voordroog bewaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

voordroog bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:56

Simpel vraagje (hoop ik)

Hoe kan je het best een baal voordroog bewaren. Weliswaar een baal die open gesneden is.
Ik heb momenteel geen afdak of overdekte plaats om hem te zetten.

Ik dacht er een fijn stuk plastic over te doen of gaat het dan schimmelen? Men vertelde mij eens dat voordroog moet kunnen ademen als het open is.

Wat denken jullie?

_mexx_lady_

Re: voordroog bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:01

Geen idee of het voordroog moet kunnen ademen....
Als wij ze hier open doen ( we hebben van die vierkante pakken ) dan snijden we van de korte zijkant 3 zijden open ( links, recht en boven. Onder gewoon vast laten zitten ). Touwen oversnijden en eruit trekken behalve de middelste die laten we zitten.
Het nodige hooi doen we in een kruiwagen en de rest van de pak binden we terug bij elkaar met dat middelste touw en dan doen we de flap plastiek erover trekken en vanboven op zet ik hem vast met een mes. Zorg dat de zijkanten goed zijn toegedekt en je pak zit eigenlijk weer in zijn oorspronkelijke vorm.

Nu moet ik zeggen een pak is hier binnen een week ( maximum ) op.

Hoop dat je kan volgen :') beter krijg ik hem niet uitgelegd en heb ook even geen foto's ervan

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:03

wij doen er een zeil over, kan er net 3 weken mee doen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:05

ik laat als het geleverd wordt het plastic er helemaal rondom afhalen en de baal op 2 pallets zetten, die pallets liggen tegen mijn stal aan. Ik heb een zeil aan de stal vastgemaakt en dat maak ik dan met elastieken aan de pallets vast.
In de zomer maak ik een soort tentje van dat zeil met prikpaaltjes.
Zo houd ik de voordroog zeker 2 weken goed (ik voer zo'n baal in anderhalve week op meestal)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:07

Hier gaat er ook een zeil over heen, vast gelegd met wat stoeptegels tegen het opwaaien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:11

Hoeveel voordroog voeren jullie? Ik heb het nog nooit aan de paarden gevoerd maar nu wel een baal staan perongeluk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:13

Het ligt er heel erg aan hoe nat het het pak is ingegaan. Als het nat verpakt is schimmelt het snel, het moet wel kunnen ademen als het eenmaal open is. Wij hadden het geluk dat we een grote schuur hebben. Dus ik rolde de pak helemaal uit en schudde het los. Dan droogde het mooi op en bleef het langer goed.

De manier van Morrie lijkt me goed, dan kan hij niet nat worden, maar wel luchten.

KimD: Ligt helemaal aan de kwaliteit van de baal. Ik had heel fijn voordroog van eigen land met weinig suiker erin. Als ik het liet drogen was het net hooi. Dat kregen mijn ex hbpony's bijna onbeperkt (kon dus omdat er weinig inzat, heb het laten analyseren). Omdat het best droog was bleef hun mest ook goed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:19

ik heb een koudbloed, pony en ezel staan en ik voer nu 2 x per dag 1 plak.
In de praktijk eet het paard de helft op en de kleintjes ieder een kwart plak per voerbeurt.
Tussendoor staan ze nog in het land, maar daar staat niet veel meer.

Als het echt koud wordt, ga ik de hoeveelheid opvoeren. Ik probeer het zo te doen dat er bij de volgende voerbeurt niets meer ligt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:58

Hoe groot is je baal? Heb je een midi baal of echt een hele grote van meer dan 400 kg? Hoeveel paarden moet je er van voeren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:06

Net geen 500 kg, 1 pony en 2 mini's en daar maak ik me zorgen ok ik wil ze niet overvoeren.
Kan ik het combineren met hooi? Ze krijgen namelijk onbeperkt hooi, dat ik ze de ruif vol doe en een beetje kuil?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:07

Oei, had je dan niet beter kleine pakjes kunnen kopen? Dit ga je denk ik niet opvoeren...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:02

Moest eigenlijk hooi zijn maar door een fout van de boer heb er dus een voordroog tussen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:34

Als het een beetje vochtig is ga je dat nooit redden, meestal gaan die balen aardig werken op het moment dat het folie er af gaat en dan zit de schimmel er na een week vaak wel op. Kan je het ergens uitleggen dat het bijvoorbeeld nog wat kan drogen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:37

KimD schreef:
Moest eigenlijk hooi zijn maar door een fout van de boer heb er dus een voordroog tussen.

Waarom heb je 'm niet teruggestuurd, of de boer gevraagd om die baal weer op te komen halen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:00

Omdat dat onmogelijk is, wij hebben al die balen handmatig afgeladen en handmatig ophalen is onmogelijk. :') Daarbij heb ik hem voor de helft gekregen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:21

Fijnste is een afdak, dan kan er geen regen bij ( wordt schimmel) en kan het droger.
Ook is het heel erg afhankelijk van het weer, bijw arm weer houd een pak het soms nog geen week, bij vriesweer totdat ik het pak op heb

met zo`1n grote baal doe ik 10 dagen met 3 paarden en een shet x welsh. als de mogelijkheid er is om al het platic eraf te halen en onder afdak te leggen, en het blijft koel redt je het wel tot die op is
begint het te broeien meteen alles lostrekken