De hengst van de buurman.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

De hengst van de buurman.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:02

Of dit topic hier goed staat weet ik niet zeker, zo niet, excuses!

Hier het verhaal, mijn buurman heeft een klophengst staan, hij wil deze niet laten castreren, omdat hij er veulens van wil fokken. Het gaat hier om een papierloze Groninger.
Ik heb zelf twee merries en twee ruinen in de wei staan, een van die ruinen is een echte mannetjes putter, zeker met zijn merries erbij. Ons land grenst aan een van zijn weilanden en eens in de zoveel tijd komt het beest daarin te staan en wat een drama geeft dat... Hij zet hem achter een provisorisch gemaakte heining van prikpaaltjes, laat ons niks weten, met als gevolg dat ik vanochtend naar buiten kijk en dat beest weer door onze heining gebroken is! De hele boel aan flarden en een reus van een hengst tussen mijn paarden (allemaal veel kleiner dan hij, waarvan dus twee merries en een vechtersbaas -O- .
Ik heb al meerdere keren gevraagd of hij even een telefoontje kan doen of even langs wil komen als hij het dier weer in die wei wil zetten, zodat ik een meter of tien af kan zetten bij de heining vandaan, dan is het redelijk te doen, maar dit vertikt hij. Ook het verzoek dit zelf te doen of in ieder geval DAT paard bij de heining vandaan te houden slaat hij in de wind.

Wat kan ik hieraan doen? Ik kan op dit moment zo'n 6x per jaar naar de welkoop om nieuw lint en reflectoren aan te schaffen en het risico dat er wat met mijn paarden gebeurt. Een van mijn merries is maar 1.35m en de andere is 1.55 en nog maar 2,5 jaar oud, ik moet er niet aan denken dat hij daar op springt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:07

Aangifte doen van vernieling en erf/huisvredebreuk. Dierenambulance bellen dat je een onbekend paard hebt aangetroffen in je weide, en vragen of ze een andere plek kunnen zoeken waar hij kan staan omdat jij er geen plaats voor hebt.

En anders: heras hekwerk of een stevige schutting laten plaatsen, dat is 1x duur maar daar komt hij iig niet doorheen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-11-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

idsie

Re: De hengst van de buurman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:10

de man is aansprakelijk voor de hengst en het vernielen van je land dus je kunt gewoon aangifte doen als hij niet luisterd naar je vriendelijke woorden.

ik zou geen dure dingen aanschaffen voordat de man zijn eigen fouten inziet.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:10

Geloof dat ik de rekeningen maar eens bij hem in zou dienen.
Beetje egoistisch om geen rekening met anderen te houden.
Wat je zegt, kleine moeite om even te bellen. Wil hij zelf geen maatregelen nemen dan kun je dat in ieder geval nog zelf doen.
Maar op deze manier niet natuurlijk.

Maar een serieus gesprek lijkt me hier op z'n plaats.
Daar zou ik ook helemaal klaar mee zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:12

Ik zou een bij buurman langs gaan. Vriendelijk maar wel duidelijk dat jij het heel naar vind maar dat zijn hengst schade veroorzaakt en dat hij daarvoor aansprakelijk is. Zou er ook bij zeggen dat je daar liever geen beroep op wilt doen maar dat als het zo doorgaat je geen andere mogelijkheid ziet.