De bodem is vrijwel altijd droog. Iig vrij van plassen.
Ook als het héél hard heeft geregend. Dan is het alleen echt nat bij het water waar ook de opening van de weide is. Voor de rest heeft de wei een mooie, harde grond waar er nauwelijks plassen en/of modder vormt

Sneeuw = nat.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:11

Mijn shetten staat ook voor het eerst 24/7 buiten. maar ze hebben wel een lekkere stal waar ze zelf in kunnen. Heb ook dekens voor als dat nodig is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:14

Meid, het is een paard, geen mens :+ Maak je geen zorgen, komt helemaal goed. Paarden staan hier al járen 24/7 buiten, ook 's winters en ze hebben een inloopstal, maar die wordt in de zomer meer gebruikt dan in de winter! Zodra het hooi (dat wel in de stal gegeven wordt) op is, staan ze weer buiten met hun snufferd in de sneeuw!

Ijsklompjes heb ik eigenlijk alleen last van gehad met hoefijzers, misschien een beetje blootvoets, maar niks noemenswaardigs.

Overigens, holle zolen is eigenlijk goed, mits het niet hol gesneden wordt door de hoefsmid (dat maakt de zool gewoon heel dun namelijk) Hoefbeen is namelijk hol en als de zool goed vastzit aan het hoefbeen hoort deze hol te zijn.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:45

Just_Sannee schreef:
Tsja, maar daar kan ik niets aan doen.
De hoefsmid is er al mee bezig. Hij heeft gewoon bijna 'geen' straal. Hij ligt heel diep. Dit heeft hij al zolang wij hem hebben.
Kan moeilijk zijn hoeven zo kort maken dat zijn hoeven niet meer zo hol/diep zijn :P

Sowieso wordt er, op de dagen dat ik er niet ben, 1 x per dag gecheckt of hij geen 'klompvoeten' heeft, en anders worden deze eruit gehaald.

Diepe voeten zijn juist goed. Voet hoort HOL te zijn, hoe holler hoe sterker de hoef.

Dat daar wat sneeuw in gaat zitten is niet zo'n ramp, echt niet, kunnen ze wel mee overweg, irriteert het ze dan schrapen ze het er wel uit.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:05

Annefleur200 schreef:
Mijn shetten staat ook voor het eerst 24/7 buiten. maar ze hebben wel een lekkere stal waar ze zelf in kunnen. Heb ook dekens voor als dat nodig is.


Bij een gezonde shet met wintervacht zou ik echt geen dekens gebruiken! Ze kunnen dat prima zelf regelen, want de vacht isoleert echt heel goed. Juist met dekens over de wintervacht loop je al snel het risico dat ze gaan zweten.

Dus vaseline kan in ieder geval geen kwaad. Ik kan het altijd eens proberen dan, al lees ik ook dat het binnen een paar meter er vaak al weer af is.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:18

sneeuw = nat... als het niet genoeg vriest.

in noorwegen is het heel normaal, maar inderdaad, probeer voor het vriezen een vlakke ondergrond te krijgen, (bijvoorbeeld na de vorst op een maagdelijk stukke wisselen) en meestal zonder ijzers.

Maar daar is het zo koud dat de sneeuw niet meer plakkerig is en niet echt meer smelt.

Ik weet niet precies waar de grens ligt, maar dat zal wel iets zijn dat de temperatuur niet boven de -5 moet komen ofzo. (dus ook niet heel even midden op de dag)

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:50

Delphi : ik heb de deken alleen voor nood. doe hem alleen op alst egt nodig. liefst niet natuurlijk

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 21:05

Ik maak me echt teveel zorgen om niks, ik weet het :')
Ik ben meestal diegene die het hardst roept, 'ach stel je niet zo aan, het is een paard!' :+

Wat de grond betreft, voorin in de wei bij de ingang/waterbak is het zo nat omdat de grapjassen er van houden om met het water te spelen in de waterton, ook loopt de ton af en toe nog wel eens over. En over het algemeen staan paarden toch vaker bij de ingang te trappelen en te doen dan midden op de wei.

