watervoorziening tijdens winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

watervoorziening tijdens winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:27

Hallo, onlangs zijn wij verhuist naar duitsland en nu staan de paarden bij huis in een containerstal, omdat er nog geen waterleiding naar de stallen is heb ik werst een emmer houder met daarin een emmer water, leek me handif voor de vorst dan kan ik namelijk ze gewoon omwisselen ipv elke keer een waterbak uit te moeten bikken...de paarden staan overdag zoveel mogelijk nog buiten met daar een grote waterton tot hun beschikking hier kunnen ze ongeveer 4 dagen uit drinken samen. Als het paard op stal gaat savonds geef ik haar een volle emmer en de pony ook, de pony heeft er smorgens nog inzitten maar het paard heeft hem helemaal leeg en heeft flinke dorst, war zouden jullie doen? Er nog een emmer naast hangen of het gewoon zo laten aangezien ze overdag onbeperkt water heeft. De emmer is 12liter.

Anoeska27

Re: watervoorziening tijdens winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:29

Ik heb een hele grote cementkuip staan en die is 's ochtends altijd helemaal leeg. Dus één emmer voor de nacht vind ik veel te weinig.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:46

Ze gaan om ongeveer 8 uur op stal en dan krijgen ze emmer water en voor het slapen gaan om ongeveer 11 uur krojgen ze als het nodig is nog meer, om half 7 s'ochtends gaan ze eruit als ik moet werken en op vrije dagen om 9 uur. Cementkuip is voor mij geen optie omdat ze een ernorme knoeikont is en deze zou gaan omgooien of ermee gaan spelen. Eventueel kan ik er nog well een bak naast hangen. Het is de bedoelong dat er autatoscche bakken inkomen met vorstbeveiliging (verwamd)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:00

Een paard drinkt toch iets van 40 liter per dag? Dan vind ik die paar emmers ook wel heel erg weinig.
De metselkuip kun je misschien vastzetten, of verzwaren met een flinke steen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:03

wij hebben ook cementkuipen vastgezet met stenen en een touw er om heen. Jola knoeit ook heel veel, maar zo blijft die goed vast.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:05

Je kan een specikuip kopen.
en daarin in een bal.
helpt goed bij onze shetlanders

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:08

tjarda_auke1 schreef:
Ze gaan om ongeveer 8 uur op stal en dan krijgen ze emmer water en voor het slapen gaan om ongeveer 11 uur krojgen ze als het nodig is nog meer, om half 7 s'ochtends gaan ze eruit als ik moet werken en op vrije dagen om 9 uur. Cementkuip is voor mij geen optie omdat ze een ernorme knoeikont is en deze zou gaan omgooien of ermee gaan spelen. Eventueel kan ik er nog well een bak naast hangen. Het is de bedoelong dat er autatoscche bakken inkomen met vorstbeveiliging (verwamd)

Bij mij krijgen ze rond middernacht de laatste keer water en om 6 uur gooit mijn man ze naar buiten. Dan zijn de bakken grotendeels leeg, dus 1 of 2 emmers vind ik veel te weinig. Je kan een aantal bakstenen in de kuipen gooien om te voorkomen dat ze om gaan. Of ze vastzetten aan de wand.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:15

Rumpleteaser schreef:
Een paard drinkt toch iets van 40 liter per dag? Dan vind ik die paar emmers ook wel heel erg weinig.
De metselkuip kun je misschien vastzetten, of verzwaren met een flinke steen.

Overdag staan ze buiten en hebben ze onneperkt water. De emmer is alleen voor snachts

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:18

Je hebt verschillen de maten cement kuipen neem een grote doe daar cement in en zet daar de kleinere in dan heb je een verzwaarde ton waar ze echt niet mee gaan spelen.

En als ze overdag onbeperkt water hebben is het eigenlijk niet nodig,mijn oude paard kreeg vroeger als hij bij de boer stond 2x per dag water,en dat wist hij dus dronk dan een paar emmer achter elkaar.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:18

Speciekuip heeft ze vroeger al gehad, ook en doe vast zat en daar gaat ze in stampem of mee spelen met haar mond en de emmers zijn makkelijk omdat die als ze bevriezen zo zijn om te wisselen...dat lukt ke met een bevroren kuip niet...

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:21

Hang er voor de zekerheid nog wel emmer naast op haar oude stal had ze een bak van 30 liter die ongeveer 5 uur smiddags gevuld werd en die was smorgens nog miet leeg dus denk dat het met 24 liter voor snachts wel moet lukken dan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

tjarda_auke1 schreef:
Speciekuip heeft ze vroeger al gehad, ook en doe vast zat en daar gaat ze in stampem of mee spelen met haar mond en de emmers zijn makkelijk omdat die als ze bevriezen zo zijn om te wisselen...dat lukt ke met een bevroren kuip niet...

Ik heb nooit last van een bevroren kuip. Gewoon een metalen kruik vullen met heet water en erin leggen. Dat werkt zelf een behoorlijk aantal uur voor kuipen die buiten staan. Emmers vriezen kapot, dan kun je aan de gang blijven.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:57

Mijn shet stond buiten met een schuistal op vorige stal daar is haar emmer nog nooit stuk gegaan door vorst maar de tip van kruiken is zowieso wel handig voor de bak buiten! Thnx

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:05

Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilstal op een natuurgebied... geen waterleiding... Als het niet vriest hebben we een waterkar waar we ongeveer een week mee doen... maar als het wel vriest werkt dat natuurlijk niet meer. Wij sjouwen ons dan met de auto een breuk om 2x perdag van die grote jerrycans met water te brengen. Ook 2 met heet/warm water erbij om het ijs in de speciekuipen te ontdooien en in de hoop dat het iets langer goed blijft.

