Van individuele stalling naar groepsstalling??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna27

Van individuele stalling naar groepsstalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:53

Dit is mijn situatie. Wij hebben 6 paarden aan huis ( 4 paarden in pension en 2 eigen paarden ) en beschikken over een kleine 'paddock' van 8 bij 10m. Van april tot oktober/november huren wij 2 hectare land aan de overkant van de weg. ( Wij wonen hier nu een jaar en hebben een 5 jaar contract met de eigenaar van het land ) Onze paarden staan van april tot oktober/november 24/7 op de wei. In de winter mogen wij het land helaas niet gebruiken, omdat de eigenaar niet wil dat het land kapot wordt gelopen. Helaas hebben wij op ons terrein alleen maar een kleine paddock waar de paarden in de winter per 2 paarden 3 uurtjes in komen. De buren en tevens mijn schoonouders beschikken over een buitenbak waar wij in mogen rijden en een longeerbak waar wij de paarden ook even in kunnen los gooien. Wij beschikken wel over een grote schuur waar nu o.a. 6 stallen in zijn gebouwd van 4x3m. Omdat ik het erg vervelend vind om de paarden van 24/7 weidegang naar heel weinig bewegingsruimte in de winter te geven heb ik bedacht om er een groepsstalling van te maken, omdat de paarden toch allemaal erg goed met elkaar kunnen. (Wanneer ze hooi krijgen in de wei wordt er geen ruzie gemaakt) Mijn idee is om een gedeelte te maken waar de paarden kunnen liggen als ze willen. Hier komt dan ook een lekker strobed. Dit gedeelte zou 12x4 zijn. Dan zou er nog een gedeelte van 72m2 zijn (12x4 en aansluitend 3x8) wat in een L loopt waar de paarden op de kale grond staan en waar ook 2 voerbakken komen waar onbeperkt kuilgras in komt. Dan zou er een grote opening komen waar je gelijk vanuit de schuur op de paddock komt. Hier komt ook 1 voerbak te staan met kuilgras. Er blijft altijd een stal vrij waar eventueel een paard in kan staan die apart moet staan en een gedeelte waar we de paarden kunnen poetsen. Heeft er iemand nog tips of opmerkingen? Ik heb het er wel eens met de pensionklanten over gehad en zij staan er wel positief tegenover. We willen allemaal ons paard ook in de winter een zo goed mogelijk huis bieden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:57

Ik vind het érg klein. Zou je bij voorbeeld op één of andere manier de bak erbij kunnen trekken (en doorgang naar de bak zodanig inrichten dat hij nog wel dicht kan als je even een half uurtje ongestoord wil rijden)?

Johanna27

Re: Van individuele stalling naar groepsstalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:00

De bak is niet op ons terrein. Wij gebruiken de bak van de buren (mijn schoonouders).

lisa_water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:01

Het klinkt als een leuk idee.maar is het wel groot genoeg? Ik heb altijd geleerd dat een stal groot genoeg is als het paard uitgestrekt in kan liggen. (ik ben slecht in grote van iets voor me zien)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:04

Johanna27 schreef:
De bak is niet op ons terrein. Wij gebruiken de bak van de buren (mijn schoonouders).

Dat begrijp ik. Daarom vraag ik ook: is er een manier om die bak er bij te trekken (aangezien hij op ander terrein ligt) En daaruit voortvloeiend: zouden je schoonouders bereid zijn om de bak voor jullie paarden in gebruik te geven in de winter.

Je zult toch érgens ruimte vandaan moeten halen. Ik vind 100 vierkante meter per paard een minimum.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:05

Klinkt leuk, maar wat doe je als het toch niet zo'n goed idee blijkt te zijn? 4 meter vind ik vrij krap, mocht er wel een 'ruzie' uitbreken..

Johanna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:06

De meeste stallen zijn 3x3m. 9m2. Bij ons hebben ze in totaal 200m2 met 6 paarden. Niet ideaal natuurlijk en gelukkig maar voor 5 maanden per jaar, maar het lijkt mij beter dan 21/7 op 12m2 te staan zoals ze nu staan.

Helaas kan ik de bak er niet bij betrekken, omdat die aan de andere kant ligt en ook gebruiken zij de bak ook om te rijden overdag.

Johanna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:08

Het is nergens 4 meter. de breedte van de gehele stal is 8 meter en de lengte 15 meter.

lisa_water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:15

Johanna27 schreef:
Het is nergens 4 meter. de breedte van de gehele stal is 8 meter en de lengte 15 meter.

Ik lees in het verhaal 4 meter in plaats van 8 meter :o
Maar dan lijkt het me nog te klein.

