Z'n manen krimpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Z'n manen krimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:17

Zit ik naar wat oude fotootjes van mijn ruin te kijken. Iets meer dan 4 jaar geleden zag hij er zo uit:
Afbeelding

En nu zo:
Afbeelding

Ehh... waar zijn die lange manen gebleven??

Hij is natuurlijk ouder geworden, kan dat de oorzaak zijn? Ook ben ik begin vorig jaar begonnen met z'n manen te borstelen. Dat deed ik voorheen nooit, en nu borstel ik ze om de week. Alleen: z'n staart ben ik toen ook gaan borstelen, en even vaak. En die heb ik vorige maand voor het eerst in m'n leven moeten bijknippen :?

Dit was eind juni, een maand of 4 geleden:
Afbeelding

Toen waren z'n manen nog redelijk lang, en werden ook al ruim een jaar geborsteld.

Ik sta voor een raadsel. Help?

rooswita

Re: Z'n manen krimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:20

het ziet eruit alsof ze afgebroken zijn dit kan zeker komen door het borstelen. Of hij kan ook ergens tegenaan geschuurd hebben

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:24

Goede vraag! Zou t echt niet weten! MIsschien borstel je de lange oude haren er tussen uit...?

Wel een geweldig paard! Net een uit-de-kluiten-gewassen Shetlander. (positief bedoeld)
Echt leuk! Schattig! :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:26

Hm, ik doe altijd m'n best om alleen de losse haren eruit te borstelen. Die zouden inderdaad langer kunnen zijn, maar dan zou je dat in juni ook al hebben gezien lijkt me. Maar schuren zou inderdaad kunnen. Hij heeft veel jeuk gehad de afgelopen tijd, maar niet bij z'n manen dat ik me herinner.

Zou het niet logisch zijn dat als hij schuurt de bovenste manen eraf gaan? Die zijn korter. Dan zou z'n haar toch even lang moeten blijven?

Dank je wel Yris, hij vindt zichzelf ook onwijs snoezig :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:27

Ik merk ook duidelijk dat borstelen veel haren afbreekt, ik doe er nu om de dag cowboy magic in en "kam" het door met mijn handen dit gaat al beter maar liever er gewoon van af blijven of in vlechten doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:29

Maar ik borstel ze maar eens in de twee weken. En op de derde foto borstelde ik ze al ruim een jaar en daar waren z'n manen nog wel lang. En dan zou ik het ook logischer vinden als z'n staart ook korter wordt, en die wordt juist langer...

Wat ik me bedenk: hij heeft van zichzelf een beetje wafelachtig haar. Een soort kroes zeg maar. Als je 'm invlecht haakt het haar zich ook in elkaar vast, vlechten blijven heel stevig zitten daardoor. Zou het kunnen dat in de winter z'n manen verder krullen, en daardoor korter lijken?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:08

Ik merkte kortgeleden hetzelfde bij mijn AHM. Hij had altijd een giga maantop, die is nu gehalveerd....
Zie niet dat er aan geschuurd is. Borstelen doe ik zijn manen/maantop zelden. Als ik dat doe, heb ik er eerst veel antiklit ingespoten.

Het is mij ook een raadsel waar Magic zijn maantop is gebleven.
Weird.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:22

Mysteriemanen, hahaha!
Wat is AHM?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:28

Het wordt niet opgegeten door andere paarden toch? Al is het wel heel mooi recht dan..
Het ziet eruit alsof het eraf gesleten is.. Misschien toch maar vlechten? Of gaat hij dan schuren? Van 1 keer in de 2 weken manen borstelen lijkt me niet dat er zon stuk afgaat..

Of heb je het tussendoor een keer geknipt en ben je dat nu vergeten? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:32

Nee ik heb het echt niet geknipt :D Hij kroelt wel eens met een weidevriendje, maar dat is meer kroelen op de rug. Het derde paardje in de groep, een shetlander, kan niet bij z'n manen.
Vroeger kroelde hij trouwens veel meer en veel ruiger, en toen bleven z'n manen gewoon zoals ze waren :?

Het gaat me er ook niet om dat hij persé lange manen moet hebben hoor, hij is goed zoals hij is. Maar ik vind het zo vreemd dat ze krimpen.

