Oplossingen gezocht voor zeiknatte kleigrond paddock...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Oplossingen gezocht voor zeiknatte kleigrond paddock...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 13:44

Soort van paddock is het...

Mijn stalling heeft een stal en een wei en een rijbak.
In de rijbak mogen geen paarden los staan. Maar ik heb geen paddock.
We hebben nu een klein stuk van de wei afgezet voor de paarden in de winter.

Maar het is kleigrond en echt spekglad! De boer wil er volgend voorjaar weer gras op zaaien dus
zand of stenen mag ik daar niet neerleggen.
Het is een stuk van 20 meter bij 10 meter, groter mag niet want dan vertrappen ze de rest ook.
Er is een verhoging van 10 bij 10 (dat was heel vroeger een longeerbak geweest). Daar is het een stuk droger als de rest. Maar nog steeds zeer glad.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de paarden toch ergens met droge voeten kunnen staan? Ze hebben allebij zeer snel last van mok/hoefzweertjes etc..
De boer zegt: als het niet bevalt zet je ze maar op stal. Dat wil ik niet maar zoals het er nu uit ziet heb ik weinig keus.

Heeft er iemand ideeen, heb zelf al gedacht om iets neer te leggen wat ik van het voorjaar weer snel en makkelijk weg kan halen zoals rubbermatten. Maar ben bang dat ze glad worden met ijzel/sneeuw.
Of zijn er mensen met goeie ervaringen?

Aan de andere kant, ze kunnen toch niet rennen, dat weten ze nu wel, dus dan zullen ze ook niet over een paar matten gaan rennen denk ik?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen _/-\o_

Solleke_Noah

Re: Oplossingen gezocht voor zeiknatte kleigrond paddock...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:50

Ik heb weleens in een topic gelezen dat iemand oude tapijten over de modder voor de stal gelegd had en dat dat heel goed werkte. Laat regenwater door, maar de modder komt er niet door. Wie weet is dat een tijdelijke oplossing?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:51

Er is ook een bodem bedekker die lijkt op tapijt snippers.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:09

Dat van Solleke klinkt goed. Verder zou ik het niet weten... als je er niks mag neerleggen qua zand etc, en het wordt niet gedraineerd, ben ik bang dat het niet beter op wordt. 20x10 is vrij klein om paarden in de winter op te zetten. Zal hoe dan ook een modderbende blijven als het kleigrond is.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 15:54

Tapijt?? Ga ik eens meer info over zoeken.. nog niet eerder gehoord haha!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 15:56

Ik vind het ook niet echt groot, maar ik heb even niks anders... :-( Ik geef wel mijn paard elke dag beweging tenzij het keihard regent ofzo. Mijne haat regen, komt echt de stalgang niet uit :-P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:00

Ik bedoel klein in de zin van dat ze het snel zullen vertrappen en blijven kapot en modderig lopen. Je moet idd roeien met de riemen die je hebt. Iets is beter dan niets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:50

Tapijt erop is inderdaad een goede tip. Je kunt er vaak goedkoop aankopen na een evenement. Het tapijt gaat dan voor weinig tot niets weg.

Duurder maar ook duurzamer zijn rubbertegels. Je hebt ze van 1 bij 1 meter. Als je daar een deel van het weiland mee betegeld maak je echt een fijne droge plek.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:19

Tapijt is misschien wel een goede oplossing.

Zijn er mensen met ervaring hier? Ik heb nog niet echt wat ervaringen hierover kunnen vinden, ik kom steeds uit bij tapijtsnippers, maar dat is niet de bedoeling ;-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:23

Dubbeldun heeft geloof ik tapijt in haar schuilstal.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:50

Maar dat is in stal.
Ik zou graag willen weten of het op de klei gaat schuiven of erin zakt of dat er water in gaat staan etc.

