paard valt aan op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liana_shet

paard valt aan op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:49

Hoi,
ik heb een klein probleempje, mijn paard, als je hem wil vangen op de weide begint hij steeds te trappen en aan te vallen, ook als je hem bijvoorbeeld wilt lokken met een appel, wil hij je aanvallen.
Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen
-als hij wil aanvallen wegjagen en aan het werk zetten
-laten doen en weggaan
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt
-toch proberen met eten

alvast bedankt!

YOURLOVER

Re: paard valt aan op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:51

dit zorgt voor gevaarlijke situaties.
normaal hou ik niet van agressievere aanpak, maar als ik jou was zou ik wel altijd een zweep of stok meenemen, alleen ter bescherming van jezelf.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:52

Zorgen dat je de paardentaal goed leert (her)kennen en ermee kunt werken. Tot die tijd paardlief door een ander uit de wei laten halen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:54

fjordnina schreef:
Zorgen dat je de paardentaal goed leert (her)kennen en ermee kunt werken. Tot die tijd paardlief door een ander uit de wei laten halen.

Heb daar al eens een kamp over gevolgd, ik ben me zeer bewust van mijn lichaamstaal en doe geen verkeerde bewegingen, paard doet dit ook bij iedereen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:56

nou, inderdaad gevaarlijk!
Ik zou hem zeker niet laten staan, en wachten tot hij niet meer aanvalt.
Laten doen en weggaan is al helemaal geen optie!

Ik zal inderdaad, als je de wei ingaat, in elk geval een zweep meenemen. Voor je eigen veiligheid, en zodat je hem op afstand kunt houden.
Jaag hem eens op nadat hij je heeft aangevallen. Desnoods neem je een longeerzweep mee.
Kijken hoe hij dan daarna reageert. Laten rennen, totdat jij zegt dat het klaar is en dan kijken of hij normaal naar je toe wilt komen. Valt hij weer aan, begin je weer van voor af aan... laten rennen.

Komt hij uiteindelijk gewoon naar je toe, goed belonen!!! Met stem, of snoepje.... heel veel,goed belonen.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:57

Het kan ook zijn dat hij negatieve ervaringen heeft als hij uit de wei gehaald wordt, dat ie bijvoorbeeld elke keer bakwerk moet gaan doen als hij uit de wei word gehaald.
Misschien houdt ie je gewoon voor de gek en heeft hij geen zin. Ik denk dat je even duidelijk moet maken dat dit niet de bedoeling is...

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:59

Ik zou indd een zweepje meenemen naar de wei.
Niet om hem kapot te slaan :')
Maar om hem wel even duidelijk te maken dat dat gedrag niet geaccepteerd word!

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:02

ik heb hem al eens opgejaagd als hij me aanviel en dat heeft eigenlijk niks opgebracht, maar we gaan nu eens proberen op een minder volle wei te zetten, want hij staat 12u op een volle wei en snachts op stal met krachtvoer en onbeperkt hooi.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:06

liana_shet schreef:
Hoi,
ik heb een klein probleempje, mijn paard, als je hem wil vangen op de weide begint hij steeds te trappen en aan te vallen, ook als je hem bijvoorbeeld wilt lokken met een appel, wil hij je aanvallen.
-laten doen en weggaan dat is slecht gedrag belonen
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt[/si] kan gevaarlijk worden
-[s]toch proberen met eten
ook dit is slecht gedrag belonen

alvast bedankt!

Gaat het om een shet of een groter paard? Merrie, ruin of hengst? Welke leeftijd, staat ie alleen of met andere paarden, wat is z'n geschiedenis? Als ik lees dat je wei ingaan en jezelf wel laten jagen bij de opties zet krijg ik het idee dat je niet veel ervaring met lastige paarden hebt. In dat geval is het het beste om de hulp in te roepen van iemand met veel ervaring. Dat werkt het snelste, is het veiligste en je leert er zelf het meeste van. Succes met de opvoeding in elk geval :)

ps, lees net dat ie ook krachtvoer krijgt, is dat nodig of wordt het gedrag ook versterkt door het voer?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:07

niet meer op het land zetten dan maar? of gewoon ergens gaan zitten (met zweep zodat hij je niet kan verwonden) en blijven zitten tot hij naar je toe komt? ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee maar iig niet laten zien dat je 'zwak'bent want dan heeft hij zijn zin

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:11

liana_shet schreef:
fjordnina schreef:

Heb daar al eens een kamp over gevolgd, ik ben me zeer bewust van mijn lichaamstaal en doe geen verkeerde bewegingen, paard doet dit ook bij iedereen.