Zoals ik al zei, de wei blijft ook aardig droog als het echt gestort heeft. Enkel 1 a 2 kleine mini plasjes. Maar het trekt heel mooi weg.

Na een harde vriesbui, als de ondergrond heel hard en ongelijk is, zullen we ze inderdaad overzetten naar een mooie vlakke wei. Moet alleen even kijken hoe we dat dan doen met de schuilstal.


Van die holle zolen wist ik niet! Misschien omdat het bij de meeste paarden niet zo hol is. Dus alleen maar goed! :D
De hoefsmid zei tegen me dat hij bijna geen straal heeft.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:49

Ben wel benieuwd naar een foto van de onderkant van de hoeven van pony.

amberdebeer
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:16

Mijn paard en pony staan ook gewoon buiten.. Elk jaar word de vacht dikker! Absoluut geen deken opdoen, anders word de vacht niet gemaakt (hooguit een zweetdeken na het rijden) Wij hebben hufgrips tussen de ijzers van mijn paard. Géén ijsklompen meer en ze lijkt meer grip te hebben op een modderig weiland
De pony heeft geen ijzers, heeft soms ijsklompen maar zijn er dan wel best makkelijk uittehalen

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 09:16

Maartje1990 schreef:
Ben wel benieuwd naar een foto van de onderkant van de hoeven van pony.

Ik zal morgen even een foto maken als ik er aan denk. Hij is dinsdag bekapt :)

amberdebeer schreef:
Mijn paard en pony staan ook gewoon buiten.. Elk jaar word de vacht dikker! Absoluut geen deken opdoen, anders word de vacht niet gemaakt (hooguit een zweetdeken na het rijden) Wij hebben hufgrips tussen de ijzers van mijn paard. Géén ijsklompen meer en ze lijkt meer grip te hebben op een modderig weiland
De pony heeft geen ijzers, heeft soms ijsklompen maar zijn er dan wel best makkelijk uittehalen


Deken krijgt hij 100% niet op. Maakt niet uit wat voor weer het is. Hooguit een zweetdeken dan als ie het nodig heeft, maar dat zal niet want ik werk hem niet in het zweet met z'n nu al dikke vacht.
Mijn ervaring is ook dat áls je dan al een deken op doet bij een paard/pony met een dikke vacht, legt de deken de haren plat waardoor ze zichzelf niet meer warm kunnen houden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:30

mijn welshje van 21 staat ook dag en nacht buiten sinds 2 jaar,dat moest omdat hij bronchitis hefet en op stal gaat hoesten
hij staat zonder schuilstal,maar dan wel met een dikke deken op!
gaat goed *\o/*

sneeuw onder zijn hoeven heeft hij ook wel,maar dat valt er wel weer af,dat ze daarna warm zijn is een kwestie van doorbloeding.
mijn handen kunnen ook koud zijn in de winter,maar gaan daarna tintelen en dan worden ze warm!

Citaat:
Mijn ervaring is ook dat áls je dan al een deken op doet bij een paard/pony met een dikke vacht, legt de deken de haren plat waardoor ze zichzelf niet meer warm kunnen houden.


wat een onzin?
ja als er een deken op ligt ,dan liggen de haren plat.
maar dat maakt niet uit want die deken houdt hem dan toch warm?
haal je de deken er af,dan gaan die haren heus wel weer omhoog hoor
.

mijn pony met deken
https://lh5.googleusercontent.com/-9Vt5 ... CT0070.JPG
foto is van 19 januari begin dit jaar.
en een zonder op die dag
https://lh6.googleusercontent.com/-bFOA ... CT0026.JPG

lijkt mij dat er zat haar op zit. :j
maar kou is voor een paard niet erg,,,regen vaak wel,als het lang regent worden ze vaak wel nat en dan kunnen sommige paarden het wel koud krijgen.
en dan is een gode deken wel handig...zeker zoals die van mij die al 21 is.
maar lekker buiten hoor met je shet, is gezond!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:38

Is je pony wel eens hoefbevangen geweest? Of is hij hier heel gevoelig voor?

