Rug van je paard controleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Rug van je paard controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:20

Ollo! Ik had een paar dagen geleden dit topic geopend.
Ik ga niet alles nog eens uitleggen, dus om het kort te houden: ik heb de osteo aan de lijn gehad, maar ze kan pas binnen 3 weken komen |o. Nu hoorde ik laatst dat er zelf ook een manier is om te controleren als je paard werkelijk iets aan zijn rug heeft (no worries, ik ga de osteo niet afbellen, maar ik wil toch die extra zekerheid), maar ik weet alleen niet hoe. Ik weet wel dat je iets moest doen met de ruggengraat tussen je vingers drukken en over de rug glijden of zo, maar voor de rest weet ik het niet.
Wie, o, wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
sorry als hier al een topic over is, ik kon er alleszins geen vinden

Rachelle_DL

Re: Rug van je paard controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:22

Mijn moeder heeft me geleerd om je duim en wijsvinger, beide aan een kant van de ruggengraat, te plaatsen en zo met wat druk van de schoft naar zijn kont glijden zegmaar. Ik ben vreselijk met uitleggen :=

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:24

@RdLFoto ja, dat wist ik ook, maar wat dan? Ik meende dat als het paard erop reageerde hij een probleem heeft en als hij niet reageert alles goed is, maar ik ben eigenlijk niet zeker, het is me laaaang geleden ooit uitgelegd geweest :')

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:25

nou met borstelen over de rug kun je al veel aan zien.
Trekt hij weg, of drukt hij zijn rug weg... Met opstappen kun je ook al veel merken.
Anders ga je over de rug heen met de vingers met een vrij harde druk erover, als je goed voelt (mocht er iets zijn) voel je waar hij last heeft dat de spieren daar vast zitten. Spieren zijn dan harder.
Ook voor rugproblemen te verkomen opstappen met krukje en met afstappen niet eerst hangen maar meteen eraf ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:25

Meestal als ze veel last van de rug hebben, merk je dat inderdaad door bij de.schoft te beginnen en de.ruggengraat knijpend na te lopen. Vaak drukken ze dan de rug weg. Als je meer vermoedt dat het in de spieren zit, kan je met je vinger of een ander voorwerp van schoft naar achter druk geven op de rug spieren. Dan drukken ze vaak ook weg.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:27

@Dynara maar hij trekt helemaal niet weg, niet met de borstel, ook niet als ik met mijn duim en wijsvingen erlangs ga, dus dat is dan een goed teken?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:27

Ja, zowiets ja. :j
Dan weet je waar de pijnlijke plekken een beetje zijn van zijn rug.. Mijn nieuwe paardje heeft ook een ongelofelijk gevoelige rug, en als je met duim en wijsvinger voelt is er niks aan de hand, maar toen mijn moeder met 1 vinger iets verder van de ruggengraat af ging toen drukte hij duidelijk zijn rug weg.

Paardjelief is ook zo leuk met een slof ingereden dankzij de manege (daarvan heb ik hem gekocht) dus het is lang en laag + gelpad volgens mijn instructrice, en als het na een tijdje niet beter gaat dan laat ik er een osteopaat bijkomen. :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:28

Nu heb ik een vraagje aan de andere bokkers. Helpt het als je aan de andere kant opstapt?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:30

@RdLFoto oh, maar mijn paardje reageert eigenlijk niet op zijn rug. Hij trekt nergens voor weg, ik heb al verscheidene dingen geprobeerd. Hij zal dan toch geen probleem hebben zoals ik dacht :').
Maar ik laat de osteo toch even komen, het is ondertussen weer 2-3 jaar geleden dat hij nog eens een check-up heeft gehad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:30

als er iets mis is merk je dat toch met poetsen of rijden :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:32

Reactie is altijd goed, als er helemaal geen reactie is kan dat er juist op duiden dat er iets mis is.
Echter té veel reactie is ook niet goed, dit kan erop duiden dat hij pijn heeft.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:38

Wat je ook kunt doen is het voorbeen gestrekt oppakken. Steeds een beetje hoger, als hij last heeft kan dit wrss niet erg hoog. Dan drukt hij zijn rug weg en trekt hij zijn been terug. Zo kun je een beetje zien hoe stijf hij in zijn rug is.

