Hoe stal inrichten + welk materiaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Hoe stal inrichten + welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:46

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik hebben onlangs een huisje gekocht, waar ook de paardjes aan huis kunnen staan *\o/*
Er is een stalgebouw bij waar 3 boxen in zitten, alleen deze zijn wel oud en niet echt ruim, dus dit moet aangepakt worden. Op de huidige stalling hebben de paarden boxen van hekken waarbij ze aan alle kanten met hun hoofd eroverheen kunnen (behalve bij de muur dan) en dit bevalt goed, dus zo willen mijn vriend en ik de nieuwe boxen ook maken. Alleen hebben we een meningsverschil over het materiaal; ik wil graag houten schotten omdat ik dit erg mooi vind, en zo kun je ook nog eens de boel opnieuw indelen mocht dat nodig zijn. Maar de voornaamste reden is eigenlijk omdat ik het zo mooi vind :') Volgens mijn vriend gaat hout verrotten e.d. maar ik dacht dat je het daar wel tegen kon behandelen? Hoe doen mensen met een houten omheining dat? Mijn vriend wil dus de tussenschotten gaan metselen, en metalen deuren aan de voorkant. Op zich is metselwerk ook wel prima; lekker stevig alleen als je toch iets wilt veranderen moet je gelijk een muur slopen -O- Dan misschien toch maar hekken, zoals nu? Dus ik ben benieuwd naar jullie meningen over het meest geschikte materiaal! Ook ben ik benieuwd hoe jullie de stal in zouden delen. We hebben al een soort plan bedacht maar ik wil zeker weten of we niks over het hoofd hebben gezien. Het gebouw is 8 x 9m en ik wil er 3 boxen in en een inloopstal. Omdat de boxen niet dagelijks gebruikt gaan worden had ik een idee om 1 box tot inloopstal om te toveren (ik hoop dat jullie de tekening snappen :') ). Dus met een scharnier zodat je het voorste schot om kan klappen.

Afbeelding

Brand los *\o/*

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:48

Wat gaaf dat je de paarden nu aan huis kunt hebben!
Je moet je afvragen hoe stevig 'schotten' zijn, en hoe vaak je de indeling wilt gaat wijzigen (waarom zou je dat willen eigenlijk?) Ik zou investeren in degelijk en mooi, dus bijvoorbeeld gemetselde stallen met mooie houten deuren, zoals je ze vaak op professionele stallen ziet.

SummerRemedy

Re: Hoe stal inrichten + welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:58

Dank je voor je reactie! Wb indeling veranderen heb je gelijk, misschien is dat helemaal niet nodig, ik hou er gewoon van om een slag om de arm te hebben O:) Mijn vriend wil dus absoluut geen hout gebruiken omdat dat volgens hem niet lang goed blijft, maar ik vraag me dan af waarom mensen een houten omheiding zouden plaatsen, het lijkt mij dat je het hout dan kunt behandelen tegen verrotting oid?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:07

Ik zou metselen. Is makkelijker in het onderhoud en ze kunnen er niet aan gaan knagen wat bij hout toch vaak gebeurt. Als je de stal het meest praktisch indeelt hoeft het niet meer veranderd te worden natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:38

Je kunt ook standaard tussenschotten maken met stalen frame opgevuld met kunststof planken. dat rot niet en is ook bijtvast. deze schotten kun je er ook weer tussenuit halen (met plaatjes en bouten tegen muur, steunpaal en op vloer bevestigd)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:35

joyce B schreef:
Je kunt ook standaard tussenschotten maken met stalen frame opgevuld met kunststof planken. dat rot niet en is ook bijtvast. deze schotten kun je er ook weer tussenuit halen (met plaatjes en bouten tegen muur, steunpaal en op vloer bevestigd)

Wij hebben onze stal ook op deze manier opgebouwd, en het bevalt goed. Makkelijk schoon te houden (1x per jaar de hogedruk erop) en het kunststof kan niet gaan rotten. Mochten we de stallen ooit anders willen inrichten is het inderdaad een kwestie van de schotten losmaken en opnieuw bevestigen. :)

