Verwaardeloosde pony's wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scala

Verwaardeloosde pony's wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:34

Aangezien het donderdag 21 graden wordt, denk ik dat het de laatste kans is om deze pony's een schoon vachtje te kunnen geven.
Anders zullen ze moeten wachten tot de lente, want dan laten ze hun wintervachtje weer los.

Waarom ik ze nu wil wassen?
Er zitten plakken poep in de vacht die we er met geen mogelijkheid uitkrijgen door te rossen/borstelen weet ik het.
Er zitten grote stukken huidschilfers in, witte stipjes (ik geloof roos) en allerlei vieze diertjes.
Ze hebben voordat ze bij ons zijn gekomen eergisteren, weken lang in een donkere vieze natte stal gestaan.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik deze pony's het beste wassen, en waarmee?
Ik neem aan dat ik deze spullen uit een paardenwinkel zal moeten halen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:37

Zal alleen de plekken wassen die echt te erg zijn. En dan met groene zeep of badedas

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:37

Ik zou het even aan de dierenarts vragen als hij komt. Als er beestjes en een soort roos in zit, dan kan het zijn dat de dierenarts een shampoo tegen parasieten voorschrijft.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:38

Verwaarloosde pony's, zijn het jouw pony's? Zo niet, waarom wil jij ze wassen en heb je daar toestemming voor?

Marsu

Re: Verwaardeloosde pony's wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:41

@russelnuwell, lees even ts haar andere topic. Ze hebben 2 verwaarloosde pony's opgevangen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:50

Je kan heel voorzichtig met een kleine schaar de ergste plekken er af knippen. Stukje voor stukje doen en proberen zoveel mogelijk haar te laten zitten. Het is al oktober. Ze hebben de vacht nodig in de winter.

Edit: Eerst wat antiklit er op kan ook helpen. Even laten intrekken en dan voorzichtig het vuil uit de vacht halen met je vingers of een kleine schaar. Met een grote schaar kan het sneller fout gaan.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 20-10-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:51

RusselNuwell schreef:
Verwaarloosde pony's, zijn het jouw pony's? Zo niet, waarom wil jij ze wassen en heb je daar toestemming voor?

>;) verkeerde been uit bed gestapt ?

TS, zou eerst even contact met da opnemen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:53

Anders als het echt erg is scheren en een deken op?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:55

Ik zou niets doen voordat je een dierenarts gesproken heb. Je wil ze ontwormen en nu wassen.. ze krijgen nu bij jou genoeg voer.. laat ze even met rust zodat ze kunnen wennen en als de hoefsmid en de dierenarts is geweest kan je misschien wat verder. Voor nu zeg ik laat ze vooral even tot rust komen.
Je kan namelijk ook teveel in 1 keer willen. Hoe lief bedoelt ook.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:58

Ik ben het met Pipo eens.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:58

pipo schreef:
Ik zou niets doen voordat je een dierenarts gesproken heb. Je wil ze ontwormen en nu wassen.. ze krijgen nu bij jou genoeg voer.. laat ze even met rust zodat ze kunnen wennen en als de hoefsmid en de dierenarts is geweest kan je misschien wat verder. Voor nu zeg ik laat ze vooral even tot rust komen.
Je kan namelijk ook teveel in 1 keer willen. Hoe lief bedoelt ook.

daar ben ik het mee eens.

ook begrijp ik niet hoe het nu zit ik dacht eerst dat iemand de pony's bij jullie gebracht had om te stallen en later begreep ik dat je ze opgehaald hebt
en nu is het net of ze al van jou zijn....
Ik zou toch maar even overleggen met de eigenaar hoefsmid en DA in plaats van een eigen plan trekken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:59

Als die dieren er echt zo slecht aan toe zijn, zou ik helemaal niets doen voordat er een dierenarts ter plekke is geweest. Niet wassen, niet ontwormen, gewoon eerst de dokter erbij zodat je weet hoe het met hun conditie is gesteld en welke stappen je daarna op welk moment kunt nemen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:12

Even voor de duidelijkheid:
Mijn vader heeft aangeboden aan een oude boer om ze te laten overwinteren bij ons. Die man wil ze echt niet meer terug, want hij zit in geldnood. Daarom kunnen we ook niet aan die eigenaar vragen of hij de dierenarts, hoefsmid etc wil betalen. Dat wisten we eigenlijk al vanaf het begin dat hij dat niet kan meebetalen.

