gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:29

@evaac, onbeperkt hooi voeren? Hoewel ze hier soms een partij stro echt enorm lekker vinden en zowel stro als hooi eten, denk dat het nooit kwaad kan...
soms het beetje donkere stro wat al wat heeft opgenomen over het verse stro strooien zou helpen maar ik maak er geen punt van als ze stro eten, paarden moeten nu eenmaal bijna heel de dag kauwen :-)

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:30

dat is zo, maar hij ligt dan snachtsw in een kale stal..

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:33

alle schone stro in de hoek.
Dan het gore eruit, proberen zo min mogelijk schoon stro mee te nemen.
Van het schone stro dat in de kruiwagen ligt weer op mestvork prikken en terug de stal in.
Erna al het opgestapelde schone stro over de stal versprijden en evt opstrooien.

Verder omspitten, dus omdraaien, dan ligt de natte plek boven, het schone stro onderop, en hoef je dus alleen maar het natte weg te halen.

Verder houden wij aan veel stro erin doen, zo min mogelijk stro eruit halen.

Bij de boer waar ik sta zijn ze niet zo streng en kijk ik niet op een kruiwagentje meer of minder.
Al doe ik wel mn best zo min mogelijk schoon stro weg te gooien.

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:36

Afwashandschoen aan, emmer erbij en mest rapen :Y)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:28

evaac schreef:
Mijn paard vreet al zn stro op, of loopt zoveel door zn stal dat alles echt ranzig is.. verder staan ze op rubber matten en ligt er dus niet heel veel stro in... Hoe doen jullie dit?

Wat voor soort stro heb je?
Laatst bijgewerkt door RusselNuwell op 06-12-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:39

RusselNuwell schreef:
EmmyJoycee schreef:
Gewoon met de mestvork er tussen uitprikken en gewoon met m'n handen. Ik ben niet zo snel vies van paarden :)

No offence, maar ik zou dit zeker niet doen met oog op eventuele zoönosen, of wormen die voor paarden niet schadelijk zijn (tot bepaalde mate), maar voor mensen wel (paarden hebben áltijd wormen, ook als je ze ontwormt).

Vind handschoenen aantrekken zoveel gedoe, ik keer de mestvork helemaal om als ik de mest in de kruiwagen gooi, dan ligt het stro bovenop, dat haal ik er weer vanaf met de mestvork en gooi ik terug in stal. Als je stro al platgestampt is kun je ook je vork scheef houden, dan rollen alleen de keutels eraf en blijft het stro op de vork.


Ik ga ook niet alles op de kruiwagen gooien. Ik zoek het eerst uit met mestvork in m'n stal, en dan pas het vieze op de kruiwagen. Dan zitten er soms wel eens wat schone stukken tussen die ik zie en dat trek ik er dan tussen uit :)

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 00:02

evaac schreef:
Mijn paard vreet al zn stro op, of loopt zoveel door zn stal dat alles echt ranzig is.. verder staan ze op rubber matten en ligt er dus niet heel veel stro in... Hoe doen jullie dit?


Ik laat bij een van onze paarden die dit ook doet het gaat bog wel stro liggen dus alles dat erg vies is eruit en verder laten liggen... daarna stopt ze weet niet waarom, met zaagsel was zw wel netter, gebruik alleen zelf met oog op paardenwelzijn alleen stro als paard er niet ziek van word, veel beter voor hoeven maar ook tussen de oren gaat t veel beter natuurlijk!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:15

evaac schreef:
dat is zo, maar hij ligt dan snachtsw in een kale stal..

Zasgsel ipv stro...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:30

Ik sorteer eerst al het schoon in een hoek (met de mest vork is het prima te doen!) dan maak ik een soort bult van het gore stro en mest en ga systematisch uitmesten. Heb ik een andere hoek helemaal klaar en schoon dan gaat het stro daarheen en kan ik de rest uitmesten. Aan het einde het schone stro verdelen en indien nodig (altijd) nieuw stro pakken en goed opschudden.

