Oudere paarden op gewicht houden tijdens de wintermaanden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauraneyens

Oudere paarden op gewicht houden tijdens de wintermaanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:15

hoii,

Ik heb een trekpaard, ruin van 17 jaar. Waar wekelijks mee gereden word.
Nu de winter begint valt hij weer af. Zoals iedere jaar eigenlijk.
De vorige jaren krijg hij een winterstop en werd hij niet gereden tijdens de wintermaanden.
Nu ik een vaste ruiter heb die mijn ander paard komt rijden zal hij deze winter dus wel gereden worden.

Vanaf het moment dat de weien kaal zijn en ik hooi begin te voederen valt hij zienderogen af. Na de winter komt hij het verloren gewicht op een paar maanden terug bij.
Wat en hoeveel voederen jullie nu aan een ouder paard met een schommelend gewicht?

Zooist

Re: Oudere paarden op gewicht houden tijdens de wintermaanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:17

Ik volg dit even. Ik heb er eentje die nog iets ouder is en ook nog een aantal maal per week gereden wordt. Van brok staat ze (al heel haar leven) in vuur en vlam en dat is nu net niet meer de bedoeling.

Op dit moment krijgt ze naast wat brok vooral veel ruwvoer maar ze mag wel wat voller blijven :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:18

Seniores Priores, de oplossing voor alles bij de oude paardjes :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:18

olie (flinke scheut) en maismeel (half kopje nog niet) naast zijn gewone voer (1,5 kilo basisbrok, een volle schep slobber, een halve schep muesli en onbeperkt hooi, voor een 21jr ruin van 1.73m die eigenlijk ongeveer met pensioen is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:20

Mijn oudere paarden krijgen op tijd een deken op zodat ze geen voer en dus energie 'verspillen' aan warm blijven. Verder voer ik ze gewoon onbeperkt ruwvoer, en toch ook aardig wat brok (2x een kilo) erbij. Vooral de ruin (KWPN, nu 20 jaar) heeft de neiging snel in te vallen. Die krijgt indien nodig extra voer in de vorm van muesli en/of wiesencobs met een scheutje zonnebloemolie erover.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:25

Ik zou m dan wat bietenpulp met zemelen voeren.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:27

nja voor een trekpaard mag je alles dus dubbel tellen, heeft 2x zoveel nodig als een gewoon rijpaard.
Helaas is een deken geen mogelijkheid. Ze staan de hele winter muv kerst en nieuwjaar op de wei.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:46

Zooist schreef:
Ik volg dit even. Ik heb er eentje die nog iets ouder is en ook nog een aantal maal per week gereden wordt. Van brok staat ze (al heel haar leven) in vuur en vlam en dat is nu net niet meer de bedoeling.

Op dit moment krijgt ze naast wat brok vooral veel ruwvoer maar ze mag wel wat voller blijven :)

Ik heb de merrie van Zooist op stal staan en ze geniet bij mij van een actief pensioen.
Ze is moeilijk op gewicht te krijgen/houden. Ze moet echt veel ruwvoer, wat al geregeld tot stevige discussie met de stalhouder heeft geleid.
Ik ben nu daarom ook verhuisd en er komt eindelijk wat vet op de botten.
Ze krijgt nu 7uren weidegang (staat niet veel gras meer). Twee keer een flinke hoop hooi en een flink gevuld hooinet voor de nacht in de stal. Totaal 3/4 brok (is de max, anders wordt het een bom) met een scheut zonnebloemolie. Bijna elke dag een halve emmer bietenpulp gemengd met senoires priores. Na het rijden krijgt ze fiber force muesli met wat maismeel.

Haar buik is weer mooi gevuld en de flanken worden weer ronder. Toch blijf je de ribben wat zien en blijft de bovenlijn schraal. Ik ben nu drie weken op deze manier bezig, dat is ook nog niet erg lang. Misschien moet ik het voor de ribben en de bovenlijn nog wat extra tijd geven.
Vanmorgen komt de tandarts, dan weet ik ook meer over de staat van haar gebit. Mogelijk wil ik straks nog wat lucerne gaan bijvoeren voor de bovenlijn. Maar moet eerst weten of ze dat nog goed kan kauwen. Tips voor Zooist en mij altijd welkom.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:54

Op de Paardenkamp wordt mais bijgevoerd. En uiteraard het gebit goed bijgehouden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:56

Bij onze E-pony werkte maispulp totaal niet. Op merriebrok kwam hij echter wel aan. Hoeveelheid voor een trekpaard? Geen idee.... hoeveel trek heeft hij? ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:08

lauraneyens schreef:
nja voor een trekpaard mag je alles dus dubbel tellen, heeft 2x zoveel nodig als een gewoon rijpaard.
Helaas is een deken geen mogelijkheid. Ze staan de hele winter muv kerst en nieuwjaar op de wei.

Waarom is een deken geen mogelijkheid?

