Geschikte ruimte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Geschikte ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:58

Ik vroeg mij af of de volgend genoemde ruimte groot genoeg is voor 2 paarden en 1 pony.

Op het terrein zijn drie weides aanwezig:
Weide 1= Oppervlakte van 205.75 M.
Weide 2= Oppervlakte van 233.75 M.
Weide 3= Oppervlakte van 133.50 M.

Ook is er een rijbak/paddock aanwezig van 18 M. x 30 M. (is dit ook ruim genoeg om te rijden?)
En aan de rijbak grenst een schuilstal van ong. 5M. x 5.5M.
Er is ook een losse stal waar een paard (tijdelijk) apart kan worden gezet, deze stal meet 5M. x 2.5M.

De bedoeling is dan dat de paarden 24/7 buiten staan, 's nachts en in de ochtend in de rijbak waar ze ook gebruik kunnen maken van de stal. En overdag op een van de weiden.
Op de kleine weide (benoemd als weide 3) is het niet de bedoeling dat hier alle paarden tegelijk op 'vast' komen te staan, deze willen we af en toe openzetten zodat ze vanuit de rijbak er in kunnen.
Of deze weide wordt gebruikt voor 1 paard.

Weide 1 en weide 2 willen we per seizoen afwisselen.
Dus bijvoorbeeld weide 1 wordt gebruikt in de zomer en herfst en weide 2 in de lente en winter.

Wat denken jullie is dit een geschikt plan? heeft iemand nog tips/verbeteringen/opmerkingen?

Alvast bedankt!

karuna
Drukke kabouter

Re: Geschikte ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:01

Kloppen je maten wel van de weides? Een normale rijbak is 20 bij 40 meter en meet 800 m2 oppervlakte. Dan zouden twee weides een kwart rijbak zijn en een zelfs nog kleiner.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:06

200 m2 is een halve rijbak. Das behoorlijk klein. Ik verwacht dat het in no time een grote modderpoel is.

Je kunt op zich wel rijden in een 18 x 30. De oppervlakte daarvan is 540 m2. Even groot als alle drie de weides bij elkaar.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:07

karuna schreef:
Kloppen je maten wel van de weides? Een normale rijbak is 20 bij 40 meter en meet 800 m2 oppervlakte. Dan zouden twee weides een kwart rijbak zijn en een zelfs nog kleiner.

De afmetingen kloppen wel ongeveer. Er is inderdaad niet erg veel ruimte. Maar het gaat er voornamelijk ook om dat de paarden gewoon lekker gras kunnen knabbelen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:08

Iris82 schreef:
200 m2 is een halve rijbak. Das behoorlijk klein. Ik verwacht dat het in no time een grote modderpoel is.

Je kunt op zich wel rijden in een 18 x 30. De oppervlakte daarvan is 540 m2. Even groot als alle drie de weides bij elkaar.

Hoe zou je kunnen voorkomen dat het een modderpoel wordt? ligt dit er gewoon aan dat de paarden de weide kaal eten en erop lopen?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:10

ik vind het echt te klein.
ik vindt zelf dat je per paard toch wel 1000m2 nodig heeft.
volgens mij stond in die paarden infoboeken altijd 2 paarden per hectare (10.000m2)
maar ik vind 1000 dus echt wel minimaal.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:11

Stel dat er een mogelijkheid is om ze overdag nog ergens anders te kunnen weiden (een weide met oppervlakte van ong. 2250 M.) zou het dan kunnen?
Laatst bijgewerkt door Flyskyhigh op 01-11-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:13