Die tip van een metalen kruik ga ik dit jaar eens proberen, want met een strengen winter is het bij ons gewoon erg lastig om te zorgen dat er altijd water beschikbaar is. Ze snappen zelf wel dat ze het ijs kapot moeten slaan, helaas gaat de speciekuip hierbij vaak op :+

Die van mij drinkt trouwens helemaal niet zo veel... Buiten sowieso niet veel, maar er zit veel vocht op en in gras, en toen hij laatst een tijdje op stal stond omdat we met de vereniging op kamp waren gaf ik hem s nachts ook een emmer en die dronk hij niet helemaal op.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:56

Verder nog iemand tips?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:35

als je bij de laatste ronde ´s avonds laat bijvult moet dat geen probleem zijn hoor... Hier had de pony vaak altijd een restje over, soms nog een halve emmer en mijn merrie schopte de emmer uit de houder als die bijna leeg was maar had ook regelmatig nog over. Ik vulde wel bij met lauwwarm water want dan bevroor het water minder snel en wat al bevroren was dooide dan of werd minder koud. Dat dronken ze liever dan het ijskoude water.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:00

Ik zie dat je paard echt dorst heeft als die dus 's ochtends naar buiten mag in dat geval zou ik nog wel extra bij hangen.
Het ene paard heeft ook meer nodig dan het andere.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 00:41

Vammorgen was hij nog halfvol dus misschien dat ze er nu wel aan went

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:56

Waaraan went, te weinig water voor de hele avond en hele nacht? Ik denk toeval. Je ervaring tot nu toe in deze stal is dat de emmer leeg is en dat ze vreselijke dorst heeft. Kortom, zorg voor meer water. Ze zal er niet dood aan gaan, maar echt super verzorging is het natuurlijk niet, dat kan veel beter. Probeer het anders met een tweede emmer ernaast en kijk of die ook leeg gaat. Dan weet je zeker dat er wat groters moet komen. Of dat ze het er mee redt natuurlijk.

Blackfyre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:49

1 emmer water is naar mijn mening/ervaring ook niet voldoenden.
Wat hier gezegd word over die metalen kruik klinkt wel interessant, zou het hier een stuk makkelijker maken met het water op de wei

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 02:14

Ik zou er niet zo'n probleem van maken en niks veranderen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 02:33

Het maakt jou niet uit dat je paard elke nacht flink dorst heeft? Diervriendelijk... -O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:09

GamblersCup schreef:
Het maakt jou niet uit dat je paard elke nacht flink dorst heeft? Diervriendelijk... -O-

Ze geeft ihaar paard 24 liter per nacht, een paard drinkt ongeveer 40 liter over de hele dag en overdag drinken ze meer dan snachts dus dorst? Dat zal wel meevallen ;)

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:48

De paarden staan s nachts op stal en buiten vullen wij voor de nacht de tonnen bij met warm water en daarna een dubbele laag bubbeltjes plastic er overheen en dabn een laagje hooi en dan een grotere specie kuip er over heen werkt super.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:51

In de natuur moeten paarden ook op zoek naar een drenkplaats en lopen ze daar 1 of meerdere keren per dag naar toe afhankelijk hoe ver voeding en water uit elkaar liggen. tuurlijk wil je liefst dat ze continue voldoende water ter beschikking hebben maar het kan geen kwaad een paard te leren dat het op bepaalde momenten meer kan drinken dan andere momenten. als een paard overdag onbeperkt water ter beschikking heeft en dan bij komst op stal een volle emmer heeft die op het eind van de avond nogmaals gevuld wordt heeft het paard al heel veel kunnen drinken. dat het dan een deel van de dag (in dit geval nacht) iets minder heeft vind ik acceptabel.
als de bakken bevriezen staan ze zowieso een deel van de nacht zonder. stallen waar het water vanwege de vorst afgesloten word idem dito beperkt. ofwel door drenken met emmers meerdere keren per dag, ofwel door een voerbak te vullen of een emmer op te hangen.
En in de wei heeft ook niet elk paard continue toegang tot onbevroren water. je doet je best het zo lang mogelijk vorstvrij te houden maar het kan als je twee x per dag komt ook af en toe een paar uur dichtgevroren zijn.

24 liter voor de nacht is heel redelijk in mijn ogen.
Ik heb een kleine speciekuip in een autoband staan. staat mooi stabiel en mits vol genoeg tillen ze hem er ook niet uit. er past 35 liter in en als ik die 's avonds laat voor 3/4 nog vol heb vul ik hem niet na, dan drinken ze hem met twee grote paarden nog niet eens helemaal leeg. Je ziet wel dat ze de ene nacht meer dorst hebben dan de andere.

Andere tip voor buiten: een rvs waterbak in een geisoleerde ombouwkast/bekisting bouwen met beluchtingsroostertje en daar een grafkaars in laten branden. de kaars verwarmd de ruimte en de stalen bak geleidt de warmte naar het water waardoor het minder tot niet bevriest.