De oplossing voor bevroren water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

De oplossing voor bevroren water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:34

Ik kreeg net een mailtje van Agradi binnen en zag per toeval dit:
http://www.agradi.nl/kerbl-warmhoudplaa ... bakken.htm

Afbeelding

Het is dus een warmteplaat bedoeld voor pluimvee drinkbakken. Maar ik heb maar twee kleine pony's die niet zoveel drinken.. Zou het werken onder een emmer (10L) water, zodat je alleen 's morgens en/of 's avonds hoeft te verversen? Ik heb geen flauw idee hoeveel 220V is.. :')

dito

Re: De oplossing voor bevroren water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:35

220v staat erbij. dit is de bedoeling dat je die onder een bak zet...ik denk dat een bak met vele liters water niet warm genoeg worden om niet te bevriezen...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:40

Dat is dus mijn vraag, kan zo'n plaat 10L warm houden ipv (wat zit er in een kippending?) zeg 3L?

Zou dit anders een optie zijn, waterbak omwikkelen met aluminiumfolie, dit draad er omheen en dan isolatiespul er omheen? :=
http://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel-12mtr.htm

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:48

elinebakker schreef:
Dat is dus mijn vraag, kan zo'n plaat 10L warm houden ipv (wat zit er in een kippending?) zeg 3L?

Zou dit anders een optie zijn, waterbak omwikkelen met aluminiumfolie, dit draad er omheen en dan isolatiespul er omheen? :=
http://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel-12mtr.htm

Hhmm, ja, ik denk wel dat het werkt, zeker als je wat bubbelfolie om de emmer draait. Het water hoeft alleen maar vorstvrij te blijven, dat is voldoende.
Voorwaarde is wel dat je emmer niet vol in de wind staat want dan kun je je afvragen of het nog werkt.

Als de emmer niet beschut kan staan, zou ik lint erom doen en dat isoleren met wat bubbelfolie (of iets dergelijks).

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:51

Zon warmste lint is bedoelt voor langs leidingen, en ik betwijfel of het lint een emmer water kan redden van de vorst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:58

Escalutia schreef:
Zon warmste lint is bedoelt voor langs leidingen, en ik betwijfel of het lint een emmer water kan redden van de vorst.

:j :j
Lint er gewoon wat vaker omheen draaien. Als dat in de (petro)chemische industrie werkt, werkt het ook op een simpel emmertje.........

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:37

Verwarmingskabels zoals die van Kerbl en http://www.devorstvrijestal.nl/verwarmingslint.html zijn niet gemaakt voor het ijsvrijhouden van emmers etc.
Afgezien van de vraag of de warmteafgifte voldoende is, is het gewoon gevaarlijk om de kabels die op 230V werken zonder afdoende bescherming regen bijten en schppen rond een emmer of bak te draaien.

Hou er tevens rekening mee dat een paard bij hooivoedering tussen de 45 en 60 liter (4 tot 6 emmers) water per dag drinkt. Als je al waterleiding en stroom op stal hebt is een verwarmde drinkbak op 230V echt niet zo'n gek idee. Maar ook weer alle leidingen en verwarmingkabels kabels goed beschermen tegen bijten met een degelijke buisbeschermer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:14

BBolluijt schreef:
Verwarmingskabels zoals die van Kerbl en http://www.devorstvrijestal.nl/verwarmingslint.html zijn niet gemaakt voor het ijsvrijhouden van emmers etc.
Afgezien van de vraag of de warmteafgifte voldoende is, is het gewoon gevaarlijk om de kabels die op 230V werken zonder afdoende bescherming regen bijten en schppen rond een emmer of bak te draaien.

Hou er tevens rekening mee dat een paard bij hooivoedering tussen de 45 en 60 liter (4 tot 6 emmers) water per dag drinkt. Als je al waterleiding en stroom op stal hebt is een verwarmde drinkbak op 230V echt niet zo'n gek idee. Maar ook weer alle leidingen en verwarmingkabels kabels goed beschermen tegen bijten met een degelijke buisbeschermer.

Als je de bak goed isoleert, is dat tevens afdoende bescherming tegen bijten. De kabel is IP67 en daarmee bestand tegen onderdompeling.
De warmte-afgifte is ruim voldoende om een emmer water ijsvrij te houden.

Puntje van aandacht is de waterdichtheid van de stekerverbinding, maar ook daar is materiaal voor te koop (o.a. in de campingacc. winkels).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:04

Los van het feit of het wil...ik zou het eng vinden. Stel pony gooit emmer om. Water over de stekker....of pony knaagt aan de stekker..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:05

karev schreef:
Los van het feit of het wil...ik zou het eng vinden. Stel pony gooit emmer om. Water over de stekker....of pony knaagt aan de stekker..

Als je niet na kunt denken over het veilig aansluiten van dergelijke installaties, is het inderdaad beter om je er niet mee in te laten........

