1500m2 land genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

1500m2 land genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:31

Ik kan een stuk land huren en ik ben benieuwd of het wel genoeg is voor 2 paarden. Het gaat om 1500m2 land en daarnaast staat een schuur met een kleine paddock. De bedoeling is om de paarden s'winters op 1 gedeelte land te laten lopen en de schuur open te houden samen met de paddock. Het andere land wil ik dan gebruiken voor het voor en na jaar. Zomers gaan ze dan naar een zomerweiland waar ze meer ruimte hebben.

Mijn paard staat nu overdag in een paddock van 5 bij 10? En de rest vd tijd op stal. Dus zij gaat er qua ruimte dan zeker op vooruit. Het is de bedoeling om ze onbeperkt hooi te voeren dmv slowfeeders.

Wat denken jullie? Het gaat trouwens om een D pony en een paard van 1.75.

belle_boef

Re: 1500m2 land genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:33

Het is nog steeds niet ruim maar iig beter dan wat hij nu heeft. 1500m2 kunnen ze nog net geen sprintje trekken of ze moeten de bocht weer om.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:35

Jij wilt dat dan nog opsplitsen en 2 weides van maken?
Dat is binnen een maand kapot gelopen.
Ik zou als ik jou was er 1 grote goed gedraineerde paddock van maken.
Voorstuk verharden en het achterstuk goed zand. Heb je meteen een rijbak.

Persoonlijk zou ik het niet willen, maar zoals je nu staat is helemaal niks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:37

Het is een vooruitgang maar zeker nog niet genoeg. Maar dat is het dubbele voor twee paarden zoals wij hebben eigenlijk ook niet.
Ik zou in de winter kiezen voor de paddock met schuur. Het land zou ik als extra gebruiken om als je gras hebt ze daar een of twee uurtjes op te laten lopen. Ik weet niet hoever je van het veldje af woont, maar wij doen hier als er gras schaarste is 's ochtends en 's avonds één uurtje of één uurtje per dag. Als je gras namelijk modder is dan duurt het erg lang voordat daar weer gras op staat. Wellicht dat je in de paddock hout krullen kunt doen (wij zijn alle takken uit ons bosje weg aan het werken middels hakselen voor de paddock), of tapijt las ik onlangs, of betegelen, zodat ze niet te nat komen staan. Je zult dan wel hooi moeten bij geven maar dat had je zelf denk ik ook al bedacht. Leuk hoor stukje grond!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:39

Als je zorgt dat ze altijd een droge plek hebben om te staan zodat de hoeven even goed op kunnen drogen en je voert ze voldoende bij, lijkt mij dat wel kunnen.
Geef je ze dan zelf nog extra beweging dmv rijden o.i,d,? Echt heel ver crossen kunnen ze er namelijk niet.
Maar er zijn zeker paarden die het in de winter met veel minder moeten doen!!

Houd er dan wel rekening mee dat je niet veel grasland over zult houden, als het maar wat drassig begint te worden lopen ze het al snel kapot. Voldoende bijvoeren dus!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:44

Als je het weiland nog wil gaan opsplitsen dan zul je niet veel gras overhouden. Hoe groot is je paddock nu? Anders zou ik toch kijken om van de weide een paddock te maken. Het stuk wat je hebt is kleiner dan 40 x 40. Dat valt best tegen om als weiland te gebruiken.
Je zou wel de huidige paddock kunnen bestraten en dan het weiland nu paddock maken. Mijn keus zou het niet zijn vind het persoonlijk te krap.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:59

Mijn paard stond vroeger op een wei van 3000 m2, en die was opgedeeld in 2 weides van iets meer dan 1000 m3 en een paddock met uitloopstal. Een wei was voor de andere pony, en mijn tinker kon ik in de andere wei zetten. Ging prima. Ik liet hem zelfs 's winters op wei als het droog was. In het voorjaar een maandje laten groeien, en daarna weer dag en nacht op wei. Wat ik wel zou doen is een uitloopstal maken met een betegeld stuk ervoor waar je hooi voert. Dan kunnen ze droog staan, wordt het hooi niet vies als het op de grond valt.. en de rest van de paddock kun je prima volgooien met zand. Wij zaten op kleigrond, maar het was op zich redelijk vaak droog, ik deed er ook rijden en longeren.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:08

Dat het niet groot is weet ik zelf ook wel ;) Maar ik vroeg me af of het echt not done is. Zelf vind ik eigenlijk dat het wel kan mits ze idd droog kunnen staan en zomers elders op de wei gaan waar ze meer ruimte hebben. Maar voor de winter is dit het beste wat ik hun zou kunnen bieden..op de pensionstallen in de regio komen ze dus maar in een kleine paddock en verder op stal. En dan krijgen ze 3 keer per dag een kleine pluk kuil. Terwijl ze bij mij dan wel onbeperkt hooi zouden krijgen..

De grootte van de huidige paddock zou ik niet durven zeggen, is niet groot genoeg iig. Ik zou dan wel een stuk vd weide willen gebruiken als paddock, maar ik weet niet of ik daar zand of iets anders op mag gooien. De huidige paddock is bestraat dus wel een goede plek om te voeren. Het is even uitzoeken wat we wel en niet mogen op het stuk, en vanuit daar moeten we een beslissing maken. Het liefst zie ik ook dat ze op een groter stuk staan maar dat is in deze regio zo schaars/onmogelijk.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:13

Persoonlijk vind ik het voor het najaar en het voorjaar wel een mooi stuk. Er zijn zoveel paarden die tijdens de natte maanden niet zoveel ruimte hebben, de wei is vaak te nat. Zelf zou ik het gewoon doen. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:54

Het belangrijkste is hoe stevig en droog de bodem van je weitje blijft. maar ik denk niet dat je genoeg hebt aan de helft van het stuk voor de winter. ik denk dat je beter sneller en vaker kunt wisselen om je bodem tussendoor steeds even rudt te geven voordst het modder wordt.
de maat van de paddock en eventuele uitbreidingsmogelijkheid zouden mede bepalend zijn zodat wanneer het land het ergens eind januari echt niet meer trekt je ineens je paard nergens meer fatsoenlijk kwijt kunt...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:43

Helaas besloten dat het niks voor ons is. We mochten geen aanpassingen aanbrengen aan het land waardoor het voor ons niet te doen is om er winters 2 paarden op te houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:29

Wat jammer voor je.
Hopelijk snel een betere kans voor je :)