Hoeveel watt verlichting buitenbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Hoeveel watt verlichting buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:06

Wij willen een tweetal bouwlampen ophangen om onze buitenbak te verlichten.
Heeft iemand ervaring met bouwlampen? Welke soort is het meest geschikt en hoeveel watt is nodig?
Ze komen te hangen op ca. 3,5 meter hoogte, een meter of 6 vanaf de bakrand (aan het dak van de stal) en ze moeten elk een helft van de bak beschijnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:51

Vergeet dat idee, gaat niet werken op deze manier. Je moet de lampen bijna horizontaal laten schijnen; dat geeft enorme verblinding en grote slagschaduwen.
Wil je niet te veel verblind worden, is 250W al te veel, maar wil je zien waar je rijdt, heb je zeker 2000W per stuk nodig (en nee, dit zijn GEEN typefouten!)

little_king

Re: Hoeveel watt verlichting buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:59

Op 3 meter wordt je inderdaad verblind.

Wij hebben in een 20 x 60 bak 3 HQI lampen van 400 watt hangen op 7 meter hoogte.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:14

ikke schreef:
Vergeet dat idee, gaat niet werken op deze manier. Je moet de lampen bijna horizontaal laten schijnen; dat geeft enorme verblinding en grote slagschaduwen.
Wil je niet te veel verblind worden, is 250W al te veel, maar wil je zien waar je rijdt, heb je zeker 2000W per stuk nodig (en nee, dit zijn GEEN typefouten!)

Geldt dat ook voor led verlichting?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:56

Ik volg dit even. Vind het zo moeilijk om uit te rekenen wat we precies nodig hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:20

Rij je recreatief of spring je ook graag op niveau, dat is wat je moet weten in wat je wilt plaatsen.
Uiteraard hoe groot is je bak.

recreatief volstaan in een 20x 40 bak meestal wel 2 400 watt HQI lampen op de lange zijde.
Wil je springen zet er dan op de andere lange zijde 2 tegen over.

Heb je 20x 60 volstaan 3 lampen voor gewoon dressuurmatig rijden, wil je meer professioneel, ook dan zet er op de andere lange zijde ook 3 neer.

Ledverlichting weet ik niets van.
Maar de hoogte blijft wel belangrijk omdat je er anders tegenin blijft kijken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:40

Bak is 20x40, er wordt dressuurmatig in gereden op recreatief niveau.

Hoogte is belangrijk lees ik, hoe hoog zou je de lampen dan minimaal moeten hangen?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:43

Wij hebben in 1 hoek een bouwlamp opgehangen vorige week op 4m hoogte. Ik wordt niet verblind en onze 20x30 bak wordt compleet verlicht.
Onze bouwlamp is wel 750 watt
Maar 2 van 400 watt voldoen ook prima, die hebben ze hier bij de buren hangen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:45

Story schreef:
Wij hebben in 1 hoek een bouwlamp opgehangen vorige week op 4m hoogte. Ik wordt niet verblind en onze 20x30 bak wordt compleet verlicht.
Onze bouwlamp is wel 750 watt
Maar 2 van 400 watt voldoen ook prima, die hebben ze hier bij de buren hangen.

Heb je misschien een link naar de lamp die jullie hebben?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:13

http://www.gasontladingslamp.nl/cat/336 ... -watt.html
Ik heb hier mijn lampen vandaag.
Betreft een gasontladingslamp. 2x 400 watt op een bak van 20x40

Waar je op moet letten is de aantal lumen. De lampen in de link hebben een lichtopbrengst van ong. 33000 lumen.
Een bouwlamp heeft veel minder lichtopbrengst.

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:29

Let ook even op de waterdichtheid. De meeste bouwlampen zijn alleen spatwaterdicht. Hetgeen dus eigenlijk niet voldoende waterdicht is voor bij een buitenbak. En ik zou ook een gasontladingslamp aanraden, deze nemen minder stroom

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:00

pearlie schreef:
ikke schreef:

Geldt dat ook voor led verlichting?

Ja, dat geldt voor elke vorm van verlichting.
Je kijkt namelijk bijna rechtstreeks in de lamp op het moment dat je naar het licht toe rijdt. Stukje elementaire verlichtngskunde.

Ik ben bezig met nieuwe bakverlichting. Dat wordt vier maal 150W SON-T op 9m hoogte, twee per mast. Dat gaat ruim voldoende licht geven.