Is wel de meest effectieve oplossing. Een paard eet onder andere om zijn kacheltje op temperatuur te houden, dit heeft de eerste prioriteit. Op het moment dat dit zoveel energie kost dat hij ervan afvalt zul je actie moeten ondernemen. Je kunt meer bijvoeren, onbeperkt ruwvoer en seniores priores, maar op een gegeven moment kan een paard ook niet nog meer eten dan het al doet. Op zo'n moment zou ik kiezen voor een deken, ook als ze altijd buiten staan.

Wat ik bij een van mijn oude shetten doe is dat hij een deken op krijgt bij nat weer. Dat kost de meeste energie, de rest kan hij nog zelf aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:09

Lauura schreef:
Seniores Priores, de oplossing voor alles bij de oude paardjes :)

Dit dus en misschien iets van lucerne erbij

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:09

Ik begin al vroeg met dekens voor mijn oude muts van 24, ze staat nu ook onder een 100 grams deken.
Ook zij is een echt buitenpaard en gaat bij een milde winter alleen met oud en nieuw op stal.
Hoe vaak ik wel niet aan het hek heb gestaan in de stromende regen of sneeuw en zij vrolijk de andere kant op rent en weigert zicht te laten pakken....op stal alleen als het echt bar en boos is.

Dus onbeperkt buiten op gras, veel hooi maar ze mist inmiddels wat kiezen en heeft hier dus moeite mee.
Daarnaast krijgt zij maismeel met Equifirst Energy Omega-3 musli, eventueel aangevuld met Pavo Podo Grow.

Ik heb SP geprobeert, maar het was a: erg veel werk door het weken vooraf, b: de porties waren erg groot en voor het opeten moet ik er bij blijven staan anders eten de 3 anderen het op c: ze vond het niet lekker en at het dus ook maar erg langzaam op. Resultaat bleef uit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:10

Hier krijgt mijn 22 jarige vanaf dat het koud wordt een mengeling van bietenpulp, lucerne en olie (echt een flinke scheut!) bij. En vooral veel ruwvoer. Hij krijgt ook een deken op zodat hij niet teveel moet verbranden om warm te blijven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:14

fjordnina schreef:
lauraneyens schreef:

Waarom is een deken geen mogelijkheid?

Is wel de meest effectieve oplossing. Een paard eet onder andere om zijn kacheltje op temperatuur te houden, dit heeft de eerste prioriteit. Op het moment dat dit zoveel energie kost dat hij ervan afvalt zul je actie moeten ondernemen. Je kunt meer bijvoeren, onbeperkt ruwvoer en seniores priores, maar op een gegeven moment kan een paard ook niet nog meer eten dan het al doet. Op zo'n moment zou ik kiezen voor een deken, ook als ze altijd buiten staan.

Wat ik bij een van mijn oude shetten doe is dat hij een deken op krijgt bij nat weer. Dat kost de meeste energie, de rest kan hij nog zelf aan.

Ik zweer niet alle dekens af, maar in principe is zónder deken beter voor een paard. Paard zal, onder de juiste omstandigheden, het niet koud krijgen. Dat houdt in dat hij gewoon 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer... want juist de vertering zorgt dat een paard het warm heeft/houdt etc. En verder heeft hij dan gewoon voldoende aan een goede vacht. Daarnaast, zo oud is 17 niet hoor.

Mijn haflingermerrie viel ook altijd in de winter behoorlijk af. Maar als je voldoende ruwvoer geeft en eventueel bijvoert met bietenpulp en zemelen zou het gewoon goed moeten komen en zou je paard goed op gewicht moeten blijven :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:19

Voor een trekpaard is 17 best oud.
Een deken ben ik zelf ook niet voor, zijn tanden zijn wel in orde? Ik zou ook meer mais en bietenpulp geven om op gewicht te krijgen, dat krijgen de trekpaarden hier ook om aan te komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:29

Maartje1990 schreef:
Ik zweer niet alle dekens af, maar in principe is zónder deken beter voor een paard. Paard zal, onder de juiste omstandigheden, het niet koud krijgen. Dat houdt in dat hij gewoon 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer... want juist de vertering zorgt dat een paard het warm heeft/houdt etc. En verder heeft hij dan gewoon voldoende aan een goede vacht. Daarnaast, zo oud is 17 niet hoor.

Mijn haflingermerrie viel ook altijd in de winter behoorlijk af. Maar als je voldoende ruwvoer geeft en eventueel bijvoert met bietenpulp en zemelen zou het gewoon goed moeten komen en zou je paard goed op gewicht moeten blijven :)

Ik zou in ieder geval geen zemelen voeren. Dit is slechts een buikvulling. Het kan wel van nut zijn om het verteringssysteem op te schonen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:30

Onze oudjes belg van 20 en kwpn van 20 krijgen s winters mais bijgevoerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:35

Oudere paarden eten sowieso meer dan jongere paarden, dus doe er de helft aan hooi bij dan je zou voeren als hij 10 was....dan een goede vit.min brok bij voeren zodat hij zijn vezels goed kan verteren.
Je hoeft het niet op te lossen met veel meer brok, maar als je brok voert, kijk dan ook even naar zijn gewicht. Koudbloeden voer je anders dan warmbloeden en volbloeden. Probeer in eerste instantie een groot rantsoen van hooi aan te houden.

