Paddock op gras aanleggen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Paddock op gras aanleggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 01:48

Vanwege constant niet nakomen van afspraken en ondertussen moedeloos met dit weer en de blubberweitjes ben ik van plan maar onkruiddoek op het gras te leggen en dan laag zand erop voor de winter zodat de mannen erop kunnen en ik kan longeren etc.
Bedoeling was eerst gras weg laten graven en dan doek en zand maar helaas dus na weken. Bellen en mailen nog geen loonwerkers geweest -:(-

We wonen op zandgrond, grond loopt iets schuin. Zou het echt niet te doen zijn dit op gras even aan te leggen en in voorjaar alles op een hoop en dan Draineren etc. ?

Alvast bedankt voor reactie

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paddock op gras aanleggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:29

ik ben bang dat dit een tijdelijke oplossing is. een paddock zal naar mijn idee op deze manier niet afwateren. en zeker niet op termijn.

kun je niet een stuk (laten) bestraten?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Paddock op gras aanleggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:41

Tenzij je hele dikke laag wit zand erop laat leggen, anders word het waarschijnlijk nog een modderpool. Maar dan is het vaak weer te zwaar om te longeren en aangezien je niet laat uitgraven, zal de zandbult ook snel uitlopen/wegwaaien, verwacht ik.
Naar mijn idee kan je het beter in 1x goed aan laten leggen.

Hoe kan het dat de afspraken niet na gekomen worden?
Volgens mij werkt mailen nooit zo goed bij dat type mensen (boeren) :P

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:45

Voor tijdelijk is het een prima oplossing, zij het een vrij kostbare. Aangezien, zoals ik in je profiel zie, je paarden aardig aan de maat zijn, dien je wel de zandlaag voldoende dik (minimaal 25 à 30 cm) te laten maken, anders graven ze binnen no time je worteldoek op. En bij het aanbrengen moet het zand meteen goed verdicht worden, anders gaat het regenwater in de holle ruimtes tussen de zandkorrels zitten en heb je na de eerste de beste regenbui meteen een drijfzandpaddock ipv. een zandpaddock. Zand met een scherpe korrel krijg je het beste verdicht en wordt ook veel minder mul in droge toestand. Verdichten gaat het beste met een zware trilplaat of trilrol, maar als je daar niet aan kunt komen kan het eventueel ook wel met een landrol, moet je alleen wat meer rondjes rijden voor hetzelfde resultaat.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:10

het wordt een kleine paddock, van nog geen 20 x20.

De loonwerker woont notabene hier tegenover mijn weide aan de achterkant en na tig afspraken maken is hij nog niet geweest.
Nu ligt het niet aan 1 loonwerker maar sinds we in België wonen is het al zo'n feest met afspraken maken met 'vakmensen', of het nu een electricien betreft, loonwerker of iemand die voor een kachel moet komen, ze geven allemaal data op en komen gewoon niet opdagen, tot 1 afspraak komen duurt soms weken en zelfs maanden ( !) ondanks pressie van bellen/ mailen....
Ik zou het collectief met de buurman laten ploegen ( weilandjes) en uitgraven ( paddock) hier maar zelfs dan zal de 'opdracht te klein zijn' om interesse te hebben opgewekt... terwijl aan de telefoon alles geweldig en leuk is en ze altijd tijd veinzen voor je ( ja, hij komt van de week), is het gewoon dramatisch.
Als ik zelf een graafmachine huur, zit ik, buiten de enorme kosten van brengen/ halen, ook nog eens met de afvoer van grond ( afgegraven gras) wat voor een particulier hier een vermogen kost, op afgegraven gras zit niemand te wachten op zijn land ook.

Het is eigenlijk beetje wanhoopsdaad, zo'n actie met een paddock op gras, er zou wel een schutrand komen zodat het zand niet wegloopt maar als ik lees over drijfzand 8)7 dan word ik wel beetje angstig natuurlijk. Grond watert hier verder ( gras dus ook) enorm goed af. Op mijn vorige adres heb ik een longeercirkel aangelegd op de zandgrond gewoon zand laten kiepen, als longeercirkel en paddock is dit 2 jaar goed blijven liggen! ( wel slepen/ met paard en eg erdoor).
De bedoeling was dus graslaag eraf zo'n 10 cm, drainage aanleggen in gleuven en laten afwateren in de stalputten, gronddoek, zand maar het gaat binnen no-time vriezen nu en ik ben gewoon bang dat ik helemaal niets heb deze winter...
De grond loopt schuin omhoog naar de dijk, de boerderij ligt ook hoger dan de weg en hier de 'achtertuin' = brede boerenhof met gras ( wat dus paddock moet worden ;-)) loopt sneller schuin omhoog, ik zou geen terrastegels recht kunnen leggen zo om het zo maar uit te leggen, dus afwatering zou in mijn ogen geen probleem zijn, eventueel 2 sleufjes naar de afwatergang langs de oprit aanleggen of naar de putten van de schuren toe...

dit was even ter uitleg...mijn post was beetje beknopt denk ik, 's nachts typen op een ipad is niet mijn sterkste kant ;-)

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paddock op gras aanleggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:19

@eirikur, welke grootte in korrel of benaming van zand doel je op?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:00

Ik heb hier op zo'n manier paddock gemaakt en die bevalt eigenlijk juist erg goed. Water wil nu eenmaal naar het laagste punt en dat is niet de paddock (mits je die natuurlijk op het hoogste punt van je wei maakt). Natuurlijke afwatering van je stuk helpt dan ook mee. Paar drainagebuizen + greppeltje en ik heb zo'n 50 weken per jaar een droge/bruikbare paddock/grondwerkbak. Kies wel voor iets als spoorbielzen om het zand op de plek te houden, want planken houden het niet als pony's te strak langs de rand gaan crossen of druk zetten op de rand om toch grasjes te snoepen.