Keuze uit 2 weiden: DRINGEND

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SasquatcheJarig

Keuze uit 2 weiden: DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:33

Hallo,

in mijn buurt staan momenteel 2 weiden te koop. De eerste is iets meer dan een hectare, de andere iets meer dan 6600m2. Nu ben ik al jaren op zoek naar een stuk grond om een paard op te zetten dus nu kan het er eindelijk van komen. Het probleem is echter dat dat stuk grond vn 6600m2 maandag in openbare verkoop wordt verkocht. Ik heb dus eigenlijk haast om mijn beslissing te nemen :s

Vandaar vraag ik jullie mening even.

Ik ga zelf sowieso 1 paard kopen. Nu was ik aan het denken om mijn wei ter beschikking te stellen voor een weidegenootje (1, 2 of 3 andere paarden) mits een kleine bijdrage per maand. Afhankelijk van de grootte van het stuk grond zal dit dus wel/niet lukken.

Ik veronderstel dat als ik in die wei van iets meer dan 66000m2 stallen zet en een mini paddockje, dat ik niet voldoende meer over heb om er 1 extra paard te laten bijzetten, ofwel? Mijn eigen paard gaat in de winter voor 2 of 3 maanden op stal hier in de buurt en ik zou liefst zo weinig mogelijk moeten bijvoeren aangezien ik nog naar school ga en dit dus niet evident is.
Denken jullie dat ik met die wei van iets meer dan 6600m2 als iets kan doen of is dit echt te weinig? Hoeveel zou ik per maand kunnen vragen en in hoeverre zou er dan moeten bijgevoerd worden?

Stel dan het de wei van iets meer dan een hectare wordt, hoeveel weidegenootjes zouden er dan nog bijgeraken zonder dat ik moet bijvoeren in de zomer, lente en herfst? En hoeveel zou ik ongeveer kunnen vragen per maand?

Alvast bedankt!!

Mistic

Re: Keuze uit 2 weiden: DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:32

Zorg eerst dat je er achterkomt of je wel stallen op het stuk grond mag plaatsen. Daarnaast, als je de mogelijkheid hebt qua financiën zou ik toch voor het grotere stuk gaan. Zeker als je er meer paarden op wilt gaan zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:37

Idd wat mystic zegt. Veel gemeenten willen geen bouwsels op een weiland. Zelfs geen verplaatsbare keten. En of een paddock mag is ook maar de vraag, zeker als je daar de grond wilt aanpassen om modderpoelen te voorkomen, soms is zelfs een stuk lint om iets af te zetten al taboe :x .Ik zou echt de gemeente even bellen wat bij jullie de regels zijn!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:40

Mocht je 24/7 weide willen bieden voor je paard, moet je al uitgaan van minstens 1hectare per paard eigenlijk. Dus dat ga je sowieso al niet redden ben ik bang.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:53

arizonagreen schreef:
Mocht je 24/7 weide willen bieden voor je paard, moet je al uitgaan van minstens 1hectare per paard eigenlijk. Dus dat ga je sowieso al niet redden ben ik bang.

Dat geldt alleen wanneer je ze het hele jaar niet wil bijvoeren.

2/3e hectare kan prima met 2 paarden, misschien zelfs3, mits je je land goed onderhoudt (in de winter op een paddock, strookbegrazing, bemesten, onkruid verwijderen). Ik heb altijd genoeg gras van april tot oktober met 1 ruime hectare voor 4 paarden/E-pony's.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:57

Ik vind het eerlijk gezegd te klein voor een heel jaar voor 1 paard.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:59

Ik zou zelf gaan voor het grootste stuk (mits financieel haalbaar natuurlijk).
Dan kun je makkelijker ook stukken wei met rust laten om het weer te laten groeien. Hoe kleiner het hele stuk, hoe minder flexibel je kunt indelen en kunt wisselen.