Ik ga geen oordeel vellen over het maken van verkeerde bewegingen, ik concludeer alleen maar dat je blijkbaar niet de góede bewegingen maakt om het gedrag te stoppen. Dat het paard dit bij iedereen doet kan, maar dan maken al die anderen dus ook niet de juiste bewegingen om het gedrag om te buigen.

Blijkbaar levert dit gedrag het paard iets op, aan jou de taak om uit te zoeken wat dat precies is. Zodra je dat weet kun je het juiste middel inzetten.

Zeker niet de zweep meenemen met de intentie om het paard op te jagen, de kans dat je op die manier nog meer weerstand oproept is groot. Je kunt hem wel meenemen met de intentie om jouw eigen ruimte af te bakenen. Dit doe je emotieloos en volledig op jezelf gericht (niet de zweep natuurlijk, de intentie :+ ), in feite zeg je dan alleen maar: hier ben ik en waar ik ben kun jij niet zijn.

@ Kimley: Het gedrag van het paard hoef je niet te accepteren, maar dan zul je zelf iets aan je eigen houding moeten doen aangezien een paard alleen in staat is om te reageren. Houding bestaat niet alleen uit bewegingen, maar ook uit emoties en gedachten.

@Yourlover: Een paard kan je alleen voor de gek houden als jij zijn gedrag verkeerd interpreteert. Alles wat het paard laat zien is echt voor hem op dat moment. Tot toneelspel of dubbele bedoelingen zijn ze simpelweg niet in staat.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:16

Nouja ik vind best dat je een zweepje mee kan nemen voor je eigen veiligheid!
Ik zeg toch dat ze m dr niet mee moet slaan:p

En t zal heus wel met houding te maken hebben daar heb ik verder geen oordeel over. Maar een zweep meenemen om je zelf eventueel te beschermen vind ik niks mis mee!

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:20

Rex_Rolfo schreef:
liana_shet schreef:
Hoi,
-laten doen en weggaan dat is slecht gedrag belonen
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt[/si] kan gevaarlijk worden
-[s]toch proberen met eten
ook dit is slecht gedrag belonen

alvast bedankt!

Gaat het om een shet of een groter paard? Merrie, ruin of hengst? Welke leeftijd, staat ie alleen of met andere paarden, wat is z'n geschiedenis? Als ik lees dat je wei ingaan en jezelf wel laten jagen bij de opties zet krijg ik het idee dat je niet veel ervaring met lastige paarden hebt. In dat geval is het het beste om de hulp in te roepen van iemand met veel ervaring. Dat werkt het snelste, is het veiligste en je leert er zelf het meeste van. Succes met de opvoeding in elk geval :)

ps, lees net dat ie ook krachtvoer krijgt, is dat nodig of wordt het gedrag ook versterkt door het voer?

Het gaat om een paard van 1m77
9 jaar en een ruin hij staat alleen omdat hij met weidegenoten erbij TE dominant is.
We gaan hem nu ook van het krachtvoer af halen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:21

Kimley: Even kijken of ik je post goed opvat:
Uit je laatste zin maak ik op dat je een zweep meeneemt om jezelf te beschermen. Ik krijg daar een beeld bij van iemand die met de zweep richting het paard slaat op het moment dat deze persoon zich bedreigd voelt. Klopt dat met hetgeen jij bedoeld?

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:24

Nou ik denk echt niet dat het te maken heeft met houding,
het is een heel dominant paard vandaag hebben we hem op een kalere wei gezet ga hem straks eventjes een appeltje geven eens zien hoe hij reageert.
Ik verwacht daar geen problemen aangezien hij het meestal enkel doet als hij echt op een volle wei staat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:42

voor je eigen veiligheid niet zonder zweep het land in gaan.

Misschien met een appel / bixbrokje naar hem toegaan als je hem wilt hebben, waardoor hij jou met iets leuks accocieerd.

Echter indien hij dit blijft doen zou veiligheid bij mij voor gaan, want hoe is hij als er anderen in het land komen?
Dan toch maar op stal en zelf zorgen voor de nodige beweging.

En dan na een paar weken kijken of dit gedrag veranderd is.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 13:44

ok bedankt voor de tip :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:01

liana_shet schreef:
straks eventjes een appeltje geven eens zien hoe hij reageert.

