Paard op diëet, houtkrullen dus.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Paard op diëet, houtkrullen dus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:20

Mijn paard moet echt wel afvallen, voor zijn eigen gezondheid.
Hij staat nu dus inplaats van op stro, op houtkrullen.
Hij at namelijk constant heel zijn stal leeg, met als gevolg dat hij echt te dik komt te staan.

Mijn vader en ik zouden misschien overschakelen naar zo'n soort pallets die je in de stal legt.
Wat vinden jullie goede bodembedekking?

En nu mijn paard niet meer zoveel kan eten, heb ik het gevoel dat hij zich flink verveelt in zijn stal -O-

Ik zou een hooinet willen ophangen met heel fijne openingen, zodat hij daar al wat bezigheid aan heeft.
Verder dacht ik ook om misschien iets in zijn stal te leggen van 'speelgoed'.. Maar ik zou niet weten wat.
Dus daar zijn ook altijd tips over welkom!

miszblueeyes

Re: Paard op diëet, houtkrullen dus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:21

mijn paard staat op vlas goed spul, verder zou je inderdaad hooi in het hooinet doen,je kan er zo bal in zijn stal hangen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:22

Liksteen, zo'n speelbal ophangen en inderdaad genoeg hooi. Verder is het fijn als hij op stal wat te zien heeft en contact kan hebben met een soortgenootje. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat je hem niet te lang achtereen in de stal moet laten staan, lekker naar buiten!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:26

Van teveel stro wordt een paard niet dik, zit namelijk qua calorische waarden niet veel in (mits gedorst).
Ze krijgen er wel snel een grote buik van, immers de darmen zitten goed gevoeld, en nemen meer plaats in in de buik. Met andere woorden: Het paard heeft geen overgewicht, maar gewoon gevulde darmen.

Over het algemeen gaan paarden veel stro eten wanneer zij te weinig ander ruwvoer krijgen (zoals hooi). Hoeveel hooi voer je (in kilogrammen)? Anders doe je namelijk aan symptoombestrijding: Je paard heeft honger omdat hij weinig hooi krijgt: wat leidt tot stro eten. Op het moment dat je dan het stro wegneemt staat het paard met honger op stal (en een lege maag, wat weer kan leiden tot maagzweren, stalondeugden en vervelingsgedrag).

Je zou dus eventueel je hooigift kunnen verhogen, en het geven in een slowfeeder (maximale maasgrootte van 3x3cm, niet groter). Dan doet je paard langer met zijn hooi, en heeft hij dus minder tijd om stro te eten. Maar: Hooi heeft een hogere voedingswaarde. Dus je paard kan wel sneller overgewicht krijgen van hooi.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:35

Ik sluit me aan bij Focussed. Toen mijn paard zijn stal leeg ging eten heb ik zijn hoeveelheid hooi (drastisch) verhoogd, gegeven in fijnmazige hooinetten. Het is natuurlijk per paard verschillend én het ligt aan het hooi, maar hij kwam er absoluut niet van aan.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:35

Focussed schreef:
Van teveel stro wordt een paard niet dik, zit namelijk qua calorische waarden niet veel in (mits gedorst).
Ze krijgen er wel snel een grote buik van, immers de darmen zitten goed gevoeld, en nemen meer plaats in in de buik. Met andere woorden: Het paard heeft geen overgewicht, maar gewoon gevulde darmen.

Over het algemeen gaan paarden veel stro eten wanneer zij te weinig ander ruwvoer krijgen (zoals hooi). Hoeveel hooi voer je (in kilogrammen)? Anders doe je namelijk aan symptoombestrijding: Je paard heeft honger omdat hij weinig hooi krijgt: wat leidt tot stro eten. Op het moment dat je dan het stro wegneemt staat het paard met honger op stal (en een lege maag, wat weer kan leiden tot maagzweren, stalondeugden en vervelingsgedrag).

Je zou dus eventueel je hooigift kunnen verhogen, en het geven in een slowfeeder (maximale maasgrootte van 3x3cm, niet groter). Dan doet je paard langer met zijn hooi, en heeft hij dus minder tijd om stro te eten. Maar: Hooi heeft een hogere voedingswaarde. Dus je paard kan wel sneller overgewicht krijgen van hooi.

Bij ons op stal krijgen de paarden tarwestro, en dat eten ze blijkbaar echt heel graag. Het hooinet of de slowfeeder gingen we inderdaad al doen.
Ik weet niet precies hoeveel kilogram hooi hij krijgt per dag ( staat echt op een stalling, ik geef het dus niet zelf ).
Maar ze krijgen echt wel een hele hoop hoor, zeker niet te weinig.

