De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:30

Leuk gedaan!
Alleen, nu er een dak op ligt zou ik wel haast beginnen maken met het afbreken van de tent.
Voordat voorbijgangers en omwonenden beginnen denken dat je daar heel je weiland gaat volbouwen met hokjes en tenten...
Hoe langer die 2 dingen er allebei staan, hoe meer kans dat er toch eens iemand gaat klagen?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 11:34

Maar het dak ligt er nog niet op,de rol golfplaat ligt er op.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:36

ik heb ergens eens gelezen dat als je een onder een bepaalde hoogte zit en het te verplaatsen is door middel van wielen of iets dat ze er dan niet zo moeilijk over doen.. dus misschien kijken of je iets kan maken wat ook goed verplaatsbaar is?

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:41

Zou toch haast beginnen maken. ;)
Want ik vind al heel wat als je het zo bij elkaar ziet staan...
Zolang het maar wat schuttingen naast elkaar waren, is het minder een punt. Maar nu is het al echt een hok...

Wij hebben zelf ook wel wat dingen staan die niet vergund zijn. Schuilstallen oa. die er al meer dan 10 jaar staan zonder problemen. Maar met het bouwen waren we toch ook altijd voorzichtig. Want het is dan dat je veel extra aandacht trekt.
We hebben die stallen eerst helemaal opgebouwd in onze eigen achtertuin. Er een een "bouwpakket" van gemaakt met nummertjes en codes, weer afgebroken en op 1 dag weer helemaal recht gezet op de weide.
En dan zo snel mogelijk het dak erop en de muren dichtgemaakt. Veel minder kans dat je commentaar krijgt als het er gewoon opeens helemaal staat, dan wanneer je er stukje bij beetje aan verder doet. ;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 11:51

@Luckystory Ik begrijp wat je bedoelt,ik heb ook het liefst dat het vandaag al helemaal klaar is.
Maar ik moet het alleen doen,me zoon kan heel vaak niet en gaat vandaag op vakantie een paar dagen.
Alleen werken kan ik wel,maar het dak is toch anders,in de hoogte werken is moeilijker.

@mvermeulen1 Ook iets op wielen mag hier niet.

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:39

En je moet al flinke wielen hebben wil het nog op een zompig weiland te verplaatsen zijn :D Buiten dat je er ook iets voor moet hebben dat het kan trekken. Vergis je niet in het gewicht nl :D

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:39

Je had toch ook altijd verzorgsters gohya ? Kunnen die je niet even een handje helpen :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 13:57

Had ja, de laatste 2 zijn er ook mee gestopt.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:34

Oow balen zeg !

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 18:22

Nou het ging niet zo goed vandaag,kreeg een balk op me hoofd en oor. Oor is dik en rood en er zit een bult.
Mja kan gebeuren, ik heb toch mooi de helft van het dak erop zitten.
Toen zag ik wel dat er toch echt nog een balk in het midden moest over de gehele breedte. Met een laag sneeuw zou die wel erg ver door zakken, dus balk erop gemaakt in het midden. Dat ging wel heel moeilijk,daardoor kreeg ik die balk op me hoofd.Maar het is me toch gelukt!
Moet nog wel veel schroeven in het dak draaien,ik wil het extra vast hebben zitten.

Het dak vanaf de onderkant gezien.[die losse balkjes zijn om de rol tegen te houden].
Afbeelding

Vanaf de voorkant.[die 2 springbalken liggen er op tegen de wind,het gaat weer waaien hoorde ik].
Afbeelding

En me rode,dikke oor.
http://i44.tinypic.com/33oqw5z.jpg

Bult achter me oor.
http://i39.tinypic.com/16avd5z.jpg

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:31

Aii ziet er pijnlijk uit. Hoe maar in de gaten dat die bult wel moet slinken binnen 48 uur.

Technisch gezien moeten alle dwarsbalken tot de grond ondersteund worden én eigenlijk liggen de balken ook verkeerd; in de breedte -zoals ze nu liggen- kunnen ze lang zoveel kracht niet verdragen als wanneer ze rechtop zouden staan. Je zou dus eigenlijk eerst de balken van voor naar achter (rechtop) op/aan de palen vast moeten maken en daarover balken waar het dak op vast gezet wordt.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 18:38

Je bedoelt dat alle liggers met balk [in de grond] ondersteunt moeten worden?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:24

gohya schreef:
Je bedoelt dat alle liggers met balk [in de grond] ondersteunt moeten worden?

