Training jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camillax1999
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-06-13
Woonplaats: tilburg

Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:54

Hoi ben nieuw hier :) ,
Heb nu drie weken me eerste eigen paard gekregen, een 4 jarige ruin. Hij is nu 3 maanden onder het zadel en is erg braaf, tijdens het rijden merk je wel erg goed dat hij eigenlijk echt nog niks kan en erg voorwaarts is. Hij is springgefokt Tygo x Goodtimes. Hij heeft een erg goede bloedlijn en helemaal goedgekeurd. Ik wil eigenlijk eerst de dressuurbasis er helemaal op hebben voordat ik met het echte springwerk begin. Ben van plan wel 1x per week te springen met hem en hem 1 x per week los te laten springen.
Verder nog 3 x per week wel echt goed dressurmatig trainen (waarvan 1 uur les) en 1x buitenrit maken. En natuurlijk veel met hem knuffelen en leuke dingen doen. Iemand nog tips?

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:57

Ik houd altijd de leeftijd van het paard per week aan. Dus 3 jarig maximaal 3 keer per week en 4 jarig maximaal 4 keer per week. Verder vind ik dat je een goed schema hebt. Per keer zou ik niet te lang rijden.

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:00

Dan zit je er wel 5 x per week op! Ik denk dat de meeste tip die je hier gaat krijgen is om het lekker rustig aan te doen. Zo ziet se training er wel intensief uit. Ik heb een 3,5 jarige en heb 3 keer per week les. (Inrijden) dus 30 min. er op. De overige dagen doe ik een beetje freestylen, grondwerken, buiten wandelen en tutten. Maar die van mij is dan ook wel behoorlijk in de groei.

Lekker elkaar leren kennen en niet te veel focussen op training.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:01

Ik zou niet teveel werk doen op jonge leeftijd, dat is kinderarbeid en paard is nog aan het groeien/ontwikkelen :)

Dus wil je heel lang van je paard genieten en gezond op laten groeien/ontwikkelen, dan zou ik de volgende regel aanhouden:

3 jaar: 3 x per week (kwartier/half uur werk)
4 jaar: 4 x per week (half uur/3 kwartier)
5 jaar: 5 x per week (3 kwartier/uur)
6 jaar: 6 x per week (uur)

Een paard moet ook de tijd krijgen om te herstellen en om alles in het koppie te verwerken :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:06

mijn paard is ook nog erg jong (net 5) ik heb haar ook heel erg veel gelongeerd toen ik nog niet veel reed omdat ze nog spieren moest opbouwen soms longeer haar dan met dubbele lijnen en dit werkt echt heel erg goed! je kan zelf heel makkelijk de positie bepalen van de hals helemaal laag of lang laag of gewoon netjes aan de teugel zonder dat je steeds dingen moet verstellen, ook werkt het erg goed omdat het eigenlijk een soortvan de teugels zijn van wanneer je er op zit maar dan sta je er naast, hele goede oefening voor beide vind ik.
Misschien is dit ook een leuke training voor hem? en inderdaad nu ze nog jong is alles kort ook logeren goed half uur is voorlopig zat
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 31-10-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:08

Ik vind het een behoorlijk schema. 1x in de week springen onder het zadel, 1x in de week een buitenrit, 3x in de week dressuurmatig en 1x in de week vrijspringen. Dat betekent dat ie dan 1 dag voor zichzelf heeft om bij te komen (tenzij je hem die dag longeert, dan houd je niks over). Behoorlijk veel hoor voor een 4 jarige die net 3 maanden onder het zadel is.

