pff, waarom allemaal zo moeilijk :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

pff, waarom allemaal zo moeilijk :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:18

Sorry voor het zeur gehalte ;-)

Maar het houdt mijn gemoederen zo bezig. Al sinds mijn eerste paardje lijkt het stallen van een paard in de omgeving wel een onmogelijkheid ;-)

Of het is echt ontiegelijk onbetaalbaar (onreeel) of het ligt echt aan de andere kant van het land (en ik ben best bereid er een stukje voor te rijden, alhoewel om de hoek ook wel eens een fijne afwisseling zou zijn:P)

Of ze mogen/kunnen niet met 2 in de box (2 kleine pony's) of ze staan met merries samen in 1 grote groep. Of ze komen helemaal niet buiten :P

Het houdt me snachts wakker :( Herkent iemand dit? Of ligt het toch echt aan mijn pony's XD Ik snap best dat een jaarlinghengstje een moeilijkheids graad extra is hoor. Maar hij is suppppppeerrr braaf en echt nog totaal geen hengst en super onderdanig, ik laat hem liever nog even uitgroeien, mocht hij wel vervelend worden gaan zn ballen er gewoon af. Hij staat nu ook gewoon naast merries in het land, we lopen zelfs met merries door zijn paddock om bij de longeerton te komen, geen enkel probleem.

friesiszwart

Re: pff, waarom allemaal zo moeilijk :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:45

een hengst brengt over het algemeen op een stalling problemen met zich mee dus ik snap best dat het moeilijk is een goede plek te vinden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:32

ben het met hierboven eens, dat hij braaf is betekend niet dat hij er niet zo op kan klimmen. Je hengstje is oud genoeg om te dekken. en daar zitten veel mensen niet op te wachten :D

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:17

Wat een lastige opgave om een geschikte stalling te vinden voor je. Ik snap idd dat een hengstje plaatsen wat latiger is. Toch heb ik ook stallen gehad waar er een prachtige paddock speciaal voor een hengst was, of een mooi afgezet stuk land. Vind het wel een mooie service als een stal dat aanbiedt! +:)+
Het houd mij ook wel eens wakker of ik wel de juiste stalling heb. Als ik echt twijfel over een stalling die er bijv. op marktplaats erg aantrekkelijk uitziet, ga ik langs en beeld ik me echt even goed in of ik hier met m'n paardje kan aarden. Tot nu toe viel het allemaal uiteindelijk tegen.. Idd, de één heeft dit en de ander heeft dat. Geen 1 stalling (die ik tot nu toe bekeken heb) heeft het totale pakketje ;)
Succes met zoeken/kiezen. Of wellicht is de stalling waar je nu staat gewoon nog de beste optie?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:46

Ja Suusenmalvin, dat is iets wat me dan ook zorgen maakt. Moet ik niet gewoon blijven staan? Ik ga ook zeker nog even proberen er uit te komen mbt het ruwvoer (grootste probleem) want opzich hebben ze het wel luxe daar verder en ik betaal er niet de hoofdprijs voor.

Ik ga vanmiddag wel bij 1 kijken, is wel duurder dan waar ik nu sta, maar goed.

Prijs verschil is trouwens echt absurd te noemen. Voor dezelfde faciliteiten betaal je soms bij de ene stal 200 euro en de ander 400 euro? Dat verschil is toch absurd?

Vindt trouwens zelf dat hele hengst gebeuren onzin hoor. Heb vaak (bijna alleen maar bedenk ik me nu) met mijn merrie toen op stallen gestaan met hengsten en echt nog nooit iets gebeurd. Maar goed het is stalhouder zijn eigen recht natuurlijk. Gelukkig doen er veel niet moeilijk over maar als ze allemaal in 1 groep staan houdt het gewoon op he :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:50

Toch zou ik er als merriehouder niet blij van worden als er hengsten op stal zouden staan. Een goed opgevoede hengst zal waarschijnlijk geen problemen in de omgang opleveren. Maar je weet niet hoe dieren gaan reageren als de hormonen in de lucht hangen. Als eigenaar ben je ook niet altijd aanwezig. Je moet er toch niet aan denken dat de hengst (of de merrie) ontsnapt en samen feest gaan vieren.

Mijn shet Hans is om die reden ook meteen gecastreerd toen het kon. Nu loopt hij lekker bij mijn andere dames.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:18

Het is niet alleen moeilijk om iets te vinden voor een hengst hoor :P Ik heb ook moeite met een fijne stal vinden, of het is te duur, te ver weg, komen s'winters niet buiten, boxen te klein..Pff word er gek van!!

Succes met zoeken! Hopen dat je snel iets vind :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:30

Ik herken je probleem maar al te goed... Over is wel wat qua voor en nadelen, soms lijkt het ergens anders beter te zijn en vaak valt dat dan toch weer tegen. Wat ik in de jaren heb gemerkt is dat het ook vaak gaat om goede afspraken kunnen maken met een staleigenaar en vervolgens dat weer de vraag of die zich daaraan houd - vaak is op veel stallen gezeur omtrent voeren en buiten/binnen zetten.

