Stal gesloten met kerst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:29

Hallo Bokkers!

Ik sta sinds juni op een nieuwe stal en heb het er super naar mijn zin! Nu hoorde ik pas op stal dat ze met kerst 1 dag dicht zijn. Eerst dacht ik dat het een grapje was maar ze gaan serieus dicht. Dit betekend dat de paarden een hele dag op stal moeten blijven staan en er niemand op het erf mag komen. Nu mijn vraag: Ik had hier in heel mijn paarden carriere nog nooit van gehoord, gebeurd dit op meerdere stallen? En wat was jullie reactie hier op? Ik dacht namelijk echt dat het een grapje was en kan het me nog steeds niet voorstellen eigenlijk.. Maar goed, wat vinden jullie hiervan? Ik hoor van veel mensen om mij heen: Ahg het is maar 1 dagje daar gaan ze niet dood aan hoor. Maarja aan een week op stal gaan ze ook niet dood moeten we dat ook maar doen dan? :+ Of stel ik me gewoon enorm aan en kan dit wel 1x per jaar?

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:31

Nog nooit van gehoord! Worden ze dan ook niet gevoerd?
Vind het wel een beetje vreemd eigenlijk.. En nee, dood zullen ze er zeker niet van gaan maar waarom zou je niet naar je paard toe mogen om hem even te rijden oid met de kerst?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:31

Dat de stal dicht is, betekent dat dan meteen dat de paarden niet naar buiten komen? Krijgen ze wel voer dan? Ik zou er geen punt van maken als het verder een super stal is. Het is inderdaad maar 1 dagje, daar krijgen ze niets van.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:32


Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:32

Je stelt je aan, ga lekker naar je schoonouders zoals iedereen }:0

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:32

Toen ik rondkeek naar stallen ben ik ook op 1 zo'n stal geweest. Dicht met kerst (1 dag) dicht met pasen (1) dag, en er was nog een dag dat je er niet mocht komen. Idd, ze kregen alleen eten, maar worden niet gemest en gaan niet naar buiten.

Het is voor mij een van de redenen geweest om niet naar die stal te gaan. Ik vind het zelf niet leuk, maar k vind het ook dier onvriendelijk.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Dat is wel heel apart dat je met kerst niet bij je eigen paard zou mogen komen? Sommige stallingen houden er maar vreemde regels op na. Ik zou daar niet mee akkoord gaan als eigenaar. Stel dat er iets mis is met je paard?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Komen de paarden ook niet buiten dan? Als je op een fullservice stal staat, zou ik het nog een beetje kunnen begrijpen, maar nee, vind het eigenlijk gewoon raar. :) Bij ons gaat het zoals een zondag, dus zelf paarden binnen zetten en een uur eerder dicht dan normaal.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Ik vind het apart. Er is hier in de buurt een stal waar je ivm hun geloof niet welkom bent op zondag. Is mooie stal, heel aardige mensen, maar voor mij de reden om daar nooit te willen staan.
Openingstijden best, maar een hele dag niet, vind ik niet fijn.

Misschien kun je de eigenaar vragen of je je paard toch even buiten mag komen doen? Hij geeft ze dan wel te eten, neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Ik had het niet leuk gevonden nee maar je hoort wel vaker dat sommige stallen bijvoorbeeld op zondags gesloten zijn.
Ik sta zelf op een stal wanneer ik maar wil ik kan komen gelukkig, maar hoezo blijven de paarden dan ook op stal?
Kan je niet aan de staleigenaar vragen of je paard evengoed wel naar buiten kan dan?
Voor de rest zou ik mij niet zo druk maken over die ene dag in het jaar, als je het voor de rest naar je zin heb zou ik daar niet te moeilijk over doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:34

Op mijn vorige stal ook altijd.

1e kerstdag is het dicht. tussen 10 en 11 kunnen mensen langskomen om de paarden met blessures te behandelen. Verder niet.