Door de kou kunnen de bloedvaten in de hoef iets vernauwen, waardoor de afvalstoffen minder goed afgevoerd kunnen worden.(Afvalstoffen in de hoeven = veroorzaker hoefbevangenheid, zo ongeveer.) Dat zinnetje over die warme hoeven deed me daar aan denken....
Ik heb dat ooit ergens gelezen, ik heb er in de praktijk nog nooit van gehoord, maar wel van iemand die haar pony uit voorzorg hoefschoenen aandeed. Dacht ik, weet het niet zeker meer.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:52

Wat leuk voor je shet! daar is die waarschijnlijk helemaal in zn element! Moeder natuur heeft de paardenvacht zo goed gemaakt, dat er zelfs goootjes komen die het regen van zn lichaam af laat glijden (denk maar aan vlak voor de flank, van de nek naar het voorbeen) zolang jou shet niet op ijzers staat en je hem wel hooi bijvoert in de winter, is er niks om je druk over te maken.
Paarden schuilen pas in de zomer, als het te warm word.

Groetjes

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 11:00

Twinky is nog nooit hoefbevangen geweest :) Ook niet toen ie 2 weken per ongeluk (ik was op vakantie en wist van niets) op het volle gras stond. Hij was wel tonnetje rond maar had verder nergens last van :+
Die tijd stond onze jaarlinger nog bij hem, die nog al van het spelen was en hangerig op hem. Stond de hele tijd op zijn voeten te stampen. Hij had dus regelmatig bloeduitstortingen. Ik denk dat zijn hoefjes warm werden daarvan. Het waren ook alleen zijn achterhoeven.

En over die deken doelde ik op een regendeken. Er zijn mensen die hun paard het hele jaar met regendeken op laten staan. Een paard houd zichzelf warm om zijn haren wat op te zetten, met deken kan dat dus niet.
Dat is overigens niet speciaal de rede waarom ik geen deken op doe, ik vind het gewoon niet nodig. In de winter met zijn dikke vacht laat ik hem toch niet veel doen. Hij mag lekker spelen op de wei en we nemen hem zo nu en dan mee voor een lekkere flinke boswandeling.
Voor de kar aan het werk doet ie niet meer met zo'n flinke vacht.

@Lissie_Zigor, hij heeft onbeperkt hooi :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:05

Ah oke, in dat geval zou ik me niet te druk maken, zoals al eerder gezegd.
Mijn paard lijkt het juist prachtig te vinden, en de schuilstal? Neuh alleen als er eten in ligt...

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 11:09

Op droge dagen word het hoog gewoon in een groot hooiruif midden op de wei gegeven. Als het regent/sneeuw oid, word het misschien in de schuilstal gegeven.

De pony's en ezels krijgen meerdere keren per dag hooi, zodat alles netjes word opgegeten en er geen grote hoeveelheden blijven liggen.

Pony heeft wel hekel aan regen, wordt ie boos van :Y) Sneeuw heeft ie volgens mij niet veel moeite mee.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:25

ellepel schreef:
Citaat:
Mijn ervaring is ook dat áls je dan al een deken op doet bij een paard/pony met een dikke vacht, legt de deken de haren plat waardoor ze zichzelf niet meer warm kunnen houden.


wat een onzin?
ja als er een deken op ligt ,dan liggen de haren plat.
maar dat maakt niet uit want die deken houdt hem dan toch warm?
haal je de deken er af,dan gaan die haren heus wel weer omhoog hoor
.

mijn pony met deken
https://lh5.googleusercontent.com/-9Vt5 ... CT0070.JPG
foto is van 19 januari begin dit jaar.
en een zonder op die dag
https://lh6.googleusercontent.com/-bFOA ... CT0026.JPG

lijkt mij dat er zat haar op zit. :j
maar kou is voor een paard niet erg,,,regen vaak wel,als het lang regent worden ze vaak wel nat en dan kunnen sommige paarden het wel koud krijgen.
en dan is een gode deken wel handig...zeker zoals die van mij die al 21 is.
maar lekker buiten hoor met je shet, is gezond!