De laatste stal hebben we op dit moment ingericht als hondenkennel. Twee langere schotjes rechtop gezet (naast de staldeur), en ze hebben een perfect luikje om naar buiten te kunnen. :D

Edit: zie dat ik er geen foto's van in mijn profiel heb, mocht je meer willen weten kan ik wel wat foto's sturen van de bouw en hoe het eruit zag toen het klaar was.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:17

Mijn oplossing voor combinatie inloopstal met aparte stal is heel simpel: Ik heb 2*2 poortgrepen genomen en daartussen draad/koord/Lint. Die kan ik halfweg in de loopstal hangen en creëer zo heel makkelijk 2 aparte stallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:41

Ik zou die Amerikaanse hekken gebruiken. Die kun je als tussenschot gebruiken, maar je hebt ze ook met een poort er in en dus kunnen ze ook als voorkant.
Als je bang bent dat er een hoef onder komt kun je de onderste 60 cm dicht maken met rubber matten of plaatmateriaal (underlayment).

Afbeelding
Lonestar heeft ze, maar in Duitsland zijn ze een stuk voordeliger.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:20

Die kunststof planken klinken wel goed! Ik ga eens op zoek naar meer informatie. Hekken zoals hierboven hebben ze nu ook, het is wel heel praktisch, makkelijk en stevig, alleen het ziet er niet zo mooi uit vind ik :o

pinto_1 foto's zijn altijd interessant en leuk om te zien!

Vandaag was de oplevering, en nu de stal opgeruimd en schoongemaakt is zien de boxen er toch wel een stuk beter uit als bij de eerste bezichtiging, dat is mooi want dan heeft de verbouwing minder haast :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:31

@SummerRemedy : als je je de luxe van 'mooi' kunt veroorloven zou ik voor kunststof kiezen. Daar heb je verder ook geen onderhoud aan.
Die hekken blijven voor een kleinere portemonnee een uitvinden; goedkoop, stevig, handig in gebruik en ook geen onderhoud :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:37

Ik ben benieuwd naar foto's.

Wij hebben de buiten muren gemetseld en dan schotten ertussen, het zelfde als de deur.
moeilijk verhaal niet!
Foto's.
Afbeelding
Dit is de middelste stal.
De buitenste stallen hebben plavuizen tegen de muren.
Afbeelding
Misschien een beetje duidelijker.
Moet zeggen het is ideaal schoonmaken.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:42

Wat een luxe om je paardjes heerlijk aan huis te hebben :j
Ik zou inderdaad voor iets gaan dat enigszins makkelijk te verplaatsen/verbouwen is, dus niet direct aan metselen denken. Kunststof is inderdaad redelijk onderhoudsarm en rot niet.

Mooi ook vrouwke met die tegels!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:57

february schreef:
Wat een luxe om je paardjes heerlijk aan huis te hebben :j
Ik zou inderdaad voor iets gaan dat enigszins makkelijk te verplaatsen/verbouwen is, dus niet direct aan metselen denken. Kunststof is inderdaad redelijk onderhoudsarm en rot niet.

Mooi ook vrouwke met die tegels!

Dank je

Ja het is ook nog eens ideaal.
1x in de week emmer sop, tegels mee schoonmaken en het kijkt weer schoon.
Het gebouw was al gemetselt, we hebben alleen de voor en zijgevel moeten veranderen.
Was eerst een huisje die wij verhuurde.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:03

Wij hebben de stal gemaakt van steenschotten.
Bv: http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... CDUQ9QEwAw

Het is echt stevig hardhout en bijt- en stampproof (er zitten ook dwarse metalen staven door het hout). Hiermee hebben we ook de deur gemaakt, met de metalen kant van boven en onder.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:04

Ik zou ook rekening houden met splinters.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:45

Shanna7836 schreef:
Ik zou ook rekening houden met splinters.