Niet zo heel veel aan :')

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:39

Toen ik de paarden nog op stro had staan deed ik het volgende:
Met een 5 tands greep royaal onder de poephoop in het stro scheppen, hierdoor heb je stabiele onderlaag van het stro, boven de krui kantelde ik de greep zover dat de ballen mest er vanaf/tussen uit vielen, het meeste stro bleef aan de greep hangen, dit ging terug de stal in. Lag er naar mijn zin nog te veel schoon stro in de krui dan haalde ik dat er met de greep er direct uit voordat ik er de volgende hoop op gooide. Ik had nooit veel schoon stro op de mesthoop liggen.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:50

Idd, onder de hoop steken, voorzichtig in de kruiwagen doen en dan eventueel het schone stro weer met de mestvork uit de kruiwagen halen.
Verder haal ik alleen soppige plekken eruit, rest laat ik liggen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:03

Naast alle tips/methodes die al gegeven zijn, kun je ook heel simpel als het schoonste al aan de kant geschoven is, met je mestvork steeds een schepje van de overgebleven strolaag omkeren. Het vieze zit dan bovenop en kun je er af nemen met je vork, het schonere ligt dan al onderop en daar kan schoon stro overheen.


Ik heb trouwens ook een kale strook achter en daar mesten ze braaf, maar plas gaat natuurlijk wel in het stro. En een pony poept ook in het midden en gaat er lekker op liggen.

*edit Gaat wel om wat je doet nadat de drollen die voevenop liggen er al uit zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-12-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:11

Wij doen altijd met de mestboy en een klein mini mestvorkje daarmee alle drollen er tussenuit vissen die neemt zowat geen stro mee, stro wat wel mee gaat de kruiwagen in haal k er met mijn handen weer uit. En daarna hark k al het schone aan de kant op 1 plek zodat de onderlaag tevoorschijn komt en die is altijd vies met pis van onze 2 poowns. (Schuilstal) en dat schep k in een keer weg!
Maar ook ik ben er niet zo'n held in haha xd

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:01

Ik hark eerst het schone stro in een hoek, daarna het minder schone stro in een andere hoek. Dan vis ik de drollen er uit en daarna het echt vieze stro. Dan word het minder schone stro de onderlaag voor zijn piesplek, de poephoek daar komt geen stro (anders poept hij er sowieso op) en het schone stro verdeel ik over zijn ligplek. Zo optimaliseer ik het gebruik en verspil ik zo weinig mogelijk zonder dat hij op vies stro moet liggen. Nu heb ik wel geluk met mijn pony die altijd op één plek poept en plast.

Loveskary

Berichten: 733
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:24

IK doe het altijd zo als ik de stal in ga dan schep ik de plek met mest op.met een mest vork.
Dan laat ik de drollen eraf glijden in de kruiwagen en het schone stro leg ik dan weer terug.
Dan neem ik alle natte plekken mee en stro dan een nieuw laagje eroverheen.
En dan ben ik klaar eens per week haal ik alles uit de stal wel mest ik elke dag uit.

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:07

Ik(mijn moeder/vader) halen elke x als er iets in ligt met de z'on mestschep eruit ...het valt mee hoeveel stro erbij uit gaat

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: gooi elke dag veel stro weg hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:47

Ik schep het schone stro naar de zijkant, en haal dagelijks een volle kruiwagen mest en nat stro uit stal. Daarna gaat er weer een halve baal in. Ik wil een schone stal.

Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:02

goede en schone stro aan de kant gooien zodat je het vieze eruit kan halen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:13

meggiemeg schreef:
Toen ik de paarden nog op stro had staan deed ik het volgende:
Met een 5 tands greep royaal onder de poephoop in het stro scheppen, hierdoor heb je stabiele onderlaag van het stro, boven de krui kantelde ik de greep zover dat de ballen mest er vanaf/tussen uit vielen, het meeste stro bleef aan de greep hangen, dit ging terug de stal in. Lag er naar mijn zin nog te veel schoon stro in de krui dan haalde ik dat er met de greep er direct uit voordat ik er de volgende hoop op gooide. Ik had nooit veel schoon stro op de mesthoop liggen.


Zo doe ik het ook.
Extra stro in je kruiwagen kost ook meer werk, dus denk niet dat het veel tijd scheelt om het op deze wijze te doen.