Onweer: stroomdraad uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onweer: stroomdraad uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:27

Als de paarden buiten staan bij onweer, doen jullie de stroom van het draad (afrastering), of niet?
Of zelfs het kastje van de stroom helemaal uit?

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, of misschien (wetenschappelijke of onderbouwde?) artikelen hierover :)
Er is namelijk best wat tegenstrijdige of niet-onderbouwde informatie te vinden, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik weet zelf niet beter dan dat je bij (naderend) onweer het beste de stroom van je omheining af kan halen als de paarden buiten blijven staan, omdat het onweer anders in kan slaan op het draad (= de weg van de minste weerstand ivm stroom die er al op staat?) en de dieren die in de buurt van de draad staan, ook kunnen sterven daardoor. Nu had ik het daar net over op de wei waar mijn paard staat, maar eigenaresse gaf aan dat ze liever de stroom erop houdt bij onweer, en dat de kans op inslaan wel meevalt omdat het zwakstroom is. De paarden kunnen overigens, mochten ze uitbreken uit het land, nog steeds niet makkelijk van het terrein af (houten omheining om het gehele terrein heen, meerdere landjes daarbinnen afgezet met stroomdraad).

Nu heb ik echt geen idee meer wat verstandiger is :D Dus was benieuwd hoe anderen erover denken (liefst onderbouwd of met link naar uitleg of artikel?) : maakt het uit of je de stroom erop laat of eraf zet bij onweer?

aukjesmits

Re: Onweer: stroomdraad uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:34

wij houden het stroomdraad altijd aan (:

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:41

wij zetten het stroomapparaat altijd uit

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:30

Hier blijft de boel gewoon aan. Hoewel het verschrikkelijk is als je paard getroffen wordt door de bliksem kun je niet alle risico's uitsluiten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

Hier gaat de stroom er af als er onweer voorspeld wordt. Reden: bliksem is een keer via de draad naar binnen geslagen op het kastje. Gevolg: afgebrand ontploft kastje.... Gelukkig toen geen verdere gevolgen maar het had heel verkeerd kunnen gaan.

Heb hier ook bij de buren 2x blikseminslag gezien. 1x stonden de paarden van hen zeer nabij maar net buiten bereik van het witte licht dat ontstond. Vluchtreactie van de paarden was trager dan de hele inslag....en je hoorde hem aankomen door het gesis voor hij insloeg. Ik zat in mn auto ook vlakbij en zag het gebeuren. Had het raam ook op een kier. Schrok er enorm van....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:37

Ik vind het altijd moeilijk en lees even mee..Mij is verteld dat het niet echt uitmaakt als je de stroom uitzet,het draad trekt het zowiezo toch aan door het ijzer wat in het draad zit..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:40

ik zet het hier altijd zo zacht mogelijk maar het gaat niet uit.
ach ja, zal wel goed komen. is hier al een keer ingeslagen met als gevolg gewoon een stuk stroomapparaat.
zal wel niet 2x op het zelfde in slaan en anders wordt het weer een nieuwe kopen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:53

@pleiada

Kijk eens bij vangontlading. Deze lijkt mij groter met stroom er op dan zonder....

Ik doe de link even in aparte post, krijg het mobiel anders niet voor elkaar om te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-10-13 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:54

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:58

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:03

Ja, die heb ik hier ook waar de draad naar de stal toe loopt en waar het kastje binnen hangt. Zou het nut hebben er her en der een enkele er bij te bevestigen rond het land? Vraag ik me af als het inslaat op de draad en niet weg loopt via zo'n afleider, je de draad niet moet ontladen na inslag? Net als bij een auto, ontladen voor je veilig kan uitstappen?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-10-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:04

Stroom gaat uit voorzorg want de stroom komt vanuit het huis (paarden staan aan huis)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:45

Stroom eraf. Vorig jaar zijn hier 3 paarden gestorven omdat de bliksem in de bedrading was geslagen.

Als ik de mogelijkheid heb haal ik ze ook naar huis/van het land.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:49

Wij hebben stroomdraad vanuit het huis en alleen 's nachts gaat de stroom aan. Bij (dreiging van) onweer gaat de stroom uit, bosje achter de paddock dicht en gooien we zoveel mogelijk open zodat de paarden meer ruimte hebben als normaal om te vluchten zonder dat ze door de draad gaan, dit voor als er een boom omwaait of ergens inslag is.
Ben altijd opgelucht als ik ze in de ochtend weer vindt. Paarden gaan overigens zelf nooit in de inloopstal tijdens onweer, dat vinden ze niet prettig op de een of andere manier. Vaak gezien dat ze terug in de stal gaan na onweer maar er gelijk weer uit gaan als het opnieuw begint.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:51

in reactie op Bravura

Bravura schreef:
Ja, die heb ik hier ook waar de draad naar de stal toe loopt en waar het kastje binnen hangt. Zou het nut hebben er her en der een enkele er bij te bevestigen rond het land? Vraag ik me af als het inslaat op de draad en niet weg loopt via zo'n afleider, je de draad niet moet ontladen na inslag? Net als bij een auto, ontladen voor je veilig kan uitstappen?

Je moet de bliksembeveiliger aansluiten op de draad en een aardpen die je bij de beveiliger in de grond slaat. Hierdoor ontlaat de inslag direct naar de aarde en niet naar het apparaat.