Dat voer is niet in 5 minuten uit z'n lijf hoor. Erg mee opletten dat hij niet denkt dat hij dat appeltje van je afpakt, ben je eerder een stapje verder van huis dan dat je winst boekt. Soms is niets doen het slechtste, maar er zijn ook omstandigheden dat (even) helemaal niets doen zo gek nog niet is ;)

1,77. Pfff, ik ben niet snel bang van paarden maar als zo'n kasteel spatjes krijgt zou er toch ook wel een kriebel over m'n rug lopen :brr:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 03:17

liana_shet schreef:
-laten doen en weggaan
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt
-toch proberen met eten

Wat je niet moet doen is dit^

Jij twijfelt. Als jij al niet weet wat je moet doen, hoe kun je dan ooit aan een paard overbrengen wat je wil?

Wees duidelijk. Wees consequent. Als je dat niet bent heeft je paard niks aan jou en weet hij ook niet hoe hij moet reageren. Of erger: hij gaat zich naar gedragen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-10-13 03:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 03:30

Wij hebben zoiets ook al eens gehad. Met een stalgenootje. Hun hebben de weide verkleind. Zweep mee. Zodra hij haar wou aanvallen. Tik op de neus. Schrikken ze heel erg van. Vaak hoeft het geen tweede keer. En word ie nu rustig. En kn je hem aanhalen. Geef hem wat lekkers. Maar niet meteen de wei uitnemen. Maar aanvallen moet je niet accepteren. Als hij dit gedrag gaat ontwikkelen. Zal je niet alleen maar problemen op de wei gaan onder vinden. Succes

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 04:51

Hoe is het paard buiten de wei?

En wat doe je als je hem uit de wei haalt? Ga je naar hem toe of laat je hem komen? Is hij direct in zo'n rotbui of word hij pas zo als je hem pakt?

Persoonlijk vind ik... Als je al met zweep en ''ik zal je eens flink op je flikker geven'' houding de wei in wilt gaan, dan kun je er beter weg blijven. Je wilt het dier leren dat er geen reden is om zo naar te doen en dan wil je dat op zo'n manier doen?
Sowieso, je denkt toch niet dat je veilig(er) bent met een zweep bij een paard van 1.77?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 04:55

liana_shet schreef:
Nou ik denk echt niet dat het te maken heeft met houding,
het is een heel dominant paard vandaag hebben we hem op een kalere wei gezet ga hem straks eventjes een appeltje geven eens zien hoe hij reageert.
Ik verwacht daar geen problemen aangezien hij het meestal enkel doet als hij echt op een volle wei staat.

Hmm.... Dat zinnetje laat bij mij toch wel belletjes rinkelen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:01

Daphne__ schreef:
Hoe is het paard buiten de wei?

En wat doe je als je hem uit de wei haalt? Ga je naar hem toe of laat je hem komen? Is hij direct in zo'n rotbui of word hij pas zo als je hem pakt?

Ik roep hem en wacht tot hij komt, maar hij is meteen is zo'n rotbui want meestal heb ik hem nog niet eens aangeraakt.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:07

Dit verhaal ken ik. Mijn verzorgpaard valt ook aan in de wei, geprobeerd met snoepjes, bix rammelen en een zweep.
Wat ik heb gedaan hiertegen is, dat ik naar het paard toe liep, als ie dan probeerde aan te vallen knipte ik met m'n vingers en deed m'n vinger de lucht in. Ik liep dan gewoon verder en even later kwam ze naar mij toe, dan gaf ik dr altijd een snoepje. Ik heb dit steeds herhaald, en ze is nu zelfs bang voor m'n vingertje :+. Ze heeft nu nog wel is dat ze wilt aanvallen, maar niet meer op je af komen stormen en echt gericht trappen.
Succes!

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:09

LisanneFloor schreef:
Dit verhaal ken ik. Mijn verzorgpaard valt ook aan in de wei, geprobeerd met snoepjes, bix rammelen en een zweep.
Wat ik heb gedaan hiertegen is, dat ik naar het paard toe liep, als ie dan probeerde aan te vallen knipte ik met m'n vingers en deed m'n vinger de lucht in. Ik liep dan gewoon verder en even later kwam ze naar mij toe, dan gaf ik dr altijd een snoepje. Ik heb dit steeds herhaald, en ze is nu zelfs bang voor m'n vingertje :+. Ze heeft nu nog wel is dat ze wilt aanvallen, maar niet meer op je af komen stormen en echt gericht trappen.
Succes!

oke bedankt voor de tip!