Over 'wat een onzin' gesproken. Een deken kan nooit helemaal goed de tempratuur regelen zoals de vacht dat van nature wel kan. Dus die natuurlijke manier van zich tegen de kou te beschermen gaat weg door er een deken op te leggen, en kleine kans dat de deken voor de juiste tempratuur kan zorgen, te warm of te koud en dan delen van het lichaam die bloot zijn die dan weer een andere tempratuur hebben.

Daarnaast is de vacht van een paard zo gemaakt dat nattigheid altijd van de vacht afgaat en de huid die gewoon droog blijft.

Die van mij is 23, geen deken op, heeft een schuilstal, maar als het regent staat meneer gewoon buiten. Hoogstens in de zomer zoekt hij de verkoeling van de stal op.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:21

Die van mij gebruiken de stal wel graag, maar mijn weiland is nu ook best nat en blubberig. Maar ach, ze kunnen iig naar buiten en droog staan en liggen. In de zomer staan ze er tijdens de hitte in om te schuilen tegen de insecten en de warmte.

Als je shet tonnetje rond is zou ik wel uitkijken met omweiden. Die van mij zijn in de winter bevangen geraakt. Normaal gingen ze altijd op de hele wei, dan viel het wel mee met modder en omploegen. Helaas gaat het fout met vorst enz en kan dat nu niet meer.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:25

Shet is al een maand of 3 verplaatst naar een korte wei, dus dat zit goed :) Is ook alweer redelijk op gewicht gelukkig :j

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:26

Citaat:
Daarnaast is de vacht van een paard zo gemaakt dat nattigheid altijd van de vacht afgaat en de huid die gewoon droog blijft.


tenzij je een ziek, oud of jong dier hebt waarbij de vacht niet in orde is.
dan word het een ander verhaal :j
( is onderzocht hoor, en bij die gevallen mag een deken echt wel!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:34

wat een onzin?
ja als er een deken op ligt ,dan liggen de haren plat.
maar dat maakt niet uit want die deken houdt hem dan toch warm?
haal je de deken er af,dan gaan die haren heus wel weer omhoog hoor
.

mijn pony met deken
https://lh5.googleusercontent.com/-9Vt5 ... CT0070.JPG
foto is van 19 januari begin dit jaar.
en een zonder op die dag
https://lh6.googleusercontent.com/-bFOA ... CT0026.JPG

lijkt mij dat er zat haar op zit. :j
maar kou is voor een paard niet erg,,,regen vaak wel,als het lang regent worden ze vaak wel nat en dan kunnen sommige paarden het wel koud krijgen.
en dan is een gode deken wel handig...zeker zoals die van mij die al 21 is.
maar lekker buiten hoor met je shet, is gezond![/quote]

Over 'wat een onzin' gesproken. Een deken kan nooit helemaal goed de tempratuur regelen zoals de vacht dat van nature wel kan. Dus die natuurlijke manier van zich tegen de kou te beschermen gaat weg door er een deken op te leggen, en kleine kans dat de deken voor de juiste tempratuur kan zorgen, te warm of te koud en dan delen van het lichaam die bloot zijn die dan weer een andere tempratuur hebben.

Daarnaast is de vacht van een paard zo gemaakt dat nattigheid altijd van de vacht afgaat en de huid die gewoon droog blijft.

Die van mij is 23, geen deken op, heeft een schuilstal, maar als het regent staat meneer gewoon buiten. Hoogstens in de zomer zoekt hij de verkoeling van de stal op.[/quote]
*\o/*
_/-\o_