En dan nog hopen dat je er wat op mag plaatsen want dat is vaak niet toegestaan (bebouwing).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:06

Ik zou kijken naar de kwaliteit van de grond in de eerste plaats, is dit vergelijkbaar, dan naar de bereikbaarheid en toezicht (wonen er mensen om heen die een oogje mee in het zeil kunnen houden), en als dat ook gelijkwaardig is, dan zou ik inderdaad voor het grootste gaan MITS financieel goed haalbaar.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:10

Kwaliteit is inderdaad het belangrijkst. Ik huur een stuk van 6600 vierkante meter maar dat wordt erg snel nat. Gelukkig heb ik elders nog een paddock met schuilstallen want op het land mag niks aangelegd of gebouwd worden.
Onze vier sobere pony´s; Haflinger D-pony, TinkerxWelsh C-pony en twee Shetlanders hebben dit jaar ruim 4 maanden gras kunnen eten, had nog langer gekund als het niet zo nat was geweest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:14

Hier hadden wee en stukje gemeentegrond van 6000m2 en daarop hadden we 3 pony's lopen en dat ging prima. Op den duur nog een tijdje 5stuks en ook dat ging prima. Wel bijvoeren, maar niet veel aangezien de paarden ook gauw te dik werden, ik had de wei in 5 stukken verdeeld om steeds een grot deel rust te geven. In de winter moet je gewoon zorgen voor een paddock ivm kapotlopen van het land.
66000m2 lijkt mij dan ook meer dan zat om meerdere paarden te hebben lopen.
Prijs is natuurlijk afhankelijk van wat je biedt qua faciliteiten en omgeving maar startbedrag lijkt me sowieso min. 50euro p.p.p.m

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:36

qua grootte zou het kunnen met 1 paard evt met bijvoeren, maar controleer eerst of je er wel paarden mag houden, en stalletjes mag bouwen, en wat voor grondsoort het is
hele droge zandgrond is niks, maar kleigrond is ook niet prettig
hoe is de ligging, zijn beide stukken goed te bereiken, ook na wat buitjes, liggen bij 1 van de 2 ook huizen in de buurt?

SasquatcheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:41

Ok dus stel dat ik voor de grotere wei ga van iets meer dan 1 hectare, zou het dan mogelijk zijn om er 2 a 3 paarden op te zetten heel de zomer, herfst en lente lang zonder bij te voeren? In de winter gaat mijn paard ergens anders op stal. De andere (1 of 2) zullen dan wrs wél op de wei blijven staan (met bijvoeren uiteraard).

Is dit realistisch of moeilijk/te klein?
En wat zouden jullie van prijs per maand vragen als we af spreken de wei zelf uit te mesten wat er ligt als we langs komen (dus taken verdelen) en dat stallingen op de wei beschikbaar zijn. Normaal zou er dus geen eten moeten bijgegeven worden als dit kan met die grootte van grond. Enkel tijdens de wintermaanden zou die persoon die zijn paarden erbij zet dus zelf eten moeten kopen en geven...Hoeveel zou ik hier dan als prijs voor kunnen vragen? Eventueel tijdens de wintermaanden een andere prijs dan tijdens de rest van het jaar als ik dat met hen op voorhand kan bespreken...

SasquatcheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:42

Ah en watervoorziening zorg ik voor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:51

1 hectare met 2 a 3 paarden is haalbaar zonder bijvoeren mits genoeg bemest wordt en goede grondsoort is.
Prijs is afhankelijk van de locatie en voorzieningen. Mag de stal erop gebouwd worden of niet, ik kan niet zien of je van NL of Belgie bent. In NL heb je namelijk weinig te bouwen op weilanden
Qua prijs even de prijzen van hier, rond de 75/ 100- max incl voer per maand zonder extra wintertarrief gezien het ontbreken van een rijbaan en voorzieningen en het gedeelde werk wat je eraan hebt, met 3en ben je nog 5 x per week minimaal zelf aan het meerwerken per persoon
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-11-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:20

Hier heb je voor vijftig a vijfenzeventig euro weide met bak erbij vaak, dus zonder bak en redelijk doe het zelf vind ik 50 excl. voer een prima prijs.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:51