En ach 1 dagje per jaar

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:34

Ik neem aan dat ze wel gevoerd worden ja anders word het toch wel te gek voor woorden. En ik denk ook niet dat de staleigenaar elk paard even uit stal haalt om er een rondje oid mee loopt :+ .. Dus dat het echt een hele dag op stal staan word voor ze.. Ik zie er echt wel tegenop eigenlijk want ik ga meestal toch wel zo'n 2x per dag naar stal om haar eruit te halen

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:36

:j ik ken er genoeg die het doen.

Ergens is het wel te begrijpen die mensen willen ook gewoon eens een of 2 daagjes rust per week.
Als het een goede stal is en de paarden krijgen voldoende hooi en minder voer dan zou ik me er niet druk om maken.

Bij ons worden ze op feestdagen niet losgegooid dat moet je dan onderling zelf regelen.
Wel gevoederd maar de tijden kunnen afwijken ansicht logisch die mensen vieren ook feest
Laatst bijgewerkt door tita op 30-10-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:37

Ik heb op een stal gestaan waar huurders/eigenaren vanwege geloofsovertuiging van de stalhouder elke zondag niet mochten komen :) Maar ze werden dan wel gevoerd en binnen/buiten gezet. Met calamiteiten was het natuurlijk mogelijk om langs te komen, maar anders was je echt niet welkom op zondag :n

Het is misschien wat raar, maar je moet je ook realiseren dat de stalhouder ook graag rustig Kerst wil vieren net als iedereen.

En het gebeurt dus wel meer ja, ondanks dat de meeste paardenmensen 365 per jaar doorgaan voor hun hobby (of beroep). Maar een stalhouder is ook maar een mens dat waarschijnlijk ook familie heeft die graag een Kerstdiner wil nuttigen :)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:39

Op mijn vorige stal wisselde wij altijd af zodat mijn stalhouder lekker op visite kon.Paarden werden gewoon verzorgt zoals op andere dagen.

Vind niet dat je iemand mag weigeren om zijn paard te verzorgen,paard hoeft niet de "dupe"te zijn van een feestdag.
Dat ze liever niet hebben dat er 100 man op het erf staan te bléren of dat erandere drukke bezigheden zijn,prima maar op stal laten staan en niet uitmesten is voor mij een reden om mijn heil elders te zoeken.Ook al is het maar een dag.

Ik weet niet hoe groot de stal is maar kun je niet met een aantal voorstellen dat jullie die dag de paarden verzorgen? Hebben de stalhouders ook eens lekker een hele dag vrij en kunnen zij ook eens in alle rust naar familie/kerk of weet ik het wat :)

Als alles netjes en in alle rust gebeurd zou het moeten kunnen lijkt mij...maar mijn beslissing niet :D
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 30-10-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:39

Ik weet zelf nooit zo goed wat ik ervan moet vinden. Het is maar 1 dag en daar komt je paard heus wel overheen dat hij niet naar buiten komt.
Ik vind alleen de redenatie zo raar van de staleigenaren. Ik wil een rustige kerstdag dus mag er niemand komen. Je weet toch dat als je een pensionstal hebt je iedere dag moet werken inclusief de kerstdagen.

Edit: Hoeveel last heeft een pensionhouder nou van jou als je daar in je eentje aan het rijden bent, geen herrie maakt en als je een beetje opschiet met 1,5 tot 2 uur weer weg bent?
Dat je nou niet met al je neefjes en nichtjes aan komt zetten, prima, maar hee, een uurtje rijden in stilte wat kan daar nou het probleem mee zijn?
Dat je nou niet gaat mesten, oke, dat je ze 's avonds niet binnen wilt halen, oké, maar daar zijn vast wel goede afspraken over te maken.
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 30-10-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:39

nou zou mij stal me niet moeten maken dan was ik meteen weer weg gegaan. ze mogen je trouwens ook niet ontnemen dat je naar je paard gaat;)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:40

Rije schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar huurders/eigenaren vanwege geloofsovertuiging van de stalhouder elke zondag niet mochten komen :) Maar ze werden dan wel gevoerd en binnen/buiten gezet. Met calamiteiten was het natuurlijk mogelijk om langs te komen, maar anders was je echt niet welkom op zondag :n

Het is misschien wat raar, maar je moet je ook realiseren dat de stalhouder ook graag rustig Kerst wil vieren net als iedereen.

