Wat opnemen in contract opfok hengstveulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Wat opnemen in contract opfok hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:03

Binnenkort vertrekt mijn hengstveulen naar de opfok. We zijn al wezen kijken en het ziet er allemaal prima uit. Ook komt hij elke dag buiten, in de hand en mag ik hem bezoeken wanneer ik wil. Hij staat inprincipe vol pension (inclusief bekappen, wormkuur, voer, mesten enz). Hij blijft dicht bij huis, dus ik kan er regelmatig heen.

Nu vroeg ik me af wat je wel/niet in het contract zet.

Mijn 'wensen;

Geen andere mensen bij/aan mijn paard dan ik en stalhouder.
Dagelijks naar buiten (wei/bak maakt me niet uit)
Contact bij ziekte/wondjes/blessure (sms/mail maakt me niet uit)
Bij problemen/ziekte wil ik wel inspringen waar nodig, dus dan wordt ik ook graag gebeld.
Alleen enting/bekappen waar ik bij ben
Medische behandeling mogen ze bij noodzaak natuurlijk doen, maar dan wil ik graag een sms/mail of app.

Nu vergeet ik misschien dingen die er toch in moeten staan, dus misschien heeft iemand nog tips?

fokfanaat

Re: Wat opnemen in contract opfok hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:10

jij wil je oppfokbedrijf een contract laten tekenen?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:15

Nee we maken samen afspraken en het opfok bedrijf (een particulier trouwens) wil graag een contractje opstellen

Bovenstaande punten zijn dus al besproken, en daarover zijn we het verder helemaal eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:19

Oei, vind de regels die je opstelt wel heel rekbaar en vatbaar voor tig uitzonderingen.
Regel 1: Wat als jouw veulen vast hangt met zijn halster, ontsnapt is,.... en een stalgenootje ziet dat net, dan mag die niet aan jouw paard komen? Ook wanneer de stalhouder een stalknecht aanneemt, mag die jouw paard niet binnen en buiten zetten, voeren, etc?

Regel 2: ok, maar om dat echt als eis in een contract te zetten. Wat als die dan een dag binnen staat, rechtbank erbij?

Regel 3: paarden in de opfok krijgen dikwijls wel ergens knobbeltje en hobbeltjes en wondjes. Moet de stalhouder je voor ieder mikkemakje bellen? Of is er een minimumdoorsnede die de wonde moet hebben voor er gebeld wordt?

Regel 4: ok

Regel 5: wat als jij die week dat de hoefsmid komt net niet kan, de hoeven moeten echt wel gedaan worden en de hoefsmid wil niet nog eens extra moeten terug komen voor 1 veulen?

Regel 6: ok

Met andere woorden, wat je wil is op zich niet zo gek, iedere paardeneigenaar wordt graag op de hoogte gehouden, maar om dit echt in een contract te laten opnemen. Je denkt dan dat je ingedekt bent als paardeneigenaar, maar o wee als de stalhouder het contract echt letterlijk neemt. Dan staat je paard daar met zeer zware koliek, moet die eerst nog naar jou bellen om te vragen of de DA überhaupt aan je paard mag komen, want in het contract staat... En dan is het maar te hopen dat jij jouw GSM meteen opneemt.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 17:30

Dank je! Persoonlijk wil ik niets afbakenen, ik vertrouw de stalhouder volledig. Ze willen echter zelf graag alles even op papier, zodat we het zeker weten eens zijn en alles afgesproken is.

Er zijn geen stalgenoten, het is hun eigen veulen (s), enters en de mijne dus, plus wat oudere paarden van hun zelf. Er komen ook geen andere mensen dus bij de paarden in principe. Ze wonen aan een stille (doodlopende) weg. Maar in geval van nood mag iedereen hem pakken uiteraard. En een stalknecht komt er dus niet. Bij hun afwezigheid kom/wil ik hem bij voorkeur zelf wel buiten/binnen zetten en voeren.

Wat elke dag buiten betreft; ze hebben een fijne ruime stal, dus een dagje binnen is niet echt een drama (bijv. bij zeer slecht weer, ijzel oid). Dit is ook zo afgesproken.. Maar een week binnen vindt ik een onoverkomelijk probleem. Misschien kunnen we erin zetten dat ze zoveel mogelijk elke dag buiten komen?

Ze wonen hier dichtbij, en ik wil inderdaad graag elke bobbel horen :D Een sms / appje is toch niet heel gek ?

Wat de hoefsmid betreft; die kan op zaterdagen komen (is al afgesproken) en dan ben ik vrij. Anders kan ik de hoefsmid van mijn eigen paarden zelf laten komen (die is daartoe bereid :D)

In noodgevallen mag stalhouder uiteraard handelen naar beste weten. Dan wordt ik graag op de hoogte gebracht zo gauw de situatie dat toelaat bedoel ik.

Dan zou het zoiets worden?

1) Paard wordt alleen gehanteerd door stalhouder/eigenaar, tenzij er een noodsituatie is.
2) Paarden komen zoveel mogelijk dagelijks buiten, mits de omstandigheden dat toelaten.
3) Eigenaar wordt bij bijzonderheden (als wondjes, bulten of blessures) zsm op de hoogte gebracht (sms/mail/app maakt me niet uit)
4) Bij afwezigheid stalhouder is de eigenaar bereidt staldiensten over te nemen/ in te springen.
5) Eigenaar is zelf aanwezig bij bekappen/ wormkuur/medische handelingen (tenzij noodgeval). Indien dit niet mogelijk is regelt eigenaar zelf een andere bekapper onder eigen verantwoording.
6) Bij medische noodzaak of spoedgeval is stalhouder bevoegd te handelen naar goeddunken. Eigenaar wordt wel zsm op de hoogte gebracht (mail/sms/app maakt me niet uit)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!