Vlechten doe ik alleen als het heel warm is. Verder vind ik het niet nodig, en ook niet mooi.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:41

Kon die shetlander eerder ook niet bij zijn manen?
Maar dit is inderdaad erg raar.. Sorry dan zijn mijn ideeën op, wat het kan zijn..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:43

Ik heb het hier ook wel eens, een mysterieuze hap. Ik ga er maar gewoon van uit dat het afgebroken is. Zijn manen zijn nu tot over zijn schouder dus het groeit als een gek. :j

Het is er vast snel weer bij!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:04

Femek2902 schreef:
Maar dit is inderdaad erg raar.. Sorry dan zijn mijn ideeën op, wat het kan zijn..

De shet kan alleen bij z'n manen als hij ligt. En in dat geval heeft ze het zoals iemand al zei wel heel netjes afgeknabbeld :P

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:08

Staat er geen manen-etend weidegenootje bij hem?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:10

Het toont eigenlijk een beetje alsof iemand zijn manen een keer getrokken heeft, het is veel gelijkmatiger dan eerder en de dikte is ook gelijkmatiger zeg maar. Niemand op stal die dit een keertje stiekem kan hebben gedaan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:11

Ik heb dit ook gehad bij mijn pony. Ik deed altijd fanatiek cowboy magic en dat soort troep erin, vlechten zodat ze langer zouden worden. Ze werden er alleen maar korter van. Ik doe er nu al bijna een jaar niets aan (1x per maand een drupje cowboy magic, ruikt zo lekker :+ ) en verder soms alleen even met een zachte borstel erover. Zijn manen zijn daar echt van opgeknapt, weer veel voller en langer. Wat bij mij hielp is dus vooral vanaf blijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:11

Hij kan ook een vitamine tekort oid hebben gehad waardoor zijn manen een tijdje niet zo goed groeide en afbraken.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:14

Je borstelt waarschijnlijk veel vaker dan voorheen, daar breek je haren heel vaak mee ;)
niet persee vanaf de wortel maar vaak juist wat verderop op de haar.
( hoe langer het haar hoe zwakker de uiteindjes he! ;))

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:39

Koper schreef:
Femek2902 schreef:

De shet kan alleen bij z'n manen als hij ligt. En in dat geval heeft ze het zoals iemand al zei wel heel netjes afgeknabbeld :P

Haha ja dat was ikzelf die dat zei.. Maar ik dacht misschien kon de shet er precies tot hier bij en is het daarom zo netjes :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 22:40

MarlindeRooz schreef:
Hij kan ook een vitamine tekort oid hebben gehad waardoor zijn manen een tijdje niet zo goed groeide en afbraken.

:)*
Hij is ziek. Is hij al een tijdje maar dit zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Ik ga de foto's van sinds hij ziek is nog eens goed bekijken!

Jasmijn, nee hij staat met 2 andere paardjes. Een welsh die niet zo heel kroelerig is aangelegd (en die, als ze kroelen, meestal z'n rug kroelt) en een shet die er gewoon niet bij kan. Het is een kleine maat shet, en ook nog niet eens uitgegroeid (het is een jaarling) Meestal kriebelt zij z'n pens, en kriebelt vos haar rug of kont.

Fargo, lijkt me niet mogelijk. Ik heb een weide in eigen beheer, meisje waar ik de wei mee deel zou zoiets nooit doen. Bij de buren wordt wel aan de manen van de paarden gerommeld maar dat is meer happen eruit en brandplekken wat ik begrepen heb. Vos z'n manen zijn ook niet dunner geworden, wat denk ik wel zou zijn als iemand ze getrokken had?

Jelleee: het gaat mij er niet om dat hij persé lange manen moet hebben. Ik wil gewoon graag begrijpen waarom ze nu niet meer lang zijn.

Wat ook zo gek is: z'n voorpluk is nog wel zoals die was. Vaaaaag.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:20

Koper schreef:
Mysteriemanen, hahaha!
Wat is AHM?

Oeps, moet AMH (= American Miniature Horse) zijn ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:49

Ah, dank je wel :)

Deze week borstel ik z'n manen dan maar niet :+ Ik zal es vragen aan degene die 'm behandelt of fysieke onbalans de oorzaak kan zijn van kortere manen. Dat lijkt me eigenlijk de meest logische oorzaak. Misschien is hij sinds hij behandeld wordt wel al z'n krachten aan het stoppen in beter worden (en in als een bezetene heen en weer gelopperen met z'n vrienden af en toe) in plaats van in het aanmaken van maanhaar? Who knows.