Tips.. Tja.. Een stapje terug, wat minder rijden en je dier wat tijd gunnen om in zijn hoofd ook nog even door te groeien? Anders heb je straks een paard wat tegen je in verzet komt.. En jij maar niet snappen waarom, wat zonde zou zijn.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:10

Die van mij loopt 3 dagen in de week een halfuurtje dressuurmatig. Ze is 4 en loopt zelfs al succesvol B wedstrijden. Meer dan zat! Soms loopt ze 4 dagen, soms springen we er 1 dag van.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:11

Dani199764 schreef:
mijn paard is ook nog erg jong (net 5) ik heb haar ook heel erg veel gelongeerd toen ik nog niet veel reed omdat ze nog spieren moest opbouwen soms longeer haar dan met dubbele lijnen en dit werkt echt heel erg goed! je kan zelf heel makkelijk de positie bepalen van de hals helemaal laag of lang laag of gewoon netjes aan de teugel zonder dat je steeds dingen moet verstellen, ook werkt het erg goed omdat het eigenlijk een soortvan de teugels zijn van wanneer je er op zit maar dan sta je er naast, hele goede oefening voor beide vind ik.
Misschien is dit ook een leuke training voor hem?

longeren dubbele lijnen in een grote bak, waar je stukken rechtuit kan prima helemaal goed!

Maar longeren/dubbele lijnen ben ik geen fan van, verre van...longeren
op een (kleine) volte is zo belastend voor de benen/pezen/banden, zeker een paard volop in de groei!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-10-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:11

Niet te teveel trainen in het begin. Paard is nog een kleuter. 5 dgn is teveel. Ik sluit me aan bij bovenstaand max 3 a 4 keer per week trainen incl longeren

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:13

Tijd en rust is alles bij een jong dier.. :j

Mijn 3 jarige is nu ook 3 maanden onder het zadel, en tot vorige week heb ik haar slechts 2x per week een klein half uurtje gepakt.. en dan ook rustig aan en veel stappen tussendoor.
Ze is nog volop in de groei, dus alles gaat op het gemakkie.. zodat ze het niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk kan verwerken.

Nu ga ik naar 3x per week 'werken'.. 1x longeerwerk met dubbele longe, 1x rustig dressuurmatig rijden waarbij ik doel op het 'op eigen benen lopen' en 1x dressuurmatig rijden en wat 'springen' (al is dat meer het vertrouwd maken met hout).

Zo bouwen we het spelenderwijs op.. ;)
En als het nodig is sla ik gerust een keer over..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:17

Zoals de meesten al zeggen, je verwacht er iets teveel van.
Probeer aan te houden 3 jaar = 3 x half uur, 4 jaar 4 keer half uur (ik vind voor een 4 jarige drie kwartier echt te lang zoals hierboven iemand zegt.
Een uur rijden vind ik sowieso te lang voor welk paard dan ook als het om dagelijkse training gaat.
Probeer juist af te wisselen korte training met lange training om paard ook psychisch fris te houden.

Springen zou ik hooguit eens per maand doen, zeker niet vaker.
Longeren ben ik weer wel fan van, gewoon aan het halster, krijgen ze meer kracht en balans van, zeker die jonkies. Ook zou ik minimaal eens per twee weken een buitenrit toevoegen aan je training.
Op het harde lopen is goed voor het beenwerk, rechtuit lopen goed voor de krachtopbouw, en paard ziet tenminste wat anders als alleen de bakranden.

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:31

Longeren deed ik alleen "veel" toen ik haar zadelmak aan het maken was. Nu longeer ik af en toe en als ik het doe alleen aan het halster. Hoofdstel alleen in met "rijden" want ze is behoorlijk aan het wisselen. Dus verwacht niet te veel van je paardje, dan is het voor jullie beiden veel leuker!

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:39

CM_ schreef:
Zoals de meesten al zeggen, je verwacht er iets teveel van.
Probeer aan te houden 3 jaar = 3 x half uur, 4 jaar 4 keer half uur (ik vind voor een 4 jarige drie kwartier echt te lang zoals hierboven iemand zegt.
Een uur rijden vind ik sowieso te lang voor welk paard dan ook als het om dagelijkse training gaat.
Probeer juist af te wisselen korte training met lange training om paard ook psychisch fris te houden.

Springen zou ik hooguit eens per maand doen, zeker niet vaker.
Longeren ben ik weer wel fan van, gewoon aan het halster, krijgen ze meer kracht en balans van, zeker die jonkies. Ook zou ik minimaal eens per twee weken een buitenrit toevoegen aan je training.
Op het harde lopen is goed voor het beenwerk, rechtuit lopen goed voor de krachtopbouw, en paard ziet tenminste wat anders als alleen de bakranden.