Johanna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:19

het gedeelte waar stro komt te liggen is idd 4 meter breed, maar alles sluit op elkaar aan. dus totale breedte is 8 meter. Maar jullie denken dat het beter is om de paarden in de situatie te houden zoals die nu is?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:42

Ik zou het inderdaad ook opengooien zoals je aangeeft, nog altijd beter dan in een stal van 4x3, paarden kunnen op die manier toch rond scharrelen wanneer ze binnen staan,zou het doen hoor!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:44

Is er niet een mogelijkheid om nog iets verder uit te breiden? Nog een paddock plaatsen, een klein stukje grond erbij afzetten oid? Het lijkt mij allemaal vrij klein voor 6 paarden. Dat voeren he, van hooi, waarmee jij bevestigd dat de paarden goed met elkaar overweg kunnen.. Waar wordt dat gevoerd? In de weide erbij? Want de weide is wel erg groot, dus mochten ze ooit problemen krijgen met elkaar hebben ze ruimte zat om ieder hun eigen gang te gaan en elkaar te vermijden. Ik ben bang dat wat je nu wilt maken, dat dat te klein wordt als er ruzie komt. Dan kunnen ze niet écht hun eigen plekje opzoeken. En dat is belangrijk voor een paard.. Een eigen plekje. Groepsstalling is niet slecht, zolang ze maar genoeg ruimte voor zichzelf krijgen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:54

Ik denk dat het wel kan, zou het een goede oplossing vinden om de paarden toch lekker te kunnen laten scharrelen overdag.
Zorg er voor dat er geen hoekjes komen waar paarden elkaar vast kunnen zetten, dat de paarden dus altijd weg kunnen komen.
Is het mogelijk om nog een voerplek er bij te creëren? Of je moet zeker weten dat de paarden elkaar niet wegjagen bij het voer. Is het mogelijk om (oud) hooi (bij) te voeren ipv kuil? Onbeperkt kuil lijkt me nogal rijk voeren.

Johanna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:56

Verder uitbreiden is helaas niet mogelijk. Het voeren van hooi doe ik in die grote plastic bakken. Daar heb ik er 2 van in de wei. Ze staan soms wel eens met zn 4en uit 1 bak te eten dan.

Johanna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:59

Het kuilgras is eigenlijk heel droog spul. Tis net hooi. Ze krijgen het nu ook vrijwel onbeperkt. Ik kan nog wel een bak plaatsen natuurlijk, maar dan staan er best veel op een klein stukje. Misschien dat ik nog een lang hooinet aan de muur kan hangen waar het liggedeelte is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:14

Ik vind het een verbetering van hoe het anders is. Het is natuurlijk niet ideaal, maar in ieder geval wel een paardvriendelijke oplossing. In veel opfokstallen in de ruimte voor de winter ook niet veel groter.

Steephh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:11

Het is beter dan hoe het nu is maar zullen ze dat kale stuk niet zo modderig maken? Moet je oppassen dat ze geen last van hun hoeven krijgen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:16

Als de paarden goed met elkaar overweg kunnen lijkt het me wel een poging waard. Is het ook de bedoeling dat ze 24/7 beschikking hebben over de paddock? Want dat lijkt me toch het fijnste dat ze toch weg kunnen als ze dat nodig hebben.
Ik denk ook dat het voor de paarden fijner is dan individueel op 12 m2. Het is inderdaad misschien helemaal ideaal maar ze hebben dan wel meer ruimte samen als dat ze alleen hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:30

Ik zou zo wie het gehele stuk bestraten waar de paarden lopen, het is niet groot maar zeker acceptabel en zou ook mijn voorkeur hebben boven op stal staan.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:57

Lastige situatie, want wat doe je als blijkt dat een aantal paarden na een tijdje toch niet goed samen kunnen? Misschien in overleg met de verhuurder dat ze een stuk van het land mogen stuk lopen of je er een tweede paddock mag aanleggen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:21

8 bij 12 is als loopstal echt wel ruim genoeg voor 6 paarden maar die paddock is wel erg klein. Zou proberen nog een stukje erf er bij te betrekken. kunnen jullie evt een stukje van het erf bij de deuren van de stal er bij trekken? Gewoon als verharde uitloop? een stuk wat bestraat is?

Ik heb nu met opgesplitste paddock voor 1groepje van 3 150m2 per pony/paard. totaal inclusief 43m2 inloopstal. de helft is zand de rest verhard. dat gaat prima. ook voor het uitwijken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:50

klinkt in mijn ogen prima hoor. ken zat stallen waar paarden vaal 23/7 binnen staan en bij jou krijgen ze evengoed de ruimte om hun benen te strekken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:32

Het is niet groot idd, maar of het groot genoeg is hangt van vele factoren af.
Hoe zijn de verhoudingen in de groep? Zijn er erg dominante paarden bij, die veel ruimte nodig hebben? Is er altijd een uitweg mogelijk; lopen ze nergens dood? Kunnen ze niet uitglijden als ze plotseling weg moeten? Zijn er genoeg eetgelegenheden?
Het is in ieder geval een stuk beter dan op stal vind ik.
Tip: gebruik slowfeeders, zorg in kleinere ruimtes voor 2 uitgangen, geen ijzers bij de paarden.