Kijk ook even als een paard naar hem en niet als een koe of kip, dus kippevoer in de vorm van granen, of koeienvoer in de vorm van mais. Mais is slecht verteerbaar voor paarden en oudere paarden hebben darmweefsel dat minder goed werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:38

Maartje1990 schreef:

Kijk, dat is een algemeen praatje, een paard doet het beter zonder deken en als je maar dit of dat voert, komt ie vanzelf weer aan.
Een paard wat in de winter moeite heeft om op gewicht te blijven en zeker de oudere dieren, komt meestal of door slechte tanden of doordat er enorm veel energie gaat in het zich zelf warm houden. Hout voor de kachel gaat niet naar het lijf en dan heb je een cirkeltje waar je in blijft hangen. Want zolang er geen spek op het lijf komt, blijft de energie naar de kachel gaan. Vandaar fijn een deken op doen, dat kan ook prima in de wei 24/7. Dan moet je kwalitatief een goede en duurdere deken kopen, maar dat zij zo. Ook wil de vachtkwaliteit nog wel eens kelderen bij oudere dieren, dus ga niet zomaar prat op dat de vacht het werk altijd wel zo goed doet.
Oudere paarden nemen voer niet altijd even goed meer op, dus wat voor de een een dikmaker is, zet voor de ander geen zoden aan de dijk. Hier krijgen de paarden minimaal een halve baal hooi per dag, krijgt de een bietenpulp (langzaam opbouwen trouwens, anders krijgen ze koliek!) en doet de ander het beter op een combi van merriebrok en muesli. De een heeft een deken op en de ander maakt nog een goede teddyvacht aan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:40

onbeperkt hooi geven.

goed warm houden met dekens en anders extra dekens op doen.
maar let wel op als je nu het paard helemaal inpakt met de warmste dekens als het da echt winter is dat dit dan niet meer genoeg is.

en slobber geven vaak hebben oude paarden dat ze niet zo goed meer kunnen eten.
en wij geven onze paarden 3 kilo slobber op een dag dus een oud paard mag dit ook zeer zekers hebben.
maar let wel op dat je het opbouwt.
slobber worden ze niet gekker op dit is puur een dik maker
en tandarts is heel belangrijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:43

fjordnina schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik zou in ieder geval geen zemelen voeren. Dit is slechts een buikvulling. Het kan wel van nut zijn om het verteringssysteem op te schonen.

de zemelen is inderdaad niet als dikmaker oid bedoeld. Maar voor het de juiste verhouding in... in iets :+ maar ik weet niet meer wat. Er zit een vrij laag gehalte 'iets' in bietenpulp en juist weer een hoog gehalte hier van in zemelen daarom moet je die 2 bij elkaar voeren.

Het gebruik van dekens helpt ook vaak hoesten en longontstekingen in de hand. Ik zeg niet dat het altijd dus maar niet gebruikt moet worden. In de afgelopen winter heb ik mijn haflinger ook een deken op gedaan (is uiteindelijk ook moeten inslapen). Maar in principe zou ik het eerst zonder proberen. Mocht het dan nog niet afdoende zijn kun je altijd nog een deken er op leggen. Andersom is het lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:44

Waarom zou een paard met een deken op sneller gaan hoesten en longontstekingen krijgen ?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:44

russel schreef:
Oudere paarden eten sowieso meer dan jongere paarden, dus doe er de helft aan hooi bij dan je zou voeren als hij 10 was....dan een goede vit.min brok bij voeren zodat hij zijn vezels goed kan verteren.
Je hoeft het niet op te lossen met veel meer brok, maar als je brok voert, kijk dan ook even naar zijn gewicht. Koudbloeden voer je anders dan warmbloeden en volbloeden. Probeer in eerste instantie een groot rantsoen van hooi aan te houden.

Kijk ook even als een paard naar hem en niet als een koe of kip, dus kippevoer in de vorm van granen, of koeienvoer in de vorm van mais. Mais is slecht verteerbaar voor paarden en oudere paarden hebben darmweefsel dat minder goed werkt.

Die van ons doen het er prima op. Let wel ze hebben uiteraard ook onbeperkt ruwvoer in de vorm van kuil en hooi.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:47

mais en bietenpulp is helemaal niet goed.
en zemelen zet zo erg uit dat je hier heel erg mee uit moet kijken.
ik zal het gewoon houden bij slobber dit is makkelijk te eten door ieder paard.
zitten genoeg vitamientjes en kruiden in.

en het is echt een dikmaker.

en tandarts en dekens op doen is toch echt wel 1 van het belangrijkste.
een oude paard moet anders te veel energie geven om warm te blijven en hierdoor worden ze vaak mager.