Wat dat betreft leef ik in een droom sinds een jaar <3 ... we hebben ons droomhuis kunnen kopen waar de paarden in de 'achtertuin' kunnen wonen. Maar zelfs hieraan zijn voor en na delen :+ bijvoorbeeld al dat je alles kunt doen en laten en maken zoals je het zelf wil, nadeel dat je het ook allemaal zelf moet bekostigen of überhaupt bedenken hoe je iets moet oplossen (zoals het aanleggen en bouwenvan een rijbak paddock en renoveren van de stallen) maar ik klaag niet hoor! :D

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:16

het is en blijft lastig met een hengst ik ken het ook heb een mini hengst van 2 jaar iedereen denkt dat ie door/onder de draden zou gaan het grote problemen geeft.
Na lang zoeken een plekje gevonden 10 min fietsen van m'n huis, momenteel staat er ook gewoon een merrie naast, en wat denk niks aan het handje zolang er ook maar gewoon stroom op staat zal hij ook niks proberen.
Ze hebben neus contact en kunnen lekker sociaal zijn.

ik vind het soms wel een beetje overdreven hoe mensen reageren, maar snap het aan de andere kant ook wel weer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:25

evelienn28 schreef:
ik vind het soms wel een beetje overdreven hoe mensen reageren, maar snap het aan de andere kant ook wel weer.

Ik snap er werkelijk helemaal niets van hoor, die overdreven reacties. Alsof 'hengst' een buitenaardswezen is ofzo :D

Maar de meeste stalhouders zijn toch wel vrij relaxed eronder hoor, gelukkig. Het is echt niet het grootste probleem, verre van.
De absurde bedragen soms en niet hele dagen buiten komen, geen bos, te ver weg etc, dat is vooral het probleem :( Ik stond altijd half pension maar dat wordt eigenlijk nergens meer gedaan, ja of wel maar dan voor bedragen waar je bij een stal ernaast voor zelfde bedrag volpension staat :P

Nu leuke stal gevonden wel maar mij eigenlijk te duur, ook niet echt naast de deur, bos is ook nog een stukje, en pas net begonnen dus straks komt het niet van de grond, sta je weer op straat. Maargoed wel hele leuke mensen, goede/mooie stallen, goede paddocks, grote bak etc. Morgen eens in overleg met huidige stal, misschien kan ik het hier op lossen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:29

Nouja, ik kan me goed voorstellen dat mensen 'overdreven' reageren. Ik wil ook geen hengst bij mijn merrie in de wei hebben. Op mijn vorige stal stond wel een hengst en die stond 24/7 opgehokt in de stal. Daar zit je als eigenaar van een hengst toch ook niet op te wachten...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:02

Eigenlijk is een merrie net zo schuldig als een hengst..merries zoeken het ook op hoor! Maar omdat hengsten bekend staan als "wilde" paarden word het lastig ze te stallen. Mijn jonge hengst staat tegenover merries en die vertoont echt geen raar gedrag..

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:18

ik snap het in de zin van ze zitten niet op een veulen te wachten, en ja over het algemeen breken de merries uit
ik vind hengstige merries soms ook nog wel wat onberekenbaar tenminste uit eigen ervaring.
de merrie die hier staat hou ik ook goed in de gaten als ze hengstig is zij zoekt de hengst namelijk op.

geluk heb ik zeker met mijn plekje nu nog lekket 24/7 buiten ruiterpaden direct achter de weide en maar 50 euro in de maand.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:30

Ik snap het wel een hengst is en blijft een hengst, en dat hij nu als jaarling zijnde nog makkelijk is dat kan maar het kan ook maar zo dat hij volgende maand ineens door krijgt wat hij kan met het geen wat tussen zijn benen hangt... De staleigenaar is wel verantwoordelijk voor zijn klanten hun paarden. Dat jou hengst nu niet dekt dat kan maar daar kan hij het niet op gokken want straks gebeurd het wel dat jou hengst toch niet zo braaf meer is dan het lijkt en een merrie van een klant dekt en die dus dragend is... Dan is hij daar verantwoordelijk voor dan lopen straks al zijn klanten weg.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:58

Waarom kies je voor je hengst geen opfok als je hem wat langer hengst wil laten? Daar kunnen ze tot ongestoord hengst blijven en het is een stuk makkelijker om je andere paard te stallen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:17

Bovenstaande is precies mijn gedachte, laat je hem in de opfok lekker hengst wezen tot ie groot genoeg is, dan hakkietakkiewegzakkie en een leuke stal uitkiezen waar je rustig met 'm aan de slag kan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:33

Hengsten kunnen braaf zijn, maar aan beide kanten gaan de hormonen werken, hengst en merrie.
En er zijn nu eenmaal ook merries die om de haverklap hengstig worden, met een hengst in de buurt.
Ik heb zelf ook hengstveulens gehad, die de ene dag nog niet geïnteresseerd waren, maar de week erna in eens wel, en ook al met 5/6 maand oud.
Dus ja, heel begrijpelijk op een pensionstal.
Tenslotte krijgt de pensionhouder iedereen op zijn dak, mocht het toch misgaan.

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:14

Ik snap ook wel waarom hengsten niet graag gezien worden op een stal, net zoals Dakotah al zei. Merries kunnen sneller hengstig worden of hengstig blijven. Daarbij ken ik wel wat merries die tijdens die hengstigheid helemaal niet fijn te rijden zijn en op de haverklap met hun benen gaan openstaan.

Om maar te zwijgen over wat hengsten allemaal kunnen uitspoken als de hormoontjes de bovenhand halen. Het worden echte acrobaten of in het ergste geval breken ze de boel af. En als ze erin slagen om bij de merrie te raken en er komt een veulen van...

Ik denk dat ik in dat geval ook mee ga met het opfok-idee.