Pony wil box niet snel in..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony wil box niet snel in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:18

Heey Bokkers!

M'n verzorgpony die sinds ongeveer een maandje bij m'n buren staat vindt het gras altijd erg lekker!
Zo lekker dat ze eigelijk nooit zin heeft om haar box in te gaan :')
Als ik haar naar de box breng blijft ze er vlak voor stilstaan, dan is er geen beweging in te krijgen _/-\o_

Een tik op de kont lukt niet goed omdat het touw dan losser is en ze de kans ziet om te draaien en weg te gaan naar de deur :+
Zo is ze al eens ontsnapt, die boef :')

Nu heb ik al meerdere dingen geprobeerd.. Deuren dicht, tik op de kont met het touwtje, 'boos zijn' dus met de stem, van buiten aan komen draven en het via draf proberen }>

Er is nog maar 1 manier gelukt.. Pony longeren tot het zweet op haar rug zit, en ze beseft dat de waterbak in de box de dichtsbijzijnde is XD Maar daarmee hebben we het probleem dat ze dan eigelijk niet direct mag drinken en ze mij bijna omver loopt om de box in te kunnen _/-\o_
Ook lukt het vaak wel als iemand haar een tik op de billen geeft, maar vaak ben ik met deze lastpak alleen :p
Oke, dat 'lastpak'woord neem ik terug :')

Jullie nog ideeën om haar de box in te krijgen?
Ze is 28, en helaas best wel erg slim :o :')

xx

Keet

Re: Pony wil box niet snel in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:19

Achteruit inparkeren?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:21

Zorgen dat de box leuk is, voer erin, wortels, hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:23

Druk op het halster houden (dus niet met rukken gaan trekken!). Zolang jij consequent bent en niet toegeeft, zal je paardje vanzelf doorhebben dat de makkelijkste uitweg naar voren gaan is. Ookal is dit maar een stapje, dit kan je wel uitbreiden tot ze gewoon meeloopt :j
Je moet wel heel stevig in je schoenen staan hiervoor omdat ze nog wel eens terug willen trekken in het begin. Maar de aanhouder wint :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:23

Keet schreef:
Achteruit inparkeren?

En aan de zijkant de deur, helaas niet gelukt :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:26

Druk houden moet je sowieso niet, los vast los vast los vast is vreselijk irritant voor het paard, zijn trekken toch wat harder naar achter dan jij naar voren. ;)

Is er al hooi in de box als je haar binnen zet? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:26

paar keer zorgen dat er iets HEUL lekkers in dr voerbak ligt bij het binnenkomen.

dan is dat gemier zo afgelopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:29

Wat lekkers in de stal en een zweepje in jouw hand om de kont aan te tikken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:39

xSlvna schreef:
Druk houden moet je sowieso niet, los vast los vast los vast is vreselijk irritant voor het paard, zijn trekken toch wat harder naar achter dan jij naar voren. ;)

Jawel, druk houden moet je wel.

Release als het paard ook maar een mm naar voren komt, en dan weer druk.

Zo werkt het grondwerkprincipe nou eenmaal.

En guess what: HET WERKT!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:41

Heb van twee personen les gehad, een zei inderdaad vasthouden tot je gewenst gedrag krijgt, herhalen wanneer nodig, de andere zei dat ik m gewoon moest irriteren als het ware.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:47

Gewoon een zweepje meenemen zodat je een tikje op haar kont geeft? In inderdaad niet terug gaan trekken. Als ze stil staat haar een rondje om haar as laten lopen en dan meteen doorlopen richting stal?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:59

Amaris schreef:
xSlvna schreef:

Jawel, druk houden moet je wel.

Release als het paard ook maar een mm naar voren komt, en dan weer druk.

Zo werkt het grondwerkprincipe nou eenmaal.

En guess what: HET WERKT!

Beide methodes kunnen goed werken, hangt van het paard af welke van de twee het meest efficient is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:06

Maar wordt hij met het zweepje niet 'zweepdoof' na een tijdje?
Dus dat het hem niets meer kan schelen? Want gras is wel erg lekker..
Maar het valt te proberen als ik daar een zweepje kan vinden :p

Dankjee!

Druk op't halster werkt niet.. Ook al geprobeerd :p Hij trekt mij juist mee XD Los-vast nog niet geprobeerd! Dus dat kan ook wel eens als hij weer geen zin heeft..