De lampen uit de link hierboven zijn beter vanwege de asymetrische bundel, maar aangezien ik vier symetrische lampen voor noppes had, is dat altijd goedkoper :$ :D

Absoluut minimale hoogte is 6m, mits je vier masten (twee per lange zijde) kunt plaatsen. Moet je naar twee masten, dan moet je al gauw richting 8m om het nog enigzins gelijkmatig te houden.
Stoer lichtplannetje: http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/n ... 0Tempo.pdf

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:40

ik lees dit even mee. Wil ook graag verlichting. Hoever reiken die gasontladingslampen ongeveer?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:01

Ik heb er 2 staan om de lange zijde. 1 per 20 meter. Ze hangen bij mij op 6 meter hoogte. Ze schijnen per lamp ongeveer 30 meter breed en ongeveer 50 meter ver. Het is natuurlijk wel zo dat buiten de bak de lichtopbrengst wel een stuk minder is dan in de bak. Maar dat is natuurlijk geen probleem.

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:16

Ik lees even mee! Kun je ook verlichten zonder de hoogte in te gaan? Wij hebben lastige buren...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:20

kaatjeka schreef:
Ik lees even mee! Kun je ook verlichten zonder de hoogte in te gaan? Wij hebben lastige buren...

Met lastige buren moet je juist de hoogte in gaan omdat ze er dan veel minder last en hinder van hebben. Hoe lager hoe meer zij redenen tot klagen kunnen hebben. Hoe hoger hoe minder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:30

Hoeft niet altijd zo te zijn. je kunt ook (en dat werkt, heb het zelf gezien) langs de bakrand horizontaal een aantal TL balken ophangen.2x 3 stuks op de lange zijde bijvoorbeeld.
Deze verblinden niet en geven heel veel licht. Nadeel is dat je de paarden niet los in de bak kunt zetten omdat ze wellicht met die lampen gaan klooien.

Bij de meeste gemeentes heb je vergunning nodig als je lichtpalen hoger dan 2m wil plaatsen. Van dat probleem ben je dan ook af.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:06

Da's een goeie, Mist. Daar zou ik wel meer info over willen.
Kun je daarmee de bakbreedte van 20 mee verlichten? Zijn er waterdichte te krijgen? Welke tl-lampen precies?
Ik word hier wel enthousiast van. Foto's?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:08

Mijn vriend had vandaag een 400 watt lamp meegenomen voor ik geloof 7 euro.
Net even geprobeerd (draadjes in het stopcontact, vriend op de ladder en ik in de bak) werkt prima hoor!
We gaan er wel eentje bij halen want een lamp kan net niet de hele bak beschijnen. Het is uiteraard niet heel prettig om in de lamp te kijken, maar verblind wordt je niet.

Oke, we zullen vast geen officiele wedstrijden mogen organiseren bij dit licht, maar voor twee avonden een uurtje recreatief dressuurrijden voldoet het prima.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:25

Heb helaas geen foto's van die bak, maar ik heb hier aan de achterkant van mijn stallen ook TL verlichting en die verlicht rondom tot een meter of 6 erg goed. Je hebt codes om te zien of ze tegen water kunnen IP66 is spatwaterproof (dus die kunnen een klein beetje tegen water) maar die van mij zijn IP67 wat betekent dat ze in de stromende regen ook goed kunnen functioneren http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Het eerste cijfer (6) staat voor weerstand tegen stof, het 2e cijfer 6 (spatwater) of in mijn geval 7 wil zeggen dat ze zelfs tot 1 meter diep onder water gehouden kunnen worden (voor 30 minuten)

IP67 heb je ook nodig als je bouwlampen gaat gebruiken!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:03

Ik wil graag dit topic omhoogschoppen omdat we nog steeds bezig zijn te bepalen welke verlichting het moet worden.
Heeft iemand info over verlichting van de zijkant, dus aan de bakrand. Wat ik me daarin afvraag is, of de paarden dan niet continu in het licht kijken. Het hangt tenslotte voor hen op ooghoogte. Er is niks over te vinden op google.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:25

wilma_b schreef:
Ik wil graag dit topic omhoogschoppen omdat we nog steeds bezig zijn te bepalen welke verlichting het moet worden.
Heeft iemand info over verlichting van de zijkant, dus aan de bakrand. Wat ik me daarin afvraag is, of de paarden dan niet continu in het licht kijken. Het hangt tenslotte voor hen op ooghoogte. Er is niks over te vinden op google.

Dat klopt dat je daar niks over kunt vinden; het is ook een ongewenste constructie, precies omdat de paarden continue in het licht kijken en dus verblind worden.

Ik heb weleens gehoord van iemand die TL-lampen aan de bakrand had en die zodanig afgeschermd had de de paarden er niet in keken, maar dat de hoefslag wel verlicht was. Meer dan dat valt met een dergelijke constructie ook niet te verlichten. Punt voor deze persoon was dat ze geen vergunning kreeg voor lichtmasten.
Verwacht ook niet dat het goedkoper of simpeler is, beide zijn niet waar!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:21

Aangezien dit bericht omhoog werd gehaald met een spambericht en dit geen nuttig bericht is plaats ik hier een slotje.