Wat is nou eigenlijk goed uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Wat is nou eigenlijk goed uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:04

Ja dat vraag ik me dus af...

Zelf doe ik elke dag de drollen eruit (en dan ook echt tot de laatste drol) en al het natte.
Schone stro schuif ik aan de kant en veeg het overige natte weg en gooi ik ook op de mesthoop.
De stal laat ik even ''luchten'' (soms een paar uur) en dan weer glad maken en stro eroverheen.
Verder maak ik het helemaal ''glad'' en ook een aardig dikke laag.

En als het nou de hele dag regent en hij komt er maar 4 of 5 uur uit mest mijn stalgenootje hem ook nog even uit voor het slapen gaan...

Hij heeft dus elke dag een onwijs lekker bed naar toch maakt hij er weer 1 grote bende van. Of die nou korter buiten staat of de hele dag, elke dag weer. :)) (en dit heeft die altijd eigenlijk al gehad)

Dus hoe houden jullie je stal schoon?

Ufurio4e

Re: Wat is nou eigenlijk goed uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:10

Dat had ik ook.oplossing is een put in de stal waar de urine in gaat.verder doe je het al hartstikke goed

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:14

Ik deed idd zelfde als jou. Alleen die van mij was zo netjes dat hij plaste op in plekje en poepte op in plek. Dus op den duur werd z'n stal wel erg vol en stoffig.. (Lees na een week al :') ) ook zijn kuil gooide hij overal.. Nu op nieuwe stal hoef ik het niet zelf te doen. Maar hier worden de drollen er bijna elke dag uitgehaald en erge natte plekken. Dan dik opstrooien en na een week alles eruit. :)

Hier hebben ze idd putjes waardoor de urine weg loopt. Maar ook sommige paarden maken er nog een zooi van. Ze strooit er eigenlijk dan gewoon overheen hier. Is toch niet te doen dan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:16

Deze gaat liggen waar die op dat moment staat en poept en plast wanneer het hem uitkomt, ofterwel overal!

Misschien moet ik me er maar bij neerleggen :))

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:20

Jantine_ schreef:
Deze gaat liggen waar die op dat moment staat en poept en plast wanneer het hem uitkomt, ofterwel overal!

Misschien moet ik me er maar bij neerleggen :))

Heel herkenbaar. Paard loopt zijn stal in poept gelijk zonder om te draaien... maakt niet uit waar hij staat. Naast zijn kuil/hooi, prima! Hij poept en piest waar hij op dat moment staat.
Al vanalles geprobeerd. Potten, extra schoon houden of een vieze plek maken het maakt geen verschil.

We moeten ons er inderdaad maar bij neerleggen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:25

Helaas heb ik hier ook zo'n viespeuk die alles zo snel vies maakt. En uitloopstal verergert het, omdat hij dan alle zooi van buiten ook mee naar binnen kan nemen. Daarom doe ik elke dag de drollen en de natte plekken eruit en dan lekker opstrooien. 1x per week alles eruit en helemaal schoonspuiten. Dan weer een lekkere laag stro erin.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:26

Ik kan me nog het meest verbazen over de drollen die ik in de water- en voerbak vind _/-\o_

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:41

Haha och hou op.. Vd week weer drollen uit z'n voerbak staan halen := Meneer vond het daarna ook niet schoon genoeg want hij ging echt zijn eten niet opeten :')

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:05

Wat ik het beste vindt werken is een potstal.
Eerst 2 balen vlas erin en daarop een flinke laag stro.
Elke dag de drollen eruit en een beetje nieuw stro erin.
Na een week of 4 de onderlaag eruit. Hierdoor hebben ze altijd een mooie laag erin, liggen ze niet op de stenen en blijft het met de wintermaanden lekker warm.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:14

Hele dikke laag stro met in 1 hoek op de grond een schone plek om hooi te voeren en een hangende voerbak voor krachtvoer ,
Elke dag de mest en de natte stukken eruit ,dit doe ik met een maisschop , vind ik erg handig. Langs de rand van de stal een hogere rand stro waar ook nog van te knabbelen is en die zorgt dat hij zich niet zo snel vast rolt .
Stro is misschien wel het meeste werk maar is voor paarden wel erg fijn omdat er altijd iets te knabbelen is . Stal leeg eten is hij wel mee gestopt omdat het gewoon te veel is om op te eten ,hij heeft er gelukkig nooit koliek van gekregen . In het midden van de stal zit een geul met hele dikke zelfgemaakte tegels erop met gaten erin , die gaten steek ik elke dag open zodat er veel urine daardoor weg kan .

