Zaagsel. Hoe te mesten? Kosten? Verbruik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Zaagsel. Hoe te mesten? Kosten? Verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 09:38

Ik heb mijn paard alweer een poos op zaagsel staan ivm zijn allergie en ben opzoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Hoe mesten jullie de stal? Met welke spullen? Hoeveel keer per week? Enzovoort.
Hoeveel pakken zijn jullie kwijt? En wat betalen jullie per pak?

Wie weet krijgen we van elkaar nog goede tips!

Baredawn

Re: Zaagsel. Hoe te mesten? Kosten? Verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:55

Mijn paard heeft een tijdje op zaagsel gestaan. Niet vanwege een allergie of iets dergelijks, maar omdat de pensionhouder daar toen de voorkeur aan gaf. Wij haalden dan alleen de drollen er uit en de hele natte plekken (te herkennen aan de rode kleur). Verder de randen, waar nog schoon zaagsel ligt, weer naar binnen halen en dan een laagje vers zaagsel erboven. Nou moet ik wel zeggen, dat mijn merrie altijd een net paard op stal was, dus dan is het bovenstaande goed te doen. Als het een viespeuk is, wordt het verhaal toch al wat lastiger, heb ik mij laten vertellen.

We gebruikten altijd zo'n mestvork met een dichtere vertanding. Weet even de naam hier niet meer van, maar je kunt dan de drol ermee optillen, even schudden dat het zaagsel ertussenuit valt, terwijl de drol erop blijft liggen.

Weet niet meer hoeveel we per week verbruikten. Het is al enkele jaren geleden en de pensionhouder kocht altijd in het groot in. Qua prijs zou ik het ook dus niet weten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:57

Baredawn: je bedoelt denk ik een zaagselvork :-) .

Voor de rest kan ik TS niet helpen, heb de paarden niet op stal staan.

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:07

Wij hebben hier een pony op zaagsel staan! Ik gebruik ook zo'n zaagselvork zodat ik het zaagsel dat ik meeneem als ik een drol schep er tussen uit kan schudden, bespaar je weer zaagsel mee ;) de natte plekken haal ik eruit als ze duidelijk zijn. meestal gooien we er dan 1x per week een nieuw pak zaagsel bij. Ohja en de kleine drolletjes haal ik er meestal nog even met een handschoen uit! Op deze manier houden wij de stal prima schoon :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:19

Bij ons op stal staan (bijna) alle paarden op zaagsel. De kosten weet ik niet, de pensionhouder koopt altijd groot in (per container). We mesten elke dag de stal uit in de zin van de drollen eruit scheppen en de plasplekken eruit scheppen. Dan alles weer netjes verdelen, als er niet zo veel meer in ligt komt er een nieuwe kruiwagen met zaagsel er weer bij in. Dit gebeurd 1 a 2x in de week (en dat voor een grote stal van 4 bij 4.5). In de winter iets vaker omdat ze dan iets langer op stal staan en 's ochtends ook eten op stal krijgen. Ook staat ze in de winter in een dikkere laag dan in de zomer.
Ook hier gebruiken we een zaagselvork. Als je dit elke dag netjes bijhoud heb je keer op keer een erg nette stal (zelfs bij de grotere viespeuken!)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:26

En hoe lang zijn jullie bezig met het mesten van een stal??

Ik mest met een mestboy en klein harkje van het tuincentrum. Spit elke dag zijn stal om. In het midden plast hij, daar haal ik de natte zooi weg. Het worden bij hem niet echt van die plakaten, maar vaak wat lossig spul. De kleur vertelt me dan dat het er echt wel uit moet. Achterin poept hij, dat hark ik drol voor drol m'n mestboy in zodat ik zo min mogelijk zaagsel mee pak.
Ik selecteer het zaagsel ook op wat nog echt goed is en wat nog net te doen is. Het zaagsel wat nog net te doen is gooi ik op het midden neer waar hij plast als onderlaag met het idee dat dat er de volgende dag wel uitgaat. Voorin houd ik een strookje leeg zodat het kuil niet teveel gemengd wordt met het zaagsel. Achterin doe ik een strook met een laagje zaagsel zodat de drollen niet meteen uitelkaar vallen. Op de rest komt de rest van het zaagsel, wat paardlief in een halve dag naar de zijkanten heeft gelopen. Hij maakt er echt een nestje van.

Ik ben rustig een half uur tot een uur aan het mesten. Het kost echt zoveel tijd.

Als hij te leeg raakt dan gooi ik er een half pak bij. Vorige winter deed ik met een pak 5 a 6 dagen. Van de zomer deed ik 6 a 7 dagen met een pak, maar nu moet ik er om de dag een half pak bij gooien. Wat dus maakt dat ik maar 4 dagen met een pak doe.

