Hoe handelen bij wormen in de mest in weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Hoe handelen bij wormen in de mest in weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:37

Hallo,
Sinds augustus heb ik een stal overgenomen en ben ik kleinschalig pensionstalling begonnen. Ik heb op dit moment 3 pensionpony's die op een vaste hectare weide staan, welke opgedeeld is in 2 stukken. Daarnaast heb ik mijn eigen 3 paarden en het paard van onze buren waar de stalling samen mee wordt gedaan op 2 verschillende stukken weide lopen in de lente/zomer/herfst van ongeveer anderhalf hectare totaal. Voor de afwisseling staan ze op een paddock paradise van 1400m. In de winter hebben we een zandweide met de paddock paradise ter beschikking. Het land is behoorlijk verwaarloosd en nu worden de zomerweides allemaal gebloot, gesleept en ingezaaid door een loonbedrijf. Dit zodat het volgend jaar lente en zomer mooi op orde is. De paddock paradise is mooi schoon van mest en kaal. Het gaat nu alleen om het winterstukje. Daar heeft een pensionpaard opgestaan welke nu weer weg is, maar mogelijk besmet was met wormen. De wei werd namelijk uitgemest vandaag en we troffen in verscheidene mesthoopjes dikke wormen aan. We wilden de paarden eigenlijk gaan verweiden naar dit stuk, maar wat moeten we nu doen? De paarden erop zetten en na een week of wat ontwormen? De paarden er niet opzetten? De wei is nu leeg, maar de mest heeft er wel meer dan 2 weken ingelegen, dus ik weet niet of het gras nu ook besmet is? Het is te kort om te bloten, het gras. Ook kan er natuurlijk nu niet meer gehooid worden, ik las dat deze beide zaken ook wormen weghaalden, na voldoende rust. Deze pensionklant heeft wel ook bij onze paarden ingestaan, het is te donker om te zien of er in de huidige zomerwei (die dus volgende week gebloot wordt en gesleept wordt en waar ze dan vanaf gaan) ook mesthoopjes met wormen liggen. Ik wilde daar morgen naar kijken.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt :)

PBA_

Re: Hoe handelen bij wormen in de mest in weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:32

Heb je gezien wat voor worm het was? Kan ook een regenworm zijn, heb ik me ook al ernstig vergist. Mocht de weide besmet zijn heb ik hetzelfde gehad. Stal met weide over genomen. Weide bleek besmet te zijn, kwam ik achter toen mijn paard onder zat. Ik moest een jaar gewoon ontwormen en elke dag de mest ruimen. Als je dit zo volhoud hebben de wormen geen overlevingskansen. Nu is mijn wei schoon en ontworm na een mest onderzoek en in het najaar ivm horzellarven.