En het gebeurt dus wel meer ja, ondanks dat de meeste paardenmensen 365 per jaar doorgaan voor hun hobby (of beroep). Maar een stalhouder is ook maar een mens dat waarschijnlijk ook familie heeft die graag een Kerstdiner wil nuttigen :)


Ik geloof dat je dan het verkeerde beroep hebt. Ik zou dan een wat krappe openingstijd instellen (van 12 tot 19 ofzo) voor die kerstdag, en erbij vertellen dat je die dag niet beschikbaar bent voor vragen of klusjes, en mensen verzoeken om direct te vertrekken als ze klaar zijn met hun paard. Dan kun je rustig kerstontbijten, je kerstdiner voorbereiden etc. en kunnen je klanten toch naar hun paard.

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:40

Is bij mij op stal ook hoor elke 1ste feestdag gesloten, en elke 1ste zondag van de maand. Als het mooi weer is baal ik wel eens maar ik plan dan juist op die dag leuke dingen waar je ander niet zo gauw aan toe komt. Bij ons worden ze op die dagen wel gewoon gevoerd en gemest en komen ze ook naar buiten. Ik sta op een pensionstal en die mensen hebben elke dag volk op he erf. Op deze manier hebben zij ook een paar dagen in het jaar iets rust. Ik heb er geen problemen mee en wist het ook al toen ik er kwam staan.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:41

idsie schreef:
nou zou mij stal me niet moeten maken dan was ik meteen weer weg gegaan. ze mogen je trouwens ook niet ontnemen dat je naar je paard gaat;)


Waar staat dat, dat ze je de mogelijkheid niet mogen ontnemen naar je paard te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:44

idsie schreef:
nou zou mij stal me niet moeten maken dan was ik meteen weer weg gegaan. ze mogen je trouwens ook niet ontnemen dat je naar je paard gaat;)


Een beetje respect voor mensen die een 24/7 job hebben mag ook wel.

Ik heb er nooit moeite mee gehad. Een stalhouder heeft een dag en nacht verantwoordelijkheid. Ik gun die mensen altijd een rustige kerst..

Bij ons kwamen de meeste paarden trouwens niet buiten. 2 groepen wel omdat dat de mensen waren die het belangrijk vonden dat ze buiten kwamen. Verder werden de stallen gewoon gedaan en de paarden normaal gevoerd als altijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:45

Ik vind dat als staleigenaren geen mensen op het erf willen, ze geen stal moeten beginnen. Gewoon duidelijk aangeven wat werk is en wat privé, wat taken bij de klant zelf neerleggen en openingstijden aanpassen. Dan kunnen ze prima genieten van hun vrije dag, zonder "last" te hebben van pensionklanten.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:45

Op de manege waat ik vroeger stond was iedere maandag de stal dicht, ze werden dan wel gevoerd en losgegooid en gemest.
Heb daar enorm aan moeten wennen hoor.

die ene dag per jaar zou ik niet echt over vallen, zou wel willen dat ze even buiten komen, al is het maar een uurtje.

eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:46

Zover ik weet mag je bij ons op stal wel gewoon met de kerst komen maar 1ste kerstdag ga ik eigenlijk nooit naar stal(of er moet iets met m'n paard zijn dat ik er heen moet)De stal waar ik mijn jaarling in de wei heb staan heeft geloof ik wel aangepaste tijden of zijn gesloten.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:48

dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

TS als je paard eten krijgt zal hij er vast en zeker niets aan overhouden van een dagje niks.
Trouwens, je bent nog altijd op iemand zijn privé terrein, dus aan de regels moet je je houden, of je dat nu fijn vind of niet! Als je dat niet kan is de beste optie in je eigen tuin zetten! niet om je af te breken of slecht bedoeld, maar zo is het!