Gronddoek/zand paddock wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Gronddoek/zand paddock wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:19

Wij willen het paddock renoveren, nu dachten we aan het leggen van gronddoek en wel de nonwoven geotextiel doek, en daarbovenop een laag zand.

Onder het doek willen we gaten boren en vullen met grind zodat daar het water nog beter weg zakt.

Nu de vraag, welk zand en hoeveel cm moet erbovenop?

friesiszwart

Re: Gronddoek/zand paddock wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 06:55

ik denk dat er een behoorlijke laag zand overheen zou moeten wil je niet dat je paarden het doek slopen. Nadeel daarvan is weer dat het effect van wat je wilt behoorlijk verloren gaat.
Met name mijn jonge paarden hebben er af en toe een handje van om te gaan graven en dan heb je binnen no time een kuil van een meter diep.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:25

Wij hebben in plaats van gewoon gronddoek een soort rooster (nidagrass) gebruikt waar gronddoek aan de onderkant vast zit. Daar hebben we zand op gestort zodat het rooster volledig gevuld was met zand. Dat harde rooster zorgt ervoor dat de paarden niet kunnen graven, en dat ze ook geen diepe putten kunnen maken met hun hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:29

Hoi! ik heb het ook zo gedaan op de betuwse klei. Het gaat prima! Mijn paarden zijn geen notoire gravers gelukkig. Naden zijn niet handig, dus een zo breed mogelijk doek werkt het fijnst. Ik heb het besteld op internet en is keurig bezorgd. bij de bak ligt eerst 10 cm. drainagezand, dan doek en dan 15 cm leemhoudend bakzand. In de paddock alleen doek, op het gras en dan 10 cm. kllapzand. De zandlaag ligt stabiel, geen modderpoel meer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:01

Niet alleen graven, maar ook spelen (snel stoppen, e.d.) zorgt voor gaten in de zandbodem en met uitmesten en in/uit lopen verdwijnt er ook meer dan je denkt. Voor een paddock wil je daarom 25-30 cm zand.

Soort zand kan je het beste aan je lokale grondverzetbedrijf/loonwerker vragen, afstand transport is nl een flinke kostenpost.

Drainage hangt ook af van ligging van je paddock. Liefste op het hoogste punt van je wei, zodat het water altijd ergens anders heen wil. Hier is dat samen met zand boven op het al aanwezige land gestort genoeg. Hoe dan ook moet het water ergens naar toe kunnen (liefst waar jij er geen last van hebt). Dieper de grond in kan werken, maar dan moet je grond die lading water kunnen absorberen. Hier zit er bv een leemlaag tussen, en dan wil het water niet zo makkelijk weg. Door de leemlaag heen boren wil ik liever niet ivm het vervuilen van de veeput er naast.

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:19

Enkel een gronddoek zou ik ook uit je hoofd zetten. Paarden vinden altijd een manier om die boven te krijgen en binnen de kortste keren heb je een paddock met hier en daar stukken doek eruit.

Ook wil ik even vermelden dat stenen onder de grond na verloop van tijd altijd bovenkomen. Als je doek het dus begeeft, is de kans groot dat hier en daar ook stenen meekomen.
Zo'n rooster daar heb ik zelf geen ervaring mee maar het lijkt wel beter dan enkel het doek :)