Bij mijn paard kon ik hem voor zijn behandeling nog geen 30 cm van de grond tillen. Nu anderhalf jaar later nog kan ik hem zo hoog als hij komt met zijn been wat anatomies mogelijk is, zonder reactie in zijn rug.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:38

@44Myrthe44 waarom kan geen reactie er op duiden dat hij wel iets heeft? De meesten zeggen dat een reactie, zoals wegtrekken, aangeeft dat er iets mis is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:40

@liedjuh2 oh, maar ik 'stretch' zijn voorbenen steeds na het aansingelen, hierbij kan ik zijn benen wel helemaal horizontaal optillen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:43

Het is de plek en de manier waarop ze wegtrekken. Met mijn vingers kan ik beweging bij het paard veroorzaken waarbij het niet goed zou zijn als hij niet zou reageren. Zoals kantelen van het bekken voor/achter en ook links/rechts. Ook kan ik de rug omhoog laten komen. Allemaal bewegingen die kloppen.

Als je echter met je wijsvingers of duimen over de rug van voor naar achteren over de zadelplek beweegt en er komt daar een reactie op van het verder hol trekken van de rug, dan zal er zo goed als zeker iets mis zijn.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:44

Ik heb niet heel het andere topic door gelezen. Maar een galop probleem hoeft niet per defenitie een rug probleem te zijn. Kan ook vanuit de achterhand komen. Scheefstand in het bekken oid. Dat komt er door een osteo-behandeling wel uit. Maar een echte home test is daar niet voor.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:49

@Angela ik weet niet echt waar ik moet voelen, ik heb gewoon met mijn duim en wijsvinger de ruggengraat ertussen genomen en daar had hij niet echt een reactie op.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:51

liedjuh2 schreef:
Ik heb niet heel het andere topic door gelezen. Maar een galop probleem hoeft niet per defenitie een rug probleem te zijn. Kan ook vanuit de achterhand komen. Scheefstand in het bekken oid. Dat komt er door een osteo-behandeling wel uit. Maar een echte home test is daar niet voor.

Ik heb ondertussen ook even met mijn leraar hierover gepraat en hij denkt nu dat mijn paard zo doet omdat wanneer ik zitten galoppeer hij meer met zijn achterhand moet werken, wat nog moeilijk voor hem is omdat ie altijd op de voorhand is geweest.
Maar inderdaad, ik laat de osteo gewoon komen, het kan nooit kwaad, behalve voor je portefeuille dan haha :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:52

Doe dat met een behoorlijke druk, en niet alleen langs de ruggegraad, maar ook op de andere plekken op de rug (dus verder weg van de ruggegraad). Het zal niet met zekerheid zeggen dat er niets aan de hand is, maar bij een heftige reactie zal er wel bijna zeker wel wat aan de hand zijn (maar je hebt ook gewoon fijngevoelige typjes die overal op reageren, maar zo te lezen is dat bij jou paard niet van toepassing)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:42

Snollygoster schreef:
@Dynara maar hij trekt helemaal niet weg, niet met de borstel, ook niet als ik met mijn duim en wijsvingen erlangs ga, dus dat is dan een goed teken?

Kan zijn dat het goed is maar zijn ook menig paarden die zich sterk houden.
Kan je paard zijn nek geheel buigen beide kanten? Of miss beide benen naar voren vast houdend laten strekken, wat voor weerstand heb je dan?
Zijn zo veel dingen waar je dat mee kan controleren, maar moet je het natuurlijk ook kunnen voelen. Is namelijk niet iets wat iedereen zomaar even kan doen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:15

dynara schreef:
Snollygoster schreef:

Kan zijn dat het goed is maar zijn ook menig paarden die zich sterk houden.
Kan je paard zijn nek geheel buigen beide kanten? Of miss beide benen naar voren vast houdend laten strekken, wat voor weerstand heb je dan?
Zijn zo veel dingen waar je dat mee kan controleren, maar moet je het natuurlijk ook kunnen voelen. Is namelijk niet iets wat iedereen zomaar even kan doen

Ja, z'n nek kan hij heel goed buigen. Toen de osteo voor het laatst was geweest zei ze dat je met de "worteloefening" voor het rijden een stijve nek voorkomt. Voor het rijden neem ik dus een wortel en ga ik met mijn rug tegen zijn buik staan (ter hoogte van de schoft eigenlijk) en dan moet hij dus zijn nek zo ver mogelijk opzij strekken om de wortel uit mijn hand te halen, dat doet hij heel goed :j