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:08

Je kunt ook gewoon een ouderwetse kruik (die ze vroeger gebruikten bij baby's, zo'n ijzeren ding) vullen met heet water en op de bodem van de drinkbak leggen. Iedere avond even opnieuw bijvullen en je water blijft ontdooit ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:49

Ik weet niet of je het nou naar mij bedoelt ikke maar of je dr nou wel of niet over na denkt je zult altijd de emmer op dat plaatje moeten zetten en dus zul je altijd water vlakbij de stekker hebben. Nl daar waar de stekker het warmhoudplaatje in gaat. Dus dan kun je wel je stekker in een verlengkabel doen om hem van de emmer weg te leiden...maar dan nog kans dat het mis gaat... en pony zal ook altijd bij de stekker kunnen waar die de plaat ingaat lijkt me. Denk niet dat je dat dusdanig kan verstoppen dat ze er niet bij kunnen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:53

karev schreef:
Ik weet niet of je het nou naar mij bedoelt ikke maar of je dr nou wel of niet over na denkt je zult altijd de emmer op dat plaatje moeten zetten en dus zul je altijd water vlakbij de stekker hebben. Nl daar waar de stekker het warmhoudplaatje in gaat. Dus dan kun je wel je stekker in een verlengkabel doen om hem van de emmer weg te leiden...maar dan nog kans dat het mis gaat... en pony zal ook altijd bij de stekker kunnen waar die de plaat ingaat lijkt me. Denk niet dat je dat dusdanig kan verstoppen dat ze er niet bij kunnen

Jawel hoor, dat is geen enkel probleem.
Wellicht denk ik er simpeler over, juist omdat elektriciteit mijn vak is. Je weet wel, techneuten denken in oplossingen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:31

Dat ben ik niet, ik ben simpel slager en die denken in dode dieren haha. dus dan laat mij maar simpel denken :) ik zou het risico niet willen nemen als leek zijnde. Jij weet wat je moet doen om het blijkbaar veilig te houden..de meeste mensen niet denk ik.

Maar als je nou even verteld hoe?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:35

karev schreef:

JA, precies, vertel eens ikke, hoe zou jij dit oplossen? Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:50

BBolluijt schreef:

Mee eens.

Heb dit ding wel vaker gezien, maar lijkt mij dat dat voor paarden gewoon niet kán werken, en het moet wel veilig blijven natuurlijk.
Wat ik wel vaker heb gelezen, is van die ouderwetse metalen babykruiken (tekoop voor een paar euro via MP) vullen met kokend water en die in je waterbak gooien.

Zelf ben ik toch onwijs in twijfel of ik niet in zo'n ding ga investeren......
Nadeel van automatische drinkbakken is dat je niet ziet hoeveel ze binnen krijgen.
http://www.agradi.nl/suevia-model-46-ve ... inkbak.htm

er komt nu toch een nieuwe stal (met wateraansluiting in de stal en in bergruimte). 't is wat geld, maar dan heb ik igg altijd onbevroren water voor ze. In de winter lopen ze dan toch op de paddock met stal. En het scheelt mij érg veel tijd. We hadden we altijd een oude boiler op stal, die moet je gewoon ff aanzetten en warm laten worden, dan krijg je daarna een emmer of 3 aan heet water. Maar daarna is het natuurlijk weer koud. en je moet steeds met emmers slepen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:06

JoyCiej007: is je pomp en leidingen dan ook vorstvrij? want aan een vorstvrije drinkbak heb je niks als de rest wel bevriest.
ik heb overal warmte lint omheen en dat werkt perfect, het zit zowel om de pomp als op de leidingen en ik heb nooit meer bevroren waterbakken gehad. de kosten vielen best mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:14

Pomp stond altijd in een bergingsruimte van de schuilstal (alwaar het alsnog tochtte en niet windvrij was, maar het was íets), omwikkeld in dikke wollen dekens en tussen/bij/naast die dekens een klein straalkacheltje die we zo instelden dat hij zorgde dat het steeds 2 graden boven nul was. Leidingen gingen met warmtelint, maar ik had verder geen automatische drinkbakken of aansluitingen daarvoor, gewoon altijd van die grote cementbakken.

Nu gaan we het precies zo doen, alleen wordt er nu een nieuwe (en véeeeel beter geisoleerde) stal gebouwd, en krijg ik een wateraansluiting in de stal zelf, waar ik evt. dus een automatische drinkbak zou kunnen maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:15

karev schreef:
Dat ben ik niet, ik ben simpel slager en die denken in dode dieren haha. dus dan laat mij maar simpel denken :) ik zou het risico niet willen nemen als leek zijnde. Jij weet wat je moet doen om het blijkbaar veilig te houden..de meeste mensen niet denk ik.

Welke versie?
Lint heb ik al eens beschreven, zie hierboven.

Dat warmhoudplaatje waar je je emmer op zet (liever geen kunststof!) Dat plaats je in een ruimere emmer, bak die stevig verankerd is (aan de grond, een paal, maakt niet zoveel uit; Stevig!)
De kabel laat je door een gat aan de achterzijde weglopen, zodanig dat de paarden er niet bij kunnen, desnoods in een beschermpijp. De steker doe je in een speciale beschermhuls, bijvoorbeeld: http://www.dewitschijndel.nl/stekkerbox/ zodat de aansluiting waterdicht is. Let er wel op dat de box geen IP68 is en dus niet in het water mag liggen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:23

Wij hebben 2 speciekuipen van 2 formaten. Om de kleine heen zit warmtelint gewikkeld. De bak staat in de grote bak. Dicht gemaakt met purschuim en onderin isolatie zodat de kleinere bak van de grond staat. De bak zit met een band vast aan de inloopstal. Pony kan niet bij de kabel naar het stroom.

