Pony vindt elektrische waterbak eng, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Pony vindt elektrische waterbak eng, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 20:43

Ja, de winter breekt weer aan en mijn pony's staan weer trouw 's nachts op stal. Tot aan vorig jaar had ik altijd een elektrische waterbak die niet meer elektrisch was, en deze vulde ik dus altijd gewoon met de hand met water, en zette altijd een extra emmer in de stal. Niet op en top best, maar meer kon ik ook niet doen. Nu zijn er van de zomer nieuwe waterbakken gekomen, die weer elektisch zijn! Hartstikke fijne bakjes die zichzelf bijvullen als het beneden een x aantal hoeveelheid water komt, (ong. 3/4 gok ik) en als het goed is anti-vries zouden moeten zijn.
Nu zit ik alleen met het probleem dat mijn pony's nog stammen uit de tijd dat er nog geen elektrische waterbakken waren, en ze zijn deze dus ook niet gewend. In het weiland drinken ze nl ook uit een grote bak van ongeveer 100L die in de grond staat. Het grootste probleem is dus, dat ze er van schrikken als de bak opeens weer zichzelf bijvult, en dat ze dan niet meer ervan durven te drinken, vooral mijn ruin is erg bang voor het geluid. Toen ik ze vanochtend de stal uit haalde, hadden ze duidelijk erg dorst en hebben ze dus waarschijnlijk niet veel durven drinken. Ik ga niet weer met emmers in de stallen lopen klooien, dan blijf ik aan de gang en dan leren ze het nooit, en ze willen ook nog wel eens de emmers om gooien.
Heeft iemand misschien tips hoe ik ze het beste kan leren dat deze nieuwe bakjes niet eng zijn? Misschien net zo lang het water eruit laten lopen totdat ze er aan gewend zijn?

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen :)
:wave:

PH_Jump

Re: Pony vindt elektrische waterbak eng, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:57

Wat ik heb gedaan..(mischien een beetje verkeerd)
De waterbak indrukken tot er de helft van gevuld is.
Dan haalde ik de pony naar de waterbak en dronk hij eruit.
Als het bijna leeg was,duwde ik een beetje op zn hoofd en liet gelijk los..
toen durfde de pony weer tedrinken

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:01

Ik zou anders ook als de dood zijn voor elektrische drinkbakken...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:14

Wat ik altijd gedaan heb is zelf met de hand indrukken waar ze bij zijn (ondertussen lekker babbeltje met je paard maken) en flink gevuld laten staan. Als ze dorst hebben, drinken ze wel. Dan schrikken ze een paar keer van het geluid, maar het komt uiteindelijk wel goed. Eventueel wat vaker voordoen. Het helpt als andere paarden het ook zichtbaar en hoorbaar doen, kan natuurlijk niet in jouw stal kijken :-).

Wij hebben sinds een paar jaar een weidepomp (wordt vaak voor koeien gebruikt). Daar moeten ze vaak meerdere malen drukken om water op te pompen, en het kost ook nog eens meer kracht. Dat lukte hier bij alle paarden (ook niet meteen). Als ze dat kunnen leren, is een drinkbak peanuts.

Komt wel goed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:16

Voorlopig een emmer onder de waterbak en een paar keer per dag de waterbak "schoonmaken" (water eruit, wennen aan geluid). Komt vanzelf goed. Als ie minder opkijkt van het geluid komt de tijd om de emmer weg te halen. Emmer onder de waterbak of dichtbij iig omdat het geluid toch uit die hoek komt. Als ze dorst hebben drinken ze vanzelf.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:20

elektrische drinkbak? levensgevaarlijk! daar zou ik ook niet aankomen als ik jou pony was....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:55

Mooi, ben dus niet de enige die dat al vond :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:59

tja ik dacht ook al... denk dat ze een vlotterbak bedoelen ( zo noemen wij ze hier..)
ik zat ook al telezen wat ik mij er bij voor moest stellen.. z'n elektrisch ding...

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:06

kijk maar uit, dalijk heeft je pony een fjordenkapsel van een elektrische drinkbak :+ :')

Nee zonder gekheid, ik kan je niet helpen met DE tip voor het leren drinken uit een automatische drinkbak.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:54

O haha! Ik had het helemaal niet door dat ie elektrisch was. In dat geval kom ik terug op mijn vorige advies: niet aanraken!! Ghehehe

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:59

Elektrisch, automatisch, is voor mij hetzelfde. :')
Bedankt voor de 'serieuze' opmerking ShamalArabs, daar kan ik wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:04

Appelsap erin gooien een paar dagen !! Vaak kunnen ze dat niet weerstaan.
Als je ze op deze manier kan ' lokken ' leren ze misschien dat het niet eng is.

En banketstaaf gezegd , geen emmer neerzetten zodat ze geen andere keus hebben !!
Natuurlijk wel in de gaten houden dat ze niet uitdrogen.

En anders toch terug naar de emmers.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:13

combineer het enge geluid met wat lekkers. Neem een uurtje de tijd en haal telkens het water eruit. Zodra dan het enge geluid komt direct een brokje aanbieden naast het drinkbakje. Zal hij eerst eng vinden maar blijven herhalen en vooral een uurtje volhouden. Zal vast helpen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:15

Een appel in de bak doen. (in partjes) Zo deed ik dat...
Dan bijten ze in de appel en die drukt tegen de lepel aan
Ondertussen stroomt het water en is paard appels aan het vissen

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:20

theedoos schreef:
kijk maar uit, dalijk heeft je pony een fjordenkapsel van een elektrische drinkbak :+ :')

_O- _O-

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:18

Die van mij vonden het in eerste instantie ook eng, wij hebben er eentje hangen in de wei. De eerste paar keer water er in laten staan en zodra dat ding geluid maakte sprongen ze als een gek weg. Na een paar keer werd de schrik minder, kwamen ze er achter dat er water uit kwam en was alles goed.
Nu drinken ze er uit alsof ze nooit anders hebben gedaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:00

Als ze echt dorst hebben gaan ze echt wel drinken hoor! En anders gewoon even een emmertje voor de erge dorst in stal en de rest ze het maar zelf laten uitzoeken. Het zijn slimme beesten hoor!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:10

mijne heeft precies hetzelfde maar ze durft er niet eens langs te lopen in het weiland, ook al neem ik haar mee heel rustig beetje praten etc ik kan zo lang blijven staan als ik wil maar ze gaat eerder in zijn achteruit dan vooruit, alleen al als ik er water uit haal (dus nieteens de knop ingedrukt heb) durft ze al niet met haar neus bij het water te komen dat aan mijn hand zit, ze gaat staan "blazen" en trekken om weg te komen