dik zacht gras wat de paarden niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branki

dik zacht gras wat de paarden niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:07

Ik heb niet zo'n groot stuk weiland (ca. halve ha.) en voor mijn 2 e-pony's was dit altijd genoeg om ze van ca. maart/april tot november aan het eten te houden.
Maar nu heb ik een nieuw paardje en die eet toch veel meer dan mijn oude en ben ik bang dat ik volgend jaar misschien te weinig gras heb.

In ongeveer een kwart van de wei staat van dat dikke, zachte gras wat de paarden niet eten. Daar heb ik tot nu toe niet wat aan gedaan omdat mijn oude paardje meestal toch niet in dat deel van de wei wilde lopen (daar wonen nl. spoken, woezels, etc. ;) ) en we genoeg gras hadden. Mijn nieuwe paardje trekt zich daar niks van aan en loopt wel op dit stuk.

Nu wil ik dat deel van de wei dus eigenlijk opknappen. Iemand hier ervaring mee? Hoe hebben/zouden jullie dat aanpakken?

Otti1977

Re: dik zacht gras wat de paarden niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:12

misschien heel kort maaien en dan doorzaaien?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 06:16

Niemand anders die dit gras in de wei heeft staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:20

Zijn dat niet de plekken waar ze mesten? Hier hebben ze een paar mestplekken waar het gras ook enorm lang wordt, en daar eten ze niet van terwijl we de mest gewoon dagelijks weghalen.. Ze zullen het wel ruiken dat er paardenmest heeft gelegen.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:21

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:16

Wij hebben het ook in het weitje wat we gebruiken in het voor en najaar.. wordt vaak kapot getrapt en dan krijgt dat zachte gras (varkensgras wordt het volgens mij genoemd) meer de kans om te groeien.
Het beste is om het om te ploegen oid en opnieuw in te zaaien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:56

Als je nieuwe paard het wel eet, wat is het probleem dan ??
Je andere paarden hebben het waarschijnlijk nooit gegeten omdat er genoeg ander gras stond en ze dit niet zo lekker vonden. Je nieuwe paard eet het wel, dus aan het gras mankeert niks.
Ik zou het een jaartje aankijken en niets doen. Misschien blijk je helemaal geen probleem te hebben ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:14

Het nieuwe paard eet het ook niet als ik het goed lees..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:18

branki schreef:
... Mijn nieuwe paardje trekt zich daar niks van aan en loopt wel op dit stuk.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:23

Nee, mijn nieuwe paardje eet het ook niet.
Met het oude paard was het probleem dat hij bepaalde stukken van de wei eng vond en er daarom niet wilde eten. Had niks met het gras te maken.

Het gras wat ik bedoel is geen varkensgras. Het is gewoon echt gras, maar dan zachter, wat lichter van kleur, staat nogal dik. Ziet er voor mij heel "smakelijk" uit, maar de paarden vinden het niks.
Het is ook niet het gras wat op mestplekken staat. Dat is gewoon normaal gras, maar wordt lang omdat ze er niet eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:07

In dat geval...dood spuiten en opnieuw inzaaien.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:14

Als het goed is, is dat gestreepte witbol en dat groeit vooral op natte, voedselarme grond. Wellicht heb je er iets aan. Om het weg te krijgen kan je inderdaad beter opnieuw inzaaien.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:06

Kortmaaien en normaal gras overheen zaaien. Dat anderen zal wel stikken en heb je vervoglens fatsoenlijk gras wat ze wel eten :)

als het stukjes zijn die ze niet eten ivm dat ze bijvoorbeeld een stuk lang gras hebben in de wei waar ze altijd drollen leggen moet je het gewoon accepteren. veel paarden eten niet waar ze drollen ;)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 06:16

xMathilde schreef:
Als het goed is, is dat gestreepte witbol en dat groeit vooral op natte, voedselarme grond. Wellicht heb je er iets aan. Om het weg te krijgen kan je inderdaad beter opnieuw inzaaien.

Ja, dat is het: witbol. Het is wel voedselarme grond, maar niet nat.
Ik zit inderdaad te denken aan doodspuiten en opnieuw inzaaien. Doorzaaien heb ik mijn twijfels over.
Weet iemand wanneer het daar de beste tijd voor is?
Mijn voorkeur gaat uit naar het voorjaar zodat ze in de winter hier nog kunnen lopen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:31

Ik zou het hele stuk kortmaaien en omploegen en vervolgens weer inzaaien. Volgens mij kan je dit het beste juist in de wiinter doen aan het eind van het weideseizoen zodat het weer goed aan kan groeien

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:45

Als je je paarden er op wil laten lopen zou ik kiezen voor kort maaien beluchten en bemesten.
Na een maand zou ik het door zaaien maar in tussen tijd het gras kort houden (gazon kort ca 2 a 2,5 cm).
Als je gaat dood spuiten en opnieuw in zaaien kun je het land zeker een 6 maand niet gebruiken gezien het gras nu niet heel veel meer gaat doen.
En gras gaat niet groeien op een dood gespoten vast geklonken laag dus je moet zeker de eerste paar cm ploegen.
Het heeft niet de groei periode om te kunnen ontkiemen en een stevige zode te vormen in korte tijd dus jou paarden zullen het stuk lopen.
Met door zaaien en kort houden geef je de gras soorten die je wel wil hebben kans om wel te groeien en behoud je toch de stevige grasmat.

Tevens is het zowizo een goed idee voor je om met regelmaat je land te beluchten, bemesten en maaien/bloteren.
het hoeft natuurlijk niet een vet land te worden maar je wil toch wel zeker gras soorten waar je wat aan hebt.

Er is hierover een hoop informatie over te vinden online.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:57

xMathilde schreef:

De werkelijkheid is anders, bemesten helpt niet echt: Gestreepte witbol die op zijn beurt een voorkeur heeft voor vochtige tot natte, wat voedselrijke bodem, maar stelt verder geen hoge eisen aan de groeiplaats. (gladde witbol is van arme grond). Ik ga de strijd aan, mijn weide staat elk jaar voller met witbol :( en deze weide wordt goed bemest.