Rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marti19

Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:32

Ik sta met mijn paardje op een rustige stal, waar ze het heel prettig vind.
Alleen de rijbak is met het weer zo als nu niet te rijden.
De longeercirkel is wel redelijk te gebruiken, maar alleenmaar longeren vind ik ook zo wat.

Wat doen jullie met je paard als je weken of maanden niet kan rijden?
Hoe geef jij je paard dan toch zijn beweging.

Naar een ander stalling zoeken met wel een goed rijbaar bak is zo makkelijk nog niet.
Ik heb veel stalling gezien op internet maar is allemaal te ver uit de buurt.

Hebben jullie nog goede ideeën.

Gr m

XxLiindsaYxX

Re: Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:34

hoi hoi
wij gaan 's winters meestal zo'n 3 keer per week met de trailer naar een binnenbak :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:38

Ik ben lid bij de manege 15 minuten lopen bij ons vandaan, daar rij ik met dit soort weer in de binnenbak.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:43

Hier hetzelfde probleem, dit jaar verkas ik naar een manege..

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:49

Ik heb geen trailer dus dat is geen optie.
En lopen naar de manege hier in de buurt is ruim 20 minuten, maar ik ben nog niet zo ver met mijn paard buiten geweest.
Al ben ik daar wel mee bezig zodat ik in het bos kan gaan rijden ongeveer 5 km van stal af ligt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:23

Is er niemand die een overdekte rijbak heeft waar je terecht kunt? Of een rijclub waar je mag rijden?
Daarnaast, als de bak onbegaanbaar was ging ik meestal buiten rijden.
Niet heel heftig maar wel ff lekker. Het is gewoon sh*t als je nu al niet meer kunt rijden omdat de bak blank staat.. en we moeten nog tot maart/april met slecht weer:|

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:56

Marti19 schreef:
Ik heb geen trailer dus dat is geen optie.
En lopen naar de manege hier in de buurt is ruim 20 minuten, maar ik ben nog niet zo ver met mijn paard buiten geweest.
Al ben ik daar wel mee bezig zodat ik in het bos kan gaan rijden ongeveer 5 km van stal af ligt.

Tja, ruim 20 minuten zou ik er ook nog voor over hebben! Lekker met je paard aan de hand doen als dat makkelijker is. En als het slecht weer is gewoon regendeken over je zadel en paard en zelf een regenpak aan, je moet er toch wat voor overhebben als je wilt rijden :Y)
Ik hoop voor je dat de manege wel mensen van buitenaf als lid accepteert, hier werd daar tot vorig jaar moeilijk over gedaan.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:05

ja dat is zeker jammer dat de bak slecht is en met mijn paardje naar buiten gaan voor buitenrit zit er niet in ik krijg haar niet makkelijk mee op buitenrit helaas.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:09

En als je haar aan de hand meeneemt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:17

Bij ons is de bak met dit weer ook drek/water. Ik rijdt daar gewoon door heen. Train dus wel in een blubberige bak. Alleen een hard bevroren bak is bij mij reden om mijn paard stil te zetten.

Daarnaast ga ik in het weekend altijd naar buiten. Geen stalgenootjes die met je mee willen zodat je het buitenrijden kan uitbouwen?

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:54

met haar aan de hand buiten wandelen kan maar is een optie, maar niet echt de bedoeling. er zijn geen stalgenoten waar ik mee naar buiten kan helaas.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:57

Dat is toch dan juist een leuke uitdaging als niets anders kan? Lekker gaan trainen met naar buiten gaan, je paard heeft beweging, en je hebt iets te doen.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 16:08

ja zeker is dat een uitdaging maar ze is beter te houden als ik er op zit. want ze weet dat ze heel sterk kan zijn en kan zich dan los rukken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:14

Ik ga naar een binnenbak, buitenrijden of wandelen aan de hand.
Hier worden de fietspaden altijd goed gestrooid met zout en daar kan ik dus een heel stuk wandelen.

