8jarig paard pensioen?

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

flint_blesco

8jarig paard pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:46

hoi,

mijn paard van 8 jaar loopt meestal de helft van het jaar mank (wel niet achter elkaar)
nu hij heeft artrose, maar voor de rest weten we er niets van waar zijn manken vandaan kan komen
nu staat hij voor de winter niet bij mijn andere paarden, maar bij hun vriendinnetje en kom ik er minder
maar wat vinden jullie? kan een 8 jarig paard met actief pensioen? (wel af en toe eens een bosritje of eens wat pistewerk en hij doet natuurlijk veel grondwerk zeker 1x per week)
paard is over het algemeen heel rustig, vorige keer na 3 maanden er terug opgekropen en hij gaf geen kik

_Alarm_wlkp

Re: 8jarig paard pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:49

Laat hem eens volledig checken? Kan meer zijn dan alleen artrose :)
Uit zijn rug of weet ik het. Als je meer weet kan je nog altijd beslissen :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:49

Tuurlijk kan dat! Maar wat is de reden dat hij mank loopt? Misschien als je dat weet je er dan ook iets aan kan doen met behulp van de DA oid?

flint_blesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:53

er zijn 3 of 4 dierenartsen bijgeweest & er zijn fotos gemaakt van zijn benen

in de 4 jaar dat ik hem nu heb, heeft hij altijd wel gesukkelt met zijn benen/hoeven en hij geniet even veel van een stapritje dan van een cross in het bos of van gewoon grondwerk doen

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:56

Wat gaf de dierenarts dan voor advies?
Als je paard zo goed nagekeken is, hebben ze je vast wel medegedeeld hoe je je paard moet behandelen, wat voor beweging etc etc.

De dierenartsen hebben hem nagekeken, zeg je, en foto's gemaakt.
Die weten dan ook precies wat je met je paard mag en kan doen.
Laatst bijgewerkt door Barbet op 08-12-13 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:56

tuurlijk kan dat! :j
mijn stalhoudster heeft haar paard van nu 9jr al ruim 2 jr met pensioen
na een dubbele operatie aan de voorknie [ na 1ste operatie zagen ze in het gewricht meer botstukjes en is binnen 1 week weer geopereerd]heeft hij veel artrose daar gekregen
in de wei loopt hij goed maar op het harde niet
hij heeft geen pijn in de wei en is vrolijk
en zolang hij zo blijft mag hij blijven.

CHEYENNE 15-06-2000 - 08-05-2009
R.I.P. ik mis je nog elke dag!!!
Y;(

flint_blesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:57

met zijn artrose moet hij idd blijven bewegen (hij loopt van smorgens tot savonds in de wei) maar eigenlijk zou hij ook gewoon meer rust moeten krijgen, dus tja
stapritjes en af en toe licht werk mag van de dierenarts nog wel en grondwerk
Laatst bijgewerkt door flint_blesco op 08-12-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:59

Nou, dan is het toch goed wat je doet.
Gewoon zo doorgaan dus.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:00

Is 'actief pensioen' de nieuwe bokt-term van 2014? :+

Naar mijn idee geef je een paard óf pensioen (= niet rijden) óf geen pensioen (= wel rijden, al dan niet regelmatig).
Een paard van 8 is wel vrij jong voor artrose. Maar als het alleen artrose is moet je vooral je paard niet stil zetten (zoek maar is in het centrale artrose topic), want 'rust roest' vooral bij artrose.

Lekker rustig aan in beweging houden, altijd goed in en uitstappen, belastende dingen (springen, longeren etc.) beperken. Dan kan je nog jaren plezier hebben van een artrose paard.

Tenzij je natuurlijk niet meer wilt rijden.
Er zijn ook mensen die een paard houden, waar ze nooit wat mee doen. Niemand verplicht je om wel/niet wat met hem te doen natuurlijk

flint_blesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 20:02

tja door de artrose moet hij idd blijven bewegen, maar de dierenarts zegt net aangezien hij vaak blessures heeft, hem minder te laten werken
ik rijd vooral buiten (en het is zeker een half uur stappen naar het bos dus in en uitstappen word echt wel goed gedaan) springen doe ik niet meer met hem & longeren doe ik soms wel eens 'los' (maar dan loopt hij gewoon over heel de piste)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:03