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:35

Ik heb het idee dat ik het anders doe dan de rest. Maar doe het al 20 jaar zo en werkt prima. Die van mij hebben een iets grotere box dan standaard. Ik veeg iedere avond alles naar de achterste helft, zodat de voorste helft schoon en droog is voor het hooi en voer. Op de achterste helft gaat dan een paar plakken schoon stro zodat ze een droge en schone bovenlaag hebben. Eens per week mesten we alle stallen helemaal uit. Alles gaat eruit, tenzij er nog wat schoon stro ligt, dan gooien we dat opzij om als onderlaag te gebruiken. In de zomer gaat ook nog regelmatig even de waterslang erin om schoon te spuiten (er zitten afvoergaten in de voorste helft zodat het vuile water en urine wegloopt).

De paarden staan trouwens de hele dag buiten, zomer en winter, en gaan alleen 's nachts op stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:38

Sinds ik mijn paarden op vlas heb staan heb ik dit probleem niet meer. Had vroeger ook van de viespeuken op stro, daar is idd niet tegenop te mesten. Een goed opgepot vlasbed is weinig werk, schoon, stinkt niet, ideaal dus...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:41

Mijn paard mest netter als ik de eerste drollen die ze neerlegt achterin de hoek gooi. Dan blijft ze over het algemeen de hele nacht in die hoek mesten. Heb haar op http://www.stablestabile.nl/nl/ staan, werkt erg goed :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:10

Jeetje, dat verschilt aan de manier van uitmesten en welke bodembedekking je hebt.
Ik haal elke dag de mest en alle plas eruit dus ik mest elke dag echt de hele stal. Gaat helemaal op zijn kop langs alle randen en hoeken. Maar dit is met stro.
Als ik zaagsel of vlas zou hebben dan zou ik hem niet elke dag overhoop gooien, dat is niet handig.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:45

Vlas heeft ie vroeger, nouja 2 jaar geleden op gestaan en was helemaal verschrikkelijk...
En zijn stal is ook ruimer dan ''normaal''.

Zo laten denk ik maar :D

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:53

Drama die stallen :\ . Ik doe ook elke dag de drollen er uit en vieze plekken en een dikke laag nieuw stro. Routine werk, en zo gebeurd maar, Hoe ze het voor elkaar krijgen van een nachtje op stal, is mij een raadsel.
Nu ik zelf in het gips zit, wordt de stal om de dag uit gemest door vriend en vader.
Had nu wel graag op een vol pension gestaan, wat een geregel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:56

Mijn merrie staat ook op stro en ik haal iedere dag de complete stal ondersteboven. Alle troep gaat eruit en ik zorg ervoor dat ze ruim in het schone stro staat. Gelukkig is ze best netjes, ik verbaas me alleen over de drollen die tussen haar hooi liggen terwijl haar eten echt heilig voor haar is :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:00

Eerst al het goede stro in een hoek, daarna het minder goede stro in een andere hoek. Daarna alle drollen en de hele plasplek eruit.

Vervolgens het minder goede stro op de plasplek (hij plast op één vaste plek, dus daar komt nooit nieuw stro, verspilling) , de drollenhoek daar komt geen stro (verspilling omdat hij alleen daar poept) en het goede stro 'opstrooien' op de ligplek.

Daarna een plak nieuw stro onder de voerbak naast het hooi. Dat verdeelt hij altijd vanzelf daar waar hij gaat liggen.