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:08

Dan leg je wat voer en wortels in de stal dat je pony denkt als hij naar binnen gaat ik heb wat te eten of dat je hem opleukt met speeltjes enzovoort :)

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:11

Dat wilde ik nu net ook typen sennag. Bij ons op stal willen daarom heel graag naar binnen.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:21

Somebody85 schreef:
Dat wilde ik nu net ook typen sennag. Bij ons op stal willen daarom heel graag naar binnen.

Ja mijn pony loopt nu ook de stal uit omdat er geen voer meer in ligt :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:00

Hoelang kom je pony per dag buiten? Kan me wel voorstellen dat als je paard 4 uurtjes (voorbeeld ;) ) buiten komt dat die dan nog lang geen zin heeft om in de stal te gaan.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:52

Je kan ook proberen wat gras te plukken en in je andere hand te houden zodat ze misschien wel mee wilt lopen en is ze in de stal dan geef je het gras aan der :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:59

Mijn paarden beginnen al vanaf het einde van de middag te drammen dat ze naar stal willen. Ze weten namelijk dat er brok ligt. Gewoon zorgen dat er lekkere dingen in de voerbak liggen zoals appels, wortels of brok. Probleem is binnen een paar dagen opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:08

Sjors schreef:
Hoelang kom je pony per dag buiten? Kan me wel voorstellen dat als je paard 4 uurtjes (voorbeeld ;) ) buiten komt dat die dan nog lang geen zin heeft om in de stal te gaan.

Vaak de hele of halve dag (middag), ligt aan weer en conditie gras :p
Lekkers in de voerbak kan ook nog wel :p ik steel wel een eorteltje bij de peerdjes vandaan :p ben benieuwd!

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:10

jolinebonnie schreef:
Je kan ook proberen wat gras te plukken en in je andere hand te houden zodat ze misschien wel mee wilt lopen en is ze in de stal dan geef je het gras aan der :)

Werkt niet.. Hij zal of het gras pakken, of ontsnappen :p met 1 hand is ie niet te houden..

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:13

een tijd lang lekker voer in ziijn stal leggen. op een gegeven moment weet hij dat er voer licht en dan loopt ie er zo in

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:15

Hij staat er sinds een maand. Net nieuwe stal.
Weet je zeker dat de stal niet te donker is voor het paard? Of dat ze met erin lopen tegen de zijkanten aan knalt?
Een negatieve ervaring is een teken voor het paard om er niet meer in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:38

Cchanny schreef:
Hij staat er sinds een maand. Net nieuwe stal.
Weet je zeker dat de stal niet te donker is voor het paard? Of dat ze met erin lopen tegen de zijkanten aan knalt?
Een negatieve ervaring is een teken voor het paard om er niet meer in te gaan.

Zeker wetend dat dit een grotere en fijne box is dan eerst..
donker is't er ook niet, maar ik zal kijken of ik kan zien of ie er niet in wil omdat er buiten heeeerlijke grassprieten zijn, of omdat er een monster in e box zit :) maar ze was niet angstig, dus staart tussen de benen, oren naar achter (strak naar achter dan), oogwit.., maar misschien zie ik wat over t hoofd :)
Bedankt! Zal goed opletten!

Ze is wel al gewend en hummelt al als ze me zit :))

Xx

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:08

De box kn inderdaad eng of niet prettig zijn maar als het om het eten gaat is het zo opgelost door altijd wat lekkers klaar te leggen in de box. mijn paarden hebben een dagritme. Dus meestal rond dezelfde tijd naar de stal met paddock. kom ik rond die tijd hoef ik ze meestal niet te halen want als ik kom komen ze er vaak aan als ze me zien. Soms moet ik roepen en slechts heel zelden moet ik ze halen. En dat is meestal als ze eerder dan gewend terug uit de wei moeten en ze liever nog wat tijd rekken.
Hier komen ze al terug voor alleen het hooi en voordroog wat klaar ligt. De oudjes krijgen geweekt krachtvoer en die vinden dat erg lekker.
Een appel in stukjes of een wortel in de bak kan ook prima helpen. of een handje brok. het gaat meestal om het ider.

Verder met het leiden de stal in...
Een extra lang touw mee zodat je met je ene hand gewoon een stukje onder het halster vast kan houden en met het uiteinde achter je langs een tik kunt geven tegen de achterhand. Heb je geen langer touw wil het ook met een dressuurzweepje. kijk gewoon waar je heen wil en ga niet voor je pony staan trekken maar blijf er naast staan. corrigeer al als de pony inhoudt in plaats van pas als hij al stil staat. hoe eerder je reageert hoe groter de kans dat hij toch doorloopt. succes