Wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 17:44

Ik heb 2 paarden op pensionstal staan. Vroeger altijd alles top, maar nu laat de service te wensen over.. De deal is: 300 euro per maand, daarvoor krijg je: een stal van 3 x 3,5; sochtends een meeeega berg hooi, rond 11u mais, rond 16u wortelen en savonds gerst en krachtvoer en lijnzaad. Oke dit is imo niet ideaal (liever savonds nog eens hooi en geen mais) maar hier in de buurt heb ik eigenlijk geen andere keus. Ik kan mijn paarden ook niet aan huis houden.
Nu waren deze zomer de wortelen 'ineens op'.. Viel dus weg, na een maand was de mais ook op. Enkel nog hooi en 3 x per dag een kleinere portie krachtvoer. Over het mesten/strooien van de stal absoluut geen klagen! Maar ook de bak wordt niet goed onderhouden, te weinig gesleept en gesproeid. De kwaliteit van het hooi gaat ook echt achteruit.. Ik ben dus echt aan het nadenken om te vertrekken. Inmiddels krijgen ze wel weer wortelen, maar hooi is toch basisvoedsel en moet van goede kwaliteit zijn imo.
Ik heb het links of rechts al eens laten vallen maar dan krijg ik als antwoord dat ze 50€per bot betalen en het dus niet kunnen betalen om slecht hooi weg te gooien.
Hoe kan ik ZONDER ruzie of bruggen op te blazen hier iets aan veranderen? Als ze zeggen dat ik weg moet heb ik dus wel een probleem want dan is de ene optie een duurdere stal die dan nog verder van huis is...
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 19-10-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:51

Begrijpelijk dat alles duurder wordt, maar dat mag niet ten koste gaan van je paarden. Je hebt een prijs en daartegenover een dienst afgesproken, daar mag je best mensen op aanspreken.

Je zou ook naar de stalbaas kunnen stappen met het voorstel dat je een x bedrag meer gaat betalen, maar dat daartegenover meer/beter hooi gevoerd wordt en de bak beter wordt bijgehouden. Als dat dan niet nageleefd wordt kun je nog altijd naar de duurdere stal. Deze optie zou misschien een middenweg zijn.

Ook nog een optie is om zelf hooi in te gaan kopen (opslag regelen kan een probleem zijn natuurlijk) en evt zelfs zelf gaan voeren tegen reductie van het stalgeld.

(maar begrijp ik nou goed dat de paarden maat 1x per dag hooi krijgen? Dat lijkt me niet zo ideaal)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 17:56

Ja 1 x maar wel heel veel.. ze kunnen er best de hele dag mee verder maar ik had liever dat ze savonds ook nog eens kregen..

Ook ben ik vergeten vermelden dat er dus weides ter beschikking zijn, waar je dus wel zelf binnen en buiten zet (begrijpelijk met zoveel paarden). Maar 1/2 is er een draad kapot en moet je die dus eerst zelf maken..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:40

Je paarden worden nu dus de dupe omdat jij niet meer wil/kan betalen..dat kan toch niet de bedoeling zijn. 1 keer per dag hooi is voor mij echt geen optie, vind 2 keer al te weinig. Ik zou zeggen..goed zoeken naar een andere plek!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:45

1 keer dag hooi is echt heel slecht, eigenlijk moet het onbeperkt of bijna onbeperkt zijn. Kunnen ze flinke maagzweren of koliek aan over houden. Kun je niet vragen of je ipv van wortelen hooi kan krijgen? Met een goede brok heb je die wortelen helemaal niet nodig. Al zou ik sowieso naar een andere stalling gaan als ik dit zo lees.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:55

flink gesprek aangaan met de staleigenaar anders andere stalling zoeken

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:58

Als er in 1x zoveel hooi neergelegd word dat ze er de hele dag mee kunnen, is het toch hetzelfde als meerdere keren per dag hooi geven? Of kijk ik nou verkeerd??

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 18:59

JastieHorse schreef:
Je paarden worden nu dus de dupe omdat jij niet meer wil/kan betalen..dat kan toch niet de bedoeling zijn. 1 keer per dag hooi is voor mij echt geen optie, vind 2 keer al te weinig. Ik zou zeggen..goed zoeken naar een andere plek!