Tja je moet naar je paard kijken, ik had een 8 jarige en die had artrose in beiden voor knieën en daarvan werd verwacht dat hij er toch wel pijn aan zou krijgen, hij liep er ook erg stijf door 's ochtends. En toen had hij ook nog een peesblessure. Na 8 maanden herstelde dit zo slecht dat ik het niet eerlijk meer vond, er lag alleen maar meer kans op pijn in zijn toekomst.
EN hij verveelde zich duidelijk ook ontzettend, hij crosste de hele dag de hele wei bij elkaar, hij kon toch zijn ei niet kwijt.
Je moet dus naar je paard kijken en beslissen wat het beste is.

Endurance klasse III + III
In totaal 677 goedgekeurde kilometers

flint_blesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 20:05

crossen in de wei doet hij in de volledige kudde (4 paarden) bijna nooit, iedereen loopt te crossen en meneer loopt er in een showdrafje achter
met zijn vriendinnetje waar hij nu staat loopt hij wel gewoon de wei rond

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:13

Klinkt misschien hard, maar ik zou een paard met artrose en dat continu mankementen heeft gewoon laten gaan.
Daarmee bedoel ik inslapen, slachthuis.
Nu zal bokt wel over mij heen vallen, maar serieus je kan er bijna niets mee en je hebt een kostenplaatje.
Je hebt er een band mee dat snap ik, maar goed als hij continu wat mankeert en artrose heeft....ik zou gaan kijken voor een leuk rijpaard.
Misschien kan hij anders als grasmaaier bij dat vriendinnetje in de wei blijven staan?

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:14

Wat voor blessures heeft hij dan nog meer zo vaak, behalve de artrose?

flint_blesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 20:17

Soraya10 : wij hebben een eigen weiland (waar hij nu ook staat) en ik heb zelf nog een ander paard waar ik mee rijd
het is ook niet de bedoeling dat ik er wekelijks of zo zwaar mee werk, af en toe gewoon eens een stapritje en eens wat grondwerk, voor de rest mag hij gewoon grasmaaier zijn

mika11: in de 4 jaar dat hij hier staat? VEEL, maar meestal zonder enige redenen

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:20

Ok dan is het een ander verhaal. Als je gewoon de mogelijkheden hebt lekker op t weiland en vertroetelen en er niet teveel meer van vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:21

Er zit een verschil tussen bewegen en werken he! Ik denk dat de DA dat bedoelt. Niet dat je 'm stil moet laten staan op een box, maar dat ie minder zn best hoeft te doen en wel meer kan bewegen.

Of het wel of niet kan, tja de een vind van niet de ander vind van wel. Ik vind 'actief pensioen' ook een rare term, dan is de mijne met d'r 6 jaar ook af en toe periodes met "actief pensoen" :+ Soms heeft ze weken achter elkaar vrij en soms wordt ze 3x per week gereden of gelongeerd. Maar net hoeveel puf en zin ik heb.

Ik zou wel uit laten sluiten waardoor hij nou exact iedere keer kreupel loopt en wat dat dan naast de artrose kan zijn. Paarden manken niet zomaar en DA's kunnen tegenwoordig bijna alles wel terugvinden. De vraag is dan of dat je dat onderzoekcirkeltje in wilt, of genoegen neemt met af en toe een bosritje zolang als dat je paard niet schaadt.

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:21

Wat betekent blessures zonder enige reden?
Nou ja, als je alleen stapritjes en grondwerk doet, is het toch goed.
Dan doe je toch ook wat de dierenarts jou geadviseerd heeft.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:49

Soraya10 schreef:
Klinkt misschien hard, maar ik zou een paard met artrose en dat continu mankementen heeft gewoon laten gaan.
Daarmee bedoel ik inslapen, slachthuis.
Nu zal bokt wel over mij heen vallen, maar serieus je kan er bijna niets mee en je hebt een kostenplaatje.
Je hebt er een band mee dat snap ik, maar goed als hij continu wat mankeert en artrose heeft....ik zou gaan kijken voor een leuk rijpaard.
Misschien kan hij anders als grasmaaier bij dat vriendinnetje in de wei blijven staan?

Tja dat is dus precies wat ik heb gedaan... En ik krijg er wel eens opmerkingen over maar meestal snappen mensen het wel.