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:02

Daenerys schreef:
CM_ schreef:
Zoals de meesten al zeggen, je verwacht er iets teveel van.
Probeer aan te houden 3 jaar = 3 x half uur, 4 jaar 4 keer half uur (ik vind voor een 4 jarige drie kwartier echt te lang zoals hierboven iemand zegt.
Een uur rijden vind ik sowieso te lang voor welk paard dan ook als het om dagelijkse training gaat.
Probeer juist af te wisselen korte training met lange training om paard ook psychisch fris te houden.

Springen zou ik hooguit eens per maand doen, zeker niet vaker.
Longeren ben ik weer wel fan van, gewoon aan het halster, krijgen ze meer kracht en balans van, zeker die jonkies. Ook zou ik minimaal eens per twee weken een buitenrit toevoegen aan je training.
Op het harde lopen is goed voor het beenwerk, rechtuit lopen goed voor de krachtopbouw, en paard ziet tenminste wat anders als alleen de bakranden.

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j



Mee eens.
Ook al is je paard soms fris, niet teveel gaan rijden, krijg je blessures van. Ik rijd mijn 3 jarige 3 keer in de week (kwartier/20 minuten). Dat ze fris zijn hoort, zijn ze jong voor ;)

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:35

Wat leuk een Tygo! Ze zijn erg werkwillig en voorwaarts en ga ze vooral niet op de hand terugrijden. Voor je het weet zet ze haar lijf vast. Lekker basiswerk doen en wat longewerk. Zeker nog niet teveel willen. Een grote valkuil, omdat het ijverige paarden zijn die het wel aanbieden. Pas daar mee op.

Wbt longeren aan een halster. Not done! Ga er dan mee naar buiten om te wandelen, want dat is net zo nuttig. Longeren altijd met een touwtje om te zorgen dat ze de lange rugspier correct gebruiken. Als je ze zonder longeert, gaan ze niet actief vanuit achter met het risico dat ze scheef worden. Meningen zijn hierover verdeeld, maar lang en laag laten joggen aan de lijn is een stuk nuttiger dan niks eraan. Dan kun je ze net zo goed losgooien in de bak.

Succes met je paardje.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:32

Vrij springen zou ik weglaten. Eén keer per week springen onder de man vind ik niet teveel. Om wat te leren zullen ze toch regelmatig een sprongetje moeten maken. Daarnaast nog drie keer dressuren en een buitenrit kan volgens mij prima. Ze zijn ook weer niet wat suiker. Zolang je het afwisselend houdt en niet steeds tot het uiterste gaat, heb ik geen problemen met vijf keer per week. Hij is tenslotte ook al bijna vijf :Y)

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:12

Die van mij loopt lang en laag aan de longe met alleen halster,

malissaMMN
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:06

ik heb een 3,5 jarige trakehner en ik longeer de ene dag, dan heeft hij rust en de dag erna rijd ik weer en dan heeft hij weer rust en dan weer longeren, dan weer rust en dan weer rijden. ik rijd dus ongeveer maa 2x per week.

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:09

wat leuk, dat je een eigen paard heb. Een vierjarige is inderdaad nog te jong om elke dag te rijden. als je rijd is 20 minuten al genoeg. Het moet geen straf worden. zou hem drie keer per week vrij geven. en twee keer longeren voor een kwartier. werken en vrij afwisselen op de vrije dagen kan je natuurlijk wel je paardje opvoeden. of schrik training geven. maar ook weer niet te lang.
als je conditie en spieren wil laten opbouwen zorg dan dat hij met andere paarden kan spelen en wandelen is daar al heel goed voor. zo put je hem niet uit. veel plezier met je paard.

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:51

Ik vind het inderdaad ook een nogal vol rooster voor een 4 jarige. Ik zou het ook terugdringen naar 3 of 4x per week. En dan ook niet te lang, net als wat sweetsox hierboven zegt: 20 minuten is al genoeg.