Steigeren in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganhorse

Steigeren in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 15:01

Hoi allemaal :)

Mijn nieuwe paardje staat nu een paar weekjes op onze stal, maar stiegert steeds in haar stal als ze eten krijgen, als ik weg loop om spullen te pakken of als er een ander paard uit zijn stalletje loopt. Als ze dan het land in gaat overdag, gaat ze eerst een aantal rondjes rennen door het land met haar vriendjes en daarna is ze rustig. Maar ik wil dat ze met dat steiger stopt in haar stal, want straks gaat het een keer mis! Onder het zadel steigerde ze in het begin ook af en toe, vooral als ik haar stilzetten, want ze in zo ongeduldig en kan niet stilstaan. Heeft iemand tips om het haar af te leren, vooral voor het steigeren in de stal?

Alvast bedankt!

DeTjoeter

Re: Steigeren in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:12

Hoe oud is je paard? En wat en hoeveel krijgt ie te eten? Als ze steigert bij het voeren dan zou ik haar niks geven tot ze even rustig staat en als beloning pas haar voer geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:16

Als ze steigert en ze krijgt direct haar eten dan kan ze dat zien als beloning voor het steigeren. Ik zou dus iedereen die voert vragen om acuut bij haar weg te lopen als ze steigert en eerst een ander paard te voeren. Als ze weer met vier benen op de grond staat weer met het voer naar haar stal te lopen en pas als ze rustig blijft haar ook echt te voeren. Eerder niet.

Meganhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 15:16

Ze is 8 jaar. Ze krijgt niet veel voer, gewoon gemiddeld. Ze krijgt wat biks en stukjes brood. Bedankt voor de tip! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:49

Pas voer geven als ze normaal stilstaat met 4 benen aan de grond, dan belonen en voer in de bak.. Eigenlijk is het een soort voernijd/ongeduld. Ook in het rijden, kwestie van consequent zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:31

-> VSW

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:13

Ik zou gewoon de stal uit blijven voor 5 min en terug komen. Dit moet je blijven herhalen om er doorheen te breken. Misschien is ze gewend om door te steigeren zo haar zin te krijgen? Je kan ook negatief gedrag weg trainen door met een clicker te gaan werken. Kan je haar belonen met haar voer wat ze normaal krijgt als ze goed gedrag vertoont. :) Is maar een idee?