Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 10:14

Onze pony staat op een manege waar hij van ongeveer maart/april tot november (ook wel afhankelijk van het weer) dagelijks een paar uur op wei gaat.
Mijn dochter van 11 rijdt 3 keer in de week les en meestal 1 dag voor zichzelf.
Daarnaast longeren we hem dan 2 tot 3 keer per week en doet ze vrijheidsdressuur met hem.
Ik probeer twee dagen vrij te houden waarop we in principe niet naar de manege gaan, dat zijn de dinsdag en de donderdag.
Nu met het winterseizoen in aantocht gaan de paarden nog maar bij uitzondering naar de wei maar worden ze even los gelaten in de binnenbak of paddock.
Hij staat dus in verhouding meer op stal.
Is het nu verstandig om hem meer te gaan longeren zodat hij zijn energie kwijt kan?
Gisteren aan de longe merkten we dat hij erg druk was, maar zodra het zadel erop gaat wordt hij wel rustiger.
Wat is een goed bewegingsschema voor een 11 jarige ruin?

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:16

Ik vind jullie schema al wel aardig. Hij beweegt lekker vaak. Ikzelf vind het wel belangrijk dat ze niet de overige 23 uur op stal staan. Bij ons staan ze overdag in de paddock, nooit op de wei. Hoe lang gaan ze in de bak of paddock?

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:17

Hoeveel uur staat hij in de binnenbak of Paddock?

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:18

Persoonlijk zou ik een andere stal zoeken. 24/7 op stal kan gewoon écht niet, in mijn ogen is dat dierenmishandeling. Zelfs met een uurtje (of 2 of 3) per dag kun je hem niet genoeg beweging geven om die energie kwijt te kunnen.
Paarden zijn kuddedieren, die horen met groepsgenoten de hele dag (of in ieder geval minimaal 8 uur per dag naar mijn mening) rond te scharrelen. Dan wel buiten, dan wel in een grote loopstal/groepsstalling, of in een paddock. Ze horen hun benen te kunnen strekken, niet alleen met rijden, maar ook in hun vrije tijd.

Dus, ik vind het paard-onwaardig om hem de hele winter op stal te laten staan. :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:19

In de zomer staat hij maar 'een paar uur' buiten? Gauw een fatsoenlijke stalling voor hem zoeken!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:25

hoelang gaat hij naar buiten overdag? Dit moet toch wel minimaal 5 uur zijn om het een beetje diervriendelijk te houden, al zie ik liever 8-10 uur. En heeft hij dan wel contact met andere paarden?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:29

Hoeveel uur per dag gaat hij in de paddock en kan hij daar een beetje bewegen of is de paddock maar klein? Als je bang bent dat de pony te weinig beweging krijgt zou je op zoek kunnen gaan naar een verzorgstertje maar ik denk niet dat dat nodig is met jullie schema. Wel is het belangrijk dat de pony niet een hele dag maar op stal staat op de dagen dat er niet wordt gereden. Misschien kan er iets geregeld worden met andere pensionklanten zodat hij wat meer uit de stal komt?

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:32

Ik zou heeel gauw iets zoeken waar ze in de winter een dagdeel buiten staan.
Dat maakt het ook minder erg om eens een dagje over te slaan :)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:38

Het klinkt alsof jullie nog op een ouderwetse stalling staan, in de winter op stal met een half uurtje loslopen.. Als ik heel eerlijk ben zou ik om me heen kijken naar wat anders. Dit is echt uit de tijd namelijk. Kan erg lastig zijn hoor (heb er laatst ook zelf een topic over geopend) maar met veel rondvragen en een beetje geduld vind je vanzelf wel stallen die wel voldoende paddocks hebben om de dieren ook in de winter een uur of 5/8 buiten te laten lopen. Daar gaat het paard je heel dankbaar om zijn!

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:52

Goh... Ik sta toch altijd te kijken van dit soort reacties in topics. En opvallend dat het ook altijd de mensen zijn die het wel voor elkaar hebben. Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan en dat ik maar met 3 stuks een bak en weide kan belopen. Maar er zijn genoeg stallen in dichtbevolkte gebieden waar dit gewoon niet kan. Een andere stal zoeken? 50 km verderop wat ten koste gaat van echte bezigheidstijd? Met kinderen is het gewoon behelpen en misschien is er even geen mogelijkheid om naar een zelf service stal te gaan.

Moet TS dan maar geen paard houden? Of is het niet meer dan fair dat ze nu de meest haalbare oplossingen probeert uit te vinden? Waarom kan er niet gewoon mee gedacht worden aan een nuttig trainingschema? Bijv. in samenwerking met een verzorgster / bijrijdster of stalgenoot om paarden 2x per dag buiten te zetten?