Ik heb ook al aan oppotten gedacht, maar ik las dat dat met zaagsel niet kan? En daarnaast ben ik bang dat dat ongelofelijk naar amoniak gaat stinken en dat kan hij niet hebben. Dat slaat op zijn longen en bevorderd de bronchitis niet.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:07

Afhankelijk of mevrouw de drollen netjes op een hoop laat liggen of het door de hele stal doorspit tussen de 2 en 15 minuten :P

We hebben het laatst een hele tijd de plas laten liggen en dan schoon eroverheen, maar ik vond het een grote zooi worden. Was er eindelijk een mooie plak gevormd heeft mevrouw het in 1 nachtje losgewoeld, dus dat doen we ook niet meer. Als je het wel laat liggen moet je het 1x in de maand wel een keer helemaal weer leeghalen (zwaar werk).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:22

Ik heb mijn paarden op zaagsel staan, 4 stallen van 3x3. Elke dag 10 min. in totaal voor alle stallen, alleen de mest verwijderen en de stallen gladtrekken. Uitmesten doe ik met een zaagselvork. Op de zaterdag haal ik de natte plekken weg, meestal is dit 1 kruiwagen per stal en strooi ik 1/2 tot 1 baal bij. Stallen zijn altijd keurig droog en zolang je niet roert in de onderlaag, blijven de natte plekken ook mooi bijeen. Mijn paarden staan overdag buiten, komen 's avonds rond 8 uur weer binnen. Mijn balen kosten €5,- per stuk. Mijn paarden staan bij ons in huis en iedereen komt over de deel binnen. Het ruikt bij ons niet naar ammoniak, gewoon naar paard en hooi.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:25

PartoutZ schreef:
En hoe lang zijn jullie bezig met het mesten van een stal??

Ik mest met een mestboy en klein harkje van het tuincentrum. Spit elke dag zijn stal om. In het midden plast hij, daar haal ik de natte zooi weg. Het worden bij hem niet echt van die plakaten, maar vaak wat lossig spul. De kleur vertelt me dan dat het er echt wel uit moet. Achterin poept hij, dat hark ik drol voor drol m'n mestboy in zodat ik zo min mogelijk zaagsel mee pak.
Ik selecteer het zaagsel ook op wat nog echt goed is en wat nog net te doen is. Het zaagsel wat nog net te doen is gooi ik op het midden neer waar hij plast als onderlaag met het idee dat dat er de volgende dag wel uitgaat. Voorin houd ik een strookje leeg zodat het kuil niet teveel gemengd wordt met het zaagsel. Achterin doe ik een strook met een laagje zaagsel zodat de drollen niet meteen uitelkaar vallen. Op de rest komt de rest van het zaagsel, wat paardlief in een halve dag naar de zijkanten heeft gelopen. Hij maakt er echt een nestje van.

Ik ben rustig een half uur tot een uur aan het mesten. Het kost echt zoveel tijd.

Als hij te leeg raakt dan gooi ik er een half pak bij. Vorige winter deed ik met een pak 5 a 6 dagen. Van de zomer deed ik 6 a 7 dagen met een pak, maar nu moet ik er om de dag een half pak bij gooien. Wat dus maakt dat ik maar 4 dagen met een pak doe.

Ik heb ook al aan oppotten gedacht, maar ik las dat dat met zaagsel niet kan? En daarnaast ben ik bang dat dat ongelofelijk naar amoniak gaat stinken en dat kan hij niet hebben. Dat slaat op zijn longen en bevorderd de bronchitis niet.

TS, ik denk dat je dan toch teveel weghaalt uit de stal. Mij kostte het ook elke dag maar een minuut of tien werk. Je moet juist de urineplekken erin laten zitten. Op het moment dat het rood gaat kleuren, is het zaagsel verzadigd en kun je het eruit scheppen. Heb ook nooit een ammoniaklucht in mijn stal gehad.

Ik heb wel altijd begrepen dat je bij een zaagselstal niet elke dag alles moet omtrekken, maar juist enigszins moet oppotten. Maar hoeveel je elke keer weghaalt uit je stal, zal uiteraard per paard verschillen.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:25

Oeps..... Bericht dubbel geplaatst! |o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:29

Drollen inderdaad met een zaagselvork doen, gaat een stuk sneller dan met een mestboy. Natte plekken doe ik gewoon het een greep en spit de stal ook altijd helemaal om.
Als je het goed bijhoud ben je een goed kwartier bezig

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:23

Ik lees even mee, ik wil ok zaagsel gebruiken en daar een laagje stro overheen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:01

Hebben jullie het nu over echt zaagsel; dus dat hele fijne spul wat op grof meel lijkt of over houtkrullen ??
Daar zit een flink verschil in nl :D

Mijn ervaring met houtkrullen is dat het alleen de eerste 2 a 3 dagen fijn spul is en dat het op de bodem maar weinig vocht opneemt. Ik heb iig na 2 dagen een zeiknatte onderlaag.
Daarom gebruik ik op de bodem eerst een laag houtkorrels en daar op een laagje houtkrullen.
De vloer van de stoel blijft nu iig droog en het stinkt ook veel minder als met alleen houtkrullen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:28

Wij hebben dit spul: Afbeeldingplaatje gejat van google.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:32

Dat ziet er uit als een mixje van meel en stukjes hout :)

Houtkrul
Afbeelding Afbeelding

Zaagsel of houtmeel
Afbeelding Afbeelding
Meestal worden koeien en kippen op meel gehouden en paarden op krullen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-10-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 10:34

Over zaagsel zoals je het in je caviahok stopt bijvoorbeeld. Het is geen meel, meer houtkrullen. Alleen heb ik altijd begrepen dat houtkrullen grover zijn dan zaagsel wat ik in mijn stal gooi.