Ze bedoelt dat de middelste lange balk (die van links naar rechts loopt in je foto) nergens op steunt en alleen maar aan je constructie hangt.
Zoals al eerder genoemd werd, kun je de liggers beter staand verwerken, maar dan moet je ze wel zo bevestigen dat ze niet makkelijk kantelen.

Voor de wanden zou ik de schuttingdelen eerder tegen de staanders aan bevestigen (aan de binnen- of buitenkant ervan) dan, zoals nu, ertussen. Zoals het er nu uitziet, wordt de volledige windbelasting van zo'n stuk zijwand opgevangen door een paar kleine hoekijzertjes met schroeven.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:33

Zo! Dat schiet goed op, gohya!!!

Ik denk dat je oor gebroken is... ;) het doet zo ontzettend zeer als je je oor "stoot"... Je kan door de grond zakken. Ik hoop dat het meevalt en dat de bult snel weg is hoor.

Je "hok" ziet er al heel goed uit. Ik hoop dat het morgen droog blijft, dan zou je hem af kunnen maken en heb je het voor elkaar om voor de regen een "dak boven je hoofd" te hebben. (nou ja, de kasten dan hè...)

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:36

@gohya: Echt in de grond hoeft niet. Het helpt al als je er een tegel onderlegt en daar de balk op zet.
@Oomens: De lengtebalk hoeft niet in het midden ondersteund te worden als hij ondersteund wordt door dragers die van voor naar achter lopen.
Ik ken me indenken dat TS er weinig voor voelt om de hele boel opnieuw te doen, maar in dat geval zou een steunbalk in het midden van de schuur zeker extra stevigheid geven.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 19:56

Ow DubbelDun, je bedoelt gewoon 1 balk in de grond die de middelste draagbalk ondersteund?

Agossie, ja men oor is vast gebroken. ;)

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:57

Dat is de makkelijkste optie. Zit je wel alleen met een paal in je schuurtje :D

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:38

Zal eens kijken of die dan niet in de weg staat,anders kan ik er wel een bijzetten.

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:00

Je kunt er rustig mee wachten tot de vloer er in ligt en je kasten staan. Ik zou er eentje op maar maken en neer zetten als je merkt dat het gaat zakken of hard gaat sneeuwen.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:50

Volgens mij hebben wij de dakbalken net andersom. De onderste ondersteuningsbalken van voor naar achter en dan daar overheen om de 60 cm over de hele breedte (van links naar rechts) de balken waar je de dakbedekking op monteert. Dan wordt je dak goed ondersteunt en dan kun je ook altijd je dak op de goede manier vastschroeven. dus door de hoge golf met een "hoedje" er op, zodat je dak niet gaat lekken.

Sterkte met je oor!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 09:53

Ik heb de schroeven met hoedje in de lage golf gedaan,dat moet toch zo?

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:00

Jeetje meid, blijf het zo knap vinden _/-\o_ en uitkijken voor vallende balken he!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 10:11

Ik wacht nu toch maar tot zaterdag,dan kan me zoon weer mee helpen.Ben bang dat ik straks nog van dat dak af val.Dan maar wat langer er over doen,maar breek liever geen botten.
Ik kan ook vast beginnen met van binnen te betegelen.Ga ik de grond eerst omspitten.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:14

Nee. daar loopt/stroomt het water doorheen... Dan gaat het dus lekken door de schroefgaten. Altijd door de bolle/hoge golf en het hoedje houdt dan de regen tegen die anders op het gat zou vallen en zorgt er voor dat het water er langs stroomt naar de holle/lage golf...

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:16

Een golfjes dak hoor je vast te zetten OP de hoge golfjes, anders kun je lekkage krijgen. Hierbij moet je wel opletten voorzichtig te werk te gaan met voorboren in inschroeven dat je plaat niet kapot gaat.

Ik zou niet omspitten. De grond is nu lekker stevig en met spitten wordt het alleen maar losser. Ik zou de bovenlaag (gras etc) er af steken en dat opvullen met zand.