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:57

Dat wordt weer de al oude discussie, maar ja, ik vind dat je alleen een dier moet nemen als je hem een dierwaardig bestaan kunt geven. En we kunnen nu allemaal roepen dat dat niet fair is, maar 15 jaar terug stond 70% van de paarden 24/7 binnen in de winter, toen 'wist' niemand beter, inmiddels gaat dat excuus al een aantal jaren niet meer op.

Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat het paard van TS gewoon enkele uren per dag buiten staat met een ander paard, voor het trainingsschema is wel van belang hoelang het paard dagelijks buiten komt.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:01

Mee eens met Caesar :)

Misschien is die optie er niet eens?
ze schrijft niet ik wil en moet verhuizen. En misschien staat het dier wel een paar uur met andere paarden op de paddock per dag, met lekker plakken hooi en buitenspeel kameraadjes ;) (ze zegt toch nergens, hij staat alleen en heel kort?)
ze vraagt of iemand haar kan helpen met een beter schema om toch te helpen met energie van het diertje :)
Ik weet ook dat een stal waar de paarden minimaal buiten komen in de winter niet optimaal is hoor, maar vaak heb je inderdaad in sommige gebieden die optie helemaal niet. Ik zeg ook het is fout, maar ik zoek wel graag naar een oplossing voor wat ze vraagt ;)
Ik zou je aanraden om wat buiten te gaan wandelen als dat mogelijk is.
Lekker in de frisse lucht voor je diertje en ook wat lekkere andere indrukken dan gewoon dat staan op een paddockje of op stal :) (Kan eventueel nog af en toe lekker een grasje meepikken)
Je bent al enorm actief bezig met hem. ( 2 a 3x longeren, 4x rijden, 3x vrijheidsdressuur : zou betekenen dat het diertje enorm wisselend bezig is, veelzijdigheid is ook al fijn voor de energie en het gevoel van het diertje)
Ik zou het schema dus niet enorm aanpassen, behalve dat je in de winter als mogelijk wel elke dag komt en hem die andere 2 dagen ook nog wat beweging geeft, dan wel longeren, rijden of lekker wat wandelen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:04

Jullie schema is prima, en een paar uur weidegang daar is ook niks mis meer, maar dan moet het dier nog wel een flink aantal uren lekker op de paddock staan.

Bijvoorbeeld 2 uur op de paddock, dat klinkt fijn. En dan komt er nog iemand een uur rijden. Maar dan houd je nog altijd 21 uur over, 21 uur op stal. Dat is echt te lang imo, niet dierwaardig.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:05

Ceasar, dat viel mij ook op. Met een jong kind kan ik me best voorstellen dat je de pony op een manege wilt stallen en veel maneges hebben nou eenmaal niet de mogelijkheid om het paard in de winter 8uur buiten te zetten. Ideaal is het niet maar ik denk dat de pony die 4 maanden wel door komt.
@TS, kijk even naar wat de pony gewend was aan beweging en in welke mate dit gaat veranderen. Een pony die in de zomer uren lang stoom af kan blazen in de wei kan natuurlijk wel wat drukker en misschien ook minder braaf worden in de winter. Dan zou het handig zijn om hem wat extra te laten werken (extra longeren, uurtje les met een manege kindje, verzorgstertje enz). Daarnaast is het slim om even de hoeveelheid voer in de gaten te houden. Misschien is het nodig om wat extra hooi te voeren en minder krachtvoer.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:06

Gypsy schreef:
Jullie schema is prima, en een paar uur weidegang daar is ook niks mis meer, maar dan moet het dier nog wel een flink aantal uren lekker op de paddock staan.

Bijvoorbeeld 2 uur op de paddock, dat klinkt fijn. En dan komt er nog iemand een uur rijden. Maar dan houd je nog altijd 21 uur over, 21 uur op stal. Dat is echt te lang imo, niet dierwaardig.



Ja, lekker een uurtje of 5 op de paddock zal al wonderen doen :)

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:07

mijne staat minstens 10 uur buiten op de wei, elke dag en dat vind ik ook echt het minimum.
Ik zou niet willen dat ze minder buiten komt

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:11

fjordie333 schreef:
mijne staat minstens 10 uur buiten op de wei, elke dag en dat vind ik ook echt het minimum.
Ik zou niet willen dat ze minder buiten komt


Die van mij maken ook 12uur dagen op de wei, ook in de winter.
maar ik eis normaliter toch minimum van 5uurtjes als het echt lange staan niet kan.

tevens zou TS op zoek kunnen gaan naar een verzorgertje dat de pony nog wat vaker eruit pakt om lekker te borstelen,wandelen of eventueel gewoon lekker te laten grazen langs de wei rand, of wat hobbelen etc. Misschien wat ouder dan haar eigen dochtertje, zodat ze ook lekker grote stukken buiten kan wandelen?
als je paard veel binnen staat is gewoon afwisseling lekekr voor zo'n dier.
lekker sochtends wat doen, smiddags wat etc :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:12

KingYasFenn schreef:
Gypsy schreef:
Jullie schema is prima, en een paar uur weidegang daar is ook niks mis meer, maar dan moet het dier nog wel een flink aantal uren lekker op de paddock staan.

