Paard maakt toilet van haar droge slaapplaats (24/7 buiten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard maakt toilet van haar droge slaapplaats (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:03

Mijn paard staat op dit moment nog 24/7 buiten.

Ze beschikt over een paddock die deels zand is, en deels bestraat. Ze staat nu sinds zondag niet meer op de wei i.v.m. de extreme regen.

De verhardingen in de paddock blijven perfect droog, het zand is op een paar grote plassen na ook re-de-lijk droog.
Daarnaast staat er een schuilstal van 2,5x6 meter met een houten bodem.

Nu vermenselijk ik mijn paard nogal eens, en vond ik het zielig dat ze geen zachte en droge plaats had om te liggen. Op het beton doet ze niet, en het zand is wat modderig. Plus dat ik het zielig vindt als ze in de stromende regen buiten moet liggen :')

Dus ik heb de schuilstal gedeeltelijk opgestrooid (2,5 x 3m). Met de gedachte dat ze een lekker droog plekje had om te gaan liggen.

Nu kom ik vandaag aan, en heeft mevrouw van haar plekje een enorm goor toilet gemaakt. Ze heeft lekker over het stro staan zeiken en schijten, om het zo maar even uit te drukken :+. En vervolgens is het zo'n miep die daar weer niet in wilt gaan liggen.
Nu vind ik de stront nog niet zo erg, maar de urine heb ik liever niet op de houten bodem.

Wat te doen? Ik heb het net schoon gemaakt en opnieuw opgestrooid om het een tweede nacht te proberen. Ze kwam meteen aangelopen om het verse stro even " in te zegenen". Ik heb haar uit de schuilstal gestuurd, maar ik weet zeker dat ik nog niet van het erf was of ze er al weer in stond te plassen.

Normaal plast en poept ze vrijwel alles buiten (meestal 1 a 2 hopen in de schuilstal, de rest buiten), maar vandaag was er NIETS buiten gelegd. Ze lijkt dus wel erg content met haar indoor toilet. :')

Wat te doen? Blijven opstrooien en proberen om te kijken of ze het wil zien als slaapplaats.... Of madame gewoon lekker op het zand of houten bodem laten slapen?

Twinklebel

Re: Paard maakt toilet van haar droge slaapplaats (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:07

Veel paarden vinden het niet fijn als het spettert als ze plassen. In het stro gebeurd dat niet, waardoor ze daar graag in plassen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:09

Dat begrijp ik, en ben ik inmiddels ook wel achter na 7,5 jaar een paard te hebben die ronduit weigert ergens anders te plassen dan in stro. :+
Uit pure noodzaak (geen bodembedekking in de schuilstal) plast ze wel gewoon op zand en gras, maar als er ook maar een mini laagje stro in de schuilstal ligt gaan de sluizen open }:0 }:0

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:09

snap je probleem, die van mij hebben dus ook een inloopstal, en zodra die opnieuw gestrooid is komt er 1 merrie naar binnen, gaat heerlijk staan plassen voor mijn ogen, legt er nog een lekkere verse drol neer, snuffelt even of alles naar wens is en vertrekt in volle galop naar buiten...
ben het wel steeds op blijven strooien want vind het zielig voor de anderen die wel graag in het stro liggen.
die van mij doet het dus al 2 jaar zo.. hoe dit af te leren? geen idee.. op vlas doet ze het ook, en zelfs als het helemaal leeg is in de zomer gaat ze naar binnen om te poepen.. merrie die graag privacy wil in de vorm van indoor toilet ben ik bang. wat je kan doen is rubber mat erin leggen zodat ze toch wat zachter kan liggen dan op een houten vloer.

edit: misschien een laagje stro buiten de stal leggen, kijken of ze dat als plasplek gebruikt en stal schoonhoudt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:11

Ik zou opzoek gaan naar een rubber mat of HITmatras als je een ligbed voor haar wil. Bodembedekking in schuilstal = schuiltoilet. Voordeel is eigenlijk dat je maar 1 plek hoeft schoon te maken, maar waarvoor je het bedoeld hebt wordt het niet gebruikt.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:11

Dan is ze vast heel blij met je stro :D !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:12

Rubber matten onder de stro, zodat de vloer ook niet beschadigt? Of beter, jezelf alle moeite besparen en niet opstrooien? :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:14

Misschien vlas gebruiken als onderlaag?
Dan wordt het niet zo snel doorweekt en hoef je niet iedere dag de boel te vervangen.
Paarden plassen inderdaad graag in stro :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:14

Hier hetzelfde probleem alleen heb ik een stenen bodem dus is het geen probleem alleen beetje zonde van het werk en zaagsel. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas. Mesten doen ze meestal wel net buiten de stal op 1 plek.
De helft van mijn inloopstal heeft een dikke rubbermat van ruim 2 cm dik. Ik twijfel er nu dus over of ik nog ga opstrooien.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:33

zag hier een boer die rubber mat gebruikt met een paar handjes zaagsel erop om de urine op te nemen, misschien is dat een optie voor jou crazycat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:36

of buiten ergens wat stro neerleggen zodat het niet spettert maar ze wel het idee heeft ergens lekker droog te kunnen plassen? Dan eerst buiten stro en binnen even niets en daarna pas binnen een beetje neerleggen en dat uitbouwen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:47

Ik zou stoppen met de bodembedekking die je nu hebt, en een aantal rubberen matten zonder strooisel neerleggen. Dan kan ze wel zacht en droog liggen, maar zijn de toiletkansen een stuk lager.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:55

Rubber matten is de oplossing. :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:46

matasja schreef:
zag hier een boer die rubber mat gebruikt met een paar handjes zaagsel erop om de urine op te nemen, misschien is dat een optie voor jou crazycat?

Zo doen alle boeren dat hier ook anders worden de matten te glad als de koeien er op plassen. Maar ik geef ze liever een dikkere laag anders liggen ze alsnog nat want zoveel vocht neemt het niet op.
Het zal er dus wel op neer komen dat ik gewoon blijf ruimen em strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:52

mijn pony 'ligt' ook op haar eigen pis, maar ik gebruik strobrok, het pis gaat onderop een aangekoekte laag vormen en ze kunnen prima droog liggen! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:00

Ik herken het. Ik heb 3 pony's bij elkaar in een grote stal. Er liggen rubber matten in en ik strooi altijd 1 rand op de korte zijde met stro. Dat was in eerste instantie ervoor bedoeld dat ze daar lekker konden liggen. In plaats daarvan mesten en vooral plassen ze alleen maar daar. Ze zijn dus vrij zindelijk nu, ze doen alles op dat randje stro. Ze liggen gewoon op de droge rubber matten.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:00

Heel herkenbaar!
Letterlijk gisteren een mooie ligplaats gemaakt met zaagsel. Maar liggen doet ze buiten in het (deels natte) zand, plassen doen ze lekker binnen op het zaagsel.
En ja, dat is tegen het spatteren. En dat kan ik wel begrijpen.
Hopelijk blijft het hooi zo wel schoon. :)*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:04

Kaplaars schreef:
Hopelijk blijft het hooi zo wel schoon. :)*

Daarom heb ik in de stal een hooiruif opgehangen. Hooi werd inderdaad ook gebruikt om overheen te plassen. En dat vond ik wel heel zonde. Want eten doen ze het dan niet meer.