Dat hout wat ik heb komt van een paardenwinkel af, die levert stallen en deuren.
Het is houtlook maar geen echt hout.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:59

Trappen ze die plavuizen niet kapot? Mijn merrie heeft al aardig schade veroorzaakt aan het dikke betonplex wat hier op de buitenwanden zit door losse achterbeentjes... (voernijd)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:24

joyce B schreef:
Trappen ze die plavuizen niet kapot? Mijn merrie heeft al aardig schade veroorzaakt aan het dikke betonplex wat hier op de buitenwanden zit door losse achterbeentjes... (voernijd)

Wat is een plavuis? (sorry Belgje :) ) De steenschotten die ik liet zien zijn echt ijzersterk! Mag je ook een beetje letterlijk nemen want er zit ook ijzer rond en dwars erdoor. Ik durf het qua sterkte wel vergelijken met onze robinia-weipalen.
Ik zag op kapaza dat een handelaar te aanbiedt als vloer in de wei tegen de modden, maar dat vind ik dan weer wel een slecht idee. Dat gaat glad worden denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:48

tegels (meestal zijn plavuizen vloertegels volgens mij)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:26

joyce B schreef:

nee niks, zit er al een paar jaar in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:28

In mijn omgeving heb ik de gevolgen gezien van paarden die door hout heen trapten, dus ik zou zelf de voorkeur geven aan kunststof, of idd metselen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:56

Heeft er iemand al eens nagedacht over een half open wand? Ik moet de tussenmuurtjes in mijn nieuwe stal gaan slopen en verplaatsen om van pony boxen, paarden boxen te maken en vraag mij of of de muren wel helemaal dicht maak. Gaat om 2 paarden die semi permanent buiten staan en in de nacht op een paddock met de stallen kome te staan. Ze zijn toch aardig tto elkaar gedoemd. Een tussen muur dicht maken betekend dus niet je collega paard buiten houden.

Misschien maak ik de afscheiding wel alleen met een balk ertussen. Of heeft iemand daar ervaringen mee?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:03

In onze nieuwe stallen hebben we verlaagde tussenwanden laten plaatsen. De stallen zijn 4m breedt en de tussenwanden 1.40m hoog. Dat betekend dat elk paard in het midden a.h.w. nog een 'veilige' zone heeft als de buren lelijk doen. je moet natuurlijk wel een beetje inschatten welke paarden je naast elkaar zet. Op de beide buitenste stallen is een gewone stalwand met hoge tralies geplaatst voor die paarden die de buurman/buurvrouw het leven anders zuur maken. Ik heb eerder gewerkt op een stal met 'open' stallen (geen traliers op de onderwanden) en dat beviel heel goed.

In onze huidige stallen is de wand op 1,20m gemaakt maar staan de beide stallen apart van elkaar, dus is er geen onderling contact mogelijk. Voor mijn D pony is 1.20 een ideale maat om nog fijn met zijn hoofd overheen te hangen, in de nieuwe stallen hebben we gekozen voor tussenwanden van 1.40m om wel te voorkomen dat paarden echt helemaal in de stal van een ander paard aan hangen, ze komen nu iets minder ver :).

foto
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:12

Merel: mooie stallen!

Dat lastig vallen is wel iets wat ik mij inderdaad af vraag. Ze kunnen echter ook omlopen en het andere paard IN de stal lastig gaan vallen aangezien de deur niet vaak dicht zal zijn.

Stallen zullen 3 bij 4 worden. Ik overweeg eigenlijk zelfs om alleen 2 dwarsbalken te maken. Of zouden ze daar dan onder knel komen te zitten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:24

oepfff Merel, daar zou ik mijn paard niet in kunnen zetten. Mijn paard wil niet gestoord worden tijdens het eten en slaat tegen de achter en zijwand aan als zijn buurman probeert een graantje mee te pikken (dus met zijn hoofd tegen de tralies staat). Ik heb daarom de helft van de zijwand dicht gemaakt dmv canvas en nu kan hij in alle rust eten.
De achterkant is nog wel gewoon "open" en dat geeft geen problemen, het is alleen tijdens het eten, zal wel voernijd zijn, maar ik wil liever geen paard met kapotte benen of kapotte wanden in de box.

Om terug te komen op de vraag van TS, ik zou voor een stevige constructie kiezen, dus kunststof of gemetselde muurtjes.

Het balken idee tussen de boxen vind ik doodeng, met name bij het liggen en weer opstaan, de balk zou maar net in de weg liggen.