Ik haal het er al uit als het donkerbruin is. Hij woelt heel het midden om namelijk. Als ik dat niet doe staat hij wel erg nat. Ik heb nu al meer last van rotstraal dan toen hij nog op stro stond. Misschien moet ik idd is proberen het natte er niet elke dag uit te halen en de drollen met zo'n meertandvorkding ( :+ ) te doen. Dat gaat nog wel een kunst worden om de drollen van achteruit de stal naar buiten te brengen zonder er al teveel te verliezen. Wij hebben namelijk een grote mestbak en geen kruiwagen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:42

Ik heb zaagsel, werkt fijner dan krullen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:14

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar hengsten werden klaar gemaakt voor de keuren.
We begonnen met 4 baal krullen. Dan elke dag drollen en natte plekken weg halen maar de rest laten zitten zodat je een mooie vaste koek krijgt. 2 keer per week werd er per stal een halve baal krullen toegevoegd. Belangrijk is niet te veel gaan "polderen" maar de vaste laag goed te laten zitten.
We hadden in deze stalgang 16 stallen. Onze vaste mester (een man van rond de 60) was met deze stallen rij incl. aanvegen en hooi geven bezig van s'morgens 8 uur tot koffietijd (10 uur) dus 2 uur per dag. En hij had de stallen er perfect bijliggen.
De meeste mensen beginnen met te weinig krullen en halen te veel weg zodat de vaste "koek"niet kan ontstaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:56

Maar die koek is één dikke stinkende natte brei en daar wil ik mijn paarden echt niet op hebben ivm hoefproblemen en longproblemen. Houtkrul/zaagsel heeft al een slechte naam waar het hoefzweren aangaat.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:57

Dat komt omdat je met te weinig krullen bent begonnen. We hadden wel een laag van 30 cm in de stallen liggen, werke perfect ook voor niet zo nette paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:58

Als ik 30 cm op de vloer heb liggen dat staan ze hier haast met de kop tegen de balken aan :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:05

Baredawn schreef:
Mijn paard heeft een tijdje op zaagsel gestaan. Niet vanwege een allergie of iets dergelijks, maar omdat de pensionhouder daar toen de voorkeur aan gaf. Wij haalden dan alleen de drollen er uit en de hele natte plekken (te herkennen aan de rode kleur). Verder de randen, waar nog schoon zaagsel ligt, weer naar binnen halen en dan een laagje vers zaagsel erboven. Nou moet ik wel zeggen, dat mijn merrie altijd een net paard op stal was, dus dan is het bovenstaande goed te doen. Als het een viespeuk is, wordt het verhaal toch al wat lastiger, heb ik mij laten vertellen.

We gebruikten altijd zo'n mestvork met een dichtere vertanding. Weet even de naam hier niet meer van, maar je kunt dan de drol ermee optillen, even schudden dat het zaagsel ertussenuit valt, terwijl de drol erop blijft liggen.

Zo doen wij het ook, hier gaat er 1 pak zaagsel in eens per 6 a 7 dagen :)
Meestal een bodem van ongeveer 10 cm, 2 maal per week dan links, dan rechts een natte plek er uit, mijn stal is nooit echt nat, in ieder geval de bovenlaag niet. Hijn stinkt ook nooit, tenzij je net een natte plek er uit aan het halen bent, maar als je de bodem weer egaal maakt, ruik je het niet. Wij hebben ook wel een super doorluchte stal, dus bij een stal in bv een schuur weet ik niet hoe dat is met de lucht.
Hier ook houtkrullen, hoewel ze nu, ivm de prijs, weer op vlas staan, ik vind de krullen fijner.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:13

Ik heb rubberen matten in de stal liggen. Dat zijn dikke, zachte matten. Zelfde als die in een kinder speeltuin liggen. Daarover gooi ik dan klein laagje zaagsel om het vocht op te nemen. Echt ideaal!
De rubberen matten is even een investering maar het scheelt ontzettend veel zaagsel , het is makkelijk uitmesten en de paarden liggen lekker zacht!
Ik moet zeggen dat ik wel een gierput eronder heb zitten. Ik weet niet of het zo hygiënisch is als dit er niet onder zit..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:15

Ik heb er een houten vloer onder, dus rubberen matten zal wel niet gaan. Dan rot de vloer weg vrees ik.

Gister geprobeerd de drollen eruit te halen met een riek, maar dat is geen succes. Met het schudden gaan de drollen stuk en kan k alsnog alles tussen het zaagsel uitvissen met m'n harkje en mestboy. Dat was gewoon dubbel werk.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:19

Ik mest 2 x per dag de stal uit.. Sochtends als ze naar buiten gaat en savonds om 22 uur nog een keer.. Ik mest uit met een "zaagselriek" en heb een baal per week nodig, terwijl mijn stal 20m2 is

Succes!