Onze pony knaagt niet en deze manier blijft het water ontdooit. Super handig en veilig. Ontworpen door een elektricien. Dus ook met dat warmtelint veilig.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:25

JoyCiej007 schreef:
Pomp stond altijd in een bergingsruimte van de schuilstal (alwaar het alsnog tochtte en niet windvrij was, maar het was íets), omwikkeld in dikke wollen dekens en tussen/bij/naast die dekens een klein straalkacheltje die we zo instelden dat hij zorgde dat het steeds 2 graden boven nul was. Leidingen gingen met warmtelint, maar ik had verder geen automatische drinkbakken of aansluitingen daarvoor, gewoon altijd van die grote cementbakken.

Nu gaan we het precies zo doen, alleen wordt er nu een nieuwe (en véeeeel beter geisoleerde) stal gebouwd, en krijg ik een wateraansluiting in de stal zelf, waar ik evt. dus een automatische drinkbak zou kunnen maken.

Dan zou ik het eerst proberen met gewone automatische drinkbakken, ipv die dure. Ik heb ook gewone simpele automatische drinkbakke. Doordat het water in de leidingen lauw-warm wordt als de paarden een tijdje niet drinken bevriest de drinkbak uiteindelijk ook niet is mijn ervaring.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:33

BBolluijt schreef:

Zoals ik al zei, mijn pony's drinken (zeker 's winters) erg weinig, het zijn mini shetlanders. Meestal drinken ze samen een emmer per dag, ook afhankelijk hoe nat het gras is (in de winter ga ik er vanuit dat ze geen/weinig vocht via het gras binnenkrijgen).
Ik heb geen waterleiding (alleen een waterpomp, die valt al weg in de winter) en ook geen stroom. Bij een naastgelegen huis haal ik altijd mijn water, maar aangezien ik dat zo'n 2 á 3 keer per dag moet doen en ze niet altijd thuis zijn probeer ik wat anders te bedenken. Kan eventueel wel een stroomkabel trekken onder de grond, maar dan moet ik dat nu wel op tijd gaan doen voordat de vorst in de grond zit.
Heb ook het geluk dat ik geen slopers heb, enige wat ze doen is drinken :=

ikke schreef:
Als je de bak goed isoleert, is dat tevens afdoende bescherming tegen bijten. De kabel is IP67 en daarmee bestand tegen onderdompeling.
De warmte-afgifte is ruim voldoende om een emmer water ijsvrij te houden.

Puntje van aandacht is de waterdichtheid van de stekerverbinding, maar ook daar is materiaal voor te koop (o.a. in de campingacc. winkels).

En stel dat de stekker binnen in het stopcontact gaat? Of bedoel je nu van die warmhoudplaat?

Ingrid_92 schreef:
Je kunt ook gewoon een ouderwetse kruik (die ze vroeger gebruikten bij baby's, zo'n ijzeren ding) vullen met heet water en op de bodem van de drinkbak leggen. Iedere avond even opnieuw bijvullen en je water blijft ontdooit ;)

Dit ga ik zeker ook eens proberen, misschien lukt dat wel op van die kleine 10L emmertjes. Thanks!

Marg schreef:
Wij hebben 2 speciekuipen van 2 formaten. Om de kleine heen zit warmtelint gewikkeld. De bak staat in de grote bak. Dicht gemaakt met purschuim en onderin isolatie zodat de kleinere bak van de grond staat. De bak zit met een band vast aan de inloopstal. Pony kan niet bij de kabel naar het stroom.

Onze pony knaagt niet en deze manier blijft het water ontdooit. Super handig en veilig. Ontworpen door een elektricien. Dus ook met dat warmtelint veilig.

Dus het ís mogelijk! Heb je hier misschien een foto van? Hoe heb jij het lint van de binnenste bak naar buiten lopen? Hij knaagt dus ook niet aan dat purschuim?

Ik ben zelf wat creatiever aangelegd dus ik zie ook niet zo gauw het probleem, voor de meeste dingen is wel iets leuks te bouwen! Stel je gebruikt zo'n warmhoudplaat, zijn er plenty of manieren om te zorgen dat paarden niet bij die kabel(aansluiting) kunnen. Desnoods maak je een houten behuizing dat net 2cm over de rand heen steekt, zodat alleen je emmer op het plaatje staat en de rest niet zichtbaar is.. We verzinnen het wel! ;) Ikke ook bedankt voor je inbreng, heel nuttig! :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:54

Met die kruik moet je wel goed uitkijken dat hij op de bodem ligt en dat de paarden er niet hun neus aan verbranden ;) In een cementkuip werkt het ook!