Wat je zegt van de gevulde darmen, zou inderdaad echt wel kunnen kloppen. Want na een goeie week op houtkrullen zien we echt al een verschil, wat dus aansluit bij wat je zegt.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:38

BaileyMix schreef:
Liksteen, zo'n speelbal ophangen en inderdaad genoeg hooi. Verder is het fijn als hij op stal wat te zien heeft en contact kan hebben met een soortgenootje. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat je hem niet te lang achtereen in de stal moet laten staan, lekker naar buiten!

Gelukkig staat mijn paard in een stalling waarbij ze de buren kunnen zien dankzij 'tralies' vanaf een bepaalde hoogte.
Het is ook een binnenstal met een ruitje naar buiten, dus hij kan wel wat zien.
Ik wil hem liefst ook zoveel mogelijk buiten hebben, maar onze stalling zit voorlopig een beetje met een weide tekort,
waardoor de paarden niet meer dagelijks buiten kunnen. Wel zeker om de dag natuurlijk :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:42

Het probleem is, dat vanuit esthetisch oogpunt, de meeste paardeneigenaren zo'n gevulde buik geen mooi gezicht vinden. Terwijl die gevulde darmen juist een functie hebben: Hoe minder loze ruimte er over blijft in de buikholte, hoe minder snel de darmen kunnen gaan draaien en verplaatsen.

Bij paarden voor de keuring wordt er zelfs wel eens een hooi/stro stop ingezet een paar dagen voor de keuring. Paarden staan dan op houtkrullen of zaagsel, en krijgen enkel bietenpulp voor een aantal dagen. Zijn ze prachtig slank voor de keuring, omdat alle structuurvolle mest uit de darmen is en de darmen dus leeg in de buik liggen.
Of het voor het dier zelf ook zo geweldig is vraag ik mij af.

Een andere optie zou zijn: Paard op houtkrul, hooi in een slowfeeder en daarnaast nog een net vol met stro.
Zo hou je je paard wel aan het eten, zonder dat hij de kans krijgt enorme hoeveelheden binnen te werken. Als je dan je netten nog weegt, weet je precies hoeveel ruwvoer je paard binnen krijgt en of dat genoeg is.

Eventueel kijken of je paard wel een goede darmwerking heeft, kan ook nog een optie zijn. Paarden met langzame darmwerking hebben sneller de neiging "op te blazen", omdat het sneller naar binnen gaat, dan naar buiten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:43

Pfoe, zonder dagelijkse weidegang en zonder stro zou ik zéker kijken dat je een goed hooinet vindt! Een paard is er op gebouwd om de hele dag door te eten en daar steeds een stukje bij te moeten lopen. De hele dag op stal en af en toe een portie voer is hét recept voor stalondeugden en maagzweren...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:45

Je zou het dus puur voor het plaatje doen, maar ik zie zelf liever gezonde gevulde darmen en dan maar een buikje. Is goed voor de spijsvertering.(ervan uitgaande dat het paard gezond is natuurlijk en ook voldoende beweging krijgt)

Wij doen zelf het stro ook bij het hooi in het net :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:46

IngeK schreef:
Pfoe, zonder dagelijkse weidegang en zonder stro zou ik zéker kijken dat je een goed hooinet vindt! Een paard is er op gebouwd om de hele dag door te eten en daar steeds een stukje bij te moeten lopen. De hele dag op stal en af en toe een portie voer is hét recept voor stalondeugden en maagzweren...

Ik ben er natuurlijk wel dagelijks mee bezig en als er écht geen weide beschikbaar is mag hij vaak wel op een niet afgemaakte weide een stukje grazen aan de longe. Hij staat ook wel regelmatig in de piste ( met of zonder maatje ) voor een uurtje ofzo.
Fijnmazig hooinet is net besteld, dus dat komt zeker in orde :j

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:51

Focussed schreef:
Bij paarden voor de keuring wordt er zelfs wel eens een hooi/stro stop ingezet een paar dagen voor de keuring. Paarden staan dan op houtkrullen of zaagsel, en krijgen enkel bietenpulp voor een aantal dagen. Zijn ze prachtig slank voor de keuring, omdat alle structuurvolle mest uit de darmen is en de darmen dus leeg in de buik liggen.
Of het voor het dier zelf ook zo geweldig is vraag ik mij af.

