Rijbak aanleg en weersomstandiheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knhschick

Rijbak aanleg en weersomstandiheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:57

Hoi ,
Ik heb dus een weiland gekocht en binnekort gaan we de rijbak (bouwen ) aanleggen .
Maar ik vind een gedraineerde bak wel een beetje duur dus daarom doe ik het met gewoon zand denk ik dan maar . Alleen als het gaat regenen heb ik een probleem heeft iemand een idee om een modderbak te voorkomen ? Ik dacht aan een zijl spannen over de rijbak heen maar heeft iemand nog een ander idee ? Bedankt alvast :D

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:01

Gelukkig hebben we in dit land weinig regen!. gaan klooien met een zijl in plaats van draineren is dan zonde van het aanbrengen van zand. Blijf het als weiland houden dan houdt de structuur van nu stand en is het zand geen weggegooid geld.
Laatst bijgewerkt door Michellette op 29-10-13 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:02

Ik heb bouwzand erin.
Was ooit een schuur, en die is afgebroken en daar hebben ze een rijbak van gemaakt.
Voordeel is dat het snel opdroogt.
Verder hebben wij een geul erin zitten, die naar de tuin leidt. Zo kan het water toch weg :).
En als het dan echt hard gaat zoals vorige week, een keertje niet rijden.

sliert

Re: Rijbak aanleg en weersomstandiheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:04

Waarschijnlijk zit je in de omgeving van TS op kleigrond....daar gaat gewoon zand zonder drainage niet werken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:05

Draineren is anders helemaal zo duur niet, de hele ellende van zand(transport!) en het egaliseren ed kost veel meer.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:11

gewoon zand neer gooien is het zonde van je tijd. het is eigenlijk heel simpel goedkoop is duurkoop. Je kan beter een goede bak aanleggen dan een beetje zand neer gooien. gewoon zand is niet geschikt voor een rijbak en dan word het juist een modderpoel als ik jou was zou me eerst verdiepen in wat voor bodem je hebt. klei, veen enz en of het hoog ligt of juist laag.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:14

Wat zonde van je investering. Waarschijnlijk neem je dan ook het allergoedkoopste zand. Dat en niet draineren zorgt voor een bak die in de winter onder water staat en in de zomer te zwaar is om in te rijden.
Als je een rijbak besluit aan te leggen, investeer er dan ook in. Alleen op die manier heb je er elke dag van het jaar plezier van. Draineren is heus niet zo duur. Zo uit mijn hoofd rond de € 1,40 per meter. Ga dan ook voor rivierzand en niet voor klapzand/ophoogzand.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:36

liberia schreef:
Wat zonde van je investering. Waarschijnlijk neem je dan ook het allergoedkoopste zand. Dat en niet draineren zorgt voor een bak die in de winter onder water staat en in de zomer te zwaar is om in te rijden.
Als je een rijbak besluit aan te leggen, investeer er dan ook in. Alleen op die manier heb je er elke dag van het jaar plezier van. Draineren is heus niet zo duur. Zo uit mijn hoofd rond de € 1,40 per meter. Ga dan ook voor rivierzand en niet voor klapzand/ophoogzand.

Alleen heb je daar dan een website van waar je dat zand kan bestellen ?
TNx alvast :D

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:27

Je kan eens kijken op de site van www.zandcompleet.nl en anders bij de zandhandelaar in de buurt.
Kan je het beste vragen naar MC3 zand met korrelgrootte van 190

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:21

Zie dat je bij mij in de buurt woont. Informeer eens bij Rijsdijk Zand en Grint. Vertel wat je zoek en dat het voor een rijbak op kleigrond is. Ze bezorgen thuis. Weet zeker dat ze je kunnen helpen.
Ga je eerst draineren of laat je dat achterwege (zou zonde zijn)?