Shetland veulen deken opdoen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natalievdj

Shetland veulen deken opdoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:11

Hallo ik had kort eve andere hun mening nodig ik heb een smetvellen van zeve maand ,
Nu met deze regen en wint is het nodig om een regendeken op te leggen ? Ze heeft een enorm dikke vacht en een schuilstal waar ze ni ingaat dus mij lijkt het dat het haar helemaal niet stoort maar wil nu ook niet dat ze ziek word dus vraag ik toch eve jullie mening :)

loesje4600

Re: Shetland veulen deken opdoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:12

nee hoor shetlanders hebben geen deken nodig dus ook het veulentje niet!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:14

loesje4600 schreef:

Ze zijn niet meteen net zo sterk als hun moeder hè... Ik vraag me af of het wel zo goed is om ze zonder deken te laten lopen..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:16

Nee nergens voor nodige, bij veulens, jaarlingen en twenters sowieso bijna nooit. En Shetlanders hebben het vaak al helemaal niet nodig. Lekker aflaten, scheelt een hele hoop gedoe. Alleen als je DA het zegt, zou ik een deken doen :).

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:17

nee dat klopt ik heb zelf ook een shetland veulen lopen en krijg niet het idee dat die het koud heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:18

lucaa2 schreef:
loesje4600 schreef:

Ze zijn niet meteen net zo sterk als hun moeder hè... Ik vraag me af of het wel zo goed is om ze zonder deken te laten lopen..

Dit meen je toch niet serieus hoop ik?Je hebt het over een shetveulen van 7 maanden met een waarschijnlijk nu al dikke wintervacht die als deken dient.

Dus ts een deken is echt niet nodig, vooral Shetlanders hebben een dikke vacht van zichzelf en zijn heel robuust.
Tenzij hij ziek is of verwaarloost maar neem aan dat hier geen sprake van is.

xSogno

lucaa2 schreef:
loesje4600 schreef:

Als je bij veulens dekens gaat omdoen a je meestal ontzettend klooien met hun weerstand. Zonder deken is meestal veel beter. Tenzij DA anders zegt of je ziet echt dat zo'n beestje heel mager is, of ergens last van heeft.

piezze

Sorry maar hier moet ik toch wel een beetje om gniffelen hoor. Als er 1 ras is die het minste een deken behoeft is het toch echt de shetlander. Ik denk dat een shet ziek wordt van een deken. Als hij ook nog een schuilstal heeft mort je je geen zorgen maken en vooral de ruitersportwinkel niet sponsoren. Juist jonge dieren verpest je als je dan al met dekens aan de gang . gaat, geefveerst de nstuur de kans om een lekkere warme en waterafstotende vscht aan te maken.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:19

Alleen als je echt merkt dat je veulentje het koud heeft zou een dekentje kunnen.
Maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat je een veulen gewoon veulen moet laten zijn en niet meteen al in de dekens moet stoppen. Je hebt zo te lezen schuilmogelijkheden dus dan kan het veulentje er zelf voor kiezen om droog en uit de wind te staan. Ook kun je eens door de vacht kijken, als je haren opzij duwt zul je zien dat bijna nooit de vacht tot aan de huid nat is bij shetlanders. Zo diep dringt het water namelijk alleen maar met storm door. Dan zou een regendeken dus geen verschil maken :)

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:29

Ik heb ook niet het gevoel dat ze het koud heeft maar ik sta er ook ni heel de dag naar te kijke natuurlijk ... Dacht ook dat dit voor haar weerstand beter niet is maar is eerste maal een veulen dus was niet 100% zeker !
Bedankt voor jullie reacties *\o/*