Jij doet nu alsof ik magere zielige paarden heb. Als het zo was waren ze daar AL LANG weg hoor. Ze krijgen een mega berg hooi waar de meeste een ganse dag mee doen. Of je nu 3 x 2 plakjes geeft of 1 x een volledig pak.. Maakt niet uit toch. Als ik niet meer kon betalen had ik er geen 2, en ik wil best. Maar het zal ook niet ideaal zijn want dat is verder van huis en minder mogelijkheid tot weidegang.
Typische bokt-reactie!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 19:00

ShadyCeline schreef:
Als er in 1x zoveel hooi neergelegd word dat ze er de hele dag mee kunnen, is het toch hetzelfde als meerdere keren per dag hooi geven? Of kijk ik nou verkeerd??

Inderdaad *\o/* :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:04

Je zegt zelf kwaliteit van het hooi gaat achteruit. We kunnen niet ruiken dat het echt zoveel is, dan lijkt het me geen probleem als ze er echt de hele dag mee kunnen. Zou gewoon goed oppassen. Op hooi kwaliteit en hoeveelheid moet je echt niet inleveren, is echt het belangrijkste voor je paardjes, zoals je zelf ook wel beseft :).

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:07

het is vaak beter om elke keer een pluk hooi in je stal neer te gooien en dit vaak per dag dan 1 keer per dag veel hooi,
en waarom weet ik niet maar wij hadden dit ook en wij zijn veranderd toen van stal en de paarden veranderden heel erg,
dus dnek toch wel dat het er iets mee te maken heeft en ken ook heel veel stallen die gewoon elke keer een pluk in de stal gooien.
maar ik vind mais ook niet echt wat om aan een paard te geven,
ik had gezegd lekker gaan verhuizen.

ik kan gekozen voor het welzijn van je paard.

goed kwaliteit hooi is toch wel 1 van het belangrijkste wat je voor een paard kan doen,
en lekker overdag buiten staan

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:26

Miekemuis_ schreef:
JastieHorse schreef:

Jij doet nu alsof ik magere zielige paarden heb. Als het zo was waren ze daar AL LANG weg hoor. Ze krijgen een mega berg hooi waar de meeste een ganse dag mee doen. Of je nu 3 x 2 plakjes geeft of 1 x een volledig pak.. Maakt niet uit toch. Als ik niet meer kon betalen had ik er geen 2, en ik wil best. Maar het zal ook niet ideaal zijn want dat is verder van huis en minder mogelijkheid tot weidegang.
Typische bokt-reactie!

Sorry maar dat zie je mij toch niet schrijven? Je zegt zelf dat je liever hebt dat ze s'avonds ook nog krijgen. Dan ga ik er vanuit dat ze vanaf een uur of 7 s'avonds tot de volgende ochtend geen ruwvoer hebben. En ja dat vind ik wel een lange tijd. Daarnaast is ook de kwaliteit achteruit gegaan. Maar waarom wil je verhuizen als je de stal uiteindelijk toch verdedigt?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 06:59

Als ik op een stalling zou staan waar slecht hooi gevoerd zou worden zou ik zeker gaan praten om dit te veranderen. Desnoods regel ik zelf hooi.
Daarbij zou ik minimaal twee keer per dag een flinke portie voor mijn paard willen hebben tijdens de stalperiode. Indien dit niet mogelijk is via de stalhouder dan regel ik dat zelf.
Als de stalhouder het daar niet mee eens is zou ik zeker op zoek gaan naar een andere stalling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:09

Je zou zelf hooi bij kunnen kopen voor de avond. als er wel goede kwaliteit stro is kunnen ze daar ook van eten als er elke dag vers opgestrooid wordt. dan gaat het om 1 of 2 plakken per paard per nacht. Eventueel samenwerken met een stalgenootje en een roostertje maken wie wanneet voert.
als de kwaliteit slecht is overleggen of je korting kunt krijgen wanneer je je eigen ruwvoer regelt.
Dan kun je zelf goede kwaliteit zoeken. niet altijd makkelijk overigens.
als er niets mogelijk is zou ik toch zoeken naar een andere stal die beter bevalt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:58

niet doen...