Bijvoorbeeld 2 uur op de paddock, dat klinkt fijn. En dan komt er nog iemand een uur rijden. Maar dan houd je nog altijd 21 uur over, 21 uur op stal. Dat is echt te lang imo, niet dierwaardig.



Ja, lekker een uurtje of 5 op de paddock zal al wonderen doen :)


5 uur vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend weinig hoor. Dan staat het dier nog 19 uur op stal. Ga eens 19 uur op de wc zitten, kom ik je een keer een hamburger met friet brengen die dag, en dan mag je vertellen of het leuk was.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:14

Beste TS,

Ik denk dat het even aankijken is hoe de pony reageert. Merk je dat hij een stuk drukker word kan je hem zeker een dag extra beweging geven. Sowieso zijn veel paarden in de winter wat frisser. Voor hun is het ook wat frisser als ze normaal met deken staan en dan ineens zonder deken moeten lopen. Door even gek te doen krijgen ze het weer wat warmer. Ook kan je kijken of je eventueel zijn krachttoer wat terug kan schroeven. Zolang je maar genoeg goed ruwvoer blijft voeren kan dit geen kwaad maar kan wel net even de scherpe randjes er af halen.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:15

Citaat:
Ja, lekker een uurtje of 5 op de paddock zal al wonderen doen :)


Citaat:
5 uur vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend weinig hoor. Dan staat het dier nog 19 uur op stal. Ga eens 19 uur op de wc zitten, kom ik je een keer een hamburger met friet brengen die dag, en dan mag je vertellen of het leuk was.


Die van mij staat inderdaad ook veel langer, zoals ik al zei.
maar ik vind het haalbaar als je 5uur paddock spelen met vriendjes hebt
1 uurtje rijden, misschien nog uurtje lekker knuffelen etc en een halfuurtje wandelen.

ik vind het dus HAALBAAR, niet perfect.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:19

Tja, 24/7 op stal is ook haalbaar. De vraag is ook, wat wil je het kind meegeven dat op de pony rijd?
Dat "haalbaar" goed genoeg is? Dat je niet naar de beste zorg voor je dieren hoeft te streven.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:30

Nou even los van het feit dat het niet paardwaardig is, mij lijkt het juist fijner met een jong kind, om een pony te hebben wat niet gestoord in het koppie wordt omdat het heel de dag in een stalletje staat.

Misschien weet ts niet dat het beter is voor een paard om minstens een dagdeel buiten te staan. Tsja je leert ook niet beter op een manege. Ook hier in de randstad zijn bijna alle maneges zo, er is er zelfs nog een waar de ponieshele dagen in stands staan. Mar als je dan bij de boeren in de omgeving gaat kijken zie je bijna geen paard op stal :). Lekker in de paddock of rijbak :)

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 12:56

Verhuizen naar een andere stal is momenteel geen optie.
Wij wonen in een stad dus stalling met 24/7 weidegang het hele jaar door is al moeilijk te vinden.
Ik heb nagevraagd en bij pensionstalling is deze mogelijkheid er soms wel maar die liggen a. vaak nog verder weg en b. dan krijgt mijn dochter maar erg weinig ondersteuning meer in de zorg en c. dan moet ik een prive-instructeur inhuren.
Voorlopig is deze manegestalling voor ons de beste oplossing.
De zorg voor de pony is goed, mijn dochter kan hulp vragen indien nodig en ze krijgt er goed les.
Tuurlijk, ik had ook liever dat hij meer naar buiten kon maar dat is helaas even niet anders.
Ik ga het proberen op te vangen door hem vaker zelf te longeren of door even met hem te gaan wandelen.
Een bijrijdster of verzorgster is momenteel geen optie aangezien de pony wat eenkennig is, misschien later.
Bedankt voor de goede adviezen die gegeven zijn, ik zal in ieder geval ook op zijn voer letten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:57

Blijf iig zoeken, je weet nooit wat je nog tegenkomt. ;)

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:02

Bmamavan2 schreef:
Een bijrijdster of verzorgster is momenteel geen optie aangezien de pony wat eenkennig is, misschien later.

Is die ook heel eenkennig met wandelen, grondwerk? Ik stuur (nu het paard niet meer veel tot helemaal niet buiten komt) van alles kinderen naar de pony om te poetsen en wandelen in het bos, pony is braaf en houdt van aandacht, zolang er niemand opstap is het prima.
Zij haar extra aandacht en beweging, ik een (deel van de) zorg minder, is dit misschien ook een optie voor jullie?

Rijden/longeren is gelijk weer werken, dat doet mijn pony ook enkel voor mij.