Aangezien de hoefsmid morgen komt, hebben we besloten de dierenarts er nog niet bij te halen. Als de hoefsmid zegt dat hij hoefbevangen is of dat er echt een dierenarts bij moet, dan halen we er pas de dierenarts bij. Om geldredenen doen we dit dus zo.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:15

Maar je hebt behalve met hoefproblemen mogelijk ook te maken met een wormbesmetting, darmproblemen, vachtproblemen, etc. Dat is het vakgebied van een dierenarts. ;)

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:19

Sientje schreef:
Maar je hebt behalve met hoefproblemen mogelijk ook te maken met een wormbesmetting, darmproblemen, vachtproblemen, etc. Dat is het vakgebied van een dierenarts. ;)

Ik weet het. Maar ik denk dat het het beste is dat we naar de oordeel van de hoefsmid gaan luisteren aangezien hij ze morgen gaat zien en dus beter kan oordelen over de toestand van het paard.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:22

Een hoefsmid is voor de hoeven, niet voor wormbesmetting, slechte vacht,....
Met andere woorden dus, stel dat die zegt dat een dierenarts niet nodig is, kan je daar niet op vertrouwen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:25

Best even de dierenarts bellen voor speciale shampoo en advies.
Heb je de mogelijkheid om te wassen met lauw/warm water? Als je ze daarna goed droogwrijft, in de stal zonder tocht zet en met een lekker dekentje op is het goed te doen hoor.
Wij wassen ze nu ook nog met warm water, sluiten de stal af en leggen ze een lekkere fleecedeken op met daarover een staldeken zodat ze geen kou krijgen, kan prima hoor... Je bent wel lang bezig met droogwrijven maar ach

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:25

chanel1985 schreef:
Een hoefsmid is voor de hoeven, niet voor wormbesmetting, slechte vacht,....
Met andere woorden dus, stel dat die zegt dat een dierenarts niet nodig is, kan je daar niet op vertrouwen.

Dat is wel weer zo. Maar ik neem aan dat hij wel meer verstand ervan heeft dan de gemiddelde bokker hier. Met andere woorden, de adviezen van bokkers kunnen ook niet betrouwbaar zijn. ;p

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:27

Scala schreef:
Sientje schreef:

Ik weet het. Maar ik denk dat het het beste is dat we naar de oordeel van de hoefsmid gaan luisteren aangezien hij ze morgen gaat zien en dus beter kan oordelen over de toestand van het paard.

?
Hij kan alleen beoordelen over de toestand van de hoeven niet over hun gezondheid.
Daar heeft hij niet voor geleerd.

Bel met de dierenarts, leg de situatie uit en als de da vind dat het nodig is om de dieren te zien dan laat hem komen. Dan kan hij de toestand van de paarden beoordelen en het kan ook zeker meevallen. Dat wil zeggen ontwormen en met beleid voeren en dan kunnen ze er weer bovenop komen. Heb je er ook niet veel kosten aan
(heb ook een verwaarloosd paard opgevangen)
Maar je kunt niet 2 verwaarloosde pony's opvangen en dan wegens geldredenen geen dierenarts laten komen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:28

waarom vraag je dan toch op bokt advies .............

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:29

Ja, waarom open je dan een topic, wij zeggen ook niet dat de pony's een wormbesmetting hebben, of een andere ziekte, wij zeggen enkel dat je advies moet nemen bij de JUISTE persoon.

Ik snap niet dat een visite van de dierenarts wordt uitgesteld wegens geldkwestie, je wist immers dat ze verwaarloosd waren, dus at het geld ging kosten om ze beter te maken. Wil of kan je dat niet had je ze niet op moeten vangen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:38

Dat begrijp ik allemaal wel, maar wij hebben besloten te wachten totdat de hoefsmid is geweest. En we kunnen inderdaad gerust bellen naar de dierenarts om advies te vragen, morgen.

En daarbij, we wisten niet dat ze zo verwaarloosd waren, want we hebben aangeboden om ze te laten overwinteren. Toen ze hier kwamen zagen we dit pas.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:20

een hoefsmid heeft wel meer paarden gezien in zijn leven en zal heus wel kunnen adviseren of je al dan niet een dierenarts erbij moet halen.
Maar laat ze nu eerst maar lekker bijkomen van alles en ga ze niet wassen of ontwormen alvast.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:24

Als het nu jouw dieren zijn, zou ik er een dierenarts en smid bij halen, die geven dan wel aan of ze met iets behandelt moeten worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:40

Verwaarloosd, slechte/smerige vacht, ondervoed, dik vies haar is vragen om ongedierte.

Ik heb ze niet gezien maar als ik het zo hoor zou ik ze scheren (die poep klonten krijg je er met wassen nl ook niet af) en een dekentje op.
Zo kan de huid ook weer ademen. Eventueel wassen met Imavarol of een luizen dodende shampoo dit gewoon uit voorzorg.