Overigens doe ik de box op die manier maximaal één of twee keer per week. Ik sta op volpension, wel schep ik altijd even de drollen eruit als ik kom, ook als de box al gedaan is.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:08

Ik doe nooit de drollen en nattigheid eruit. We hebben wel een afvoerputje voor de plas.
Voor de rest is mijn merrie redelijk schoon. Wat ik doe is elke dag plakje stro erbij, als het nodig is
2, hangt van de viezigheid af. En cd ane 1 x in de week alles eruit en nieuw schoon stro.
Ideaal!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:13

Als ik zelf mest haal ik al het schone stro aan de kant en haal ik de drollen + natte plekken eruit. Stro flink op zodat ze de volgende dag nog een lekker bedje heeft.

Ik sta nu vol pension en daar halen ze de drollen eruit, en misschien een schepje pis? Er ligt iig altijd pis als ze weer op stal gaat..Er word niet goed opgestrooid waardoor ze in haar eigen pis staat te dansen. Als er nou flink wat stro in ging dan maakt het mij niet zo uit dat er pis onderop ligt. Maar met 1 plakje (kleine baal) hou je de stal echt niet schoon. Reden om te vertrekken dus ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:19

mariantjuh schreef:
Ik doe nooit de drollen en nattigheid eruit. We hebben wel een afvoerputje voor de plas.
Voor de rest is mijn merrie redelijk schoon. Wat ik doe is elke dag plakje stro erbij, als het nodig is
2, hangt van de viezigheid af. En cd ane 1 x in de week alles eruit en nieuw schoon stro.
Ideaal!

Bijna een potstal dus, ideaal voor jou, en voor je paard? Valt het mee, de narigheid aan de benen en hoeven?
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-10-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:23

Ik mest elke dag grondig uit en ik heb een hele nette merrie. Maar na het uitmesten ligt er echt geen mestbal meer in en zeker geen natte plekken. Is voor mij niet veel werk en zo hou ik het het beste bij en weet ik dat ze altijd schoon staat. Lekker veel stro erin :)

Ik mest ook regelmatig de stal van mijn stalgenootje, zij heeft een ruin en dit is echt een enorme viespeuk :j
Na 1 nacht is er geen schoon strootje meer te vinden in zijn hele 3x4 box.
Eigenlijk moet die stal gewoon elke dag helemaal leeg.
Onvoorstelbaar wat die er een puinzooi van kan maken zeg!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:33

Ibbel schreef:
Sinds ik mijn paarden op vlas heb staan heb ik dit probleem niet meer. Had vroeger ook van de viespeuken op stro, daar is idd niet tegenop te mesten. Een goed opgepot vlasbed is weinig werk, schoon, stinkt niet, ideaal dus...

Hier ook, ik wil nooit meer wat anders.
Elke dag even de drollen eruit (is voor 3 stallen 5 minuten werk) en even de hark erover.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:37

Volgens mij zijn veel ruinen van die viespeuken want zo een heb ik er ook lopen -O- Stro werkt niet want dat vind ie veel lekkerder dan hooi :Y) Dus zaagsel dan maar. Ik kan de drollen er makkelijk uit halen, hij doet er langer mee want dat eet ie niet op, het neemt meer vocht op dan stro en nog het belangrijkste van alles :o Het zaagsel krijg ik gratis :D

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:39

hoe ik de stal schoon hou is een raadsel. Als de stal leeg is gooi ik 1 hele baal vlas in de box. Sochtends gaat ze naar buiten doe meteen de stal. Nou al het vlas is 's nachts naar 1 kant geschraapt probeer dan het "schone" van de drollen af te halen haal verder alleen de drollen weg. Gelukkig poept en plast ze op 1 plek. Hark het vlas weer een beetje recht. Elke dag doe ik er dan een beetje nieuw vlas er in. En als ik vind dat de box nu wel echt smerig is haal ik hem leeg. Dit gebeurt ongeveer 1 keer in maand. onder het vlas heb ik nog rubberen matten liggen. Het vocht loopt zo niet echt weg maar anders ligt ze zo op de stenen heb ik het idee.