Zoiets zijn we natuurlijk ook weer niet vanplan. :o
Het probleem is gewoon dat mij paard ondertussen echt wel zo hard opgeblazen was dat geen van zijn dekens nog past ( de riemen dan ). Zijn buik was echt zo rond dat de singel zelfs plaats moest maken voor een langeren, terwijl ik een klein jaar terug nog 6 gaatjes overhad aan elke kant.
Het fijnmazig hooinet is ondertussen al besteld, dus dat is al een pluspuntje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:54

Juist voor een paard wat zo weinig buitenkomt (een uurtje in de rijbak, en grazen aan een longe is niet veel "vrije tijd" voor je paard) is veel ruwvoer onwijs belangrijk! Stal is een uitermate saaie omgeving. Weinig te zien, weinig te lopen, geen sociale interactie (spelen, "grooming") . Juist eten is dan een belangrijke afleiding. Daarnaast is een paard gemaakt om minimaal 16 uur per dag te eten, dus nog een punt waarom het zo belangrijk is om paarden qua eten zo lang mogelijk bezig te houden.

En niet vergeten.... Een van de belangrijkste elementen voor een goede darmwerking is continue beweging . Het is dan ook geen verrassing dat een paard wat veel op stal staat snel opblaast. Zijn darmen zijn lang niet zo actief als die van een paard wat 10 tot 24 uur buiten staat.

Je zou erover na kunnen denken om het paard te verhuizen naar een plek waar het in de winter ook buiten komt. Bij voorkeur op de wei of Paddock Paradise achtig concept, maar bij gebrek aan beter zijn grote (groeps)paddocks ook een mooi alternatief. Niet alleen beter voor zijn opgeblazen buik, maar ook voor zijn spieren, gewrichten en niet te vergeten: zijn mentale gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 31-10-13 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:56

Beweging is naast voldoende ruwvoer enorm belangrijk; je zegt dat ie wel in de piste kan komen. Is het geen optie om het paard daar echt een paar uur in te zetten met andere paarden?
Darmen hebben beweging nodig om de boel goed op gang te houden :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:58

Ons paard is afgevallen door extra beweging, en het schrappen van de brok. Paard staat nu op enkel vitamine korrel, zomers onbeperkt weidegang en 's winters onbeperkt hooi. Hij komt minimaal 8 uur per dag buiten, rijden 5x per week fanatiek en longeren 2 dagen per week (hij kan geen vrije dagen hebben wegens karakterproblemen).

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:02

vuurneon schreef:
Beweging is naast voldoende ruwvoer enorm belangrijk; je zegt dat ie wel in de piste kan komen. Is het geen optie om het paard daar echt een paar uur in te zetten met andere paarden?
Darmen hebben beweging nodig om de boel goed op gang te houden :)

Enkele uren is geen optie. Wij staan namelijk wel nog steeds op een privéstalling, waar zowiezo al gevochten word om de piste.
Er is slechts een kleine binnenpiste met vreemde afmetingen ( 16m op 19m ). De buitenpiste ligt gewoon zo zwaar dat er niemand in kan rijden.
Dus soms moet je al met 3 of 4 mensen in de kleine binnenpiste rijden om allemaal te kunnen rijden. Laat staan dat er voor enkele uren gewoon een paar paarden instaan..
Ik en mijn vader zouden het ook liever anders zien, maar verhuizen is voor ons gewoon geen optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:03

Kunnen er geen paarden in staan voor de nacht?

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:06

Focussed schreef:
Juist voor een paard wat zo weinig buitenkomt (een uurtje in de rijbak, en grazen aan een longe is niet veel "vrije tijd" voor je paard) is veel ruwvoer onwijs belangrijk! Stal is een uitermate saaie omgeving. Weinig te zien, weinig te lopen, geen sociale interactie (spelen, "grooming") . Juist eten is dan een belangrijke afleiding. Daarnaast is een paard gemaakt om minimaal 16 uur per dag te eten, dus nog een punt waarom het zo belangrijk is om paarden qua eten zo lang mogelijk bezig te houden.

En niet vergeten.... Een van de belangrijkste elementen voor een goede darmwerking is continue beweging . Het is dan ook geen verrassing dat een paard wat veel op stal staat snel opblaast. Zijn darmen zijn lang niet zo actief als die van een paard wat 10 tot 24 uur buiten staat.

Je zou erover na kunnen denken om het paard te verhuizen naar een plek waar het in de winter ook buiten komt. Bij voorkeur op de wei of Paddock Paradise achtig concept, maar bij gebrek aan beter zijn grote (groeps)paddocks ook een mooi alternatief. Niet alleen beter voor zijn opgeblazen buik, maar ook voor zijn spieren, gewrichten en niet te vergeten: zijn mentale gezondheid.