Maar dan ga je er toch gewoon op TS. Neem iemand mee de eerste keren voor ernaast en gaan met de banaan :)
Een voordeel: je kunt nu al beginnen met training van het lopen van stal richting binnenbak.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 16:23

ik ga dat zeker doen gaan met die banaan :) en het is nu zeker de tijd voor om met haar te oefenen

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:41

Vervelend he, ik zit met hetzelfde probleem, mijn rijbakje staat vol water :( Gelukkig wil mijn paard wel graag alleen ons terrein af en kan ik in de bossen rijden.

Maar van de winter staat dat ook stil omdat ik dan in het donker pas thuis kom van mijn werk.. En ik ga niet in het donker het bos in.. :n

Meestal is de helft van mijn rijbak nog wel te gebruiken om te rijden, dan moet ik me dus vermaken op een stuk van 20x20. Maar na al die regen van de laatste tijd.. zak ik tot mijn enkels in de blub.

Mijn rijbak is tegelijkertijd ook mijn paddock en longeerring. Naast de paddock hebben ze (2 paarden) een stenen plaatsje van 4x4 en de stallen die openstaan. Ze kunnen overdag in en uit lopen en het valt me op dat ze zelf het liefst in de diepste plas in de paddock/rijbak staan :roll:

Twee of drie winters geleden heb ik 2 maanden niet kunnen rijden vanwege vroeg donker en slecht begaanbare paddock/rijbak. Ik liep dan rondjes op eigen terrein.. :Z

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:43

Bij ons is de rijbak niet berijdbaar als het flink gevroren heeft, natte plassen liggen er nu wel volop in, maar de kunst is om die te ontwijken en niet absurd gaan rijden, dan maar geen galop, maar het houden op stap en draf, voorzichtig in de hoeken en liever van de hoefslag afblijven.
Of gewoon buiten :)

Er komt wel volgend jaar een nieuwe bodem in onze bak, dus ik hoop dat het dan beter is, en er staat ook een stapmolen op de planning, dus dat is ook ideaal :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:47

Ik zie dat je uit Tilburg komt. Ik ken hier in de buurt (ik woon in B-E) behoorlijk wat stallen met goede buitenbak of binnenmanege. Mocht je meer info willen kun je me pb'en
Jammer dat je geen trailer hebt, anders zou je gebruik kunnen maken van de rijhal in Udenhout, daar kun je vrijwel altijd terecht.
Ik denk dat er niet veel anders op zit als bovengenoemde opties of dus een andere stal zoeken of trailer aanschaffen....

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:27

ik ben daarom ook op zoek naar een ander stal

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:34

Wij hebben een super de luxe binnenbak, maar mijn paard vindt er geen reet aan in onze binnenbak :+ andere bakken no problem!

Dus ik rijd altijd in de grote buitenbak (20 x 55) alleen deze is nu ook blubber en staat blank,
maar gek genoeg walst mijn paard er zo doorheen en heeft nergens last van :P Hij loopt buiten als een tierelier!

Alleen als de grond bevroren is kan ik niet in de buitenbak rijden.

Ach ik zie het als gratis aquatraining, mijn paard wordt er super sterk en hard op de benen door :j

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:58

mijn rijbak bestaat niet uit zand maar is gewoon een stuk afgezet stuk wei.
dus veel ste glad

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:02

Wat versta je onder niet te rijden?

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:22

paard glijd uit

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:05

Inderdaad niet handig... Maar ik heb met mijn paard al in de grootste blubberzooi gereden op stal, paard d'r hoeven zaten in de modder maar dat kan toch geen kwaad? Ik bedoel maar, zolang je bak veert kan je paard toch niet uitglijden? Of heb je een (afgetrapte) weide om op te rijden? Daar lijkt uitglijden me logisch...

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:49

ja het laatste