Endurance klasse III + III
In totaal 677 goedgekeurde kilometers

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:10

Ik heb zelf niet echt ervaring met artrose maar ik zou toch in overleg met de DA eens kijken wat verstandig is. Bewegen en rijden is voor mij toch ook wat anders. Rijden is belasten en beweging hoeft dat niet te zijn. Je kan ook gewoon gaan wandelen. Wat ik me namelijk beetje afvraag hoe verstandig het is om een paard met artrose onregelmatig te gaan belasten. Volgens mij kan je er dan beter goede regelmaat in geven en goede manier van trainen dan zomaar even een bosritje 1 keer in de zoveel tijd.
Als ruiter weeg je al gauw 60 kilo misschien meer dat moet je ook niet vergeten. Een paard wat daarop getraind is kan dat goed aan maar een paard wat niet getraind is maak je het ook lastiger.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:24

Heb je hem al eens geheel laten onderzoeken ?
En dan bedoel ik op de kliniek, osteopaat,zadelmaker ed.
Want als ik naar de foto's in je profiel kijk zie ik meerdere zadels die naar mijn idee niet lekker liggen (maar dat is van foto's af niet goed te zien) en echt lekker loopt hij er onder het zadel ook niet bij.
Verder zie ik op 80% van de foto's een paard die spek en spier mist.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:34

Dispar_Vulgo schreef:
Een paard van 8 is wel vrij jong voor artrose.

Artrose treedt bij jongere paarden over het algemeen op na een blessure of bij enorme overbelasting.
Als het aan 1 been is, dan gaat het meestal om een oude blessure.
Doordat ze dat willen ontlasten kunnen er weer problemen aan andere benen onstaan..

Overigens is het belangrijk om een paard met artrose zo dun(lees licht) mogelijk te houden (zonder dat het mager is uiteraard). Overgewicht is meer belastend.
Op de wei doen is daardoor soms niet de beste keuze als het betekent dat hij daar dik wordt.

Dagelijks rustig veweging geven of gewoon , wat al eerder gesuggereerd is, in laten slapen of naar de slacht brengen. Ongeacht de leeftijd, het is chronisch en progressief. Oftewel het gaat niet over en wordt erger.

In leven houden van een paard omdat je het zelf niet kunt missen vind ik zelf kwalijker dan een paard met een chronische kwaal als artrose, in leven houden.
Een en ander ligt natuurlijk wel aan de mate waarin het last ergens van heeft, maar als het regelmatig kreupel loopt...
Beter wordt het niet.

Je wilt paarden helpen? *klik*Facebook en @paardenopvangPT (Twitter) Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal https://www.workaway.info/354828832846-en.html

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:10

mijn paard heeft ook artrose,en schrok wel van bericht van iemand die dan een paard in laat slapen

in mijn profiel staat een foto van de artrose
is ontstaan door een los botstukje
gelukkig loopt hij niet kreupel, sommige dingen kan niet meer ,maar heb hem lekker voor recreatie :j
mocht hij ooit wel gaan kreupelen en blijkt dat de artrose ernstiger geworden zijn dan maak ik wel een keuze.

CHEYENNE 15-06-2000 - 08-05-2009
R.I.P. ik mis je nog elke dag!!!
Y;(

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:12

Mijn inmiddels 12 bijna 13 jarige ruin is sinds zijn 8e met passief pensioen.
Hij heeft atrose en ks en hij staat 24/7 op de wei en doet verder niets.
HIj is te goed om in te laten slapen.
Het is natuurlijk wel een flinke kostenpost als grasmaaier....

♥ Joey ♥ onbekend x onbekend
Mama van Sylvan 11-06-2011 en Aylinn 17-04-2014

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:11

mirgino schreef:
mijn paard heeft ook artrose,en schrok wel van bericht van iemand die dan een paard in laat slapen

gelukkig loopt hij niet kreupel, sommige dingen kan niet meer ,maar heb hem lekker voor recreatie :j
mocht hij ooit wel gaan kreupelen en blijkt dat de artrose ernstiger geworden zijn dan maak ik wel een keuze.

Dan zeg je toch hetzelfde? Het ligt gewoon aan de mate waarin het paard er last van heeft....

Je wilt paarden helpen? *klik*Facebook en @paardenopvangPT (Twitter) Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal https://www.workaway.info/354828832846-en.html