Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zooist schreef:Ik volg dit even. Ik heb er eentje die nog iets ouder is en ook nog een aantal maal per week gereden wordt. Van brok staat ze (al heel haar leven) in vuur en vlam en dat is nu net niet meer de bedoeling.
Op dit moment krijgt ze naast wat brok vooral veel ruwvoer maar ze mag wel wat voller blijven
lauraneyens schreef:nja voor een trekpaard mag je alles dus dubbel tellen, heeft 2x zoveel nodig als een gewoon rijpaard.
Helaas is een deken geen mogelijkheid. Ze staan de hele winter muv kerst en nieuwjaar op de wei.
fjordnina schreef:lauraneyens schreef:nja voor een trekpaard mag je alles dus dubbel tellen, heeft 2x zoveel nodig als een gewoon rijpaard.
Helaas is een deken geen mogelijkheid. Ze staan de hele winter muv kerst en nieuwjaar op de wei.
Waarom is een deken geen mogelijkheid?
Is wel de meest effectieve oplossing. Een paard eet onder andere om zijn kacheltje op temperatuur te houden, dit heeft de eerste prioriteit. Op het moment dat dit zoveel energie kost dat hij ervan afvalt zul je actie moeten ondernemen. Je kunt meer bijvoeren, onbeperkt ruwvoer en seniores priores, maar op een gegeven moment kan een paard ook niet nog meer eten dan het al doet. Op zo'n moment zou ik kiezen voor een deken, ook als ze altijd buiten staan.
Wat ik bij een van mijn oude shetten doe is dat hij een deken op krijgt bij nat weer. Dat kost de meeste energie, de rest kan hij nog zelf aan.
Maartje1990 schreef:Ik zweer niet alle dekens af, maar in principe is zónder deken beter voor een paard. Paard zal, onder de juiste omstandigheden, het niet koud krijgen. Dat houdt in dat hij gewoon 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer... want juist de vertering zorgt dat een paard het warm heeft/houdt etc. En verder heeft hij dan gewoon voldoende aan een goede vacht. Daarnaast, zo oud is 17 niet hoor.
Mijn haflingermerrie viel ook altijd in de winter behoorlijk af. Maar als je voldoende ruwvoer geeft en eventueel bijvoert met bietenpulp en zemelen zou het gewoon goed moeten komen en zou je paard goed op gewicht moeten blijven
Maartje1990 schreef:Ik zweer niet alle dekens af, maar in principe is zónder deken beter voor een paard. Paard zal, onder de juiste omstandigheden, het niet koud krijgen. Dat houdt in dat hij gewoon 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer... want juist de vertering zorgt dat een paard het warm heeft/houdt etc. En verder heeft hij dan gewoon voldoende aan een goede vacht. Daarnaast, zo oud is 17 niet hoor.
Mijn haflingermerrie viel ook altijd in de winter behoorlijk af. Maar als je voldoende ruwvoer geeft en eventueel bijvoert met bietenpulp en zemelen zou het gewoon goed moeten komen en zou je paard goed op gewicht moeten blijven
fjordnina schreef:Maartje1990 schreef:Ik zweer niet alle dekens af, maar in principe is zónder deken beter voor een paard. Paard zal, onder de juiste omstandigheden, het niet koud krijgen. Dat houdt in dat hij gewoon 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer... want juist de vertering zorgt dat een paard het warm heeft/houdt etc. En verder heeft hij dan gewoon voldoende aan een goede vacht. Daarnaast, zo oud is 17 niet hoor.
Ik zou in ieder geval geen zemelen voeren. Dit is slechts een buikvulling. Het kan wel van nut zijn om het verteringssysteem op te schonen.
russel schreef:Oudere paarden eten sowieso meer dan jongere paarden, dus doe er de helft aan hooi bij dan je zou voeren als hij 10 was....dan een goede vit.min brok bij voeren zodat hij zijn vezels goed kan verteren.
Je hoeft het niet op te lossen met veel meer brok, maar als je brok voert, kijk dan ook even naar zijn gewicht. Koudbloeden voer je anders dan warmbloeden en volbloeden. Probeer in eerste instantie een groot rantsoen van hooi aan te houden.
Kijk ook even als een paard naar hem en niet als een koe of kip, dus kippevoer in de vorm van granen, of koeienvoer in de vorm van mais. Mais is slecht verteerbaar voor paarden en oudere paarden hebben darmweefsel dat minder goed werkt.