Nou is het nagenoeg gratis dus kan natuurlijk een stuk testen, mocht het niks zijn voer ik het weer af bij de gemeente. Maar mocht er nog iemand zijn...hoor ik het graag!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:31

Waarom wil de boer dat kleine stukje weer inzaaien?
Misschien daar het eens over hebben. de ingang van de wei blijft altijd problematisch.
als hij het groen wil houden zou je het iets op kunnen hogen met zand en dan kunststof bodemroosters er in. afvullen met zwarte grond gemengd met graszaad en als de roosters stevig en vlak gelegd zijn zakken de paarden er niet in weg en ziet het er het grootste deel van het jaar toch groen uit en het water kan wegzakken. betonnen mestroosters of betonnen graskeien geven ook stevigheid en laten water door en er kan ook wat groen in wortelen. zou al mooi zijn als je daar een deel direct bij het hek mee kunt droogleggen. zand ovet de klei kan helpen ophogen maar is meestal tijdelijke oplossing. het vermengt en de werking verdwijnt dan grotendeels. snap dan ook niet waatom de boer dat zo slecht vind

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:47

Ik heb geen kleigrond maar ik heb 1 wei waar de in en uitgang helemaal kapot gelopen is een grote blubberzooi is met regen. Ik heb daar een paar oude rubber matten uit een trailer neer gelegd. Ik moet alleen af en toe als het droog is de mat schoonvegen en eventueel weer wat recht leggen..
Ook voor de ingang van mijn stal heb ik er een paar liggen werkt perfect.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:11

joyce B schreef:
Waarom wil de boer dat kleine stukje weer inzaaien?
Misschien daar het eens over hebben. de ingang van de wei blijft altijd problematisch.
als hij het groen wil houden zou je het iets op kunnen hogen met zand en dan kunststof bodemroosters er in. afvullen met zwarte grond gemengd met graszaad en als de roosters stevig en vlak gelegd zijn zakken de paarden er niet in weg en ziet het er het grootste deel van het jaar toch groen uit en het water kan wegzakken. betonnen mestroosters of betonnen graskeien geven ook stevigheid en laten water door en er kan ook wat groen in wortelen. zou al mooi zijn als je daar een deel direct bij het hek mee kunt droogleggen. zand ovet de klei kan helpen ophogen maar is meestal tijdelijke oplossing. het vermengt en de werking verdwijnt dan grotendeels. snap dan ook niet waatom de boer dat zo slecht vind

Omdat de shetties daar weer op gaan en dat eten ze arm en dan krijgen ze steeds een stukje van de grote wei erbij.
Roosters had ik al naar gekeken, ook van beton e.d. maar is ontzettend prijzig en denk niet dat de boer dat wil betalen :D

Maar bij het hek is het zo goed als droog, daar liggen wat stelconplaten. Alleen de ingang van het stuk waar ze staan is met een stroomdraad.

Ik heb gister het volgende gedaan:

Grote rubbermat tussen 2 stelconplaten gelegd zodat dat geen blubber wordt (dit stuk was redelijk droog maar begon sompigheid te vertonen).
Soort pad gemaakt wat droog is waar ze alleen overheen kunnen als ik ze naar de wei breng of haal. Hopelijk blijft dit hard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:22

soms heeft een boer oude of afgekeurde bodemroosters van de koeien of varkensstallen over. Dat hoeft niet veel te kosten. Maar als dit werkt voor jou is dat natuurlijk ook prima.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 14:35

joyce B schreef:
soms heeft een boer oude of afgekeurde bodemroosters van de koeien of varkensstallen over. Dat hoeft niet veel te kosten. Maar als dit werkt voor jou is dat natuurlijk ook prima.

Dat moet ik er nog even bij zeggen, er is geen mogelijkheid om op dat stuk grond te komen met een trekker. Wel met een mini graafding wat de sloten leeghaalt etc. maar ik denk niet dat ik betonnen bodemroosters e.d. met dat graafding kan optillen...

Dus het moet makkelijk weg te halen zijn en redelijk tilbaar.

Maar ik ga eerst een slowfeeder maken en daaromheen leg ik rubbermatten, dan kunnen ze droog staan en hebben ze de halve dag wat te doen :-)

Nu krijgen ze hooi los op de blubber, dat is met een uurtje op en dan staan ze daar maar een beetje. Ze gaan van 9uur smorgens tot 18.00uur buiten en krijgen sochtends en smiddags hooi. Ik wil zorgen dat die uurtjes hooi eten langer worden zodat ze echt wat te doen hebben en dat ze droog kunnen staan.

Ze staan er overgens net 1 week op, vorige week liepen ze nog heerlijk op de wei de hele dag...
Dus ben nog even aan het uitvogelen hoe dit allemaal werkt... ik stond namelijk op een zeer luxe privestal waar alles gedaan werdt. Nu moet ik echt alles zelf doen, dat lukt prima maar loop toch tegen wat puntjes aan haha!

Bedankt voor jullie hulp, ik los het op met de rubbermatten :-)