Ik zou niets liever doen dan verhuizen, want we doen echt onze uiterste best om hem zoveel mogelijk de stal uit te halen, maar het kan ook niet altijd.
Spijtig genoeg zit verhuizen er echt niet in voor ons. Wij betalen €250 in de maand voor onze stalling, en voor mijn papa is het letterlijk de straat oversteken en hij is er ( ik woon bij mijn moeder ). De enige stallingen hier in de buurt zijn €400 of meer. En ik begrijp ook wel dat mijn vader dat als gewone arbeider er niet kan aan geven. Verder zijn we ook niet vanplan om ons paard op een stal te zetten waar je meer dan een half uur naar moet rijden met de auto.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:07

vuurneon schreef:
Kunnen er geen paarden in staan voor de nacht?

Zou ik niet doen sinds dat de bak hier echt niet op gemaakt is. Omdat het een binnenbak is, is het er ook niet echt op gemaakt om losse paarden binnen te houden. :(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:11

Ik heb geen idee van hoe de situatie in België is, maar ik dacht dat het hier (Randstad) vrij onmogelijk was om voor een normale prijs een goede stal (veel weidegang/winter ook buiten) te vinden.

Maar toen ik goed (!!) ging zoeken vond ik zowaar meerdere stallen, op max. 15 minuten rijden, voor nog een goedkopere prijs dan ik gestald stond (€230,-). Mét 's winters 9 uur op de paddock, zomers 24/7 op het gras.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:16

Ik sta op dit moment op een heel kleine stalling met 16 stallen. Maar dit staat eigenlijk allemaal achteraan bij een boer. Niets mis mee, allemaal lijken de stallen echt niet die mens zijn prioriteit.
Buitenpiste is niet in te rijden, binnenpiste is heel klein.. Er zijn wel 3 kleine weides, waar echt maar 1 paard per weide op past. Er is een weide aan de overkant, maakt die willen ze dus maar niet afzetten. In de zomer zijn ik en de andere stalgenootjes er dan maar zelf aan begonnen om al het vuil, prikkeldraad, enzovoort van die weide te halen.
Maar het is natuurlijk ook niet onze taak om de weides af te maken.
Wij betalen allemaal vol pension maar doen zelf onze stallen, doen al het onderhoud , ...
Dit is de situatie die je dus bij ons krijgt in een stalling onder de €350.
Maar dit is niet te betalen voor ons..

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:49

Princesj schreef:
Ons paard is afgevallen door extra beweging, en het schrappen van de brok. Paard staat nu op enkel vitamine korrel, zomers onbeperkt weidegang en 's winters onbeperkt hooi. Hij komt minimaal 8 uur per dag buiten, rijden 5x per week fanatiek en longeren 2 dagen per week (hij kan geen vrije dagen hebben wegens karakterproblemen).

Karakterproblemen?? Nougy heeft echt geen karakterproblemen, dat maak jij ervan. En als jij echt vindt dat hij karakterproblemen heeft dan vind ik het al helemaal niet logisch dat je iedereen op hem laat rijden...

Even weer ontopic. Zoals gezegd, je paard wordt echt niet dik van stro, dit is gewoon buikvulling waar verder weinig inzit.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:56

Bijzonder ik woon niet te ver van jou vandaan en vind het hier allemaal wel mee vallen met prijs verhouding en ook veel stallen die wel paarden buiten zetten. Ik zou toch eens goed zoeken
zelf heb ik stukje van mijzelf dus geen last van andere maar voroheen wel ergens anders gestaan

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:47

Hooinet is een goed idee. Mijn paard at ook zijn stal constand leeg , ik ben overgeschakeld naar vlas. Super spul!

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:34

cyclo86 schreef:
Bijzonder ik woon niet te ver van jou vandaan en vind het hier allemaal wel mee vallen met prijs verhouding en ook veel stallen die wel paarden buiten zetten. Ik zou toch eens goed zoeken
zelf heb ik stukje van mijzelf dus geen last van andere maar voroheen wel ergens anders gestaan

sorry voor de late reactie, het was hier verschrikkelijk druk..
Om weer ontopic te gaan, het is de bedoeling dat ik mijn paard elke dag met de fiets kan bereiken.
Ook in de winter. Dan ben ik echt niet vanplan om mijn paard verder te zetten dan dat hij nu staat..