Om fulltime van rond te komen heeft elk paard een hectare weiland nodig. Maar bijna iedereen koopt hooi in, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Ik denk dat het wel erg weinig ruimte is. Als de paarden perfect met elkaar overweg kunnen, dan zou het kunnen, maar alsnog vind ik het erg weinig ruimte. Maar hé, er staan ook paarden genoeg 24/7 op stal, ik ben gewoon verwend hier met 2 hectare land ;). En beter dan 24/7 stal is het zéker!
Qua rijden in de rijbak; 18 meter of 20 meter op de smalle kant maakt geen donder uit, dat hebben wij ook. Die van ons is 38 meter lang, werkt ook prima. Maar denk dat het vooral voor de paarden lastig wordt om echt iets van ze te vragen op de lange zijdes als bijv een middendraf of flinke galop. Basisoefeningen kan wel :).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:13

Met die ruimte heb je weinig tot geen gras. Een kwart rijbak is in een paar uur opgekauwd door een paard. Is de rijbak echt al zand of gras met een draadje eromheen. Anders zou je die als gras kunnen gebruiken en rijden en de andere 3 stukken ombouwen tot 2 stukken en die afwisselend als paddock gebruiken.

Alleen hangt het van je grond af hoe dat eruit gaat zien. Bij klei zul je heel goed moeten draineren of wat verharden en dus gras opofferen waardoor je paarden wel droog kunnen staan. Is je bak zand dan zou ik zelf de twee kleinste stukken voor het grootste deel verharden, een stukje gras/zand houden om te rollen ed en het grootste stuk een uur per dag open gooien. Al heb je dan nog niet voldoende gras het geeft ze een idee van eten.

Maar met 2 paarden en een pony, om ze het hele jaar te laten staan, weinig kans op een fatsoenlijk stuk gras. Bijvoeren met hooi zal zowiezo moeten.

Onze tinker en zijn b pony weimaatje lopen soms op een stuk van 3000 m2 en met wat creatief schuiven met gras niet voldoende ze het hele jaar door te voeden en heel te houden. Daar hebben ze in totaal 5000 m 2 voor nodig.

Edit met die weide erbij kun je het hele stuk of bijna het hele stuk als nachtpaddock gebruiken. Dat maakt het gunstiger. Maar ook dan zul je moeten bijvoeren met hooi.

O ja onze bak vroeger was 10 bij 20 en met een d pony net te berijden, zelfs springen ging er goed in. Krap maar te doen. Wij hebben toen tijdelijk op 1000 m2 2 d ponys gehouden voor gras veel te weinig als uitloop in de winter goed mogelijk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-11-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:15

Tja, als de ondergrond goed waterdoorlatend is (dus niet laag liggend en niet op de klei) dan zou je hier paarden op kunnen laten lopen. Maar je zult wel stevig moeten bijvoeren. Dus als je dat niet erg vind dan kun je het prima doen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:21

Bedankt iedereen al voor de reacties, bijvoeren is geen probleem. (dit was ik ook al van plan)
Maar wat ik nu hoor moet het dus op zich wel lukken?
Alleen wordt het lastig om de kleinere weides het gras te behouden begrijp ik dus? hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Want ik wil wel liever die landjes houden als grasland en er geen paddock van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:22

Totaal ongeschikt, dat wordt binnen de kortste keren een modderboel waar je niets meer mee kunt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:23

Dan zul je ze dagelijks een uurtje op het weiland moeten zetten en verder in de rijbak/paddock en veel bijvoeren. Wel veel gedoe..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:24

Wat voor grond is het? Klei, zand of iets anders?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:24

Ik zou een flink stuk betegelen, want dit puur als grasland houden red je niet.

Wordt echt een smerige zooi. T is te klein.

Wat voor grondsoort is het? Want ik heb 1 hectare en zelfs dat wordt een vreselijke zooi vanwege de grondsoort en ik heb de paarden op een klein stuk gezet met tegels en een stukje grond. Maar het gras is nu een week later al weg en smerig. In de zomer groeit op dat stuk ook echt geen gras meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:37

Heelerg krap, daar heb je binneneen maand geen grassprietje meer staan ben ik bang.18 x30 rijden zal wel gaan maaf de weitjes zijn echt klein